رونق رؤیایی در رکود واقعی؛ پیش فروش خودروهای وارداتی‌ فردا آغاز می‌شود، اما خریداران کجا هستند؟

با شرط بلوکه‌کردن ۵۰۰ میلیون تومانی و ابهام در قیمت و تحویل، نخستین عرضه رسمی خودروهای وارداتی فردا کلید می‌خورد. در بحبوحه رکود بی‌سابقه بازار داخلی و بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولتی، پرسش بزرگ این است: آیا کسی حاضر است در گرداب نامشخصی‌ها سرمایه‌اش را قفل کند؟ تحلیلگران سه سناریوی محتمل را پیش‌بینی می‌کنند؛ از سایه‌ی سنگین رکود تا امیدواریِ تمایز "بازار واقعی" وارداتی‌ها. نگاهی به چراییِ شکاف عمیق بین وعده‌ی تنظیم‌بازار و واقعیتِ بی‌تمایلی خریداران.

رونق رؤیایی در رکود واقعی؛ پیش فروش خودروهای وارداتی‌ فردا آغاز می‌شود، اما خریداران کجا هستند؟
صفحه اقتصاد -

بازار خودروهای وارداتی ایران در آستانه رکود گسترده‌ای قرار گرفته است. فردا نخستین عرضه رسمی این خودروها در سامانه یکپارچه با شرط بلوکه‌کردن ۵۰۰ میلیون تومان به‌صورت وکالتی آغاز می‌شود، اما پرسش اصلی این است که آیا در شرایط کنونی اقتصاد ایران، خریداران از این طرح استقبال خواهند کرد؟ رکود شدید حاکم بر بازار خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر و استقبال حداقلی از طرح‌های فروش خودروسازان، بسیاری از تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که سرنوشت خودروهای وارداتی نیز مشابه محصولات داخلی خواهد بود.  

به گزارش صفحه اقتصاد، کارشناسان اقتصادی معتقدند تقاضا برای کالاهای بادوام مانند خودرو تحت تأثیر بی‌ثباتی نرخ ارز، نگرانی‌های ژئوپلیتیک و کاهش قدرت خرید خانوارها به‌شدت کاهش یافته است. این عوامل موجب بی‌تمایلی مردم به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فاقد تضمین قیمت و زمان تحویل شده‌اند. حتی جذابیت سابق برندهای خارجی نیز ممکن است در برابر این چالش‌ها رنگ ببازد.  

چالش‌های ساختاری بازار  

تجربه دو سال گذشته نشان داده عملکرد سیاستگذاران اعتماد مشتریان را تخریب کرده است. تأخیرهای طولانی در تحویل، تغییرات خودسرانه در مشخصات خودرو و قیمت‌گذاری‌های غیرشفاف در طرح‌های پیشین، بدبینی عمیقی ایجاد کرده است. اکنون نیز خریداران باید در شرایط رکود، مبلغ سنگین ۵۰۰ میلیون تومان را بدون اطلاع از قیمت نهایی، زمان تحویل یا حتی مدل دقیق خودرو بلوکه کنند.  

سه سناریوی محتمل  

با وجود کاهش تعرفه‌ها به ۲۰-۱۹۰٪، دخالت دولت در قیمت‌گذاری و تجربه ناموفق تحویل خودروهای سال گذشته، انگیزه خرید را کاهش داده است. فعال‌سازی احتمالی "مکانیسم ماشه" نیز بر ابهامات افزوده است.  

برخی فعالان بازار معتقدند ماهیت متفاوت خودروهای وارداتی، با تقاضای مصرفی واقعی و نبود فرصت‌های سوداگری، آن را از رکود بازار داخلی مصون نگه می‌دارد.  

رکود فراگیر باعث شده خودرو جایگاه پیشین خود را به‌عنوان کالای سرمایه‌ای یا مصرفی اولویت‌دار از دست بدهد.  

دیدگاه واردکنندگان   خودرو

هادی سلیمانی ملکان، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، با انتقاد از تمرکز قیمت‌گذاری در سازمان حمایت، خواستار واگذاری فرآیند پیش‌فروش به شرکت‌ها شده است. به گفته وی: «در شرایط فعلی که خودرو اولویت خرید مردم نیست، سیاستگذاران باید با انعطاف در دستورالعمل‌ها، امکان رقابت حرفه‌ای را فراهم کنند.» وی پیش‌بینی می‌کند با توجه به رکود فعلی، استقبال چشمگیری از این طرح صورت نخواهد گرفت.  

چشم‌انداز مبهم  

ترکیب عوامل اقتصادی، بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولتی و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، چشم انداز بازار خودروهای وارداتی را با ابهام جدی مواجه کرده است. حتی کاهش تعرفه‌ها نیز به‌دلیل فقدان زیرساخت‌های اعتمادساز و شفافیت، نمی‌تواند محرک رونق پایدار باشد. تصمیم خریداران برای پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی، تعیین‌کننده مسیر آتی این بازار خواهد بود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه