ثبات قیمت خودروهای یک میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۳، قیمت خودروهای یک میلیارد تومانی ثبات یافته و تغییرات شدید در بازار مشاهده نمیشود، که نشان از آرامش نسبی در این بخش از بازار است.
قیمت خودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به ثبات رسیده و در حالی که نوسانات قیمتی کاهش یافته، برخی از خودروهای یک میلیارد تومانی حتی با کاهش قیمت مواجه شدهاند.
قیمت خودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۳ ثبات پیدا کرده است و نوسانات شدیدی را تجربه نمیکند، حتی در بعضی موارد قیمتها کاهش نیز داشته است. دلیل این اتفاق ثابت ماندن نرخ دلار در محدوده ۶۰ هزار تومان است، البته در نیمه دوم مهر ماه به دلیل شرایط خاص کشور قیمت ارز خارجی تا ۶۹ هزار تومان هم رسید. انتظار میرود قیمت خودروها در آبان ماه نیز دنبالهرو افزایش نرخ دلار شود و شاهد عددهای بالاتری نسبت به مهر ماه باشیم. تعرفه بالا برای واردات خودرو و قوانین سخت و پیچیده موجب شده تا قیمت خودروهای وارداتی بالای ۱.۵ میلیارد تومان باشد و تنها محصول وارداتی در فهرست خودروهای یک میلیارد تومانی بازار، زوتی DL۵ است که توسط پارس خودرو وارد میشود.
در ابتدای آبان ماه مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ را به مجلس ارائه داد. در این بودجه ۲ میلیارد یورو از محل صادرات برای واردات خودرو در نظر گرفته شده و تعرفه پیشنهادی دولت نیز ۱۰۰ درصد است. بدین ترتیب دولت درآمد بیشتری از محل واردات خودرو خارجی در سال ۱۴۰۴ خواهد داشت. ازاینرو، نباید انتظار داشت ماشینهای وارداتی با قیمتهای واقعی به دست خریداران ایرانی برسد.
علاوه بر این، رییس جمهور در حاشیه مراسم تقدیم بودجه به مجلس اعلام کرد که قیمت بنزین تمامشده بنزین ۸ هزار تومان است و با توجه به سخنان مسعود پزشکیان و همینطور دیگر اعضای دولت، احتمال دارد قیمت بنزین برای سال ۱۴۰۴ بیشتر شود. این در شرایطی است که کیفیت بنزین بسیار پایین است و همچنین خودروهای ملی تولید ایران خودرو و سایپا مصرف سوخت بیشتری نسبت به ماشینهای همرده خارجی دارند.
ام وی ام آریزو ۵ اسپرت
IE – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ام وی ام آریزو ۵ اسپرت جدیدترین نسخه بنزینی سدان پرفروش آریزو ۵ است که در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ رونمایی شد و اوایل سال ۱۴۰۲ برای خرید از طریق سامانه یکپارچه در دسترس مشتریان قرار گرفت. ام وی ام آریزو ۵ S فیسلیفت جدیدی از سدان تقریبا قدیمی بازار ایران محسوب میشود که جلوپنجره و ورودیهای هوای جدیدی را در نمای جلو ارائه میدهد. دیگر قسمتهای بدنه تفاوتی با دیگر مدلها ندارد. طراحی داخلی و آپشنهای این خودرو از سری جدید آریزو ۶ گرفته شده است تا بهروزتر از نسخههای قبلی به نظر برسد. از نظر پیشرانه نیز ام وی ام آریزو ۵ اسپرت با نسخههای قبلی یکی است.
ام وی ام X22 پرو
اتوماتیک IE – مدل ۱۴۰۲ – ۹۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ام وی ام X۲۲ پرو نسل جدید ام وی ام X22 است که در آذر ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد و کمی بعد به دست مشتریان رسید. ظاهر مدل جدید X22 به خصوص در نمای جلو تفاوت زیادی با نسل قبلی دارد و جذابتر شده و دارای همان جلوپنجره کهکشانی محصولات جدید چری است. علاوه بر تغییرات ظاهری، گیربکس و پیشرانه جدیدی هم روی ام وی ام X22 پرو نصب شده و مانورپذیری بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد. همچنین برای اولین بار آپشنهایی مثل فرمان برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد در ارزانترین کراساوور نسل جدید مدیران خودرو دیده میشود.
ام وی ام X33 کراس
اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
اتوماتیک – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دندهای – مدل ۱۴۰۳ – ۹۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ام وی ام X۳۳ کراس دومین فیس لیفت از ام وی ام X22 است که سال ۱۴۰۲ توسط مدیران خودرو رونمایی و معرفی شد. از آنجایی که این خودرو فیس لیفت یک محصول قدیمیتر به حساب میآید، تغییراتی در مشخصات فنی نداشته است. با این حال، ام وی ام X33 کراس ظاهر بهروزتر و جدیدتری دارد و کابین هم از نو طراحی شده تا ایراد X22 پرو در این بخش را پوشش دهد. این خودرو به فاصله کمتر از ۲ سال از X22 پرو معرفی شده تا بتواند مشتریان بیشتری را در بازار خودروهای اقتصادی برای مدیران خودرو جذب کند.
بی ای سی X3 پرو
مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
بی ای سی X۳ پرو جدیدترین محصول گروه خودروسازی جیلی چین در بازار ایران است. این کراس اوور کوچک در سال ۲۰۲۰ با برند میپل به بازار چین عرضه شد. خودروسازان بم خبر عرضه این خودرو را با نام BAC X3 Pro در زمستان ۱۴۰۱ اعلام کرد. بی ای سی X3 پرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن.متر و گیربکس CVT است. این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۹ لیتر بنزین مصرف میکند و بهعنوان یک کراس اوور کوچک شهری امکانات قابل قبولی دارد.
پژو ۲۰۷
پانوراما – اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پانوراما – اتوماتیک – مدل ۱۴۰۲ – ۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۷ فیسلیفت پژو ۲۰۶ است که با امکانات بیشتر از مدل قبلی، یکی از محبوبترین خودروهای داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه میشود. این خودرو در سال ۹۵ زیر پای مشتریان قرار گرفت و نسخه مجهز به سقف پانوراما نیز در سال ۹۹ به بازار آمد. چراغهای جلو، آینه و جلوپنجره از نو طراحی و بالای داشبرد هم یک نمایشگر لمسی استفاده شده است.
تارا
LX V4 – مدل ۱۴۰۳ – ۹۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تارا جدیدترین خودرو ملی است که ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیسلیفت این سدان فرانسوی هم محسوب میشود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرحهای پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی بهروزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده میکند.
تیگارد X35
مدل ۱۴۰۳ – ۱،۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۲ – ۱،۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تیگارد X۳۵ اولین محصولی است که با برند تیگارد و توسط سانیار موتور به بازار ایران عرضه میشود. این خودرو یک کراس اوور کوچک و اقتصادی به حساب میآید و در چین با برند بایک بجینگ عرضه میشود. یک موتور ۱.۵ لیتری توربو زیر کاپوت تیگارد X35 حداکثر ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید میکند و آن را به واسطه گیربکس CVT به چرخهای جلو میفرستد. طراحی ظاهری این خودرو برای بازار ایران زیباست، هر چند طراحی داخلی نشان از یک خودرو اقتصادی دارد.
جک S3
مدل ۱۴۰۳ – ۱،۱۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
جک S۳ شاسی بلند کوچک محصول شرکت چینی JAC Motor است که در ایران توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و عرضه میشود. این خودرو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) در چین رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) به دست مشتریان چینی رسید. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) تغییراتی روی جک S3 اعمال و مدل فیسلیفت آن به بازار آمد. اما ایرانیها در سال ۱۳۹۶ با این خودرو آشنا شدند، البته نه مدل فیسلیفت، بلکه مدل اولیهای که در سال ۱۳۹۲ تولید شده بود. با این حال طراحی خوب، امکانات متنوع و قیمت مناسب باعث شده تا فروش خوبی داشته باشد.
چری آریزو ۵
توربو IE – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
چری آریزو ۵ توربو یکی از سدانهای مونتاژ چینی موجود در بازار است. این خودرو، با پیشرانه توربوشارژ به فروش میرسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، البته با این تفاوت که قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخهای جلو آریزو منتقل میشود. آریزو ۵ توربو در دو تیپ TE و IE در بازار موجود است که تیپ TE از سال ۹۶ تا ۹۹ تولید میشد اما IE از سال ۱۴۰۰ روی خط تولید قرار گرفته است. آریزو 5T IE ظاهر جدیدتری دارد و به جای گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده میکند.
دنا پلاس
اتوماتیک توربو آپشنال – مدل ۱۴۰۱ – ۹۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دنا پلاس دو سال بعد از عرضه دنا، در سال ۹۶ به بازار آمد. در حقیقت این خودرو مدل اسپرت دنا است که تغییراتی در طراحی ظاهری داشته است. دنا پلاس توربو در سال ۹۷ به دست مشتریان رسید و تفاوتش با مدل ساده دندهای، فقط افزوده شدن توربو به پیشرانه بود و البته ظاهر اسپرتتری پیدا کرد. دنا پلاس در ابتدا امکانات و آپشنهای متنوعی داشت، اما از سال ۹۷ بعضی از این آپشنها مثل سانروف، کیسه هوا جانبی و نویگیشن حذف شد.
زوتی DL5
مدل ۲۰۲۳ – ۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
زوتی DL۵ کراس اوور وارداتی است که توسط پارس خودرو در بازار ایران عرضه میشود. این خودرو جمع و جور در چین با نام زوتی T300 به فروش میرسد و به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۴۴ اسب بخار مجهز است. گیربکس CVT نیروی موتور را به چرخهای جلو میرساند. طراحی زوتی DL5 در سال ۲۰۱۶ انجام شده است و ممکن است برای بعضی کاربران قدیمی به نظر برسد. این خودرو از نظر امکانات در سطح قابل قبولی قرار دارد. زوتی DL5 بهزودی روی خط تولید پارس خودرو قرار میگیرد و نسخههای مونتاژی آن وارد بازار میشود.
فردا ۵۱۱
مدل ۱۴۰۳ – ۱،۰۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
فردا FMC ۵۱۱ نام ایرانی است که فردا موتورز روی نسل دوم چانگان آلسوین گذاشت. سدان جمع و جور FMC 511 در سال ۱۴۰۰ به بازار ایران آمد. این خودرو بعد از سه کراساوور، چهارمین محصول فردا موتورز و اولین سدان کمپانی ایرانی است. فردا ۵۱۱ آپشنهای بهروزی مثل گیربکس دوکلاچه، شیبسنج و استارت استاپ دارد، اما امکاناتی مثل کروز کنترل و دوربین جانبی در نسخه ایرانی حذف شده است.
نظر شما