آریزو ۵ برقی؛ هر چیزی که باید بدونید + ویدیوی تست
آریزو ۵ برقی، اولین سدان برقی ایران که از مدیران خودرو اومده و شما رو با دنیای جدیدی از خودروها آشنا میکنه.
آریزو ۵ برقی، سدانی تمام برقی است که توسط شرکت مدیران خودرو در ایران عرضه می شود و جزو اولین خودرو های برقی است که در ایران عرضه می شود.
آریزو ۵ یکی از سدان های محبوب شرکت مدیران خودرو است که همواره از آن استقبال خوبی شده و طی این سال هایی که در بازار ایران حضور دارد، نسخه های مختلفی از آن در ایران عرضه شده است. آریزو ۵ برقی جدیدترین عضو خانواده آریزو ۵ است که مدیران خودرو آن را در بازار ایران عرضه کرده و جزو اولین خودرو های تمام الکتریکی است که پایش به بازار خودروی کشور باز شده است.
پلتفرم آریزو ۵ EV همان پلتفرم M۱X گروه چری است که در اصل برای خودرو های بنزینی آن طراحی شده است. جالب است بدانید که در کشور چین این خودرو توسط شرکت سینوگلد تولید و با نام sinogold Junxing در بخش حمل و نقل عمومی این کشور حضور دارد. شایان ذکر است که شرکت سایپا قرار بود این خودرو را نیز در بازار ایران عرضه کند.
در ادامه نگاهی دقیق تر به آریزو ۵ برقی خواهیم داشت.
طراحی بدنه ARRIZO ۵ EV
ام وی ام آریزو ۵ برقی همانند دیگر اعضای خانواده آریزو ۵ طراحی بسیار ساده، قدیمی اما عامه پسند دارد و نسبت به دیگر نسخه های آریزو ۵ تفاوت های اندکی را در این خودرو شاهد هستیم.
در نمای جلوی این خودرو مهم نکته ای که می توان به آن اشاره کرد، استفاده از جلو پنجره بسته در آریزو ۵ EV است که نشان از ذات برقی این خودرو دارد. جالب است بدانید که در پورت های شارژ این خودرو در زیر لوگو و در قسمت جلوی این خودرو قرار گرفته است. در مورد طراحی قسمت های جلوی آریزو ۵ برقی نیز باید بگوییم که همان سبک طراحی ساده آریزو ۵ را می بینیم اما به دلیل جلو پنجره بسته و طرح های گرافیکی کار شده بر روی آن می توان کمی طراحی متفاوت تری را در این خودرو مشاهده کرد.
اگر از نما های جانبی به این ARRIZO 5 EV نگاهی بیاندازیم متوجه برقی بودن این خودرو نمی شویم چرا که همان طور که اشاره شد پلتفرم این خودرو در اصل برای خودرو های بنزینی است و حتی جای باک بنزین نیز بر روی بدنه این خودرو دیده می شود. با این حال به دلیل خطوط طراحی برآمده بر روی گلگیر ها و در ها، می توان چهره قابل قبولی را مشاهده کرد. نکته مثبتی که در این قسمت دیده می شود فرم طراحی رینگ های آلومینیومی است که جلوه بسیار خوبی را به این خودرو داده است.
در نمای عقب آریزو ۵ برقی می توان سبک طراحی به نسبت جذاب و قابل قبولی را مشاهده کرد که اکثر بینندگان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به طور کلی بخش عقب ام وی ام آریزو ۵ برقی تفاوتی با دیگر نسخه های آریزو ۵ نداشته و تنها نشان e در کنار نوشته آریزو ۵ به این خودرو اضافه شده است.
مشخصات فنی آریزو ۵ EV
آریزو ۵ تمام برقی از یک پیشرانه الکتریکی ۱۲۰ اسب بخاری به عنوان تامین کننده قوای محرکه خود بهره می برد که می تواند روی هم رفته ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به چرخ های جلو منتقل کند. نهایت سرعت آریزو ۵ برقی ۱۵۲ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن زیر ۱۰ ثانیه است که عدد قابل قبولی برای این خودرو به شمار می رود.
پک باتری های سدان برقی ام وی ام دارای ظرفیت ۵۲ کیلووات ساعت بوده که این خودرو در حالت شارژ کامل باتری ها می تواند تا ۴۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. از طرفی باتری های این خودرو با استفاده از فناوری شارژ سریع می تواند در حدود یک ساعت به ظرفیت استاندارد خود برسد اما در صورت استفاده از شارژ های معمولی این مدت زمان به بیش از ۵ ساعت خواهد رسید.
برند | ام وی ام |
مدل | آریزو ۵ EV |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۲۰۱۷ |
حجم موتور | برقی |
ظرفیت باتری | ۵۲ کیلو وات ساعت |
تعداد سیلندر | --- |
تعداد سوپاپ | --- |
فناوری موتور | برقی |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۲ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۵۷۲ میلی متر |
عرض | ۱۸۲۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۹۶ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۷۰ میلی متر |
وزن | ۱۴۶۰ کیلوگرم |
حجم باک | --- |
مصرف سوخت | --- |
پیمایش در حالت برقی | ۴۲۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/۵۵R16 |
شرکت عرضه کننده | مدیران خودرو |
برند نشان مادر | چری |
کشور سازنده | چین |
در محور جلو این خودرو، سیستم تعلیق مک فرسون دیده می شود و در محور عقب آن سیستم تعلیق توییست بیم به کار رفته است که این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می شود بخش عقب این خودرو چندان نرم نباشد.
طراحی داخل کابین و امکانات ام وی ام آریزو ۵ برقی
در داخل کابین این خودرو نیز طراحی بسیار ساده و نه چندان بروزی را می بینیم و در طراحی آن نمی توان اِلمان طراحی خاصی را مشاهده کرد. با این حال بهره مندی از برخی امکانات توانسته کمی از سادگی طراحی داخل کابین این خودرو بکاهد. البته باید توجه داشت که در مدل های جدیدتر آریزو ۵ برقی طراحی و دیزاین داخل کابین این خودرو تغییراتی داشته است که متاسفانه تا کنون نسل های جدید این خودرو در بازار ایران عرضه نشده است.
در قسمت داشبورد ARRIZO 5 EV نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا خودنمایی می کند که سبک طراحی آن به صورت نمایشگر های تسلایی بوده و از طریق آن می توان به بسیاری از تنظیمات و آپشن های این خودرو دسترسی داشت. از طرفی در کنسول وسط ام وی ام آریزو ۵ برقی از اهرم چرخشی به عنوان دسته دنده این خودرو استفاده شده که در نوع خود جالب توجه است. نکته مثبت دیگری که در کابین این خودرو دیده می شود، که در اکثر خودرو های برقی رایج است، استفاده از پشت آمپر دیجیتال است که به عنوان خودرویی نسبتا اقتصادی در بازار های جهانی، آپشن کاربردی و قابل قبولی است.
همانطور که اشاره شد آریزو ۵ برقی در خارج از ایران خودرویی کاملا اقتصادی بوده و نمی توان انتظار زیادی در بخش آپشن و امکانات از آن توقع زیادی داشت با این حال امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، استارت دکمه ای، سیستم بازیافت انرژی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه الکتریکی دستی، مود های رانندگی، سیستم کنترل پایداری، پشت آمپر دیجیتال، کروز کنترل، سیستم پاکسازی هوای داخل کابین، سنسور TPMS، دوربین دنده عقب و… از جمله امکاناتی هستند که در این خودرو دیده می شوند.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۶ کیسه هوای ده نقطه ای- سامانه کنترل پایداری-سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | استارت دکمه ای-پشت آمپر دیجیتال-نمایشگر سیستم مالتی مدیا-دوربین دنده عقب-سیستم پایش فشار باد تایرها-ترمز پارک برقی-اتوهلد-سیستم بازیافت انرژی اتوماتیک-کروز کنترل-سیستم تصفیه هوای داخل کابین-دسته دنده الکتریکی-فرمان کمکی برقی-حالت های رانندگی-سانروف برقی- تریم چرم مصنوعی-سنسور نور |
مزایا و معایب
مزایا | شتاب قابل قبول- هزینه نگهداری و استهلاک پایین تر نسبت به نسخه بنزینی |
معایب | عرضه محدود- قیمت بالاتر از نسخه های بنزینی- متریال نه چندان با کیفیت داخل کابین |
رقبای آریزو ۵ برقی
با اینکه شرکت های بسیاری به سراغ عرضه گسترده خودرو های برقی رفته اند و نمونه های بسیاری را در بازار ایران عرضه کرده اند اما شرکت مدیران خودرو تا این لحظه آریزو ۵ برقی را به صورت گسترده در بازار ایران عرضه نکرده است. با این حال با توجه به مشخصات و امکانات آریزو ۵ برقی تنها می توان سینوگلد تانگو ۵ که قرار بود توسط شرکت سایپا در بازار ایران عرضه شود را به عنوان رقیب آریزو ۵ EV به شمار آورد.
برای دیدن ویدئو کامل بررسی این خودرو در اینجا کلیک کنید.
نظر شما