پشت پرده تغییر ناگهانی برنامه فروش ایران خودرو چیست؟

آخرین اطلاعاتی که ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس منتشر کرد نشان می‌دهد، گروه سورن و دنا رقابت تنگاتنگی برای قرار گرفتن در جایگاه دوم لیست فروش محصولات این خودروساز دارند.

پشت پرده تغییر ناگهانی برنامه فروش ایران خودرو چیست؟
صفحه اقتصاد -

ایران خودرو اطلاعات تولید و فروش خود را در سایت کدال مربوط به شهریور سال جاری را منتشر کرد تا از رقابت دنا و سورن برای قرار گرفتن در رتبه دوم جدول فروش خود رونمایی کند. 

آن طور که اطلاعات ایران خودرویی‌ها نشان می‌دهد این خودروساز در پایان نیمه اول سال جاری در مجموع حدود ۴۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع دنا را در خطوط تولید خود کامل کردند؛ از این تعداد دنا نزدیک به ۳۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه برای مشتریان فاکتور شده است. فروش این تعداد دنا تا پایان نیمه اول سال جاری حول و حوش ۱۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان برای ایران خودرویی‌ها درآمد به همراه داشته است.

حال سراغ گروه سورن می‌رویم؛ آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آخرین ماه از تابستان سال جاری بیش از ۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع سورن را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. اما از این تعداد نزدیک به ۴۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه را روانه بازار کردند. فروش این تعداد سورن حساب جیب ایران خودرویی‌ها را حدود ۱۸ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان پُر کرده است.

بنابراین مشاهده می‌شود آبی‌های جاده مخصوص در تولید و فروش سورن را در جایگاه دوم بعد از گروه پژو می‌بینند اما در چنانچه ملاک را درآمدزایی محصولات در نظر بگیریم دنا بعد از گروه پژو بیشترین نقدینگی را به حساب خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص واریز کرده است. به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد سورن و دنا مشغول دلبری از مدیران ایران خودرو هستند.

به نظر می‌رسد با کم شدن سهم گروه پژو این گروه سورن است که قصد دارد تا جایگاه اول را در تیراژ تولید و فروش به خود اختصاص دهد. نشانه‌های این مساله را در صورت مالی مربوط به شهریور ۱۴۰۳ می‌توانیم مشاهده کنیم. جدول مربوط به تولید یک ماهه شهریور امسال نشان می‌دهد گروه سورن با تولید حول و حوش ۱۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه توانسته جایگاه گروه پژو را در صدر جدول تولید به خود اختصاص دهد. آبی‌های جاده مخصوص در شهریور حول و حوش ۱۲ هزار و ۶۵۰ دستگاه انواع پژو تولید کردند.

سورن در جدول فروش شهریور سال جاری نیز توانست تا گروه پژو را به زیر کشد. تیراژ فروش سورن در یکماهه شهریور ۱۳ هزار و ۶۷۲ دستگاه بود این در حالیست که تیراژ فروش گروه پژو ۱۳ هزار و ۶۶۵ دستگاه گزارش شد تا گروه سورن تنها با فروش هفت دستگاه بیشتر در جایگاه اول فروش شهریور ماه ایران خودرو قرار گیرد.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، پیش بینی می‌شود این وضعیت در ادامه نیز ادامه‌دار باشد و با افت فروش گروه پژو، گروه سورن تبدیل به سوگلی ایران خودرو به لحاظ تیراژ شود. این اتفاق را می‌تواند به تغییر برنامه فروش ایران خودرویی‌ها تعبیر کرد. دنا نیز با توجه به فاصله قیمتی که با سورن دارد می‌تواند سورن را پشت سر گذاشته و در جدول درآمدی بعد از گروه پژو جایگاه دوم را در اختیار بگیرد.

ایران خودرویی‌ها تا پایان نیمه اول سال جاری از فروش انواع پژو حول و حوش ۳۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان درآمد داشتند. همان طور که اشاره شد بعد از گروه پژو، دنا با فروش حدود ۱۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار داشت. به نظر می‌رسد این وضعیت تا پایان سال ادامه دار باشد.

بی‌اعتنایی مدیران ایران خودرو به گروه پژو سبب شده تا دیگر این محصول گاو شیرده ایران خودرو نباشد و آبی‌های جاده مخصوص برنامه‌ریزی برای محدود کردن جایگاه گروه پژو در سبد محصولاتی خود به تدریج پیاده سازی کنند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار