بارز در سال ۱۴۰۳ در صدر تامین کنندگان تایرهای cuv-suv خودروسازان

همراه با سیر و تحولات خودروسازی در جهان، استفاده از رینگ های ۱۶ به بالا در طراحی خودروهای جدید رو به افزایش است. رینگ های بزرگتر موجب جذابیت های بصری برای خودروها می شود اما همین علاقه وافر رانندگان و زیبایی بیشتر در خودرو، تغییرات زیادی را در پارامترهای فنی و مهندسی تایر ایجاد می کند .

بارز در سال ۱۴۰۳ در صدر تامین کنندگان تایرهای cuv-suv خودروسازان
صفحه اقتصاد -

همراه با سیر و تحولات خودروسازی در جهان، استفاده از رینگ های ۱۶ به بالا در طراحی خودروهای جدید رو به افزایش است. رینگ های بزرگتر موجب جذابیت های بصری برای خودروها می شود اما همین علاقه وافر رانندگان و زیبایی بیشتر در خودرو، تغییرات زیادی را در پارامترهای فنی و مهندسی تایر ایجاد می کند .

طراحی تایر در رینگ های بزرگتر

حتما با کلمه فاق لاستیک یا ضریب منظر آشنایی دارید. نسبت ارتفاع دیواره تایر با عرض تایر را فاق یا ضریب منظر می گویند و در تایرهای اسپرتی و رینگ های بزرگتر با کاهش فاق تایر، عرض تایر افزایش می یابد و در واقع تایر پهن تر می شود. پهن شدن تایر البته فوایدی از جمله رسیدن به سرعت بالاتر، چسبندگی بیشتر، تعادل در زمان پیچش را خواهد داشت.

درکنار چنین فوایدی به کاهش عرض دیواره ی تایر، باید توجه ویژه ای داشت. دیواره ی تایر از نظر آمیزه و قطعات استفاده شده در آن، به گونه ای باید باشد که انعطاف پذیری و تاب آوری لازم را در فشارهای جانبی و محیطی داشته باشد و در لاستیک های خودروهای کراس اوور و شاسی بلند با توجه به وزن بیشتر خودرو، این موضوع اهمیت دوچندانی خواهد داشت .

رفتار تایر در شتاب گیری، ترمزگیری در راستای فنریت و اصطکاک طولی، میزان بهینه مقاومت غلتشی، چنگ زنی، آب پیمایش و ... همگی مواردی هستند که در یک واژه به نام ایمنی و راحتی تایر برای مصرف کنندگان خلاصه می شوند.

اما بارز چگونه و با چه امکاناتی توانسته است، محصولاتی را روانه بازار کند که شاخص های فنی و عملکردی را مطابق با استانداردهای روز اروپا داشته باشد ؟

طراحی لاستیک های کراس اوور و شاسی بلند

تایرها می بایست با شرایط محیطی مختلف، پایداری خود را را حفظ کنند، حرکت روی یک زمین خیس یا خشک، در حین بارندگی، در چرخش ها و  ترمزگیری های ناگهانی و موارد دیگر باید برای یک تایر در طول عمر خود تکرارپذیر باشد.

برای بررسی داده های مختلف از جمله سرعت چرخ ها، شتاب طولی و عرضی، ضریب لغزش و ... طراحان تایر نیازمند به انجام آزمایشات متعدد و رعایت الزامات مربوطه هستند.

در این راستا بارز، بزرگترین مرکز آزمون و میدان تست خودرو و تایر را در کشور و خاورمیانه داراست و این امکانات مورد استفاده تمامی خودروسازان و دیگران تایرسازان کشور، برای انجام آزمون های محصولاتشان قرار می گیرد.

شاید برایتان جالب باشد که عنوان شود اکثر خودروهایی که در کشور تولید یا مونتاژ می شوند برای انجام آزمون های خود به کارخانه بارز کرمان و میدان تست بارز مراجعه می کنند و در میدان تست بارز به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد کشور، استانداردهای ۸۵ گانه خودرو را با تجهیزات و امکانات پیشرفته بارز اندازه گیری می کنند.

گروه صنعتی بارز با چنین سرمایه گذاری هایی در زیرساخت های کیفی خود، در توسعه محصولات جدید، در انجام آزمون های مربوط به ایمنی و کیفیت حساسیت های فراوانی را دارد و بدین ترتیب محصولاتی را روانه بازار می کند که از هر حیث مورد اطمینان و قبول مصرف کنندگان باشد و از طرفی دیگر برای کسب بازار های صادراتی استاندارد روز اروپا را اخذ نماید.

برخی از آزمون هایی که گروه صنعتی بارز برای ایمنی محصولات خود انجام می دهد به شرح زیر است :

آزمون کارایی در سرعت زیاد

آزمون ضریب فنریت

آزمون ردپای تایر

آزمون دوام تایر

آزمون پلانچر یا مقاومت در برابر پنچرگیری

آزمون های مسیر ترمزگیری

آزمون های مسیر راحتی سرنشین

آزمون رانندگی در مسیر های با سرعت زیاد

آزمون تست پایداری در سطوح لغزنده

آزمون تست نویز تایر

آزمون های فرمان پذیری

توسعه محصول در لاستیک های کراس اوور و شاسی بلند

همانطور که پیشتر گفته شد همسو با نیاز بازار و تحولات خودروسازی جهان، بارز نیز تولید تایرهای خودروهای کراس اوور و شاسی بلند را از سالیان پیش آغاز کرده است.

خودروهای کراس اوور برای جاده شهری و رانندگی در مسیرهای هموار مناسب هستند و خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل با توجه به خصوصیات سیستم تعلیق خود، قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموار را دارا هستند.

بارز در توسعه محصولات خود در این بخش از بازار، در گام اول به قابلیت استفاده از محصول در مسیر هموار یا ناهموار پرداخته است و در گام دوم در تقسیم بندی خود به دو معیار فرمان پذیری و راحتی سرنشین توجه نموده است .

به نمودار زیر توجه نمایید :

در این نمودار تایرها بر اساس عملکرد در مسیرهای هموار و ناهموار و از حیث فرمان پذیری و راحتی سرنشینان دسته بندی شده اند.

لاستیک های شاسی بلند بارز برای مسیرهای ناهموار و دارای فرمان پذیری بالا

رانندگانی که تجربه ی استفاده از خودروهای دو دیفرانسیل و آفرود را دارند از اهمیت قدرت چنگ زنی تایر آگاهی دارند و در شرایطی که خودرو درگیر سطوح سخت می شود، تایر می بایست فرمان پذیری را برای نیروهای وارد بر سیستم تعلیق را جبران کند.

در حال حاضر طرح آج های لاستیک بارز برای خودروهای شاسی بلند به ۲ طرح تقسیم شده است.

برای مسیرهای ناهموار و در معیار فرمان پذیری بالا، دو طرح رویه Sportech و Groundmaster تولید شده اند.

تایرهایی که در این بخش تولید شده اند، دارای بلوک های چند ضلعی و ریب های محیطی زیگزاگی می باشند و طرح رویه تهاجمی این محصولات با قابلیت چنگ زنی بالا، قابلیت عبور از موانع خاص و سخت را به خودرو می دهد.

لاستیک های کراس اوور بارز برای مسیرهای هموار و با در نظر گرفتن راحتی سرنشینان

خودروهای کراس اوور مانند خودروهای سواری بر اساس ساختار یکپارچه اتاق و شاسی ساخته می شوند که این موضوع در خودروهای شاسی بلند اینگونه است و خودروهای شاسی بلند دارای شاسی مستقل هستند.

کراس اوورها را می توانیم یک نمونه کوچک شده یک خودروهای شاسی بلند بدانیم یا با نگاه دیگر، یک خودروی سواری را به ظاهر یک خودروی شاسی بلند نزدیک کرده ایم. اما در نهایت و با هر دو تعریف، کراس اوورها مناسب مسیرهای هموار شهری و بین شهری هستند و ایده آل رانندگان در این بخش از بازار، دریافت حس راحتی برای سرنشینان در زمان رانندگی است .

در حال حاضر طرح آج های لاستیک بارز برای خودروهای کراس اوور به ۳ طرح تقسیم شده است :

برای مسیرهای هموار و حفظ شرایط لازم برای راحتی برای سرنشینان طرح رویه های Riderunner ، Opti Riderunner مناسب هستند و از طرفی دیگر به منظور حفظ دوام بیشتر طرح رویه  Longevity تولید شده است.

خدمات پس از فروش و گارانتی تعویض طلایی

با توجه به شرایط فعلی در بازار خودرو و افزایش قیمت خودروها، دغدغه اصلی رانندگان که خودروی آنها تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است انتخاب مناسب لاستیک با کیفیت ایرانی برای خودرو خود می باشد. در این بین قیمت بالای لاستیک های وارداتی و برندهای ناشناس و متنوع موجود در بازار نیز موجب سردرگمی بیشتر مصرف کنندگان شده است و آنها را در انتخابشان مردد نموده است.

در این راستا کلیه محصولات بارز ۶۰ ماه خدمات پس از فروش را از تاریخ تولید دارا هستند اما به منظور جلب اطمینان بیشتر مصرف کنندگان از کیفیت محصولات جدید بارز، مناسب خودروهای کراس اوور و شاسی بلند، ۶ ماه گارانتی تعویض طلایی برای این گروه از محصولات در نظر گرفته شده است. در واقع در مدت زمان ۶ ماه از تاریخ تولید در صورت وجود هر گونه نارضایتی، تایر بدون قید و شرط توسط نمایندگان با تایر نو جایگزین می شود و مصرف کنندگان با آرامش و اطمینان بیشتری می توانند محصولات بارز را متناسب با خودرو خود انتخاب کنند .

همراهی با شرکت های خودروسازی در تولید تایرهای مورد نیاز

کارخانه بارز کردستان، مدرن ترین کارخانه تولید تایر کشور محسوب می شود و بخش اعظمی از تایرهای بارز مخصوص خودروهای کراس اوور و شاسی بلند با استفاده از ماشین آلات به روز و فناوری جدید این کارخانه تولید می شوند از طرفی دیگر امکانات اشاره شده در مرکز آزمون و میدان تست بارز و همچنین بیشترین زمان خدمات پس از فروش در صنعت تایر کشور، خودروسازان و واردکنندگان را در ارزیابی ها مجاب کرده است که بارز تامین کننده اصلی، خودروسازان باشد .  

برخی از خودروسازانی که با گروه صنعتی بارز با ورود خودروهای جدید همکاری دارند شامل :

ایران خودرو با خودروهای ( هایما S۷ – هایما S۸ و ری را )، شرکت بهمن موتور با خودروهای ( دیگنیتی پرایم – دیگنیتی پرستیژ – فیدلیتی پرستیژ – فیدلیتی پرایم)، شرکت مکث موتور با خودروی ( تیارا پرایم )، کرمان موتور با خودروهای ( S۳-S۵-J۷-K۷-T۸ )، شرکت آریان پارس موتور با خودروی ( لاماری ایما )، شرکت ایران خودرو دیزل با خودروی ( پیکاپ فوتون )، شرکت مدیران خودرو با خودروی ( X۲۲ - X۲۲PRO- ARRIZO ۵ - ARRIZO ۶ - X۳۳ CROSS - X۵۵ - X۵۵ PRO- OMODA۵ (FX)- ARRIZO ۸- TIGGO۸ PRO - TIGGO۸ PROMAX- TIGGO۷ PRO - TIGGO۷ PROMAX- EXTRIM LX- EXTRIM TXL)

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد