شرایط سامانه یکپارچه خودرو

اختلاف قیمت شدید بین خودروهای کارخانه و بازار در سال‌های پایانی دهه 90 به قدری بود که دولت را بر آن داشت تا با اتخاذ تدابیری دستوری، ادامه این روند را متوقف کرده و جلوی سوءاستفاده بیشتر واسطه‌ها را بگیرد.

شرایط سامانه یکپارچه خودرو
صفحه اقتصاد -

اختلاف قیمت شدید بین خودروهای کارخانه و بازار در سال‌های پایانی دهه 90 به قدری بود که دولت را بر آن داشت تا با اتخاذ تدابیری دستوری، ادامه این روند را متوقف کرده و جلوی سوءاستفاده بیشتر واسطه‌ها را بگیرد. به همین منظور بود که رئیس جمهور در 8 اسفند 1400 با صدور ۸ فرمان خواستار تحول در عرضه و خرید خودرو شد.

ابراهیم رئیسی در این فرمان بر افرایش ۵۰ درصدی تولید خودرو تاکید کرد و خواستار حذف کامل روند عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی شد. به همین دلیل در ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، وزیر وقت صمت، با معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو، عرضه خودروهای داخلی را از طرق دیگر ممنوع اعلام کرد.

معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو بستری است که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه یکپارچه و تحت نظارت خودرو و همچنین یکسان‌سازی قیمت محصولات سایپا، ایران خودرو و دیگر خودروسازان داخلی و خارجی راه‌اندازی کرد. در واقع هدف اصلی از ایجاد این سامانه، کنترل قیمت‌های افسارگسیخته اتومبیل‌ها و ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در قیمت‌گذاری‌های خودروسازان روی محصولاتشان بود.

در حال حاضر ثبت نام و فروش محصولات همه خودروسازان دولتی و خصوصی تنها از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت می‌گیرد. البته از قبل بازه زمانی مشخصی برای ثبت نام خودرو اعلام می‌شود و عرضه همزمان محصولات شرکت‌های خودروسازی در یک بازه مشخص خواهد بود.

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

222

 

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه یا همان شرایط فروش جدید سایپا و ایران خودرو به شرح زیر است:

  • فردی که پلاک فعال دارد نمی‌تواند در طرح‌های فروش ثبت نام کند، مگر آنکه خودرو وی بیش از 5 سال عمر داشته باشد.
  • متقاضیان می‌توانند ۵ درخواست را برای خرید خودرو ثبت کنند.
  • متقاضیان باید حداقل ۱۸ سال داشته باشند (به‌ جز طرح مادران).
  • متقاضیان باید گواهینامه معتبر داشته باشند (به ‌جز طرح مادران).
  • متقاضیان نباید در ۴۸ ماه گذشته از سایپا و ایران ‌خودرو و در ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان خودرو خریداری کرده باشند.
  • متقاضی طرح نمی‌تواند حقوق ناشی از خرید خودرو را انتقال دهد.
  • متقاضی نمی‌تواند حواله را به‌صورت وکالتی انتقال دهد.
  • امکان صلح خودرو به غیر وجود ندارد.
  • پرداخت مالیات بر سرمایه افراد شرکت کننده با خود این افراد است.
  • افرادی که در لیست نوبت‌دهی اولین و دومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی هستند، نمی‌توانند در مرحله سوم ثبت‌نام کنند؛ مگر اینکه از سامانه‌های مربوطه انصراف دهند.
  • موعد تحویل برخی خودروهای پرتقاضا سال ۱۴۰۳ خواهد بود.
  • افراد متقاضی در طرح مادران باید سه شرط داشته باشند: اول اینکه دو فرزند داشته باشند، دوم اینکه تولد فرزند دوم بعد از ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱ باشد و سوم اینکه در طرح‌های مادران قبلی شرکت نکرده باشند.

فروش جدید سایپا و ایران خودرو در قالب سامانه یکپارچه

شرکت‌های سایپا و ایران خودرو در راستای اجرای اهداف وزارت صمت اعلام کرده‌اند که نهایت تلاش خود را برای از بین بردن قرعه کشی محصولات خود انجام داده تا بتواند بدون قرعه کشی و در قالب طرح های فروش و پیش فروش جدید سایپا نیاز خریداران را پاسخ دهد. در همین راستا آخرین طرح فروش جدید سایپا در آبان 1402 برای خودرو ساینا اس با موعد تحویل 90 روزه اعلام شد که اطلاعات بیشتر آن در سامانه قابل مشاهده است.

آغاز ثبت نام فروش اقساطی سایپا بدون قرعه کشی با تحویل ۳۰ روزه

03

ثبت نام فروش فوق‌العاده سایپا از ساعت 9 صبح 17 آبان 1402 آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت. این طرح مخصوص خودروهای گروه زامیاد است و متقاضی می‌تواند با ۶ فقره چک ۴ ماهه در جدیدترین طرح ثبت نام سایپا در آبان ماه شرکت نماید. همچنین این خودروسازی امکان فروش نقدی را فراهم کرده است که مربوط به طرح فروش فوری و پیش‌فروش سایپا است.

نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه چگونه است؟

در ادامه نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه و فروش جدید سایپا را خیلی ساده توضیح داده‌ایم تا خودتان بتوانید این کار را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید:

1.افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌های معتبر

ابتدا باید در یکی از بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه، پاسارگارد، پارسیان، رفاه، مهر ایران، کشاورزی، رسالت، اقتصاد نوین، آینده، ایران زمین، توسعه تعاون، دی، موسسه اعتباری ملل، پست بانک، مسکن، سینا، صنعت و معدن، موسسه اعتباری نور، کارآفرین، شهر، سرمایه و یا گردشگری حساب وکالتی باز کنید.

2.مسدود کردن 100 میلیون تومان در حساب وکالتی

شما به عنوان متقاضی یکی از طرح‌های فروش جدید سایپا یا ایران خودرو، یا طرح‌های مادران (افزایش جمعیت)، باید مبلغ 100 میلیون تومان را به نفع سازمان حمایت در حساب‌ وکالتی خود بلوکه نمایید.

3.ثبت ‌نام در سامانه یکپارچه

05

 

مرحله بعدی ثبت نام در سامانه یکپاریچه است. برای این کار پس از ورود به سایت سامانه یکپارچه خودرو، از قسمت بالا سمت چپ روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. سپس با وارد کردن کد ملی و کلیک روی دکمه بررسی، وارد صفحه بعدی خواهید شد. در صفحه بعد با وارد کردن شماره تلفن و سایر مشخصات خواسته شده، ثبت نام خود را کامل کنید. دقت کنید که شماره موبایل و حساب وکالتی باید منطبق با کد ملی شخص متقاضی باشد.

4.انتخاب شرکت خودروساز و خودرو موردنظر

بعد از ثبت نام وارد حساب کاربری خود شوید. برای ثبت ‌سفارش در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ابتدا باید روی گزینه خودروساز مدنظر کلیک کنید تا پس از آن لیست خودروهای عرضه شده توسط شرکت خودروسازی به نمایش درآید. با اتنخاب خودرو موردنظر، دو گزینه شرکت در یکی از دو طرح عادی یا طرح افزایش جمعیت (مادران) نمایش داده خواهد شد.

5.ثبت‌سفارش

پس از انتخاب خودرو باید تائید کنید که پلاک فعال به نام شما نیست، گواهی نامه معتبر دارید، شماره موبایل با کد ملی تطابق دارد و اینکه واجد شرایط مندرج در اطلاعیه هستید و نسبت به آن رضایت کامل دارید. پس از فعال کردن تیک هر چهار گزینه، دکمه ثبت نهایی فعال خواهد شد. با کلیک روی آن، ثبت سفارش خودرو کامل خواهد شد و به همین راحتی در نوبت تخصیص خودرو مدنظرتان قرار می‌گیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان