گزارش صفحه اقتصاد از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه

آخرین خبرها از ثبت نام مرحله سوم، نوع و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

جدیدترین اطلاعیه‌های سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و قیمت‌های جدید درب کارخانه خودروها و نوع خودروهای عرضه شده به همراه آخرین اخبار از زمان آغاز مرحله سوم طرح فروش خودرو‌ در این مطلب آورده شده است. متقاضیان می‌توانند پاسخ برخی سوالات خود را درباره خرید خودرو در سامانه یکپارچه و نوع خودروها را در گزارش پیش رو دریافت کنند.

آخرین خبرها از ثبت نام مرحله سوم، نوع و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه
صفحه اقتصاد -

دور اول سامانه یکپارچه خودرو تمام شرکت‌های خودروساز حضور پیدا کردند و فهرست محصولات خود را برای فروش در سامانه اعلام کردند. تعداد متقاضیان در دور اول سامانه یکپارچه خودرو به قدری بود که جدول فروش برخی از مونتاژکاران همانند گروه بهمن تا پایان سال ۱۴۰۲ و برخی از خودروسازان داخلی همانند ایران خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ بسته شد.

طبق جدیدترین اطلاعیه سامانه یکپارچه فروش خودروها؛ از تاریخ بیستم تا ۲۳ شهریورماه امکان ویرایش اولویت‌بندی برای متقاضیان خودرو که موعد تحویل ١۴٠٣ دارند، در سامانه فراهم شده است. ظرفیت‌های خالی موجود هم از طریق این سامانه به صورت جدید عرضه خواهد شد.

خودروهایی که در مرحله سوم طرح یکپارچه عرضه می‌شوند

قیمت-جدید-محصولات-مدیران-خودرو

از دوشنبه 20 شهریور‌ به مدت 4 روز، سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای متقاضیان همه شرکت‌کننده‌های حاضر در نوبت اول و دوم‌ عرضه یکپارچه خودرو در سامانه که موعد زمانی تحویل آنها در سال 1403 تعیین شده برای تغییر اولویت باز شده است.

متقاضیان می‌توانند در سامانه ثبت نام کرده و محصولات جدید را انتخاب کنند. این امکان برای متقاضیانی  که در مرحله اول تخصیص خودرو توسط برخی شرکت‌های خودروساز شامل کرمان موتور و مدیران خودرو موفق به انتخاب خودرو نشده بودند نیز فراهم شده است.

کرمان موتور برای چهارمین بار در ثبت‌نام و تغییر اولویت‌های سامانه یکپارچه حضور دارد تا شاید بتواند در این دوره بخشی از خودروهای انصرافی خود را به فروش برساند. KMC J7، جک S5، جکj4 و جک s3 از خودروهای کرمان موتور می‌باشد که برای عرضه در سومین مرحله طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خواهند شد.

محصولات مدیران خودرو در مرحله سوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه با خودروهای X22 pro MT (دنده‌ای)، X55 Pro IE، Arrizo 6 PRO Excellent و تیگو 7 PRO Excellent جهت عرضه به متقاضیان حاضر خواهد شد.

البته انتقادهایی هم به این نوع عرضه‌ها وجود دارد. مثلا؛ فارس درباره عرضه خودروهای این دو خودروساز نوشت: «نکته قابل توجه در عرضه‌های اخیر آن است که در دور قبل و دور فعلی که هر دو در شهریور برگزار شده است، تنها ۹ محصول از دو شرکت مونتاژکار کرمان موتور و مدیران خودرو عرضه می‌شود که این خودروها قیمت بسیار بالاتری نسبت به خودروهای داخلی دارند و با توجه به بالا بودن قیمت، امکان خرید این خودروها برای همه متقاضیان فراهم نیست؛ در واقع خودروهایی که روی دست این دو خوردوساز مانده است و در حال حاضر به صورت فروش اقساطی نیز در نمایندگی‌های خود عرضه می‌کنند، در سامانه یکپارچه هم عرضه می‌شود.»

تحویل این خودروها طبق اعلام خودروساز حداکثر سه ماهه خواهد بود. قیمت  پایه خودروهای عرضه شده (قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت) در این مرحله  مانند  JACS5، KMCJ7، FXPremium  بدون در نظر گرفتن سود کارخانه و هزینه های جانبی از جمله پلاک گذاری و غیره بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان و حتی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است بنابراین در مقایسه با خودروهای داخلی که معمولا قیمت زیر ۵۰۰ میلیون تومان دارند بسیار گران هستند.

تولیدات جدید خودروسازان در سامانه یکپارچه نیست

آخرین خبرها از ثبت نام مرحله سوم، نوع و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

طبق وعده قبلی مسئولان وزارت صمت مقرر شده بود تولیدات جدید خودروسازان، شهریورماه در سامانه یکپارچه عرضه شود. در عرضه‌های شهریورماه سامانه یکپارچه، هیچ توجهی به نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه نشده است و مدام خودروهای میلیاردی مونتاژکاران به صورت تکراری عرضه می‌شود.

‌از سوی دیگر متقاضی خرید کوییک، ساینا و شاهین از سایپا یا متقاضیان خرید خودروهای رانا، دنا و تارا از ایران خودرو که نوبت تحویل خودروهای آنها سال ۱۴۰۳ است با توجه به اختلاف قیمت این خودروها با خودروهای مونتاژی،  امکان تغییر نوع خودروی خود را ندارند. 

با توجه به عرضه‌های محدود خودروسازان در سامانه یکپارچه به نظر می‌رسد وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در سامانه حرکت نمایشی را در جهت رفع تکلیف اجرایی کرده است زیرا همین خودروها عرضه شده در سامانه هم‌اکنون در نمایندگی‌های مونتاژکاران با ۲ مدل تحویل فوری و 3 ماهه در حال عرضه است. 

براساس دستورالعمل شورای رقابت و همچنین تکلیف وزارت صمت مقرر شده است ‌عرضه خودرو در بستر سامانه یکپارچه انجام شود.

با توجه به برگزاری دو نوبت عرضه خودرو در بستر سامانه یکپارچه در اسفند سال گذشته و اردیبهشت امسال، انتظار می‌رفت سامانه یکپارچه برای نوبت سوم عرضه داشته باشد که به گفته مقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو، هنوز زمان اجرای مرحله سوم عرضه خودرو از طریق سامانه مشخص نیست. 

به زودی قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت 

آخرین خبرها از ثبت نام مرحله سوم، نوع و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که جلسات شورای رقابت برای بررسی قیمت خودرو هر هفته برگزار می‌شود. قیمت‌های جدید خودرو‌ها به زودی اعلام خواهند شد. محاسبه قیمت خودرو‌ها همیشه نامفهوم بوده و شرکت‌های عرضه کننده اطلاعات شفافی در این زمینه ارائه نمی‌دهند.

به گفته سپهر دادجوی توکلی، بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد و در صورتی که قیمت زمان عقد قرارداد مشخص باشد، همان قیمت ملاک محاسبه قیمت برای متقاضیان ثبت سفارش است و تغییری نخواهد کرد. اگر خریداری پیش از این قراردادی برای خرید خودرو امضا کرده باشد، قیمت‌های قبلی اعلام شده توسط شورا مبنا قرار می‌گیرند.

به اعتقاد مدیر روابط عمومی شورای رقابت، افزایش قیمت خودروها بر اساس نرخ تورم و افزایش هزینه تولید قابل توجیه است و به نفع مصرف‌کننده و تولید‌کننده است.

طبق دستورالعمل شورا، رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنالیز قیمتی انجام می‌شود. درباره نحوه محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت، توکلی گفت که طبق دستورالعمل ۵۴۳ و فرمول کاست پلاست، مبنای تنظیم قیمت بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب است و توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. در فرمول کاست پلاست، قیمت نهایی خودرو بر اساس هزینه تمام شده به علاوه سود معقول تعیین می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • حمزه

    من هم ساینااس وکوییک آر ثبت نام کردم هیچ خودرویی به من تخصیص نشد نمیتونم ماشین گرون بخرم

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان