در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران‌خودرو اعلام شد:

راهبردهای پنج‌گانه «عظیمی» در ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اصلاح قیمت و عرضه محصولات در بورس کالا را مسیر اصلی خروج از زیان‌دهی و تکلیف در قبال سهام‌داران دانست و گفت: «برای احقاق حق سهام‌داران، اصلاح قیمت ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

راهبردهای پنج‌گانه «عظیمی» در ایران خودرو
صفحه اقتصاد -

علیمردان عظیمی در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران‌خودرو که با حضور ۷۸درصد از سهام‌داران این شرکت برگزار شد، با تاکید بر این‌که پیگیری ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری ضروری است، تصریح کرد: «جبران زیان و اجرای این قانون را با جدیت دنبال خواهیم کرد؛ قیمت محصولات در سال‌های اخیر متناسب با قیمت نهاده‌های تولید افزایش نیافته و درحال‌حاضر اسناد و مدارک لازم به نهادهای قیمت‌گذار ارائه شده است.»

عظیمی بهترین راه جبران زیان را عرضه محصولات در بورس کالا عنوان کرد و گفت: «در بازه زمانی که مجوز عرضه در بورس وجود داشت، محصولات ایران‌خودرو سهم ۸۰ درصدی را داشت و توانست ۵۳هزار دستگاه خودرو را از این طریق به فروش برساند، اما متاسفانه در بهمن سال گذشته این روند متوقف شده است.»

عظیمی همچنین از برنامه افزایش سرمایه نماد «خودرو» برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خبر داد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در ادامه با ارایه گزارش عملکرد از دستاوردهای این خودروساز در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال جاری، گفت: «از ابتدای ورود به این مجموعه جذب نیروی ستاد را به‌جز در مواردی که نفر مشخص کارشناس فنی از جامعه دانشگاهی یا نخبگانی باشد، ممنوع اعلام کردم. در این خصوص نیز توافقی با دانشگاه‌های مطرح کشور صورت گرفت تا استخدام‌ها از نخبگان یا جایگزین‌هایی برای بازنشستگان تولید باشد.»

پنج‌ راهبرد عظیمی در ایران‌خودرو

عظیمی با اشاره به عملکرد سال ۱۴۰۱ و راهبردهای آینده ایران‌خودرو، تصریح کرد: «از روز نخست ورود به این مجموعه، پنج محور را تعریف کرده‌ام که در صدر آن، افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو قرار دارد. باید تولید خودرو با توجه به نیاز جامعه و پاسخ‌گویی به این نیازها صورت گیرد.»

وی با اشاره به سایر راهبردهای آینده این خودروساز، عنوان کرد: «برای کاهش قیمت تمام‌شده برنامه‌ریزی جامعی صورت گرفته و بخشی از آن نیز محقق شده است و تا پایان سال، رقم کاهش بهای تمام‌شده خودروها به عدد قابل‌توجهی خواهد رسید.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو توسعه صادرات سودآور را از دیگر محورهای راهبردی ایران‌خودرو برشمرد و اظهار کرد: «هیچ‌گونه صادرات بدون سوددهی انجام نخواهد شد.»

وی توسعه سبد محصولات و بهبود تصویر ذهنی مردم با ارتقای کیفیت محصولات را از دیگر برنامه‌های محوری این شرکت برشمرد و با بیان این‌که کیفیت در ساخت قطعه معنا پیدا می‌کند، گفت: «برنامه کیفی بسیار مناسبی در مجموعه ایران‌خودرو راهبری می‌شود و با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم تا پایان سال مشتریان شاهد ارتقای کیفیت خواهند بود.»

عظیمی با اشاره به روند تولید در سال گذشته، گفت: «تولید این مجموعه بیش‌از ۵۰درصد، سهم بازار ایران را داراست و تولید با تمام مشکلات و موانع ادامه دارد.»

برنامه توقف تولید پارس تا پایان سال

عظیمی با بیان این‌که در سال گذشته پژوپارس بیش‌ترین میزان تولید را به خود اختصاص داده بود، اظهار امیدواری کرد تا انتهای امسال تولید این خودرو متوقف شود و جای خود را به محصولات سودده یا محصولاتی با زیان کم‌تر دهد که بیش‌ترین تیراژ تولید به آن‌ها اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه فروش، بیان کرد: «کاهش در تاخیر تحویل خودرو، رضایتمندی مشتریان در تحویل خودرو زودتر از موعد مقرر و نیز تحویل خودرو توسط سایت تولیدی که این موضوع نیز رضایتمندی مشتریان را در پی داشته است، ازجمله اقدامات مهم و موثر در حوزه فروش در سال گذشته به شمار می‌رود.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: «برنامه تولید ۷۳۰هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دارد که با تحقق آن تولید امسال ۳۳ درصد بیش از تولید سال گذشته خواهد بود.»

به‌دنبال قیمت‌گذاری منطقی و منصفانه هستیم

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به این‌که به دنبال قیمت‌گذاری منطقی و منصفانه هستیم، گفت: «این موضوع مانند وظیفه و تکلیفی است که باید اجرایی شود و برنامه‌ریزی‌های خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.»

وی با اشاره به موضوع تامین ارز، تصریح کرد: «با کمک وزارت صمت و بانک مرکزی درحال‌حاضر وضعیت تامین ارز خوب و تقریبا تولید بدون هیچ مشکلی استمرار دارد.»

عظیمی با بیان این‌که به دنبال افزایش سهم برند خود در سبد محصولات تولیدی هستیم، بیان کرد: «این تولیدات سوددهی بیش‌تری برای مجموعه به ارمغان خواهند آورد. درعین‌حال به دنبال توسعه محصولات نیز هستیم.»

عظیمی با اشاره به این که ایران‌خودرو تنها خودروساز کشور به شمار می‌رود که از دانش فنی تولید خودرو برقی برخوردار است، اظهار کرد: «قطعا این دانش، محرکی خواهد بود تا ایران‌خودرو را به سمت تولید خودروهای برقی پیش برد و در این زمینه نیز قول‌های مساعدی برای حمایت از سوی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌ایم.»

وی با بیان این‌که براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت در تمامی شاخص‌های اندازه‌گیری‌شده شاهد بهبود قابل ملاحظه‌ای بوده‌ایم، عنوان کرد: «زمانی راضی می‌شویم که مردم این ارتقای کیفیت را احساس کنند.»

محصولات جدید به بازار می‌آیند

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بیان کرد: «در سال ۱۴۰۱، فرآیند ارتقای کیفیت به محیط قطعه‌ساز برده شده است تا مشتری از دوام کیفیت محصولات رضایت داشته باشد.»

وی با اشاره به موضوع توسعه محصولات در سال جاری یادآور شد: «سال گذشته دو محصول هایما رونمایی شد و چندی پیش نیز طی قراردادی با دانگ‌فنگ، مقرر شد ۱۰هزار دستگاه خودرو هیبرید و بنزینی شاین‌مکس در راستای تنظیم بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان وارد کشور شود. این محصول دارای خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور خواهد بود و همچنین به دنبال انتقال تکنولوژی تولید این محصول هستیم.»

عظیمی با اشاره به این که خودرو ری‌را در شهریورماه سال جاری صنعتی‌سازی و تولید خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: «با عرضه این خودرو و سایر محصولات، رضایتمندی مشتریان افزایش یابد.»

وی با اشاره به پروژه‌های این خودروساز در زمینه تولید موتور، گیربکس و خودروهای برقی، عنوان کرد: «با تاکید وزیر صمت بر تولید خودرو برقی، در نیمه دوم امسال، نسخه برقی خودرو ری‌را رونمایی خواهد شد.»

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه