امامت امام زمان (عج) از چه روزی آغاز می شود؟ + زمان آغاز امامت در سال ۱۴۰۲

هشتم ربیع الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) (260 هـ.ق) و آغاز ولایت حضرت ولی‌عصر(عج) است. اولین روز امامت حضرت مهدی چه روزی است؟

امامت امام زمان (عج) از چه روزی آغاز می شود؟ + زمان آغاز امامت در سال 1402
صفحه اقتصاد -

هشتم ربیع الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) (260 هـ.ق) و آغاز ولایت حضرت ولی‌عصر(عج) است. در سال ۱۴۰۲ روز یکشنبه  ۲ مهر شهادت امام حسن عسکری علیه السلام [ ٨ ربیع الاول ] می باشد. 

حضرت حسن بن علی بن محمد (ع) مشهور به امام حسن عسکری، یازدهمین امام شیعیان و سیزدهمین معصوم است. ایشان در سال ۲۳۲ هجری قمری به دنیا آمدند و در ۲۲ سالگی به امامت رسیدند. امام یازدهم (ع) پس از ۶ سال امامت در سامرا به شهادت رسیدند.

درگذشت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع الاول، اتفاقی ناگهانی بود که همه دوستداران و شیعیان ایشان را در شهر سامرا شوکه کرد. حتی کسانی که در دروه خفقان شهر سامرا حب اهل بیت (ع) را در خود سرکوب کرده بودند، پس از شهادت حضرت حسن عسکری (ع) خود را به منزل ایشان رساندند.

با شهادت یازدهمین اختر امامت، در حالی که بیش از پنجاه بهار از عمر شریفشان سپری نشده بود، امامت حجت الهی آغاز شد.

معتمد در ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری به واسطه یکی از نزدیکان خویش، امام حسن عسکری (ع) را با زهر مسموم کرد و امام در اثر آن، چند روز در بستر بیماری قرار گرفتند و در این ایام معتمد پیوسته پزشکان درباری را بر بالین امام می‌فرستاد تا مردم گمان کنند که حضرت از بیماری طبیعی رنج می‌برد. او می‌خواست از طرفی ضمن مداواى حضرت (ع) و کسب وجهه عمومى، از طریق مأمورانش اوضاع و شرایط را زیر نظر بگیرد و رفت و آمد‌ها را تحت کنترل در بیاورد تا آنها اگر صحنه مشکوکى در رابطه با جانشینى و امامت پس از امام حسن (ع) دیدند آن را گزارش کنند.

تاریخ دقیق آغاز امامت امام زمان (عج) در تقویم شمسی برابر است با :

روز دوشنبه ۳ مهر سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق آغاز امامت امام زمان (عج) در تقویم قمری برابر است با :

روز دوشنبه ۹ ربیع الاول سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق آغاز امامت امام زمان (عج) در تقویم میلادی برابر است با :

روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۲۳

یکی از روزهای مهم ماه ربیع الاول، روز نهم این ماه است.

نهم ربیع الاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری علیه السلام، به این مقام نائل شده اند.

  • تاریخ دقیق شهادت امام حسن عسکری (ع) در تقویم قمری برابر با روز یکشنبه ۸ ربیع الاول سال ۱۴۴۴ است.

تولد امام حسن عسکری

امام حسن عسکری در سال ۲۳۲ هجری قمری (سال ۸۴۷ میلادی) و در شهر مدینه منوره به دنیا آمد. بر اساس منابع تاریخی روز تولد ایشان هشتم یا دهم ماه ربیع‌الثانی بوده است. از آنجا که اکثر منابع روز هشتم را روز تولد امام یازدهم می‌دانند در تقویم ایران نیز روز هشتم ربیع‌الثانی به عنوان تاریخ تولد این امام همام ثبت شده است. این روز در سال ۱۴۰۱ برابر با روز پنجشنبه ۱۲ آبان و ۳ نوامبر سال ۲۰۲۲ است.

تاریخ شهادت امام حسن عسکری (ع) به شمسی در سال 1401 + زندگی نامه، لقب، محل دفن امام یازدهم

زندگی نامه امام حسن عسکری (ع)

امام حسن عسکری (ع) فرزند بزرگوار امام هادی (ع) است. نام ایشان حسن و کنیه وی ابومحمد بود. در بعضی منابع کنیه‌های ابوالحجه، ابوالحسن و ابوالقائم نیز برای ایشان ذکر شده است. ایشان با بانویی که مادر امام زمان (عج) است ازدواج کردند. نام این بانوی بزرگوار را نرجس خاتون و در برخی منابع ملیکا ذکر کرده‌اند. همچنین گفته شده است که این بانو نوه قیصر روم و از خاندان شمعون، وصی بلا فصل حضرت مسیح است. در مورد تعداد فرزندان ایشان نیز اختلاف نظر وجود دارد ولی اکثر منابع امام زمان (عج) را تنها فرزند ایشان می‌دانند.

نام مادر امام حسن عسکری (ع)

بنا بر منابع تاریخی معتبر مادر امام حسن عسکری (ع) کنیزی به نام حُدیث یا حدیثه بوده است. در برخی از منابع نیز نام او سوسن، عسفان و سلیل ثبت شده است.

نحوه و علت شهادت امام حسن عسکری (ع)

امام یازدهم در ۲۸ سالگی در تاریخ ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ هجری قمری و در دوره حکومت معتمد عباسی به شهادت رسید. عده‌ای از مورخان علت فوت امام حسن عسکری (ع) را بیماری ذکر کرده‌اند و عده‌ای نیز خوراندن سم به ایشان را علت شهادتشان می‌دانند. همچنین در مورد ماه شهادت ایشان نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی ماه‌های ربیع‌الثانی و جمادی‌الاولی را ماه شهادت ایشان می‌دانند.

محل شهادت و دفن امام حسن عسکری (ع)

امام یازدهم در شهر سامرا به شهادت رسید و در کنار مرقد پدر بزرگوارش امام هادی (ع) دفن شد. مرقد این دو امام به حرم عسکریین مشهور است و یکی از زیارتگاه‌های شیعیان در شهر عراق به شمار می‌رود.

مشهورترین لقب امام حسن عسکری (ع)

هادی، نقی، زکی، رفیق، خالص و صامت برخی از لقب‌های امام حسن عسکری (ع) است ولی مشهورترین لقب ایشان عسکری است. این لقب به اقامت اجباری ایشان در سامرا اشاره دارد. امام یازدهم به دستور حاکم وقت در سامرا تحت مراقبت شدید حکومت قرار داشت و از طریق نمایندگان خاص و از راه نامه نگاری با شیعیان در ارتباط بود. یکی از نمایندگان خاص ایشان که نخستین نایب خاص امام زمان (عج) نیز بود، عثمان بن سعید نام داشت.

مدت امامت امام حسن عسکری (ع)

امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۵۴ هجری قمری و پس از شهادت امام هادی (ع) در سن ۲۲ سالگی به امامت شیعیان رسید. مدت امامت امام یازدهم ۶ سال بود که در این مدت سه خلیفه عباسی به نام‌های معتز عباسی، مهتدی و معتمد به روی کار آمدند. ایشان بیشتر زمان امامت خود را در زندان سپری کردند و یا تحت نظر بودند.

تاریخ شهادت امام حسن عسکری (ع) به شمسی در سال 1401 + زندگی نامه، لقب، محل دفن امام یازدهم

شهرهایی که امام حسن عسکری (ع) در آن زندگی کرده است

امام حسن عسکری (ع) در مدینه به دنیا آمد و سنین کودکی خود را در آنجا سپری کرد. ایشان در سال ۲۳۳ یا ۲۳۶ هجری قمری به همراه پدر بزرگوارشان به سامرا فراخوانده شدند و توسط حاکم وقت تحت نظر قرار گرفتند. از این پس امام یازدهم بیشتر عمر خود را در این شهر زندگی کردند. در منابع تاریخی گفته شده است که ایشان تنها امامی است که نتوانست به سفر حج برود.

حدیث از امام حسن عسکری در مورد اخلاق

  • لَیْسَ مِنَ الْأَدَبِ إِظْهَارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزُون‏. اظهار شادی در حضور فرد غمگین، دور از ادب و انسانیّت است‏.
  • مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ عَلَی کُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِس. از نشانه‌های فروتنی سلام کردن به همه، و نشستن در پایین مجلس است‏.
  • أَقَلُّ النَّاسِ رَاحَةً الْحَقُود. آسایش کینه‏ کینه‌توزان از همه مردم کمتر است‏.

اعمال مستحبی در روز ولایت امام زمان (عج):

روز ولایت امام زمان (عج) آغاز اولین روز از امامت ایشان می باشد، مستحب است در این روز منتظران این حضرت جشن بگیرند. مسلمانان به فقرا اطعام بدهند، لباس نو و تمیز پوشیده شود و همچنین اگر مومنی در این روز انفاق کند تمام گناهانش بخشیده می شود.

روز آغاز امامت امام زمان 1402

بر اساس منابع شیعه، حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری (علیه السلام) درصدد یافتن فرزند وی به عنوان مهدی و جانشین پدر بود و از این رو تولد امام زمان مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید. از این جهت پس از شهادت امام عسکری (علیه السلام) بسیاری از شیعیان دچار تردید شدند و فرقه‌هایی در جامعه شیعه پدید آمد و گروهی از شیعیان، از جعفر کذاب، عموی امام زمان، پیروی کردند.

در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص به اطلاع مردم می‌رسید، موجب تثبیت دوباره تشیع گردید؛ تا جایی که در قرن چهارم هجری از میان فرقه‌هایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند، تنها شیعه دوازده‌ امامی باقی مانده بود.

امام زمان پس از شهادت پدرش، در غیبت صغری به سر برد و در این مدت به واسطه چهار نائب خاص با شیعیان ارتباط داشت. با آغاز غیبت کبری در سال ۳۲۹ق، ارتباط مردم با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از راه نایبان خاص نیز پایان یافت. در اعتقاد شیعیان، مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زنده است تا زمانی که به همراه حضرت عیسی (علیه السلام) ظهور کند. علمای شیعه درباره دلایل و جزئیات عمر طولانی امام زمان، تبیین‌هایی ارائه کرده‌اند.

به اعتقاد شیعیان، حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه و الشریف) در آخرالزمان ظهور می‌کند و به همراه یارانش حکومتی جهانی برپا می‌سازد و دنیا را که پر از ظلم و ستم شده است، آکنده از عدل و داد می‌نماید. در روایات اسلامی، توصیه مسلمانان به انتظار فرج مورد تأکید فراوان قرار گرفته و شیعیان این روایات را به معنای انتظار ظهور امام زمان می‌دانند.

روز آغاز امامت امام زمان 1402

روز آغاز امامت امام زمان 1401

روز آغاز امامت امام زمان

در برخی نقل‌ها پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم)، امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از نظر خصوصیات جسمی، شبیه‌ترین فرد به خود توصیف کرده است. امام حسن عسکری (علیه السلام) نیز چهره و اخلاق او را شبیه‌ترین به پیامبر دانسته است.

از امام علی (علیه السلام) نقل است: هنگامی که مهدی (عج) قیام می‌کند، سن او بین سی تا چهل سال خواهد بود.

امام صادق (علیه السلام) او را در چهره جوانی کامل و معتدل توصیف می‌کند. علامه مجلسی در توضیح این روایت می‌نویسد: مراد از معتدل بودن این است که در سنین متوسط و یا آخر سنین جوانی است.

روز آغاز امامت امام زمان 1401

پیام تبریک روز آغاز امامت امام زمان

تاج امامت است به روی سر شما
خیل ملائکند به دور و بر شما

قربان چهره ات که تجلی مصطفاست
قربان آن صلابت چون حیدر شما

سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) بر شما تبریک و تهنیت باد

****

عید تاج گذاری زیباترین، عادل ترین، مهربان ترین و تنهاترین شاه عالم مبارک باد

****

مژده به دلها دهید، موسم شادی رسید
وز شب هجران و غم، صبح سعادت دمید

نور دل و دیده آن حسن عسکریست
نازم از این گل که از گلشن پیغمبریست

آغاز ولایت عهدی امام زمان مبارک

****

آقا جان! حیف نیست ماه شب چهارده پشت ابرهای تیره و پاره پاره پنهان بماند،
حیف نیست دیده را شوق وصال باشد ولی فروغ دیده نباشد…

امامت امام زمان (عج) گرامی باد

****

یا صاحب الزمان
داستان یوسف را گفتن و شنیدن به بهانه توست
شرمنده ایم
می دانیم گناهان ما همان چاه غیبت توست . . .

یا اباصالح المهدی

****

گل ها همه با اذن تو برخاسته اند
از بهر ظهور تو خود آراسته اند

مردم همه در لحظه تحویل، بی شک
اوّل فرج تو از خدا خواسته اند

****

خداوندا رسان از ما سلامش
به گوش ما رسان یارب کلامش

بسوز سینه مجروح زهرا
نما تعجیل در امر قیامش

****

روز آغاز امامت امام زمان 1401

ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد
بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد

سوگند به هر چهارده آیه نور
سوگند به زخم های سرشار غرور

آخر شب سرد ما سحر می گردد
مهدی به میان شیعه بر می گردد

***

خانه تکانی رسم قدیمی همه منتظران بهار است؛
خانه تکانی دل را برای رسیدن بهار دلها، مهدی زهرا فراموش نکنیم.

****

مهدی جان!
سوالی ساده دارم از حضورت
من آیا زنده ام وقت ظهورت

اگر که آمدی من رفته بودم
اسیر سال و ماه و هفته بودم …

دعایم کن دوباره جان بگیرم
بیایم در رکاب تو بمیرم…

****

بر چهره پر ز نور مهدی صلوات
بر جان و دل صبور مهدی صلوات

تا امر فرج شود مهیا بفرست
بهر فرج و ظهور مهدی صلوات

***

روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،
و روز نوید دهنده شکست نمرودیان
و روز شادی شیعیان در تاج گذاری امام زمان(عج) مبارک باد.

***

در ربیع شادمانی با خدا
می نویسم شعر لبخند تـو را
می نویسم با بهشتی از سرور
با قلم هایی کـه دارد رنگ نور
ای ربیع آرزوهایم درود
برگ سبز گفتگوهایم درود

****

چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی …
چه بغضها که در گلو رسوب شد نیامدی …

خلیل آتشین سخن ؛ تبر به دوش بت شکن …
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی …

برای ما که خسته ایم نه؛ ولی …
برای عده ای چه خوب شد نیامدی ….

تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام …
دوباره صبح؛ ظهر؛ نه غروب شد نیامدی…

****

قیامتی است گمانم قیامت مهدی است
جهـان محیط وسیع کرامت مهدی است

زمان زمان شروع زعامت مهدی است
غدیـر دوم شیعـه، امـامت مهدی است

****

سر راهت در انتظارم
برده هجرت صبر و قرارم

جز ظهورت ای گل زهرا
به خدا حاجتی ندارم

همه جا پر از این خجسته نداست نه ماه ربیع عید خداست عید کل زراری زهراست عید لبخند سیدالشهداست عید لطف و کرامت مهدی است که طلوع امامت مهدی است نهم ربیع‌الاول آغاز امامت حضرت امام زمان مبارک
قیامتـی است گمانم قیامت مهدی است جهـان محیط وسیع کرامت مهدی است زمان زمان شروع زعامت مهدی است غدیـر دوم شیعـه، امـامت مهدی است آغاز امامت امام زمان(عج) مبارک باد
آقا مبارک است ردای امامتت ای غایب از نظر به فدای امامتت می‌خواستند حق تو را هم قضا کنند کذاب‌ها کجا و عبای امامتت ما زنده‌ایم از برکات ولایتت آغاز امامت حضرت گل سرسبد عالم هستی حضرت حجه بن الحسن امام زمان (عج) بر شما مبارک‌
عالم امکان سراسر نور شد شیعه بعد از سالها مسرور شد  پور زهرا تاج بر سر می نهد  بر همه آفاق فرمان می دهد  آغاز امامت امام زمان (عج) تبریک و تهنیت باد
تاج امامت است به روی سر شما خیل ملائک‌اند به دور و بر شما قربان چهره‌ات که تجلی مصطفی است قربان آن صلابت چون حیدر شما ای کاش صبح روز ظهورت صدا کنند نام مرا عزیز خدا؛ یاور شما نهم ربیع‌الاول، عید منتظران مبارک
سوالی ساده دارم از حضورت ... من آیا زنده ام وقت ظهورت ... اگر که آمدی من رفته بودم ... اسیر سال و ماه و هفته بودم ... دعایم کن دوباره جان بگیرم ... بیایم در رکاب تو بمیرم... یا اباصالح المهدی آغاز امامتتان مبارک
جلوه گل عندلیبان را غزل خوان می‌کند نام مهدی صد هزاران درد درمان می‌کند مدعی گوید که با یک گل نمی‌گردد بهار من گلی دارم که عالم را گلستان می‌کند نهم ربیع‌الاول، عید منتظران مبارک
در انتظار دیدنت همه دل‌ها بی قرار هستند …  ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نگذار… نهم ربیع‌الاول، عید منتظران مبارک
بیش از هزار و صد و هفتاد سال است که مهدی (عج) “امام” شده است، و منتظر است که منتظرانش “به خود بیایند” تا او بیاید… عید امامت زیباترین، عادل‌ترین، مهربان‌ترین و تنهاترین شاه عالم خجسته باد
نهم ربیع‌الاول، پیام‌رسان بهار ظهوری است که گل‌های زیبای زندگی همچون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت، ایثار و ایمان و احسان در آن می‌شکفد. عید شما مبارک
چه جمعه‌ها که یک به یک غروب شد نیامدی … چه بغض‌ها که در گلو رسوب شد نیامدی … خلیل آتشین سخن؛ تبر به دوش بت شکن … خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی … برای ما که خسته‌ایم نه؛ ولی … برای عده‌ای چه خوب شد نیامدی … تمام طول هفته را به انتظار جمعه‌ام … دوباره صبح؛ ظهر؛ نه غروب شد نیامدی… نهم ربیع‌الاول، عید منتظران مبارک
به امید روزی که متن تمام پیام‌ها یک جمله باشد و آن: مهدی (عج) آمد… نهم ربیع‌الاول، عید منتظران مبارک
گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی روزی تو خواهی آمد از کوچه‌های باران تا از دلم بشویی غم‌های روزگاران نهم ربیع‌الاول، روز آغاز امامت و ولایت آقا امام حجه ابن الحسن عسگری (عج) را بر ساحت آن امام مقدس و تمام شیعیان آن حضرت تبریک عرض می‌کنیم.
رسول خدا (ص) فرمود: در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه و آسایش به سر می‌برند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه‌ی نزول برکات مبارک باد
حجم تنهایی تو بیشتر از بودن ماست سالروز تاج گذاری آقا صاحب الزمان مبارک
قیامتی است گمانم قیامت مهدی (عج) است جهان محیط وسیع کرامت مهدی (عج) است زمان زمان شروع زعامت مهدی (عج) است غدیر دوم شیعه، امامت مهدی (عج) است آغاز امامت حجه بن الحسن امام زمان (عج) تهنیت باد
نهمین روز ربیع‌الاول آمد شروع دولت مستقبل آمد بود در آسمان‌ها شور شادی ندا در داده از هر سو منادی الا یا اهل عالم شاد باشید زهر رنج و غمی آزاد باشید عید امامت و ولایت مولایمان امام زمان (عج) بر شما مبارک باد
آقا جان! حیف نیست ماه شب چهارده پشت ابرهای تیره و پاره پاره پنهان بماند، حیف نیست دیده را شوق وصال باشد ولی فروغ دیده نباشد... سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه‌ی نزول برکات خجسته باد
زد اگر کسی در خانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات                                                         که به جستجوی نشانه‌ات، ز سحر شنیده بشارتی سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی (عج) تبریک و تهنیت باد.
 
آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان فخرالزمان، امام مردمان، غایب دوران امام، زمان (عج) مبارک

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد