عدم وصول کامل حق بیمه برخی کارفرمایان و دستگاهها، مهمترین چالش تأمین اجتماعی است
محمدرضا اسکندری، سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان زنجان از هزینهکرد ۶۷۰ میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی در ماه جهت ارائه خدمات به جامعه هدف در بخشهای تعهدات بلندمدت، کوتاهمدت و درمان در استان زنجان خبر داد و افزود: عدم وصول کامل حق بیمه برخی کارفرمایان و دستگاهها، مهمترین چالش تأمین اجتماعی است.

محمدرضا اسکندری با اشاره به خوشحسابی درصد زیادی از کارفرمایان و پرداخت به موقع حق بیمهها، تأکید کرد: حتی در بدترین شرایط، منابع سازمان از مصارف آن بیشتر است و مهمترین چالش، عدم وصول کامل حق بیمهها از برخی کارفرمایان و دستگاههاست. سازمان تأمین اجتماعی ماهانه ۶۷۰ میلیارد تومان صرف ارائه خدمات به جامعه هدف خود در بخشهای تعهدات بلندمدت، کوتاهمدت و درمان در استان زنجان میکند.
سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان زنجان افزود: افزایش تعداد مستمریبگیران و بازنشستگان در استان زنجان همانند سایر استانهای کشور به دلیل تغییرات جمعیتی، افزایش امید به زندگی و بازنشستگیهای ارفاقی و پیش از موعد است که موجب رشد هزینههای مربوط به امور بازنشستگی مانند پرداخت مستمری و خدمات درمانی شده است. با این حال اگر مطالبات و حق بیمههای مصرح در قانون به موقع پرداخت شود، تعهدات این سازمان به طرف های قرارداد و ذینفعان نیز به موقع ارائه خواهد.
وی با اشاره به ناترازی منابع، از کارفرمایان خواست تا در موعد قانونی نسبت به پرداخت حق بیمههای بیمهشدگان اقدام کنند. تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۳، مطالبات معوقه این ادارهکل از کارفرمایان نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان است در حالی که بدهیهای این سازمان به مراکز طرف قرارداد در استان زنجان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و به عبارت سادهتر مطالبات تأمین اجتماعی زنجان بیش از ۳ برابر بدهیهاست.
اسکندری تصریح کرد: طبق قانون، سازمان تأمین اجتماعی مجاز به مسدود کردن حسابها و برداشت مطالبات است، اما به دلیل شرایط اقتصادی و در راستای حمایت از کارفرمایان و حفظ نیروی انسانی، همواره با سعهصدر با آنها تعامل کرده است. در حال حاضر ۵۷ درصد از جمعیت استان زنجان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است و بخشی از مطالبات ۶۵۰ میلیاردی سازمان از کارفرمایان استان مربوط به دستگاههای اجرایی، ادارات، فرمانداریها، شهرداریها و پیمانکاران طرف قرارداد آنهاست. از این رو، از مسئولان استان انتظار میرود در راستای تداوم و ارتقای خدمات این سازمان به مخاطبان، نسبت به پرداخت مطالبات اقدامات لازم را انجام دهند.
وی تاکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی با وجود چالشهای مالی و ناترازی منابع، همچنان به ارائه خدمات گسترده به جامعه هدف خود ادامه میدهد. با این حال، وصول کامل حق بیمهها و پرداخت بهموقع مطالبات معوقه از سوی کارفرمایان و دستگاههای اجرایی، نقش کلیدی در بهبود وضعیت مالی و ارتقای کیفیت خدمات این سازمان دارد.
نظر شما