پیش‌بینی رشد بی‌سابقه بیمه اسلامی در منطقه خاورمیانه براساس گزارش شرکت رتبه‌بندی جهانی

شرکت رتبه‌بندی جهانی اس‌اندپی اعلام کرد، انتظار می‌رود بخش بیمه اسلامی در منطقه شورای همکاری خلیج [فارس] در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و عواید آن به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برسد.

پیش‌بینی رشد بی‌سابقه بیمه اسلامی در منطقه خاورمیانه براساس گزارش شرکت رتبه‌بندی جهانی
صفحه اقتصاد -

در گزارش شرکت رتبه‌بندی جهانی اس‌اند‌پی[۱] آمده است، پس از آن‌که شاهد رشد قوی عواید در خطوط تجاری اصلی بیمه‌های اسلامی و تکافل در منطقه شورای همکاری خلیج فارس[۲] طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، بودیم، این رونق همچنان در چشم‌انداز اقتصادی منطقه وجود دارد که عمدتاً به دلیل تقاضای بیمه بالاتر در عربستان سعودی است.

اس‌اندپی در گزارش جدید خود شرح می‌دهد، افزایش رقابت و کاهش بازده سرمایه‌گذاری ناشی از کاهش پیش‌بینی‌شده نرخ‌های بهره و بازارهای سرمایه پرنوسان بالقوه، می‌تواند بر درآمد صنعت در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده تأثیر بگذارد.

این شرکت رتبه‌بندی، همچنین خاطرنشان کرد، اگرچه انتظار می‌رود که اثرات جنگ اسرائیل و فلسطین در منطقه مهار شود، اما خطر تشدید تنش در منطقه در حال افزایش است.

اس‌اندپی اظهار داشت: «اگرچه این، محور اصلی بررسی ما نیست، اما تنش‌های منطقه‌ای می‌تواند گرایش‌های تجاری در خاورمیانه از جمله منطقه شورای همکاری خلیج [فارس] را مختل نماید، چشم‌انداز رشد را کاهش دهد و سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه مستقر در این منطقه را دچار رکود کند».

علاوه بر این، شرکت رتبه‌بندی اعلام کرد، انتظار می‌رود بخش بیمه اسلامی در منطقه شورای همکاری خلیج [فارس] در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و عواید آن به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برسد.

اس‌اندپی پیش‌بینی می‌کند که بازار عربستان، پیش‌قراولِ رشد در منطقه شورای همکاری خلیج [فارس] باشد، چراکه این کشور به عنوان بزرگترین بازار بیمه اسلامی منطقه، همچنان از رشد اقتصادی بالاتری، سود می‌برد.

با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی بخش طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، رشد عواید در منطقه به طور خاصی قوی مانده است که عمدتاً بازار عربستان سعودی در آن پیشرو بوده است. بازار این کشور حدود ۲۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲۳ درصد دیگر در سال ۲۰۲۳، رشد نمود.

باعنایت به این‌که بیمه‌گران اسلامی شورای همکاری خلیج [فارس] نتایج بی‌سابقه‌ای را طی سال ۲۰۲۳ از خود نشان دادند و باتوجه به نتایج نیمه اول سال ۲۰۲۴، این گزارش پیشنهاد می‌دهد که سود خالص ممکن است طی سال جاری میلادی، بهبود بیشتری پیدا کند.

اس‌اندپی تشریح می‌نماید که مجموع سود خالص بخش از حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۹۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بهبود یافت که این افزایش، عمدتاً ناشی از بازار عربستان بوده است که نتایج بیمه‌گری آن بهبود یافت و درآمد سرمایه‌گذاری آن نیز از ۳۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲، به حدود ۶۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

علاوه بر این، بازار بیمه عربستان شاهد افزایش ملموسی در درآمد حق بیمه در رشته خودرو بود، به‌طوری‌که نتایج بیمه‌گری آن از سال ۲۰۲۳ تاکنون، از تعدیل نرخ در چندین رشته و نیز تصمیم مقامات سعودی برای کاهش تعداد وسایل نقلیه بیمه‌نشده، بهره‌مند شده است.

همچنین، گزارش اس‌اندپی، اضافه کرد که ورای چندین عامل مثبت، رتبه‌بندی اعتباری این شرکت در مورد بیمه‌‌گرهای اسلامی منطقه شورای همکاری خلیج [فارس]، طی ۱۸ ماه گذشته به طور کلی ثابت مانده است و آنها انتظار ندارند که هیچ نوع اقدام رتبه‌بندی عمده‌ای طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده، انجام شود، چراکه بیشتر بیمه‌گران رتبه‌بندی‌شده، به اندازه کافی سرمایه دارند.

امیر موجکیک[۳]، تحلیلگر اعتباری شرکت اس‌اندپی، در این زمینه اظهار داشت: «در حالی که ما انتظار داریم شرایط اعتباری کلی بیمه‌گران اسلامی طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده، ثابت بماند، اما ادغام[۴] احتمالاً یک موضوع داغ در میان بازیگران کوچک‌تر و متوسط ​​باقی خواهد ماند. طی سال‌های اخیر، حدود یک پنجم بیمه‌گران اسلامی در عربستان سعودی و حدود یک سوم در امارات متحده عربی، ادغام شده‌اند.»

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد