در گلدیرا چه خبر است؟/ کاهش تولید و سود خالص شرکت

بررسی شرکت گلدیرا حاکی از کاهش ۴۰ درصدی سود خالص شرکت در ۹ ماهه منتهی به ۱۰ مهر ۱۴۰۳ است.

در گلدیرا چه خبر است؟/ کاهش تولید و سود خالص شرکت
صفحه اقتصاد -

شرکت‌های بورسی گروه لوازم خانگی در دوره ۹ ماهه در مجموع حدود ۳۵ همت فروختند که نسبت به دوره ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۲۳ درصد رشد داشت. بیشتر شرکت‌های مدعی این گروه از جمله گلدیرا در سال ۱۴۰۳ با کاهش سود و کاهش معیار‌های سودآوری مواجه بودند. 

اما انتخاب با سکانداری جدید ۹ ماهه خوبی رقم زد و با رشد ۷۲ درصدی در سود عملیاتی این دوره را پایان رساند. 

مروری بر عملکرد صنعت لوازم خانگی در ۹ ماهه

صنعت لوازم خانگی در چند سال اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است.  سهم لوازم خانگی ایرانی از بازار داخلی از ۳۰% در سال ۱۳۹۵ به ۷۰% در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

اکنون با اشباع نسبی این بازار در داخل، راه تداوم رشد، حرکت به سمت بازار‌های صادراتی است. اما به دلیل تحریم ها، ضعف زیرساخت‌ها و کنترل قیمت‌ها و ... عملا نمی‌توان به ارتقای رقابت پذیری این صنعت و رشد صادرات چندان امیدوار بود.

صنعت لوازم خانگی با ارزش بازار حدود ۴۴ همت و نسبت p/e ۷.۵۶ از صنایع کوچک بازار محسوب می‌شود. انتخاب با ارزش بازار ۲۶ همتی، لبوتان با ارزش بازار ۶.۷ همتی و گلدیرا با ارزش بازار ۴ همتی به عنوان بزرگان این صنعت فعال هستند. 

شرکت‌های بورسی گروه لوازم خانگی در دوره ۹ ماهه با متوسط رشد ۱۳ درصد در مجموع حدود ۳۵ همت فروختند که نسبت به دوره ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۲۳ درصد رشد داشت. بیشترین رشد فروش مربوط به گلدیرا با ۵۳% و پس از آن به لبوتان با ۲۹% مربوط می‌شود.

بهای تمام شده نیز متوسط ۱۴%رشد داشت و عنوان بالاترین افزایش بهای تمام شده نیز از آن گلدیرا و لبوتان بود. همچنین در مجموع شرکت‌های گروه به غیر از انتخاب افزایش بهای تمام شده از رشد فروش بالاتر بود. 

لخزر و انتخاب همچنین در صدر جدول رشد سود عملیاتی و سود خالص ایستادند؛ که البته رشد سود خالص لخزر عمدتا به دلیل کاهش هزینه‌های عمومی و اداری و شناسایی ۳۲۸ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی بوده است. 

با نگاهی اجمالی به جدول مقایسه صنعت می‌توان دریافت که گلدیرا از شرکت‌هایی بوده که در ۹ ماهه بیشترین کاهش در حاشیه سود را تجربه کرده است. 

 

شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا

در گلدیرا چه خبر است؟

شرکت صنایع گلدیران در ۹ ماهه منتهی به ۱۰ مهر ۱۴۰۳ سود خالصی حدود ۳۰۸ میلیارد تومان محقق نمود. شرکت در دوره مشابه قبل سود خالصی حدود ۵۱۸ میلیارد تومان داشته است. بررسی گزارش این شرکت حاکی از کاهش ۴۰ درصدی سود خالص در دوره مذکور نسبت به دوره مشابه قبل می‌باشد.

 

شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا
 
درآمد عملیاتی ۹ ماهه گلدیرا ۵۳% رشد داشت و با افزایش معادل ۷۱% در بهای تمام شده، سود عملیاتی با رشد ۶ درصدی به حدود ۹۹۹ میلیارد تومان رسید. 

گفتنی است در ۹ ماهه مقدار تولید شرکت با کاهش مواجه بود. همچنین کل فروش شرکت داخلی و رشد فروش عمدتا از محل افزایش نرخ بوده است. عمده سبد فروش شرکت نیز به محصولات صوتی و تصویری، محصولات شوینده و محصولات برودتی مربوط می‌شود.

 

شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا به دلیل رشد بالاتر بهای تمام شده به نسبت رشد درآمد عملیاتی، حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت در دوره ۹ ماهه با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است. 

عمده بهای تمام شده این شرکت به مواد اولیه مربوط است. اما باید توجه داشت با لحاظ تفاوت در سبد فروش انتخاب و گلدیرا، انتخاب نیز با افزایش نرخ مواد اولیه مواجه بوده و توانسته با کاهش تولید و تغییر در سبد فروش به سمت محصولات با حاشیه سود بالاتر، در دوره ۹ ماهه موفق‌تر عمل کند. 

 

شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا  شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به ۱۰ دی ۱۴۰۳، ۸۳۳۷ میلیارد تومان فروخت که از رشد ۵۶ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل حکایت می‌کند.
شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا

 انتخاب و انتخاب یک استراتژی درست

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان در ۹ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۳ سود خالصی حدود ۱۴۸۳ میلیارد تومان محقق نمود و رشد ۴۷ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل رقم زد. 

 درآمد عملیاتی ۹ ماهه با رشد ۱۳ درصدی همراه شد و با افزایش معادل ۲% در بهای تمام شده، سود عملیاتی با رشد ۷۲ درصدی به حدود ۲۶۷۷ میلیارد تومان رسید.

 محصول شرکت اصلی، انواع محصولات برودتی است و شرکت‌های زیرمجموعه نیز در زمینه تولید انوا ع محصولات شوینده، گازسوز، صوتی تصویری و لوازم خانگی کوچک فعال هستند. فروش تلفیقی انتخاب در ۹ ماهه ۳۶ همت گزارش شد که نسبت به دوره مشابه قبل ۱۹% رشد داشت.

گفتنی است کاهش ۲۱ درصدی مقدار تولید شرکت اصلی ناشی از تغییر در ترکیب محصولات با حاشیه سود متفاوت بوده که سبب افزایش ۶ درصدی حاشیه سود عملیاتی در دوره ۹ ماهه شده است.

شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا
شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۳ نیز به فروش ۱۹ همتی رسید که حاکی از رشد ۱۷ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل است.
شاخص‌های سود آوری در گلدیرا اُفت کرد! | سقوط مقدار تولید و سود خالص گلدیرا
 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه