هنوز سود سهام عدالت واریز نشده! / ماجرا چیست؟

بنابر گفته مسئولان، همچنان ۲ شرکت سود سهام عدالت را برای سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

هنوز سود سهام عدالت واریز نشده! / ماجرا چیست؟
صفحه اقتصاد -

واریز سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که همچنان تسویه نشده و حالا به دغدغه‌ای تبدیل شده که بسیاری سهامداران آن چشم انتظار تعیین تکلیف آن هستند.

سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها و صبوری نهاد‌های مربوطه در مقابل این بدعهدی باعث شد تا این سود سه مرحله‌ای باشد. در همین راستا هم ۲۸ فروردین ماه بود که مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس اوراق بهادار با حضور در رسانه ملی گفته بود: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کنید.

از آخرین وعده زمانی واریز سود سهام عدالت حالا بیش از ۳ ماه میگذرد و همچنان خبری از واریز سود سهام عدالت نیست! سودی که پیش از این(ابتدای شهریور) ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده اند؛ حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هلدینگ خلیج‌فارس و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم گروه مپنا بدهی در خصوص واریز سود سهام عدالت دارند که باید برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شود.

او افزود: هلدینگ خلیج‌فارس به سبب طلب سودسهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد که آنها هم به سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند و مپنا هم از وزارت نیرو طلبکار است و به همین سبب این دو مجموعه نتوانسته است سود سهام عدالت را تسویه کند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

پیگیری ها هم حاکی از آن است که بخشی از طلب هلدینگ خلیج‌فارس فارس تسویه شده، اما همچنان واریز سود سهام عدالت از سمت این هلدینگ کامل نیست.

همچنان ۲ شرکت سود سهام عدالت را واریز نکردند!

در ادامه هم به سراغ محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی رفتیم و او در خصوص آخرین جزئیات واریز سود سهام عدالت گفت: همچنان دو شرکت مپنا و هلدینگ خلیج‌فارس سود مرحله سوم سهام عدالت را به شکل کامل برای سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

این مقام مسئول در ادامه می‌گوید: سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس برای پیگیری واریز سود سهام عدالت از سمت این دو شرکت اقدامات بسیار زیادی انجام داده، اما همچنان این سود تکمیل نشده است بعد از واریز سود توسط این دو شرکت واریز سود سهام عدالت انجام خواهد شد؛ از سمت سپرده‌گذاری به شکل مکرر براس وصول این اقلام پیگیری شده، اما همچنان واریز سود سهام عدالت تکمیل نشده است و ما همچنان منتظر تکمیل آن هستیم.

واریز سود سهام عدالت که آقای محمدیان یکی از مخاطبان به ما گفت: برای من سوال است چرا وقتی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت وصول شده این سود را باید نگه دارند تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه شود. خوب این مبلغ را واریز و مابقی سود که بخش کمتری هم است با سود سال بعدی واریز کنید.

در ادامه هم خانم منصوری گفت: سود را دست خودشان نگه داشتند در حالی که می‌شود همین سود را میان سهامداران تقسیم کرد تا مابقی سود وصول شود چرا برای این موضوع تصمیم گیری نمی‌شود؟

گفتنی است، در حالی سهامداران عدالت سود عملکر مالی سال ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده‌اند که اکنون بسیاری از همین شرکت‌ها مجامع سال ۱۴۰۲ را هم برگزار کردند حالا بسیاری از سهامداران عدالت چشم انتظار هستند تا رئیس جدید سازمان بورس هرچه سریع‌تر بحث سود سهام عدالت را تعیین تکلیف کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد