همه چیز درباره سازوکار صندوق های اهرمی + جزئیات

در این خبر به همه چیز از سازوکار صندوق های اهرمی پرداخته شده است.

همه چیز درباره سازوکار صندوق های اهرمی + جزئیات
صفحه اقتصاد -

عضو هیات مدیره سبدگردان کاریزما، به ساز و کار صندوق های اهرمی پرداخت و گفت: صندوق های اهرمی به گونه ای است که فرد از پول یونیت های عادی استفاده می‌کند که در زمان مناسب بازار بتواند سودی فراتر از نرخ درآمد ثابت دریافت کند.

محمدرضا خانی عضو هیات مدیره سبدگردان کاریزما در گفت و گو با صدای بورس به معرفی صندوق های اهرمی پرداخت و گفت:‌ صندوق های اهرمی از دو نوع یونیت ممتاز و عادی تشکیل می شود که یونیت های ممتاز در بازار معامله می‌شوند که هرکدام از آن ها نماد های مختص به خود را دارند و واحد های عادی نیز دارند که به صورت صدور ابطالی وجود دارد.

وی ادامه داد: یونیت های عادی پول را به واحد های ممتاز قرض می‌دهند و درآمد ثابتی از آن ها دریافت می‌کنند. همانند اینکه واحدهای ممتاز با پول واحد های عادی اهرمی گرفته اند و با آن سهام خریده اند. به عنوان مثال صندوقی که ۵ هزار میلیارد تومان ارزش یونیت های عادی آن است در واقع ۵ هزار میلیارد تومان به واحد های ممتاز قرض داده است و نرخ بهره ثابتی را از آن دریافت می‌کند.

خانی ادامه داد:‌ از طرفی دیگر واحدهای ممتاز به جای ۵ هزار میلیارد تومان قدرت ١٠ هزار میلیارد تومان پول را دارند. دقیقا مانند ساختاری که از بانک ها و کارگزاری ها می‌توان تسهیلات دریافت و با آن سهام خریداری کرد که میتوان گفت دیگر با آن تسهیلات از کارگزاری وامی دریافت نشده و از پول واحد های عادی قرض گرفته و به آن بهره ای نیز پرداخت شده است و از طرفی با آن سهام خرید و فروش می‌شود که این همان اهرمی است که به آن واحد های ممتاز می‌گویند.

عضو هیات مدیره سبدگردان کاریزما تصریح کرد: واحدهای ممتاز می‌خواهند به صورت پر ریسک کار کنند و در هر شرایطی از بازار با یک نسبتی از تسهیلات اهرم استفاده کنند و از طرفی دیگر اگر روند بازار صعودی باشد دوبرابر سود می‌کنند و در بازار نزولی علاوه بر آن که پرتفوی آن ها کاهش پیدا می‌کند سودی را به واحد های عادی پرداخت می‌کنند.

وی به ساز و کار صندوق های اهرمی اشاره کرد و گفت: ساز و کار صندوق های اهرمی به این شکل است که فرد از پول واحد عادی استفاده می‌کند که در مواقع مناسب بازار بتواند سودی فراتر از نرخ درآمد ثابت دریافت کند. بنابراین واحدهای عادی سودخود را از واحد های ممتاز دریافت می‌کنند و واحد های ممتاز علاوه بر آنکه سود واحد های عادی را پرداخت می‌کنند پول را نیز تضمین می‌کنند که کف و سقفی نیز دارد.

خانی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر کف صندوق های اهرمی ٣٠ درصد است و سقف آن ٣١ درصد که در شرایط نامناسب بازار ٣٠ درصد و در شرایط مناسب بازار ٣١ درصد سود به صورت روزشمار به واحد های عادی از سمت واحدهای ممتاز پرداخت می‌شود که سود آن کاملا واقعی است.

عضو هیات مدیره سبدگردان کاریزما در پایان افزود:‌ به همین دلیل است که در روز های منفی بازار،ریزش صندوق های اهرمی شدید تر است و در بازار صعودی چون پول واحدهای عادی استفاده و با آن سهام خریداری می‌شود که باعث خواهد شد در این شرایط هم شدت صعود نیز بالا برود. همچنین واحدهای عادی به صورت صدور ابطالی کار می‌کنند که می‌بایست از پلتفرم مدیر صندوق اقدام به خرید شود و اگر مدیر صندوق صلاح بداند وابسته به شرایط اقدام به خرید می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد