صفحه اقتصاد بررسی می کند:

بورس در هفته آخر آبان ماه، نشانه ای از صعود یا اصلاح بیشتر؟ + پادکست

گزارش هفتگی صفحه اقتصاد از روند بازار بورس در هفته ای که گذشت و طرح سناریو برای روزهای آینده

بورس در هفته منتهی به اول آذر، در حالی کار خود را در عدد دو میلیون و ۲۲ هزار واحد به پایان رساند که در سه روز ابتدایی هفته نزدیک به ۲۰ هزار واحد افت ارزش را ثبت نمود. با این وجود، روند انتهایی هفته امیدهایی را زنده کرد. در این گزارش به بررسی بورس در هفته آخر آبان ماه می پردازیم.

بورس در هفته آخر آبان ماه، نشانه ای از صعود یا اصلاح بیشتر؟ + پادکست
صفحه اقتصاد -

در روز گذشته با گزارش " رشد ۵۰ درصدی ارزش معاملات آبان‌ماه فرابورس" به بررسی تحولات بازار از بعد ارزش معاملات پرداختیم. در این گزارش به بررسی تحولات هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت و علاوه بر بررسی تابلو معاملات، از بعد تکنیکال نیز شرایط بازار را مرور می کنیم.

بورس در هفته منتهی به اول آذر، در حالی کار خود را در عدد دو میلیون و ۲۲ هزار واحد به پایان رساند که در سه روز ابتدایی هفته نزدیک به ۲۰ هزار واحد افت ارزش را ثبت نمود.

 البته دو روز انتهایی هفته یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه برای معامله‌گران به نوعی نقش تنفس و استراحت را داشت؛ روزهای متعادلی که بخشی از بازار همچنان دچار اصلاح بود مانند صنعت منسوجات و بخشی خنثی مانند بسیاری از شاخص سازها. البته بخش‌هایی هم وارد سبزپوشی و رشد شدند از جمله بیشتر صنعت انبوه سازی و استخراج کانه های فلزی.

با این وجود هفته انتهایی آبان ماه برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، اندکی با افت همراه بود. صندوق‌های واسطه‌گری مالی یکم و پالایش یکم به ترتیب منفی ۲.۷  و ۰.۴ و اهرمی مفید و هستی بخش آگاه نیز 0.5 و 0.68 درصد افت ارزش را تجربه کردند.

 

به هر حال بورس در هفته آخر آبان ماه با رشد معاملات به 68 هزار میلیارد ریال توانست امیدهایی را نسبت به روند هفته آتی زنده کند.

با این وجود نگاهی به ابعاد تکنیکال نمودار شاخص کل بورس، برخی زاویه ها را روشن تر می کند.

نزدیک شدن شاخص به محدوده 2 میلیون واحد و ورود به محدوده حمایتی با واکنش مثبت دو دو روز انتهایی هفته مواجه گردید. هر چند عدد 2 میلیون واحد به تنهایی محدوده روانی بسیار مهمی محسوب می شود ولی به لحاظ تکنیکال، این محدوده کمی وسیع تر و به صورت توده حمایتی 1950000 تا 2030000 بسیار پرقدرت است.

 

علاوه بر این خط حمایتی میانگین بلند مدت ایچیموکو هم بر اهمیت این محدوده می افزاید.

از دید اندیکاتور rsi با دوره زمانی 14 روزه، با شکست خط حمایتی 50 و رفتاری شبیه به پولبک به این محدوده حمایتی، لزوم احتیاط بیشتر معامله گران را می طلبد.

 

تحولات بورس در هفته آخر آبان ماه مجموعه‌ای از اصلاحات نسبتا فراگیر و روزهای معتدل بود.

 جالب اینکه تعداد صف‌ها در روز انتهایی هفته با نسبت ۶۰ صف خرید به ۳۵ صفحه فروش و نسبت ارزش ۲۵۰۹ به ۱۲۲۰ میلیارد ریال برای بسیاری از اهالی بازار میتواند امیدوار کننده باشد.

  با این وجود برای ادامه بازار دو سناریو بیشتر قابل تصور است.

 سناریو اول سود شاخص تا محدوده ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد در قالب موج دوم از موج اصلاحی آغاز شده از ابتدای دو میلیون و ۶۰ هزار واحد و ادامه اصلاح تا کف حمایتی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تا ۲ میلیون واحد می باشد.

و سناریو دوم شکست مقاومت مهم ۲ میلیون و ۴۰ هزار تا دو میلیون و ۶۰ هزار واحد با هدف اولیه ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد محتمل است.

تحقق هر سناریو نیازمند همپوشانی عوامل بنیادی و شاخص‌های اقتصادی در ابعاد می باشد ولی موضوع قابل اهمیت در بازارهای مالی همچنان حفظ پایبندی به اصول مدیریت سرمایه و استراتژی‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری می‌باشد.

ما در گروه بورس پایگاه خبری صفحه اقتصاد در انتهای هر هفته با بررسی تحولات بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، این بار به بررسی بورس در هفته آخر آبان ماه پرداختیم. جهت کسب آخرین اخبار و تحولات بازارهای مالی و همچنین تحلیل های چند بعدی از روند بازار، با صفحه اقتصاد در شبکه های اجتماعی همراه باشید. همچنین می توانید در انتهای این گزارش، پادکست صوتی بررسی بورس در هفته آخر آبان ماه را بشنوید.

 

حجم فایل صوتی: ۲.۹۶M مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۰۲:۰۸ دانلود فایل صوتی
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان