مدیرعامل پست بانک ایران در دیدار با مدیران شعب استان‌ها:

برای آینده‌ای مبتنی بر فناوری، تحول و هم‌افزایی آماده‌ایم/ سرمایه انسانی و نوآوری، محور حرکت پست بانک به سوی آینده است

حمید بنائیان مدیرعامل پست بانک ایران در نشست با مدیران استانی بانک، با تأکید بر اهمیت تداوم مسیر رشد و تحول در شبکه بانکی کشور، گفت: پاسداشت زحمات مدیران گذشته وظیفه هر فرد قدرشناسی است. باید قدردان تلاش‌های آنان باشیم و با تکیه بر تجربه و تعهد جمع حاضر، برای انجام مأموریت‌های پیش‌رو آماده شویم.

برای آینده‌ای مبتنی بر فناوری، تحول و هم‌افزایی آماده‌ایم/ سرمایه انسانی و نوآوری، محور حرکت پست بانک به سوی آینده است
صفحه اقتصاد -

بنائیان در این نشست که عصر روز یکشنبه ۱۱ آبان ماه برگزار شد، ضمن تقدیر از فضای صمیمی حاکم بر جلسه، افزود: در بسیاری از سازمان‌ها، انجماد فکری و رضایت از دستاوردهای گذشته مانع پیشرفت می‌شود، اما در پست بانک ایران نگاه تحول‌خواهی و اراده تغییر در میان مدیران و کارکنان به وضوح دیده می‌شود و این موضوع برای من بسیار ارزشمند و امیدبخش است.
وی در ادامه تصریح کرد: اراده و نگرش انسان‌ها در یک مجموعه است که آینده سازمان را به سمت موفقیت یا ناکامی سوق می‌دهد. خوشبختانه در پست بانک ایران روحیه همکاری، خلاقیت و انگیزه پیشرفت موج می‌زند و همین ویژگی می‌تواند موتور حرکت سازمان را فعال نگه دارد.
مدیرعامل پست بانک ایران ضمن تبریک به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی به خاطر برخورداری از چنین نیروهای توانمند و متعهد، افزود: این سرمایه انسانی ارزشمند، نقطه قوتی است که می‌تواند بانک را به جایگاه واقعی خود در نظام اقتصادی کشور برساند.
 وی تاکید کرد: نگاه دقیق و برنامه‌محور به عملکرد پست بانک نشان می‌دهد که عملکرد و آینده بانک مورد توجه ویژه حاکمیت قرار دارد. از این رو، مسئولیت ما برای تحقق اهداف پیش‌رو بسیار سنگین است و باید با هم‌افزایی، هماهنگی و انسجام کامل در مسیر پیشرفت گام برداریم.
بنائیان با بیان اینکه نگاه بدنه مدیریتی و کارشناسی بانک در سراسر کشور همسو و هم‌جهت است، گفت: در بسیاری از سازمان‌ها فاصله میان ستاد و صف محسوس است، اما در پست بانک ایران این فاصله کم است و باید با تعامل، گفت‌وگو و ارتباط مستمر میان مدیران ستادی، استانی و روسای شعب، این پیوند را تقویت کنیم. حلقه ارتباطی میان سطوح مختلف سازمان باید مانند زنجیره‌ای پیوسته عمل کند تا برکات آن به سراسر بدنه بانک تسری یابد.
مدیرعامل پست بانک ایران افزود: پست بانک از نظر ماموریت‌های خود شباهت زیادی با یکی از بانک‌‌ها در دهه ۸۰ دارد، یعنی تمرکز بر مناطق روستایی و کم‌برخوردار. باید با هوشمندی و برنامه‌ریزی، هم‌زمان با رقابت‌پذیری، نقش توسعه‌ای خود را در این مناطق ایفا کنیم. اعتمادبه‌نفس سازمانی، شناخت دقیق از داده‌ها و گردش اطلاعات درون‌سازمانی، رمز موفقیت ماست. روابط عمومی بانک باید نقش فعالی در انتقال به‌موقع اخبار، تحلیل‌ها و دستاوردها به همه کارکنان داشته باشد تا هیچ حلقه‌ای از جریان اطلاعات جدا نماند.
وی با اشاره به موضوعات مطرح‌شده از سوی مدیران استانی از جمله نیازهای نرم‌افزاری، ناوگان حمل‌ونقل، ساختمان اداری، تعیین مسیر ارتقا شغلی، استفاده از ظرفیت صندوق تامین آتیه و رفاه کارکنان و ضمانت‌نامه‌های گمرکی افزود: این موارد در دستور کار قرار دارد و با هماهنگی وزارتخانه‌های مرتبط پیگیری خواهد شد. همچنین تفویض اختیارات منطقی، توجه به ظرفیت‌های بانکداری شرکتی و ریسک‌پذیری معقول از دیگر سیاست‌های کلیدی در دوره جدید مدیریت بانک، خواهد بود. 
بنائیان در بخش دیگری از سخنان خود به قانون جدید بانک مرکزی و تغییرات ساختار بانکداری کشور اشاره کرد و گفت: با ابلاغ قانون جدید، ساختار مدیریت پولی کشور دستخوش تغییراتی شده است و لازم است پست بانک ایران جایگاه خود را در چارچوب این قانون به‌درستی تعریف کند. هدف ما تبدیل پست بانک به یک بانک جامع توسعه‌ای و فناوری‌محور است که بتواند هم در حوزه بانکداری خرد و هم در تعامل با بخش فناوری اطلاعات کشور نقش مؤثری ایفا کند.
وی افزود: بر اساس آمارهای منتشره شبکه بانکی کشور ظرفیت نقدینگی حدود ۱۲ هزار همت را دارد و پست بانک باید با برنامه‌ای بلند مدت، سهم خود را از این ظرفیت افزایش و به‌ صورت پایدار حفظ کند. این امر تنها با برنامه‌ریزی دقیق، کنترل ترازنامه و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف بانک ممکن خواهد شد.
مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به اهمیت توسعه بانکداری دیجیتال اظهار کرد: امروز بانکداری غیرحضوری دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. بر همین اساس، با همکاری حوزه فناوری اطلاعات، چارچوب طراحی یک بستر جامع بانکداری دیجیتال در دست تدوین است که بتواند از مرحله احراز هویت تا ارائه خدمات مالی نوین را به‌صورت کاملا الکترونیکی پوشش دهد.
بالاترین مقام اجرایی بانک ادامه داد: طرح‌های گذشته نیازمند بازنگری و ارتقا هستند و باید به سمت ایجاد یک زیرساخت جامع با یک برند جانبی اختصاصی حرکت کنیم تا سبد خدمات باجه‌های بانکی روستایی نیز متناسب با فناوری‌های نوین بانکی باز طراحی شود. 
بنائیان همچنین به جایگاه ویژه پست بانک در برنامه‌های کلان اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: نگاه راهبردی دولت در اقتصاد به توسعه اقتصاد دیجیتال و اقتصاد استانی است. طرح ایجاد ۳۰۰۰ بازارگاه روستایی نمونه‌ای از این سیاست است و پست بانک ایران باید در این طرح‌ها نقش محوری داشته باشد.
وی با تشریح محورهای برنامه ابلاغی وزاری امور اقتصاد و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: نخستین و مهم‌ترین محور، توسعه اقتصاد دیجیتال و خدمات غیرحضوری با هدف گسترش شمول مالی است. این موضوع فراتر از دیجیتالی‌کردن خدمات موجود است و به معنای ایجاد دسترسی عادلانه مردم به ابزارهای نوین مالی است. پست بانک می‌تواند در کنار خدمات بانکی کلاسیک به عنوان نمونه ابزارهای مالی مدرن نظیر دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا ETFها را با مجوزهای قانونی و در سطحی محدود به سبد خدمات خود اضافه کند.
مدیرعامل پست بانک ایران تصریح کرد: در عین حال، یکی از مأموریت‌های اصلی بانک، توانمندسازی اقتصادی مناطق روستایی و کم‌برخوردار است. این مأموریت باید از طریق ایجاد زنجیره‌های تأمین مالی، حمایت از خوشه‌های اقتصادی محلی، توسعه گردشگری روستایی و کمک به حفظ امنیت غذایی کشور دنبال شود. هدف ما باید این باشد که با تقویت زیرساخت‌های مالی، از مهاجرت روستاییان جلوگیری و زمینه اشتغال پایدار در محل زندگی آنان را فراهم کنیم.
وی افزود: برای تحقق این هدف، باید به‌جای ارائه وام‌های مصرفی کوتاه‌مدت، به سمت تأمین مالی هدفمند 
و آموزش مهارت‌های اقتصادی حرکت کنیم تا جوامع محلی بتوانند به‌صورت خودکفا، فعالیت کنند. 
بنائیان با تاکید بر اهمیت تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و فین‌تک‌ها گفت: آینده اقتصاد جهانی در گرو فناوری اطلاعات است. در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از شرکت‌های فین‌تکی در استان‌ها شکل گرفته‌اند و نیروهای متخصص بسیاری در پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری فعالیت دارند. پست بانک باید با این شرکت‌ها همکاری فعال داشته باشد تا هم به توسعه خدمات خود کمک کند و هم از ظرفیت نخبگان بومی در استان‌ها بهره‌مند تا از مهاجرت آنان پیشگیری شود.
بالاترین مقام اجرایی بانک تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها، آینده مشاغل جهان به سمت مهارت‌های حوزه فناوری اطلاعات و داده‌محور پیش می‌رود. بنابراین لازم است بانک نیز در مسیر آموزش کارکنان خود گام بردارد تا همه همکاران با مفاهیم پایه‌ای مانند پایگاه داده، زبان‌های برنامه‌نویسی و تحلیل داده در کنار مهارت های بانکداری حرفه ای آشنا شوند.
وی ادامه داد: تعامل با شرکت‌های نوآور و حمایت از طرح‌های فناورانه برای بانک ارزش‌آفرین است. در همین جهت باید همکاری با مجریان طرح‌های بازارگاه‌های روستایی در زمینه ارائه خدمات احراز هویت، پرداخت و ارائه سایر خدمات مالی را در دستور کار قرار دهیم تا حضور پست بانک در این پروژه‌ها تثبیت شود.
مدیرعامل پست بانک ایران با بیان اینکه جانشین پروری و تربیت مدیران یکی از تاکیدات وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده است، خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی توانمند یکی از مهمترین برنامه‌های بانک است و باید بدانیم کسی ما را برای توجه و حمایت از نیروی انسانی مواخذه نخواهد کرد.
بنائیان با تاکید بر اینکه پست بانک ایران با تکیه بر سرمایه انسانی توانمند، برنامه‌ریزی منسجم و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، مسیر رشد و تحول خود را با قدرت ادامه خواهد داد، گفت: این بانک به عنوان «بانک توسعه‌ای هوشمند» در کنار مردم، روستاها و بخش‌های نوآور کشور خواهد بود تا بتواند سهم مؤثری در تحقق اقتصاد دیجیتال و عدالت مالی ایفا کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار