بررسی سه محصول چکنو، ست و اولین برات الکترونیکی نشان داد
پیشروی بانک صادرات ایران در بانکداری الکترونیکی
بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمت نوین، تسهیل و تسریع در عرصه پرداخت غیرحضوری پول اولین برات الکترونیک در محیط سندباکس را برای تأمین مالی زنجیره تامین واحدهای تولیدی صادر کرد. این خدمت ارزنده پس از عرضه اولین محصول دیجیتال بانکی در حوزه چک امن (چکنو) و سامانه توثیق داراییها «ست»، خدمت دیگری برای مشتریان بانک صادرات به ویژه بنگاههای اقتصادی و تولیدی در حوزه بانکداری الکترونیکی به حساب میآید.
صفحه اقتصاد -
اسناد تجاری رایج شامل چک و سفته هستند که به صورت روزمره یا برای معاملات، تضمین و غیره و رفع نیازهای خود از آنها استفاده میکنیم. این اسناد با وجود سرعت، سهولت و امنیت در روابط تجاری بسیار پرکاربرد هستند. برات نوشته ای است که به موجب آن شخصی از شخص دیگر میخواهد که مبلغی را در وجه یا حواله یک فرد معین یا شخص ثالث در زمان مشخص بپردازد. با الکترونیکی شدن برات، تمام فرآیند صدور آن بهصورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام میشود و بهعنوان یک سند، قابلاستناد خواهد بود.
قابلیتهای منحصر به فرد بانک صادرات ایران از جمله پیشرو بودن در ارائه سه محصول «چکنو»، «ست» و «برات الکترونیک» در مجموعه نظام بانکی، تسهیل و تسریع جریان تامین مالی زنجیره تامین در بنگاههای تولیدی از مهمترین مزیتهای این محصولات در عصر نوین خدمات بانکداری الکترونیک است.
چکنو یا چک امن دیجیتال اولین خدمت نوین بانک صادرات در حوزه چک دیجیتالی است که از نظر دقت و امنیت، نسبت به چکهای کاغذی بهتر میباشد. با چکنو تمامی قوانین و خدماتی که برای چکهای کاغذی قابل اجرا میباشد را میتوانید به صورت الکترونیکی دریافت کنید. چکنو با هدف ایجاد بستری مطمئن و امن برای خدمات چکی ایجاد شده است. این بستر برخلاف چکهای کاغذی که احتمال مخاطرات فیزیکی را دارند، کاملا امن و بدون دردسر است. در چکنو کاغذ حذف میشود و از امضای دیجیتال در آن استفاده میشود. بدین ترتیب چکی که امضای دیجیتال دارد، معتبر خوانده میشود.
بانک صادرات ایران پس از عملیاتی کردن نخستین چک امن الکترونیک با عنوان «چکنو»، در صدور و استفاده از برات الکترونیک نیز در کشور پیشرو شد. این سند تجاری الکترونیکی دارای تمامی ویژگیهای ذکر شده در ماده ۲۲۳ قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک است.
بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، با عملیاتی کردن پروژه برات الکترونیک، خدمت جدید دیگری را برای تسریع در پرداختهای آنی در نظام بانکی کشور ارائه کرد. این بانک پیشرو در ارائه و توسعه محصولات و خدمات الکترونیکی، با صدور «سفته و برات الکترونیکی»، دسترسی مردم و کسبوکارها به اوراق تجاری را تسهیل کرده و مشتریان این بانک میتوانند بدون حضور در شعب از خدمات مذکور، بهرهمند شوند.
در نخستین اقدام پس از دریافت کد سپام از بانک مرکزی و ارسال درخواست صدور برات به وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین برات الکترونیکی نظام بانکی با داشتن شناسه خزانهداری کل کشور با امضای بانک صادرات ایران به عنوان براتگیر در محیط سند باکس صادر شد. برات الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی زنجیره تامین و بر اساس دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری طراحی شده و شیوهنامه اجرایی آن پس از تصویب در کمیسیون اعتباری به تایید هیئتعامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است.
برات الکترونیک غیر کاغذی، با سررسید حداقل یک ماه و حداکثر یک سال با درخواست براتدهنده (بنگاه خریدار) در وجه یا به حوالهکرد دارنده برات (بنگاه فروشنده) از طریق سامانه برات صادر و شناسه یکتای آن در سامانه سپام ثبت میشود و بانک بر اساس اعتبار براتدهنده (بنگاه خریدار) نسبت به قبول برات الکترونیک و تادیه کل مبلغ آن در سررسید اقدام خواهد کرد. واحدهای تولیدی، بنگاههای اقتصادی، شبکه فروش و تامین کنندگان میتوانند پس از رونمایی این محصول توسط مراجع سیاستگذار، از این خدمت در بانک صادرات ایران استفاده کنند.
از دیگر خدمات بانک صادرات ایران میتوان به محصول «ست» اشاره کرد. این بانک در راستای الکترونیکی شدن خدمات بانکی و مالی خود، با پیشقدم شدن در یک طرح بزرگ ملی به عنوان اولین بانک در ایران، بستری را فراهم کرده تا افراد به صورت کاملا غیرحضوری بتوانند در آن، اقدام به وثیقه گذاری به صورت الکترونیکی کنند. سامانه توثیق الکترونیکی «ست» بانک صادرات به افراد کمک می کند به شیوه الکترونیکی به توثیق داراییهای متعدد خود که قبلا امکان وثیقه گذاری آنها وجود نداشت، اقدام کنند. کاهش زمان وثیقه گذاری، مدیریت ثروت، تناسب ارزش دارایی مورد وثیقه و تسهیلات ارائه شده از جمله مزایای سامانه «ست» بانک صادرات است.
نظر شما