معاون فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران تشریح کرد
چالشهای صنعت پرداخت در ایران
معاون فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران چالشهای نوآوری در صنعت پرداخت کشور را تشریح کرد.
حبیباله اژدهاکش طی سخنانی در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در راستای ارائه خدمات پایدار و مطلوب به صنعت پرداخت و شبکه بانکی کشور از سوی بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته از سوی این بانک و شرکتهای حاکمیتی از جمله "خدمات الکترونیک" و "شاپرک" شایسته قدردانی است. حضور شخصیتهای متعالی در راس صنعت پرداخت کشور از جمله دکتر محرمیان معاون محترم فناوریهای نوین بانک مرکزی و مهندس مانییکتا مدیر محترم نظارت بر نظام های پرداخت این بانک و دکتر فائز مدیرعامل محترم شرکت شاپرک، مزیت و فرصت ویژه ای برای پیشبرد و توسعه نوآوری در این صنعت است.
به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، اژدهاکش بر ضرورت توجه به چالشهای صنعت پرداخت از سوی سیاستگذاران و ضرورت تغییرات بنیادین در تفکرات تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان به منظور ایجاد فضای مناسب نوآوری تاکید کرد و گفت: از جمله این چالشها می توان به تضاد منافع بازیگران کلیدی صنعت پرداخت با مقوله نوآوری اشاره کرد. در این راستا لازم است این منافع همراستا شوند.
وی به شرکتهای PSP اشاره کرد و گفت: این شرکتها یکی از بازیگران کلیدی و تعیینکننده در صنعت پرداخت هستند و ضرورت دارد بانک مرکزی توجه و تدبیر ویژهای در خصوص سهامداران کنترلی آنها (از منظر احتمال عدم تعادل در منافع سایر ذینفعان این صنعت)، داشته باشد.
معاون فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران، تصریح کرد: عدمشفافسازی محدودیتهای اعمال شده در صنعت پرداخت از دیگر چالشهای این صنعت است. برای رفع این چالش باید مطابق با واقعیتهای جامعه و متناسب با نیازهای مشتریان، شفافسازی لازم صورت پذیرد.
به گفته وی، سوءاستفاده از واژه نوآوری به منظور دور زدن قوانین و مقررات و مهاجرت نگرانکننده متخصصان حوزه فناوری اطلاعات از دیگر موارد متاثر بر مقوله نوآوری در صنعت پرداخت است.
اژدهاکش با تاکید بر اقدامات نوآورانه در صنعت پرداخت، خاطرنشان کرد: مصرف نامتعارف کاغذ رول (حتی برای تراکنشهای ریزمقدار) و عدمنگهداری از کارتهای بانکی به دلیل هزینه ناچیز و بهای تمامشده نامتعارف این کارتها، از جمله چالشهای صنعت پرداخت است که میتوان با اقدامات نوآورانه در راستای رفع آنها گام برداشت.
وی تصریح کرد: تغییر نکردن فناوری در صنعت پرداخت و استمرار در خرید پایانههای فروشگاهی ناکارآمد نیز از دیگر چالشهایی هستند که در نتیجه توجه نکردن به مقوله نوآوری در این صنعت به وجود آمدهاند و نیازمند اقدامات نوآورانه به منظور رفع آنها هستیم.
معاون فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران، بر ضرورت برنامهریزی فعالانه به منظور تغییرات اثربخش در صنعت پرداخت تاکید کرد و گفت: برای این منظور لازم است بانک مرکزی و شرکتهای حاکمیتی به ویژه شرکت شاپرک، اقدامات مربوطه را عملیاتی کنند. در این بخش باید ضمن توجه ویژه به واژگان کلیدی مطرح شده در این صنعت از جمله NFC، QR code، BNPL و ....، موضوع تحول دیجیتال نیز با جدیت مبنای عمل قرار گیرد.
اژدهاکش در پایان برخی از اقدامات توسعهای و دستاوردهای بانک رفاه کارگران در حوزه بانکداری خرد و شرکتی را تشریح کرد.
نظر شما