گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از اصلاح ماده ۴۱ قانون کار

از سفره های خالی و افزایش دستمزد ناچیز در دولت سیزدهم تا انتظار بی پایان کارگران و بازنشستگان برای خوب شدن حال

با وجود آنکه قانون کار در ماده ۴۱ نحوه افزایش دستمزد را تعیین کرده، اما این قانون اجرا نشده یا سلیقه ای اجرا شده است.

از سفره های خالی و افزایش دستمزد ناچیز در دولت سیزدهم تا انتظار بی پایان کارگران و بازنشستگان برای خوب شدن حال
صفحه اقتصاد -

افزایش حقوق کارگران چالش دیرینه است. با وجود آنکه قانون کار در ماده ۴۱ نحوه افزایش دستمزد را تعیین کرده، اما این قانون اجرا نشده یا سلیقه ای اجرا شده که نتیجه این قانونگریزی، اعتراض های گسترده کارگران و البته شکاف عمیق بین دستمزد و معیشت بوده است.

رفع ابهام ماده ۴۱ در دستور کار مجلس

از آنجا که اعضای کارفرمایی و دولت شورای عالی کار شفاف نبودن قانون را بهانه قرار داده اند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرحی برای افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم خبر داد و گفت: با توجه به ابهام قانونی در افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار تدوین شد که در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی است. میثم ظهوریان از وصول طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار خبر داد و گفت: طبق ماده ۴۱ قانون کار «باید افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم انجام شود»؛ کلمه «با توجه» ابهام دارد به همین دلیل در سال‌های گذشته به ویژه از سال ۱۳۹۷ و به غیر از سال ۱۴۰۱ عملا افزایش حقوق‌ها کمتر از نرخ تورم بوده است.

میثم ظهوریان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم مشهد با یادآوری اینکه سال گذشته افزایش حقوق کارگران ۲۲ درصد با نرخ تورم ۴۵ درصد بود گفت: تفسیر دولت این است که چون در قانون عبارت «با توجه» آمده، الزامی برای این کار وجود ندارد لذا سعی کردیم این ابهام را در قانون حل کنیم و ماده ۴۱ قانون کار اینگونه اصلاح شود «افزایش حقوق حداقل به میزان نرخ تورم باشد».

تبعیض کارگران با کارمندان

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد شدید از تبعیضی که بین کارگران و کارمندان دولت صورت می گیرد گفت: دستمزد کارگران یک بار در ابتدای سال افزایش می یابد، در حالی که حقوق کارمندان به بهانه های گوناگون چندین بار در طول سال افزایش می یابد.

برزو روحبخش با اشاره به خبر افزایش ۲۰ درصدی خدمات رفاهی، غذا، ایاب وذهاب، مسکن و ... کارمندان گفت: هنگامی که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارایه می دهد، افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی را پیشنهاد می دهد اما در نهایت آنچه به نفع کارمندان اتفاق می افتد عدد چشمگیری است.

بی توجهی به تورم و سبد معیشت

روحبخش

وی با اشاره به اینکه افزایش دستمزد کارگران در شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت تصویب می شود گفت: مبنای افزایش دستمزد، بندهای یک و دو ماده ۴۱ قانون کار است، اما هرگز تورم و سبد معیشت ملاک افزایش دستمزد قرار نگرفته و در اصل افزایش دستمزد کارگران یک توافق بین کارفرمایان و دولت است که کارگران با حداقل رای، نقشی در شورای عالی کار ندارند و هر آنچه کارفرما و دولت توافق کنند، تصویب می شود.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه دولت با اعلام عددهای پایین در بودجه برای افزایش حقوق کارمندان دولت، مبنای فریز کردن دستمزد کارگران را می گذارد گفت: آنچه به عنوان حقوق کارمندان در بودجه تصویب می شود، به ظاهر پایین تر از دستمزد کارگران است، اما دولت در طول سال به بهانه های گوناگون دریافتی کارمندان دولت را افزایش می دهد.

شورای عالی کار روی هوا

وی با تاکید بر اینکه طبق ماده ۱۶۸ قانون کار، شورای عالی کار باید حداقل هر ماه یک بار تشکیل جلسه دهد گفت: قانون کار این پیش بینی را داشته که امکان دارد تورم و گرانی آنچنان بالا برود که نیاز به تجدید نظر در دستمزد باشد، به همین دلیل در ماده ۱۶۸ اعلام شده در صورت ضرورت، جلسات فوق العاده نیز به دعوت رئیس یا تقاضای سه نفر از اعضای شورای کار تشکیل خواهد شد.

برزو روحبخش با ابراز تاسف از اینکه جلسات شورای عالی کار هرگز به صورت مستمر برگزار نمی شود گفت: در حالی که تورم و گرانی بیداد می کند و هنوز به نیمه سال نرسیده، تورم از افزایش دستمزد بالا می زند، نمایندگان کارگری به صورت مستمر درخواست برگزاری جلسه فوق العاده برای تجدید نظر در دستمزد مطابق تورم را مطرح می کنند، اما دولت به بهانه های گوناگون از برگزاری جلسه فوق العاده طفره می رود و اگر هم جلسه تشکیل شود، مصوبه خاصی به نفع کارگران صادر نمی شود، که مصداق روی هوا بودن شورای عالی کار است.

وی تناقض رفتار دولت با کارگران و کارمندان را به سیاست یک بام و دو هوا تشبیه کرد و گفت: چگونه است که دولت حقوق کارمندان را به بهانه های گوناگون در طول سال افزایش می دهد اما کارگران باید همچنان با حقوق مصوب ابتدای سال تا پایان سال سر کنند.

بحران قرارداد موقت کار

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از قراردادهای موقت کار گفت: کارمندان دولت ثبات شغلی دارند، به همین دلیل در طول سال حقوق آنان متناسب با تورم بالا می رود، اما بیش از ۹۰ درصد کارگران قراردادی هستند و هر سه ماه یک بار قرارداد آنها تمدید می شود، در نتیجه همواره حداقل بگیر هستند. به همین دلیل است که حقوق دریافتی کارمندان بسیار بیشتر از کارگران است.

وی با اعلام اینکه قرارداد موقت بر آینده کارگران در دوران بازنشستگی تاثیرات منفی می گذارد گفت: کارگر قرارداد موقت، همواره حداقل بگیر است و به تبع آن حق بیمه حداقل می پردازد، در نتیجه در پایان ۳۰ سال حقوق بازنشستگی حداقلی دریافت می کند. به همین دلیل بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند.

حقوق بازنشستگان متاثر از کارگران

ابلاغ آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان و انتظار بازنشستگان

روحبخش با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مصوبه شورای عالی کار شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می شود گفت: بدلیل قانون گریزی دولت و کم لطفی کارفرمایان، مصوبه دستمزد شورای عالی کار هرگز با تورم و سبد معیشت همخوانی نداشته و این رویکرد، شکاف بزرگی بین معیشت و دستمزد رقم زده است.

کارگران منتظر حال خوب

وی با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در ابتدای سال فرمودند باید حال جامعه کارگری خوب شود گفت: آیت الله خامنه ای فرمودند «بهبود حال جامعه‌ی کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کلّ جامعه دارد. حدود ۱۴ میلیون کارگر داریم که اگر با خانواده‌هایشان حساب کنیم، بیش از چهل‌وچند میلیون انسان می شوند؛ یعنی نصف جمعیّت کشور. اگر تلاشی انجام بگیرد که حال جامعه‌ی کارگری خوب بشود، معنایش این است که حال نصف جامعه‌ی کشور خوب شده؛ این چیز خیلی مهمّی است» سوال ما از دولت سیزدهم این است که برای خوب کردن حال کارگران چه کردید؟

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حالی افزایش ۳۵ درصدی برای حداقل بگیران را تصویب کرد که تورم بالای ۵۰ درصد بود گفت: دولت سیزدهم باید بداند که با این مصوبه افزایش دستمزد، سفره های کارگران خالی تر از گذشته شده و حال کارگران و نیمی از جمعیت کشور به هیچ عنوان خوب نیست.

حال بازنشستگان هم خوب نیست

وی با اعلام اینکه نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد گفت: از آنجا که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی متاثر از مصوبه شورای عالی کار است، باید ۱۰ میلیون بازنشسته و خانواده آنان را به افرادی اضافه کنیم که حالشان خوب نیست.

برزو روحبخش خطاب به مسعود پزشکیان رییس دولت چهاردهم گفت: حال کارگران و بازنشستگان در دولت سیزدهم هرگز خوب نبود و اکنون انتظار داریم دولت چهاردهم با برگزاری جلسه فوق العاده و ترمیم افزایش دستمزد، به فکر خوب کردن حال کارگران و بازنشستگان باشد تا نامهربانی دولت سیزدهم با کارگران و بازنشستگان را جبران کند. 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • بازنشسته تأمین اجتماعی


    جناب آقای حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی
    سازمان تامین اجتماعی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ حقوق و سایر مزایا بنده را در حکم بازنشستگی سالانه سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت غیر قانونی کم کرده است از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۹۹۹ هزار بار در رسانه ها اعتراض کرده ام. ولی اما متأسفانه هیچ کسی هم در سازمان تامین اجتماعی، دولت، مجلس، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضائیه و… پاسخ و جوابگو نیستند چرا؟
    بازنشسته تأمین اجتماعی

  • ناشناس

    چونکه پرسنل و کارمندان تامین اجتماعی خیلی ها معتخور و حفوق بالا دارن .
    اگر حقوقشون را متناسب با کارگران کنن دیگه مفتخوری کم میشه .
    و میری تو ادارات تامین اجتماعی با قلدری با مستمری بگیرو کارگر برخورد میکنن.
    فقط مفتخوری باید کم بشه .

  • حیدرپور

    سلام نرودمیخ اهنین درسنگ جرا‌ چون رحم ومروت وانصاف وعدالت وجوانمردی ازمیان رفته و یکی مثل من بازنشسته سرطانی که دربیمارستان خیریه حمایت ازبیماران سرطانی ناظران مشهد پول عمل سرطان روده رانداشتم باقبول خطرمرگ رضایت دادم مرخص شدم با12تومن حقوق 4ملیون اجاره خانه ۴سرعائله بااین گرانی دارو ودرمان وسختی معیشت مرگ شیرین تراز این زندگی است 40ساله به امید فردائیم دیگه امیدی دراین حکومت نیست

  • بازنشسته تأمین اجتماعی



    جناب آقای حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی
    سازمان تامین اجتماعی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ حقوق و سایر مزایا بنده را در حکم بازنشستگی سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت غیر قانونی کم کرده است از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۹۹۹ هزار بار در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی اما متأسفانه هیچ کسی هم در سازمان تامین اجتماعی، دولت، مجلس، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضائیه و… پاسخ و جوابگو نیستند چرا؟


    با سلام لطفا آقای میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی پاسخگو باشند.
    به چه دلیل سازمان تامین اجتماعی در اسفند ماه ۱۴۰۲ به صورت غیر قانونی حقوق و سایر مزایای بنده را در حکم بازنشستگی سالانه سال ها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کم کرده است چرا؟
    حقوق ما را چه مرجعی پاسخگوست.

    بازنشسته تأمین اجتماعی

  • ایرانی نه عرب

    متاسفانه نه این دولت ونه دولت‌های قبلی کارگر را آدم حساب نکرده وفکر کرده مثل برده های هزاران سال قبل باید با آنها رفتار بشه اما به جون عمشون به کس خواهر ومادرشون کور خوندن کسی که حق کارگرا بخوره باید بزاری کس زنش البته جلوی خودش تا سختی‌های کارگر را درک کنه وبفهمه که هر ساعت کار کردن کارگر چه زجر وبدبختی داره..

  • بازنسشه

    دولت سیزدهم به موقعه حقوقهاراپرداخت میکرد

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد