هرآنچه درباره سامانه «حمایت» باید بدانید؛ راهنمای استعلام دهک بندی یارانه خانوار با کد ملی
در این خبر به هرآنچه درباره سامانه «حمایت» باید بدانید و راهنمای استعلام دهک بندی یارانه خانوار با کد ملی، پرداخته شده است.
آیا به میزان یارانهی دریافتی یا دهک رفاهی خود اعتراض دارید؟ استعلام دهک بندی خانوار از طریق سامانهی «حمایت» امکانپذیر است.
یارانهای که دریافت میکنید، بر اساس اطلاعاتی است که شما را در یک دهک رفاهی خاص قرار داده است. تراکنشهای بانکی اعضای خانواده، اطلاعات خودرو، حقوق و درآمد یا ابتلا به بیماریهای خاص میتواند شما را در دهکهای یکم تا دهم قرار دهد. این مطلب راهنمای استعلام دهکبندی خانوار شما با استفاده از کد ملی است. با ما همراه باشید تا از سامانه «حمایت» بگوییم که جزئیات تمام اعضای خانوار شما در آن ثبت شده و به این سؤال جواب دهیم که چطور میتوان برای تغییر دهک رفاهی درخواست داد.
همانطور که میدانید میزان یارانه نقدی در سال ۱۴۰۳ برای دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است. بعد خانوار، تراکنشهای بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد اعضای خانوار، از معیارهای اصلی دهکبندی خانوار است. این موارد تعیین میکند که سهم شما از یارانه چقدر است و طبق بررسی سامانه حمایت در کدام گروه رفاهی قرار میگیرید.
روشهای استعلام وضعیت دهک بندی
استعلام وضعیت دهکبندی خانوار شما از دو مسیر ممکن است؛ کد دستوری و استعلام آنلاین.
استعلام با شماره تلفن
در روش اول با شمارهگیری کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* با تلفن همراه خود، از اینکه مشمول یارانه میشوید یا نه مطالع خواهید شد. شما باید این کد دستوری را از طریق شمارهای که به نام خودتان است، شمارهگیری کنید.
استعلام دهک خانوار با کد ملی
روش دوم استعلام با کد ملی از طریق سامانه حمایت است. اینجا امکان اطلاع از همه جزئیات ثبتشده از اطلاعات خانوار و دهکبندی و همینطور اعتراض به دهکبندی فراهم است.
استعلام وضعیت یارانه با شماره تلفن
استعلام وضعیت یارانه با کد ملی
راهنمای ورود به سامانه دهکبندی
سامانه حمایت که زیرمجموعهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است خدماتی برای افراد سرپرست خانوار ارائه میدهد؛ از جمله ثبت وضعیت اقتصادی شما برای تغییر دهکبندی و دریافت یارانه. دسترسی به این سامانه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم امکانپذیر است. برای این کار بهطور مستقیم با وارد شدن به حساب خود در «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند»، در داشبورد گزینه «مشاهده وضعیت مشمولیت یارانه و ثبت درخواست» را انتخاب کنید.
همانطور که میبینید برای اعتراض به دهک خانوار خود، باید به سامانه حمایت مراجعه کنید.
ورود به سامانه حمایت در ۸ مرحله انجام میشود.
۱- اولین قدم وارد شدن به «سامانه حمایت» و انتخاب گزینه «ورود به سامانه حمایت» در پایین صفحه است تا به سامانه احراز هویت یکپارچهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدایت شوید.
۲- با مشاهده کادر بالا، بعد از انتخاب گزینهی کاربر «حقیقی»، کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنید.
۳- کد امنیتی نمایش دادهشده را بهدقت وارد کنید و روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
- نکته: در صورتی که برای اولین بار به نسخه جدید سامانه حمایت مراجعه کردهاید، باید مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
۴- در قسمت ورود، باید شماره همراه، تاریخ تولد و کد پستی محل سکونت و سپس گزینهی «ورود به سامانه» را انتخاب کنید. در این بخش همچنین ورود از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند برای کاربران حقیقی و حقوقی در دسترس است.
- تأکید دوباره: شماره همراهی که اینجا وارد میکنید باید متعلق به سرپرست خانوار باشد.
۵- در پنجرهی بعدی، کد ارسالشده به شماره تماس سرپرست خانوار را وارد کنید و با کلیک روی گزینهی ورود به سامانه، این مرحله را به اتمام برسانید. برای تغییر شماره تلفن و راهاندازی مجدد ورود گزینههای مورد نظر در این صفحه قرار گرفته است.
۶- در صورتی که این اولین ورود شما به سامانه حمایت باشد، پس از نوشتن کد تأیید، به بخش رمز عبور وارد خواهید شد. در این قسمت رمز عبوری برای خود تعیین کرده و همان را در کادر بعد تکرار کنید و سپس گزینهی ورود به سامانه را بزنید.
- نکته: رمز عبور انتخابشده را برای ورودهای بعدی به سامانه حمایت نزد خود نگهداری کنید.
با ثبت موفق رمز عبور، ثبت نام شما با موفقیت تکمیل میشود و از این پس میتوانید با «کد ملی سرپرست خانوار» و رمز عبور وارد سامانه شوید. در صورت فراموشی رمز عبور، با انتخاب گزینهی «فراموشی رمز عبور؟» میتوانید بار دیگر رمز خود را تغییر دهید.
در نهایت با طی کردن تمامی این مراحل به پروفایل کاربری خود در سامانه حمایت وارد میشوید. اینکه مشمول دریافت یارانه هستید یا نه درست در همین صفحه مشخص میشود و دهک رفاهی خانوار شما نیز همینجا مشخص شده است. بر اساس دهکی که در آن قرار گرفتهاید در بخش پیامها وضعیت شما نمایش داده میشود.
راهنمای ثبت درخواست در سامانه حمایت
در پنل شخصی شما در سامانه حمایت همچنین گزینههایی از جمله «مشاهده اعضای خانوار»، «مشاهده شناسنامه اقتصادی اجتماعی» و «درخواست بررسی» دیده میشود.
- در بخش شناسنامه اقتصادی اجتماعی خانوار این موارد مشخص شده است: اطلاعات خانوار: با انتخاب این گزینه، اطلاعات اعضای خانوار شما از جمله نام، نسبت (عضو یا سرپرست) نمایش داده میشود. اطلاعات خودرو: در صورتی که خودرویی به نام هر یک از اعضای خانوار باشد، در این قسمت نام مالک، نوع و تیپ خودرو، مدل و پلاک ثبت شده است. اطلاعات درآمد: نام و درآمد ثبتی (ریال) هر یک از اعضای خانوار در اینجا مشخص است. اطلاعات تراکنشهای بانکی: اطلاعات این بخش بر اساس دادههای اخذشده از بانک مرکزی است و جمع خرید همه اعضای خانوار شما از طریق کارتهای بانکی در سالهای مختلف را نمایش میدهد. اطلاعات بورس: در این قسمت فقط نام اعضایی از خانوار که در بازار بورس و سرمایهگذاری فعالیت میکنند نمایش داده میشود.
مبنای اطلاعات مورد استناد در سامانه حمایت، اطلاعات اقتصادی خانوارها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است و در این مورد جمعبندی ارقام حسابهای بانکی معیار تأثیرگذاری در دهکبندی شما بهشمار میرود. باید بدانید هرگونه تراکنش بانکی از خرید با کارت گرفته تا انتقال وجه حساببهحساب، پایا، ساتنا و کارت به کارت، همگی در سابقه اقتصادی خانوار شما ثبت و ذخیره میشود؛ همین اعداد و ارقام مبنای تغییر دهک درآمدی خانوار است.
نظر شما