گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بررسی بخش دوم بودجه ۱۴۰۳

ویژگی‌های بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ | از افزایش در عوارض، درآمدهای نفتی، مالیات و پیامک تا ثابت‌ماندن ارقام یارانه‌ای و معیشتی !!

براساس طرح جدید دولت، بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ طبق اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی، تغییر کرده است و بودجه ۱۴۰۳ در دو بخش به مجلس تقدیم شد. جزئیات بخش دوم لایحه بودجه که قرار است از امروز در کمیسیون تلفیق بررسی شود، منتشر گردید که در این مطلب به ویژگی‌های بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

ویژگی‌های بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ | از افزایش در عوارض، درآمدهای نفتی، مالیات و پیامک تا ثابت‌ماندن ارقام یارانه‌ای و معیشتی !!
صفحه اقتصاد -

دولت سیزدهم در قسمت دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ بودجه کل کشور مبلغ ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده است که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲۰ درصد را نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۳ خلاصه درآمدها و هزینه‌های دولت ۱۵۲۳ همت در نظر گرفته شده که ۱۲۸۹ همت آن مربوط به درآمدهای مالیاتی، ۱۳۵ همت شامل درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات، ۱۶ هزار و ۹۶۳ همت شامل درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات و ۳۴ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان مربوط به درآمدهای متفرقه است.

اما بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود که بودجه عمومی شامل ۲۵۶۲هزار میلیارد تومان است.

بخش اول شامل ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌­ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه بود.

بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ که از یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در مجلس به بحث و بررسی گذاشته شده است، درباره جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه است.

افزایش درآمدهای دولت از محل مالیات و عوارض

بر اساس لایحه بودجه سال جاری، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۵۲۰ هزار تومان تعیین شد که ۱۲۰ هزار تومان نسبت به سال قبل افزایش یافته است. عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سال گذشته در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که بر این اساس عوارض خروج از کشور برای هر نفر نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

عوارض خروج هوایی برای زائرین عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی نیز برای این مسافران ۱۵ هزار تومان تعیین شدهکه نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

همچنین برای سال ۱۴۰۳ در مجموع بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. همچنین سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها با رقم ۷۵۸ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

طبق بررسی‌ها و آمار منتشر شده، درآمد ۴۶ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومانی از محل صادرات گاز طبیعی و درآمد ۴۳ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی از محل فروش خوراک به پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است. همچنین منابع حاصل از صادرات میعانات گازی ۳۳ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

بر اساس جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، سهم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای نقل‌وانتقال خودروها و سهم بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای شماره‌گذاری خودروها در نظر گرفته شده که به ترتیب ۵۳ و ۴۶ درصد نسبت به ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، افزایش یافته است.

همچنین، حسب اطلاعات مندرج در بخش دوم جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تقدیمی دولت سیزدهم به مجلس، حدود ۴۷۵ هزار و ۸۷ میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات تعریف شد. پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل از مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دار با شماره‌ انتظامی گران‌قیمت (بالای ۳ میلیارد تومان)، ۲۶۴۳ میلیارد تومان تعیین شده است.

در حوزه مالیات بر ثروت مبلغ ۴۰۴ هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال برای بودجه سال جدید در نظر گرفته شده است که از این میزان، شش درصد این مالیات سهم مالیات خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین گران‌قیمت در نظر گرفته شده است.

درآمد ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی از پیامک ‌هادر برابر بودجه ۱۹۰ همتی وزارت ارتباطات

در بخش دوم لایحه بودجه امسال بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۹۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. البته در ادامه دولت درآمدهایی را نیز از محل پیامک‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مبلغ ۸۰۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است، درآمد حاصل از افزایش ۴۰ ریال به قیمت هر پیامک (۱۰ ریال افزایش مزبور موضوع بند(ش) ماده ۷۲ قانون جوانی جمعیت)، ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مالیات+بر+ارزش+افزوده

۱۷ هزار میلیارد تومان مالیات حوزه زمین، مسکن و مستغلات

براساس جدول شماره (۷-۱) لایحه بودجه ۱۴۰۳، مالیات حوزه زمین، مسکن و مستغلات که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای واریز به صندوق ملی مسکن تعیین شده ۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود که از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تامین خواهد شد.

در این جدول هم‌چنین اعتبار در نظر گرفته شده برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور کمک به حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) ۲۹۰ میلیارد تومان تعیین شده است که این مبلغ هم از طریق تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تامین خواهد شد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، حاصل از اخذ عوارض از واردات، عوارض وارداتی هر کیلو گوشت قرمز ۲۷۵ تومان و هر کیلو گوشت مرغ نیز ۱۱۰ تومان تعیین شده است. همچنین در این لایحه درآمد حاصل از کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌ها برای دام سنگین ۴۰۰۰ تومان، برای دام سبک ۵۰۰ تومان و برای طیور ۲۰ تومان پیش بینی شده است.

۱۴۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان درآمد ۲همتی از واردات موبایل‌ بالای ۶۰۰ دلار

برای یارانه نان نیز در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۴۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف به پرداخت این مبلغ است. این در حالیست که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تنها ۵۶ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم برای یارانه نان اختصاص یافته بود.

بر اساس بخش دوم لایحه بودجه سال جاری، پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل از حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نیز نسبت به سال گذشته دو برابر شد که مبلغی حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. این رقم در بودجه سال گذشته ۱۰۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که نشان می‌دهد پیش‌بینی دولت از این درآمد در سال جاری نسبت به سال قبل دو برابر شده است. لازم به ذکر است که برای سال جاری، حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار برای رویه‌های تجاری ۱۵ درصد و برای سایر رویه‌ها ۳۰ درصد تعیین شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان