گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با حسین راغفر تحلیلگر اقتصادی:

قطعا افزایش قیمت حامل های انرژی را خواهیم داشت / نزدیک به فروپاشی اقتصادی هستیم

راغفر تحلیلگر اقتصادی براین باور است: متاسفانه دولت هیچگاه کاره‌ای نبوده و فقط مجری فرامین بوده و دولت این مسئله را اثبات کرد که منافع اولیگارش‌ها اولویت بر منافع ملی است.

قطعا افزایش قیمت حامل های انرژی را خواهیم داشت / نزدیک به فروپاشی اقتصادی هستیم
صفحه اقتصاد -

زهرا ترابی- حسین راغفر تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره زمزمه های افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: قطعاً شاهد افزایش قیمت خواهیم شد و تردیدی در این موضوع نیست.

وی با اشاره به هدف افزایش قیمت های حامل های انرژی افزود: اگر امسال اعلام نکنند به دو دلیل است. اول، انتخابات مجلس در پیش است که این بار سردترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد و دومی نگرانی از انفجار اجتماعی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئولین براین باور هستند کسری بودجه داریم و کسری بودجه را با افزایش قیمت های حامل انرژی می توان جبران کرد. اینکه دروغ گفته می‌شود که بازار آزاد ارز وجود دارد در حالی که شاهد بازار آزاد ارز نیستیم. اتفاقی که می‌افتد این است. در آذرماه بودجه می‌خواهند به مجلس بدهند می‌گویند این میزان هزینه‌هاست، این میزان منابع درآمدی است. منابع درآمدی مالیات‌ها، فروش دارایی‌ها و خدمات دولت و درآمدهای نفتی است.

حسین راغفر تحلیلگر اقتصادی

وی اضافه کرد: درآمدهای نفتی به دلار تخمین زده می‌شود. همانطور که درآمدهای مالیاتی تخمین زده می‌شود که مثلاً سال بعد این میزان مالیات خواهیم گرفت. فلذا درآمدهای مالیاتی و درآمدهای ارزی تحقق نمی‌یابد. در نتیجه براساس این اولویت ها لایحه بودجه را بخواهند به مجلس بدهند می‌گویند این ارز را چند بفروشیم که کسری جبران شود؟ امسال کسری را به یک معنایی پذیرفته‌اند. بنابراین عرضه و تقاضا وجود ندارد.

 راغفر در پاسخ به این سوال، اگر افزایش قیمت های حامل انرژی را داشته باشیم بخاطر کسری بودجه است تاکید کرد: قطعاً همینطور است. نکته‌ای که اتفاق می‌افتد این است که هر بار که شما قیمت ارز یا حامل‌های انرژی را بالا می‌برید اتفاقی که می‌افتد این است که درامدهای دولت افزایش می‌یابد ولی هزینه‌ها به مراتب با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. به دلیل اینکه دولت بزرگترین متقاضی در بازار کشور است.

او اضافه کرد: بنابراین، کسری بودجه سال بعد بیشتر می‌شود. من به دولت هم گفته‌ام اگر امسال قیمت ارز را افزایش دادید سال بعد حتما کسری بودجه از امسال بیشتر خواهد شد. بنابراین، یک مارپیچ تورمی درست کردند. قیمت ارز را افزایش می‌دهند و می‌گویند تورم ایجاد شد. قیمت حامل‌های انرژی را بالا می‌برند و تورم ایجاد می‌شود. این به نام مارپیچ تورمی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی قیمت ارز را افزایش می‌دهید قیمت همه چیز افزایش می‌یابد و می‌گویند انرژی قاچاق می‌شود. متاسفانه این مارپیچ تورمی 34 سال که انجام می‌شود. اصلی‌ترین سیاست تامین کسری بودجه حکومت است. متاسفانه دولت هیچگاه کاره‌ای نبوده و فقط مجری فرامین بوده و این دولت این مسئله را اثبات کرد که منافع اولیگارش‌ها اولویت بر منافع ملی است.

این اقتصادان تصریح کرد: شاخص‌هایی که نگاه می‌کنم فروپاشی اقتصاد کشور عملاً اتفاق افتاده است. وقتی که فساد قادر به زایش ارزش افزوده نیست، خلق ثروت نمی‌کند از فروش منابع و دارایی‌ها ارتزاق می‌کند و چون نمی‌تواند دست در جیب مردم می‌کنند و منابع را گران می‌کنند. همینطور زمین، و به تبع آن باید مسکن را گران کنند تا بتواند هزینه‌های خارج از کشور را تامین کنند. به این دلیل مادامی که این برخی از نهادها در اقتصاد حضور دارند هیچ راه‌حلی در مقابل اقتصاد کشور وجود ندارد. هر حرفی بیان کنند گفتاردرمانی است. هیچ نتیجه‌ای ملموس برای زندگی مردم ندارد.

وی با اشاره به عملکرد دولت در بحث اقتصادی گفت: عملکرد دولت فاجعه است یعنی چیزی شبیه به فاجعه است و قابل دفاع در هیچ زمینه ای نیست. آن چه مطرح می‌کنند آمار و ارقام ساختگی و برای هیچکس حتی مردم عادی باور کردنی نیست. به نظر من، باعث تاسف است که درباره رشد اقتصادی و غیره آماری ارائه می‌دهند چون این رشدها باید در جایی خود را نشان بدهد. باید در اشتغال خود را نشان دهد. اشتغال این نیست که تعداد راننده‌های تاکسی اینترنتی اضافه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد