بازنشستگان بخوانند | جدول جدید افزایش حقوق و دستمزد کارگران | افزایش حقوق پایه کارگری اجرایی شد (۲۰شهریور۱۴۰۲)

رییس فراکسیون کارگری مجلس گفت: دولت در حال ارسال لایحه‌ای است که برای کارکنان و بازنشستگان در راستای همسان‌ سازی، ۲۰ درصد افزایش حقوق را برای نیمه دوم سال اعمال کند.

بازنشستگان بخوانند | جدول جدید افزایش حقوق و دستمزد کارگران | افزایش حقوق پایه کارگری اجرایی شد (۲۰شهریور۱۴۰۲)
صفحه اقتصاد -

افزایش حقوق و دستمزد کارگران یک مسئله مهم و ضروریست که از یک طرف حقوق پایه و از طرف دیگر اضافه کاری ساعتی را باید در این موارد درنظر گرفت.

اضافه کاری به هر میزان فعالیت کارگر مازاد بر ساعات کاری قانونی ماهانه وی گفته می‌شود که ایشان در طول یک ماه علاوه بر ساعات کاری موظفی خود انجام می‌دهد.

به عنوان مثال فردی ۲۴۰ ساعت در تیرماه کار کرده است. از آنجایی که ساعات کاری قانونی تیرماه ۱۹۱ ساعت می‌باشد، مازاد این ساعات کاری به مقدار ۴۹ ساعت اضافه کاری ایشان می‌باشد. 

 

رییس فراکسیون کارگری مجلس گفت: دولت در حال ارسال لایحه‌ای است که برای کارکنان و بازنشستگان در راستای همسان‌سازی، ۲۰ درصد افزایش حقوق را برای نیمه دوم سال اعمال کند.علی بابایی‌کارنامی در حالی خبر ارسال لایحه‌ افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان را اعلام کرد که معتقد بود: به طور طبیعی این افزایش برای کارگران هم باید اتفاق بیفتد. این منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است.

آن‌طور که رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته، دولت در حال ارسال لایحه‌ای است که برای کارکنان و بازنشستگان در راستای همسان‌سازی، ۲۰ درصد افزایش حقوق را برای نیمه دوم سال اعمال کند.

علی بابایی‌کارنامی در حالی این خبر را اعلام کرد که معتقد بود: به طور طبیعی این افزایش برای کارگران هم باید اتفاق بیفتد. این منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: زمانی که در مورد حقوق و دستمزد کارگران تصمیم‌گیری می‌شد، این بحث مطرح بود. افزایش ۲۷ درصدی حقوق، جوابگوی تورم و معیشت جامعه نیست. حتی طبق آمارهای رسمی سبد معیشتی کارگران و کارمندان هیچ تناسبی با تورم فعلی کشور ندارد. دولت باید به فکر معیشت جامعه خصوصا اقشار ضعیف باشد.

وی ادامه داد: استدلال کسانی که موافق افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزدها بودند این بود که دولت می‌تواند تورم را کنترل کند. اما الان ۵ ماه از سال گذشته است. تورم به آن نقطه ای که خصوصا در کالاهای اساسی مردم، کنترل نشده و افزایش هم یافته است. آنهایی که مدعی بودند افزایش حقوق کارگران، تورم را هم افزایش می‌دهد امروز باید پاسخگوی وضعیت جامعه و معیشت کارگران باشند. 

بدعتی تازه در تغییر حقوق کارمندان

به نظر می‌رسد این بدعتی است که دولت سیزدهم پایه‌گذار آن خواهد بود. این‌که در سال دو بار حقوق کارمندان و بازنشستگان تغییر کند. یک بار در سال گذشته در مهرماه دولت لایحه‌ای را به مجلس تحت عنوان متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس فرستاد.

در این لایحه پیشنهاد شده بود با توجه به این‌که در قانون بودجه سقفی برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده، مجوزی برای میزانی افزایش حقوق برای آنها در اختیار دولت قرار گیرد. در صورت صلاحدید مجلس، از ابتدای شهریورماه دریافتی کارکنان دولت مقداری افزایش یابد.

بر این اساس، برای کارکنان دولت درصد افزایش به صورت پلکانی در نظر گرفته شده بود. به طوری که کسانی که به نوعی حقوق بگیر پایین حساب می‌شوند، نزدیک ۲۰ درصد افزایش داشتند.  هرچقدر که بالاتر بیاید، درصد کاهش پیدا کرد.

این پیشنهاد در نهایت در هشتمین ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسید. سخنگوی شورای نگهبان، چهاردهم آبان‌ماه از تایید مصوبه مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داد.

مسعود میرکاظمی، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت از اول شهریور گفته بود حقوق‌ها افزایش یابد. در مجلس قرار بر اول مهر شد که این‌جا صرفه‌جویی شد.

سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رییس‌جمهور زمان اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را مهرماه اعلام کرد. وی گفت: در برخی موارد افزایش حقوق‌ها تا ۵ درصد و در برخی از نیروها مثل نیروی انتظامی تا ۲۰ درصد هم افزایش می‌یابد.

براساس این مصوبه، حقوق کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ تا ۲ میلیون تومان افزایش یافته است. افزایش حقوق کارمندان دولت نیز در حدود یک میلیون تومان بوده است، اما جز این مبلغ، حق اولاد کارمندان هم صددرصد افزایش یافت. حق اولاد سال ۱۴۰۱، ۴۱۷ هزار تومان بود که ۲ برابر شده و به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسید. به ازای همسر هم افزایش ۵۰ درصدی لحاظ شد. مجموع این عوامل سبب شد که حقوق کارمندان دولت بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش یابد.

در همین خصوص، در روزهای پایانی آبان‌ماه ۱۴۰۱ مسعود میرکاظمی، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه درباره زمان اعمال ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام کرد: از همین آبان، اصلاحات انجام می‌شود. مابه‌التفاوت مهرماه در همین حقوق آبان‌ماه پرداخت می‌شود. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری، ۱۶ آبان در نامه‌ای از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس به سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ابلاغ شد.

میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲

در این میان، در بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس، حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت را ۲۰ درصد تعیین کرد.

به طوری که طبق مصوبه مجلس حداقل حقوق، ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان اعلام شد. این در شرایطی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱، متوسط افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد تعیین شده بود. البته دولت برای حقوق کارکنان، افزایش پلکانی را پیش‌بینی کرده بود. به‌گونه‌ای که مقرر شد افزایش حقوق بین پنج تا ۲۹ درصد متغیر باشد.

افزایش حقوق کارگران

بر همین اساس، حداقل حقوق کارکنان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده بود. در قانون بودجه، حداقل حقوق به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

جدول افزایش حقوق و دستمزد کارگران شهریور۱۴۰۲

شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ را با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱، به غیر از سایر مزایای مستمر ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ریال تعیین کرد.

به این ترتیب حداقل حقوق کارگران از ۴ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان افزایش می‌یابد. حق مسکن کارگران به ۹۰۰ هزار تومان و بن و خوار و بار به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین پایه سنوات ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد. و حق اولاد متناسب با رقم سال قبل با ۲۷ درصد افزایش اضافه می‌شود و مجموع دریافتی حقوق یک کارگر حداقلی بگیر با یک فرزند ۸ میلیون ۴۹ هزار و ۱۱۲ تومان در ماه خواهد بود.

برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۲۱ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۲,۵۰۷,۸۸۰ ریال ماهانه خواهد بود.

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران و سایر سطوح در سال ۱۴۰۲

ردیف شرح روزانه (ریال) ماهیانه (ریال)
سطح پایه (حداقل)
۱ حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
۲ بن کارگری ۳۶۶,۶۶۶ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۳ حق مسکن ۳۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
۴ حق اولاد (برای هر فرزند) ۱۷۶,۹۴۲ ۵,۳۰۸,۲۸۴
۵ پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۷۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
سایر سطوح
۱ درصد افزایش نسبت به حقوق سال قبل ۲۱ درصد
۲ مبلغ ثابت اضافه پرداختی ماهیانه ۸۳,۵۹۶ ۲,۵۰۷,۸۸۰
۳ پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۷۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
۴ بن کارگری ۳۶۶,۶۶۶ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۵ حق مسکن ۳۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
۶ حق اولاد (برای هر فرزند) ۱۷۶,۹۴۲ ۵,۳۰۸,۲۸۴

جدول ریز حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ قانون کار

 

ردیف عنوان مبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۰ روز مبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۱ روز
۱ مزد ۱۴۰۲ قانون کار (روزانه) ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۱,۷۶۹,۴۲۸
۲ حقوق ۱۴۰۲ قانون کار (ماهانه) ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ۵۴,۸۵۲,۲۶۸
۳ بن کارگری ۱۴۰۲ قانون کار ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۴ حق مسکن ۱۴۰۲ قانون کار ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
۵ حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۲) ۵,۳۰۸,۲۸۴ ۵,۳۰۸,۲۸۴
۶ حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۲) ۱۰,۶۱۶,۵۶۸ ۱۰,۶۱۶,۵۶۸
۷ حق اولاد یا عائله مندی برای ۳ فرزند (معادل ۹ روز حداقل مزد ۱۴۰۲) ۱۵,۹۲۴,۸۵۲ ۱۵,۹۲۴,۸۵۲
۸ مزد هر ساعت کار عادی ۲۴۱,۳۹۴ ۲۴۱,۳۹۴
۹ پایه سنوات ۱۴۰۲ برای هر روز (به شرط داشتن یکسال سابقه کار) ۷۰,۰۰۰ ۷۰,۰۰۰
۱۰ عیدی سال ۱۴۰۲ (حداقل) ۱۰,۶۱۶۵,۶۸۰ ۱۰,۶۱۶۵,۶۸۰
۱۱ سنوات سال ۱۴۰۲ (به شرط داشتن یکسال سابقه کار) ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۷۰,۰۰۰
۱۲ فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲ ۳۳۷,۹۵۱ ۳۳۷,۹۵۱
۱۳ فوق العاده هر ساعت شب کاری ۱۴۰۲ مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
۱۴ فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۱۴۰۲ مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری  مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
۱۵ فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر-شب ۱۴۰۲ معادل ۱۵ درصد حقوق ۱۴۰۲ ۷,۹۶۲,۴۲۶ ۸,۲۲۷,۸۴۰
۱۶ فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر ۱۴۰۲ معادل ۱۰ درصد حقوق ۱۴۰۲ ۵,۳۰۸,۲۸۴ ۵,۴۸۵,۲۲۶
۱۷ فوق العاده نوبت کاری صبح-شب و یا عصر – شب ۱۴۰۲ معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۱۴۰۲ ۱۱,۹۴۳,۶۳۹ ۱۲,۳۴۱,۷۶۰

پایه سنوات به چه کارگرانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنوات» هستند که این مبلغ باید بر روی مزد مبنای کارگران لحاظ شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنوات» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

بنابراین کارگرانی که در کارگاه جاری حداقل یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند مشمول «پایه سنوات» خواهند شد. «پایه سنوات» در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند روزانه ۷ هزار تومان (ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان) است؛ اما در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل این نرخ در گروه‌های شغلی بیست گانه به شکل دیگری محاسبه خواهند شد.

جدول مقایسه تغییرات حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

اقلام حقوق سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال)  سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال)  سال ۱۴۰۲ (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۷۶۹,۴۲۸
 حداقل دستمزد ماهانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری ۱۲۰,۷۵۹ ۱۹۰,۰۷۴ ۲۴۱,۳۹۴
مزد هر ساعت اضافه کاری ۱۶۹,۰۶۳ ۲۶۶,۱۰۳ ۳۳۷,۹۵۱
حق مسکن ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
حق سنوات ۱,۴۰۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند) ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۳۰۸,۲۸۴
حق اولاد (دو فرزند) ۵,۳۱۰,۹۹۰ ۸,۳۵۹,۵۰۰ ۱۰,۶۱۶,۵۶۸

حداقل حقوق کارگران بدون فرزند

 

(با حداقل یکسال سابقه کار)

۳۸,۴۵۴,۹۵۰ ۵۷,۸۹۷,۵۰۰ ۷۵,۱۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند ۳۹,۷۱۰,۴۱۵ ۶۲,۰۷۷,۲۵۰ ۸۰,۴۹۱,۱۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند ۴۲,۳۶۵,۹۱۰ ۶۶,۲۵۷,۰۰۰ ۸۵,۷۹۹,۴۰۸
 

جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۲

عنوان شش ماه اول (بر مبنای ریال) شش ماه دوم (بر مبنای ریال)
دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۱,۷۶۹,۴۲۸
تعداد روزهای ماه ۳۱ ۳۰
جمع دستمزد ماهانه ۵۴,۸۵۲,۲۶۸ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزایای ماهانه بن کارگری ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
حق مسکن ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
جمع دستمزد و مزایای مشمول ۷۴,۸۵۲,۲۶۸ ۷۳,۰۸۲,۸۴۰
سهم کارفرما (۲۳ درصد) ۱۷,۲۱۶,۰۲۲ ۱۶,۸۰۹,۰۵۴
سهم کارگر (۷ درصد) ۵,۲۳۹,۶۵۸ ۵,۱۱۵,۷۹۸
مجموع حق بیمه ۲۲,۴۵۵,۶۸۰ ۲۱,۹۲۴,۸۵۲

بیمه اجباری یا بیمه کارگری متداول‌ترین نوع بیمه در کسب و کارها است که مشخصات آن به شرح ذیل می‌باشد:

میزان حق بیمه: ۳۰ درصد (پایه حقوق + بن کارگری + حق مسکن)
سهم طرفین: کارفرما: ۲۳ درصد – کارگر: ۷ درصد

  • حق بیمه سهم کارفرما

از مجموع ۳۰ درصد حق بیمه، ۲۳ درصد سهم کارفرما تعیین شده است. بر این مبنا، حق بیمه سهم کارفرما در شش ماهه اول ۱۷,۲۱۶,۰۲۲ ریال و در شش ماهه دوم ۱۶,۸۰۹,۰۵۴ ریال است.

  • حق بیمه سهم کارگر

مبلغ ۷ درصد باقیمانده سهم بیمه، از حقوق کارگر کسر و با حق بیمه سهم کارفرما، در مجموع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. بر مبنای حداقل حقوق، حق بیمه سهم کارگر در شش ماهه اول ۵,۲۳۹,۶۵۸ و در شش ماهه دوم ۵,۱۱۵,۷۹۸ ریال است.

  • جرائم دیرکرد ارائه لیست و پرداخت
    • جریمه دیرکرد ارائه لیست بیمه

ضروری است لیست بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد تنظیم و پرداخت شود. در صورتی ارائه لیست بعد از این موعد صورت گیرد، مشمول ۱۰ درصد جریمه دیرکرد خواهد شد.

به عنوان مثال، کارکرد فروردین ماه ۱۴۰۲ (۱۴۰۲/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۱/۳۱) از روز ۱ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ قابل ثبت است. در صورتی که ثبت این لیست، پس از این تاریخ صورت پذیرد، مشمول جریمه خواهد شد.

  • جریمه دیرکرد پرداخت لیست بیمه

در صورتی که لیست بیمه در موعد مقرر پرداخت نشود، مشمول ۲ درصد جریمه دیرکرد پرداخت خواهد شد.

شش ماه اول سال:

حق بیمه عبارت است از : ضرب دستمزد روزانه * تعداد روزها * درصد بیمه

از این رو، حق بیمه در شش ماه اول با توجه به ماه‌های ۳۱ روزه متفاوت از شش ماه دوم سال است.

شش ماه دوم سال:

حق بیمه در ۵ ماه نخست شش ماهه دوم سال ۳۰ روزه و در اسفند ماه ۲۹ روزه محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه هر یک از مزایای حقوقی قانون کار

فرمول محاسبه مزد هر ساعت کار : مزد روزانه تقسیم بر ۷.۳۳ (هفت و سی و سه صدم)
فرمول محاسبه اضافه کاری قانون کار : مزد ساعتی ضربدر ۱.۴ (یک و چهاردهم) ضربدر ساعات اضافه کار
فرمول محاسبه جمعه کاری قانون کار : مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
فرمول محاسبه شب کاری قانون کار : مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
فرمول محاسبه سنوات سالانه : سابقه کار به سال ضربدر حقوق ماهیانه
فرمول محاسبه سنوات ماهانه : سابقه کار به ماه ضربدر ۲.۵ (دو و نیم) ضربدر مزد روزانه کارگر
فرمول محاسبه عیدی و پاداش سالانه : سابقه کار به سال ضربدر دو برابر آخرین حقوق ماهیانه
فرمول محاسبه سنوات ماهانه : سابقه کار به ماه ضربدر ۵ ضربدر آخرین مزد روزانه کارگر

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد