از گلایه‌ های کارکنان اداری آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان تا احکام کارگزینی معلمان و نیروهای اداری

در این خبر به توضیحاتی درباره از گلایه‌ های کارکنان اداری آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان تا احکام کارگزینی معلمان و نیروهای اداری پرداخته شده است.

از گلایه‌ های کارکنان اداری آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان تا احکام کارگزینی معلمان و نیروهای اداری
صفحه اقتصاد -

رتبه بندی معلمان حواشی دارد که خواسته یا ناخواسته منجر به اعتراض گروهی از شاغلان در وزارت آموزش و پرورش شده است. علاوه بر معلمان شاغل در کلاس‌های درس، از میان کارکنان اداری آموزش و پرورش فقط افرادی که با حکم معلمی استخدام شده‌اند، مشمول رتبه بندی می‌شوند که در این گزارش به برخی از گلایه ها و مسائل مربوط به رتبه بندی معلمان و کارکنان اداری پرداخته است.

طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر، از زمان تغییر سمت و بازگشت به مدارس، مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند و در صورت فعالیت به کار در سمت‌های اداری، از رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا نیروهای اداری مشمول رتبه‌بندی خواهند شد، گفت: طبق قانون، کارکنان اداری مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند البته با هماهنگی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نامه‌ای به دولت ارسال شد تا لایحه‌ای برای رتبه‌بندی ۴۳۰۰ نیروی اداری تنظیم و به مجلس ارسال شود.

وی افزود: با کمیسیون آموزش مجلس نیز هماهنگ کردیم تا طرحی را بدین منظور تهیه کنند البته تا زمانی که موضوع به قانون تبدیل نشود، قول دادن بیهوده است اما کارکنان اداری آموزش و پرورش بدانند در حال رایزنی هستیم تا ۴۳۰۰ نیروی اداری هم مشمول رتبه‌بندی شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اصلاح آیین نامه رتبه‌بندی معلمان گفت: برای اینکه نیروهای اداری مشمول رتبه‌بندی شوند باید قانون رتبه‌بندی تغییر کند و این کار با اصلاح  آیین‌نامه ممکن نیست.

احمدی لاشکی درباره افزایش فوق‌العاده ویژه فرهنگیان به ۵۰ درصد بیان کرد: افزایش فوق‌العاده ویژه در شوای حقوق و دستمزد مطرح شده و منتظر خروجی آن هستیم برای این موضوع به ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است البته افراد در اولویت برای بهره‌مندی از افزایش فوق‌العاده ویژه، ۴۳۰۰ نیروی اداری و نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس هستند. (هم‌اکنون فوق‌العاده ویژه فرهنگیان تا سقف ۳۵ درصد پرداخت می‌شود.)

فوق‌العاده ویژه مربوط به بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری است که براساس آن دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با درخواست بالاترین مقام مسئول به سازمان برنامه و بودجه تا ۵۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر را در حکم کارگزینی کارمندان اعمال کنند.

پیش از این، تعدادی از ۴۳۰۰ نیروی اداری وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به سرپرست این وزارتخانه نسبت به عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی معلمان گلایه داشتند و اعلام کردند: اختلاف ایجاد شده میان آنها با سایر همکاران باعث بی‌انگیزگی و تفاوت بسیار در حقوق شده است./تسنیم

گلایه‌ های کارکنان اداری آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی

جمعی از کارکنان اداری آموزش و پرورش خواستار بازبینی و مشمول شدن قانون رتبه‌بندی معلمان به خانواده بزرگ فرهنگیان این وزارتخانه شده‌اند که این مطالبه با پاسخ مطلوب و مثبت «رضا مراد صحرایی» مواجه شد.

در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آمده است: معلمان به افرادی اطلاق می­‌شود که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش­‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی.

بر این اساس کارکنان اداری و خدماتی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؛ در متن این نامه کارکنان اداری و خدماتی خطاب به رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش آمده است: «همچنان که مستحضرید دامنه شمول قانون نظام رتبه‌بندی محدود به معلمان است و تعداد زیادی از خانواده بزرگ فرهنگیان به دلایل متعدد از جمله عدم اشتغال در رسته آموزشی و فرهنگی مشمول قانون مذکور نشده و از حقوق و مزایای ناچیزی در دستگاه آموزش و پرورش برخوردارند.

این کارکنان به دلیل اشتغال در دستگاه آموزش و پرورش از بسیاری از امتیازات شغلی مقرر برای کارمندان اداری سایر دستگاه‌ها نیز بی‌بهره‌اند. غالب این عزیزان در رسته های اداری/ مالی، خدمات و فناوری اطلاعات اشتغال دارند و بخش عظیمی از زحمات حوزه های ستادی به دوش آنان نهاده شده که مخلصانه در حال خدمتگزاری هستند.

اجرای قانون نظام رتبه بندی اختلاف زیادی بین احکام معلمان و مشمولین بخشنامه ۲۳۰ (آموزشی های شاغل در پست اداری) در مقایسه با سایر کارکنان آموزش و پرورش ایجاد نموده که باعث بی میلی و سلب انگیزه در کارمندان اداری و خدماتی شده است و این درحالی است که جمع کثیری از ایثارگران و یا فرزندان آنان نیز با وجود قبول زحمات فراوان در حیطه وظایف شغلی خویش در گروه افراد غیر مشمول قرار گرفته اند.

کارکنان اداری و خدماتی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند

استحضار دارید آنچه تا کنون مورد اعتراض معلمان بوده وجود تبعیض در حقوق و دستمزد بین جامعه فرهنگیان در مقایسه با کارکنان سایر دستگاه های اجرایی بوده است که موجب تکدر خاطر این قشر معزز می شد. حال که با تلاش های مستمر و شبانه روزی این نابرابری در خصوص معلمان مرتفع شده و در حال نهایی شدن است، زیبنده این دستگاه که یکی از مأموریت‌های اصلی آن آموزش و نهادینه کردن عدالت اجتماعی می‌باشد، نیست که در درون خود شاهد نابرابری و نادیده گرفتن حقوق و دستمزد طیفی از کارکنان خود باشد.

حدود ۴۳۰۰ نفر بر اساس آخرین آمار امور مالی و اداری از بین ۹۰۰ هزار فرهنگی. آیا می‌توان در خانواده‌ای که اعضای آن بر سفره جمع هستند، تعدادی از اعضا را از خوردن و آشامیدن منع کرد و گفت شما حق بهره مندی ندارید و به تعدادی گفت شما بفرمایید.

علیهذا چون این کارکنان نیز جزو اعضای خانواده بزرگ آموزش و پرورش هستند و همانند سایر فرهنگیان فشار بار سنگین ناشی از تورم را به دوش کشیده و طعم تلخ ناشی از تحریم‌ها و حوادث را چشیده‌اند و همچنین در دستیابی به اهداف تعیین شده نظام تعلیم و تربیت موثر و نقش ارزنده‌ای دارند استحقاق برخورداری از حقوق مادی و امتیازات شغلی بالاتر را نیز خواهند داشت.

ضمن اینکه به دلیل کمبود اعتبارات، اضافه کار کارکنان اداری نیز در سال های اخیر با کاهش ساعت مواجه شده و کلیه رفاهیات قطع شده است. پر واضح است که تبعیض و نابرابری بین کارمندان به ویژه کارکنان درون یک دستگاه اجرایی بیش از پیش موجب سلب انگیزه و یأس و نامیدی و تنزل کیفیت در ارائه خدمات خواهد بود. ضمنا اگر بخواهیم این ۲۳۰۰ نفر را نیز شامل رتبه بندی قرار دهیم ومتوسط افزایش ۴ میلیون تومان برای آنان درنظر بگیریم به اعتباری حدود ۹۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال و برای هر سال۱۱۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ریال (صد و چهارده میلیارد تومان) خواهد شد (که با توجه به رتبه دریافتی هر شخص مبلغ بسیار پایین‌تر خواهد بود) که در مقابل رتبه بندی سایر همکاران حدود ۳۸هزار میلیارد تومان چیز اندکی می‌باشد.

حال که مقرر شده با دستور حضرتعالی قانون رتبه بندی مجددا مورد بازبینی قرار گیرد خواهشمندیم آیین نامه اجرایی به‌گونه‌ای تدوین شود که کارکنان اداری محض نیز جزء شمول این قانون باشند. با احترام کارکنان فرهنگی اداری آموزش و پرورش».

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این مطالبه گفت: «از اینکه همکاران خدوم حوزه‌های اداری با چنین محدودیتی مواجه شده‌اند، حقیقتا ناراحت و آرزده هستم، بنابراین همه اهتمام ما حل این موضوع است و در اولین فرصت راهکارهای قانونی رفع موانع را دنبال خواهیم کرد»./فارس

احکام کارگزینی معلمان و نیروهای اداری

صادق ستاری‌فرد در بخشنامه‌ای که نیمه اول بهمن ماه سال جاری در ۱۲ بند نگاشته و ابلاغ شده است، خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها نکاتی را در خصوص اجرای رتبه‌بندی معلمان تبیین کرده است.

در این بخشنامه‌ آمده است که به منظور اجرای صحیح قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران با اصلاحات و الحاقات بعدی و شیوه‌نامه اجرایی آن، مصوبه ذیل پس از بررسی و تأیید هیئت ممیزه مرکزی وزارت آموزش و پرورش (موضوع ماده ۷ قانون و ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی آن) به شرح ذیل ابلاغ می شود:

مشمولان قانون رتبه‌بندی

۱-به استناد ماده ۲ و تبصره ماده ۴ قانون مشمولان رتبه‌بندی عبارتند از:

الف) معلمان موضوع جزء۱ ماده۲، اشخاص موضوع تبصره ماده۴ قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور

ب) افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن

تبصره ۱: افراد مشمول بند ب صرفاً شامل معلمانی است که در ادارات مناطق/ نواحی/ شهرستان‌ها/ استان‌ها/ ستاد وزارتخانه و سازمان‌های وابسته به وزارت مشغول خدمت هستند.

تبصره ۲ : اشخاصی که هم اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (اعم از: با حفظ پست سازمانی یا بدون آن، با پرداخت حقوق از مبدا یا از مقصد)، کارکنان مأمور به مدارس غیر دولتی (به استثنای مدیران و معاونینی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی و همچنین دانشجومعلمان متعهد خدمت شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مشمول رتبه‌بندی معلمان نیستند.

نیروهای اداری تحت چه شرایطی رتبه‌بندی می‌شوند؟

۲- به استناد تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت (برابر ضوابط قانونی) و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری، حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

نیروهای اداری تحت چه شرایطی رتبه‌بندی می‌شوند؟

۳-  به استناد تبصره ۴ اصلاحی ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون، هیئت‌های ممیزه جهت احراز شایستگی‌های عمومی با استعلام از مراجع ذی‌صلاح قانونی یا از دیگر طرق قانونی از جمله هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، گزینش و حراست مجاز به ارزیابی خواهند بود.

اگر معلمی حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه را کسب نکند، چه می‌شود؟

۴- به استناد بند ۱۱ شیوه نامه موضوع تبصره ۳ ماده ۴ و ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون، آن دسته از مشمولانی که پس از ارزیابی، نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذی‌ربط برای مدت یک سال از فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی برخوردار خواهند شد. این معلمان می‌توانند در فرصت یک‌ساله با کسب امتیاز لازم و شرکت در ارزیابی مجدد و با تایید هیئت ممیزه ذی‌ربط در رتبه استحقاقی قرار گیرند. بدیهی است در صورت عدم کسب امتیاز لازم در فرصت اعطایی یک ساله، فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی در پایان یک سال، قطع خواهد شد.

۵- سابقه خدمت معلمی مندرج در تبصره ۳ ماده ۵ قانون، شامل ایام خدمت مشمولان (تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰) موضوع کسب رتبه دانشیار معلم، استاد معلم که متضمن عهده‌داری و ایفای عملی رسالت موضوع بند ۱ ماده ۲ قانون (یعنی صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در قالب یکی از عناوین (آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی) که توسط متصدی امور اداری مناطق /نواحی/ شهرستان از طریق فرم ۵۰۲ پرسنلی یا پرونده خوانی محاسبه می‌شود.

درج سابقه خدمت معلمی خلاف واقع، تخلف است

درج سابقه خدمت معلمی خلاف واقع در هر زمان که محرز شود، مطابق ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی قانون، تخلف اداری محسوب شده و مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ خواهد بود. سوابق مشمولان تبصره ذیل ماده (۴) قانون نظام رتبه‌بندی معلمان چه در کادر آموزشی و چه در سایر رشته‌های شغلی بنا به حکم ماده واحده لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸/۹/۱۷ و اصلاحیه بعدی به طور کامل قابل محاسبه است.

۶- در صورتی که فردی مشمول رتبه‌بندی معلمان شود و سپس به سایر دستگاه‌های اجرایی مأمور شود اعم از اینکه با حفظ پست سازمانی یا بدون آن باشد یا با پرداخت حقوق از مبدا یا مقصد باشد، از شمول رتبه‌بندی معلمان خارج خواهد شد و حکم کارگزینی فرد مأمور شده اصلاح می‌شود.

۷- تاریخ اعمال مزایای رتبه‌بندی در احکام مشمولان طرح مهرآفرین بر اساس نظریه سازمان اداری و استخدامی شماره ۷۲۳۷۵ مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۹ و شماره ۷۹۵۴۱ تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰، به استناد ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۴۰۱/۸/۸، از اول مهرماه ۱۴۰۱ خواهد بود. (توضیح ایسنا: البته اخیرا وزارت آموزش و پرورش تاریخ رتبه‌بندی مهرآفرین‌ها را نیز از اول مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد.)

۸-  نومعلمان (استخدامی‌های پس از ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ) مشمول قانون نظام رتبه‌بندی معلمان هستند.

اعمال رتبه‌بندی در احکام کارگزینی نومعلمان چگونه است؟

تبصره: با توجه به وحدت ملاک تبصره ۳ ماده ۶ قانون، تاریخ اعمال فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی نومعلمان که حداقل امتیازات لازم برای احراز یکی از رتبه‌های پنج‌گانه را کسب کرده باشند، تاریخ شروع به خدمت معلمی آنها است و برای مشمولانی که موفق به کسب حداقل امتیاز رتبه آموزشیار معلم نشوند به استناد ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذی ربط برای مدت یک سال به آنها فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد.

۹- به استناد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون، چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگی‌های معلمی و تجربه افراد مشمول قانون، محرز شود فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار هیئت‌های ممیزه قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع می‌شود تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع، رسیدگی به پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

۱۰- با توجه به صراحت تبصره ۳ ماده ۶ قانون در خصوص کلیه مدارک و مستندات مشمولان قانون علاوه بر درج اطلاعات دقیق و صحیح، می‌بایست مربوط به بازه زمانی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد.

بدیهی است مدارک بارگذاری شده پس از این تاریخ در ارزیابی امتیازات مربوط به رتبه‌بندی معلمان در دوره، استقرار ملاک محاسبه قرار نخواهد گرفت و ضمنا ارائه اطلاعات خلاف واقع مصداق حکم ماده ۱۱ آیین نامه خواهد بود و تا تعیین تکلیف قطعی به اطلاعات موضوع در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، استان‌ها پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

تبصره: بازه زمانی مذکور در این بند برای نومعلمان مشمول قانون تا تاریخ شروع به خدمت معلمی آنها محاسبه می شود و مدارک و مستندات مربوطه بعد از تاریخ مزبور حتی در صورت بارگذاری در سامانه، ملاک رسیدگی، عمل و ارزیابی قرار نخواهد گرفت.

نحوه ثبت اعتراض به رتبه‌ها

۱۱- در صورتی که هر یک از ارزیابی شوندگان نسبت به نحوه رسیدگی و ارزیابی و رتبه تعیین شده خود، اعتراضی داشته باشد می‌تواند حداکثر ظرف ۱۰ روز از ابلاغ رتبه، درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه سطح بالاتر ارائه کند. در صورت وارد بودن اعتراض متقاضی، رتبه وی توسط هیئت ممیزه رسیدگی کننده به اعتراض تعیین و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.

۱۲- به استناد قسمت ب از جز ۵-۲- بند ۵ شیوه نامه ابلاغی کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات با مسئولیت مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و با عضویت نمایندگان دفتر حقوقی و دفتر هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و نیز کارگروه متناظر آن صرفاً در سطح، استان تحت نظر هیئت ممیزه ذیربط تشکیل می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه