آموزش وپرورش با خبر ترمیم نمرات امتحان نهایی دانش آموزان،جنجالی به پا کرد

سازمان آموزش و پرورش شوک جدیدی به دانش آموزان درباره ترمیم نمرات امتحانات نهایی وارد کرد.

آموزش وپرورش با خبر ترمیم نمرات امتحان نهایی 
دانش آموزان،جنجالی به پا کرد
صفحه اقتصاد -

اموزش و پرورش شوک جدید به دانش آموزان درباره ترمیم نمرات امتحانات نهایی وارد کرد.

به گفته معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، از امسال امکان «ایجاد سابقه تحصیلی» و «ترمیم نمره» برای داوطلبان کنکوری فقط در خردادماه، امکان‌پذیر است.

محسن زارعی با بیان اینکه امسال سابقه تحصیلی ۱۸ سال تمام فارغ‌التحصیلان را تجمیع کردیم، اظهار کرد: امسال برای کل داوطلبان آزمون سراسری، یعنی برای قریب به یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر که نزدیک به ۵۸۰ هزار نفر  از آنها دانش آموز شاخه نظری بودند، سابقه تحصیلی در ۷۰ عنوان درسی تجمیع شد.

از امسال دیگر امتحانات دیماه و شهریور ماه جزء ترمیم نمره و ایجاد سابقه محسوب نمی‌شوند

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار «کد یکتا» برای دروس شناسایی شد که متناسب با ضریب هر درس، ترازی تولید شد و نهایتا از این تراز، نمره کل تولید شد. از امسال دیگر امتحانات دیماه و شهریور ماه جزء ترمیم نمره و ایجاد سابقه محسوب نمی‌شوند و امکان ایجاد سابقه و ترمیم نمره برای داوطلبان کنکوری فقط در خردادماه وجود دارد.

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، یادآورشد: در واقع آزمون شهریورماه، آزمون جبرانی است و مستقل از خردادماه نیست و کسانی که درس افتاده دارند می‌توانند نمرات خود را در شهریور جبران کنند لذا از امسال آزمون شهریورماه برای هیچ کسی به عنوان ایجاد سابقه لحاظ نمی‌شود و نقشی در کنکور ندارد.

به سختی امتحان نهایی اعتقاد ندارم

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از دانش آموزان سوالات آزمون نهایی را سخت می‌دانستند، توضیح داد: از نظر علم آمار سختی شاخص دارد و ضریب دشواری، سختی یا آسانی آزمون را تعیین می‌کند. در ضریب دشواری باید سوالات را تحلیل کنیم که کدام سوال ضریب دشواری پایین تر از ۰.۳ دارد تا آن سوال سخت محسوب شود. از سوی دیگر ما دو تعبیر در این مورد داریم، گاهی طوری سوال را تعریف می‌کنیم که داوطلب را به 

اشتباه می‌اندازیم و گویی می‌خواهیم مچ او را بگیریم. واقعا چنین چیزی در امتحانات نهایی نبوده است.

زارعی تصریح کرد: شاخص دیگری برای این مورد وجود دارد که طبق آن فرد با علم به اینکه پاسخ را می‌داند اما دچار لغزش و خطا می‌شود و ممکن است پاسخ را اشتباه دهد. در آن مورد هم شاخص آماری وجود دارد. به این مورد می‌گویند سوال مشکل؛ یعنی سوالی که داوطلب  با وجود اینکه پاسخ را می‌داند ولی به اشتباه می‌افتد.

سوالات منطقی و استاندارد بود

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه ما تک تک سوالات را با ویژگی‌های مختلف سنجیده‌ایم و سوالات منطقی بود، توضیح داد: در تمام سوالات و در تمام دروس، سوالات استاندارد تعریف شده بود. علاوه بر اینکه ما از نظر آماری این تحلیل‌ها را انجام می‌دهیم، دبیرخانه‌های دروس نیز همه سوالات را تحلیل کردند و نتایج آن موجود است. این نتایج را منتشر می‌کنیم. تک تک سوالات را بررسی کردیم که آیا این سوالات در چارچوب کتاب بود یا خیر و این سوالات تمام اهداف برنامه درسی را مد نظر قرار داده‌اند یا خیر و مشخصا کدام 

سطح شناختی را مورد ارزشیابی قرار داده‌اند.

 وی ادامه داد: اینکه می‌گویم ضریب دشواری یک سوال، پایین بوده به این معنا نیست که آن سوال سخت بوده است، بلکه سطوح بالای شناختی را مورد ارزشیابی قرار داده است. یعنی سطح آن سوال از سمت دانش به سمت «فهمیدن» و کاربرد پیش رفته است.

 فارغ التحصیلان باید چند می‌شدند تا تراز بالایی بگیرند؟

زارعی در پاسخ به این سوال ایسنا که تراز سابقه تحصیلی فارغ التحصیلانی که سال قبل نمره ۲۰ در دروس خود آورده بودند با تراز دانش آموزانی که امسال در دروس خود ۲۰ گرفته بودند، یکسان نبود، آیا این داوطلبان باید نمره ۲۲ می‌آوردند تا ترازشان با تراز دانش آموزان یکسان می‌شد؟، توضیح داد: همه جا گفتیم ما برای تراز کردن، نمره خام را ملاک قرار نمی‌دهیم، نمره ۲۰ که شما می‌فرمایید یک نمره خام است و مهم این است که این نمره ۲۰ در جامعه آزمودنی خود چه سطحی دارد؟.

وی ادامه داد: تراز یعنی سطح فرد در جامعه آزمودنی خود چطور است. بنابراین بحث سختی و آسانی سوالات برای کسب تراز بالا و پایین مطرح نیست. عملکرد دانش آموزان تراز را نشان می‌دهد و این ربطی به سختی و آسانی سوالات ندارد. در واقع هرچه تجمع و فراوانی در نوک هرم شرکت کنندگان امتحان نهایی بیشتر باشد، یعنی نمرات کسب شده در بین شرکت کنندگان بالاست و این امر تراز شرکت کنندگان را پایین می‌آورد. بنابراین هرچه تجمع و فراوانی در نوک هرم کمتر باشد، تراز بیشتر می‌شود.

داوطلبان برای ایجاد تراز با جامعه آزمودنی خود مقایسه می‌شوند 

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در پاسخ به اینکه بنابراین می‌توان گفت به شانس افراد بستگی دارد که در چه جامعه آزمودنی به رقابت می‌پرازند که این جامعه آزمودنی تراز آنها را بالا یا پایین بیاورد؟، تاکید کرد: شانسی نیست. در آزمون سراسری هم همین اتفاق  می‌افتد. داوطلبان در طول دو سال ۴ نوبت  آزمون می‌دهند و می‌توانند تراز خود را در طول این دو سال ذخیره کنند. بنابراین ممکن است تراز داوطلب طی امسال با تراز او در سال بعد و با همان درصدهای مشخص، فرق داشته باشد چراکه «جامعه آزمودنی» در این دو سال فرق دارد. بنابراین داوطلبان برای ایجاد تراز با جامعه آزمودنی خود مقایسه می‌شوند. بنا براین نمی‌توان گفت این امر شانسی است.

زارعی در پاسخ به اینکه چطور معتقد هستید این امر انصاف است؟، گفت: این امر تعادل ایجاد می‌کند. الان مراجعه کنندگان ما پشت کنکوری‌ها هستند. می‌دانید در بحث این پشت کنکوری‌ها، چه آسیبی به کشور و به افراد وارد می‌شود؟. نمی‌گویم همه اما عموم مراجعه کنندگان ما افرادی هستند که بعضا دکترای مکانیک، ارشد صنایع، ارشد پرستاری و... از دانشگاه‌های برتر کشور دارند. یعنی افرادی هستند که یک مسیری را رفته ‌اند، برمی‌گردند وبا دانش آموزان فعلی رقابت می‌کنند و می‌گویند «من نیز دقیقا همان سهم را از امتحان نهایی داشته باشم که دانش آموزان دارند و می‌خواهم با دانش آموزان فعلی رقابت کنم». ما به چه مسیری می‌رویم؟. یک بار این فرد از آموزش رایگان استفاده کرده است و تا نقطه آخرش می‌رود اما مجددا باز برمی‌گردد و رقیب دانش آموزان فعلی می‌شود و می‌خواهد از همان شرایط استفاده کند؟.

 

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه