گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از پیش بینی بازارها

در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲ کدام بازارها رشد می کنند؟ بورس، خودرو، طلا و یا دلار

در این گزارش به توضیحاتی درباره در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲ کدام بازارها رشد می کنند؟ بورس، خودرو، طلا و یا دلار

در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲ کدام بازارها رشد می کنند؟ بورس، خودرو، طلا و یا دلار
صفحه اقتصاد -

براساس بررسی ها، قیمت دلار در بیشتر روزهای مرداد ماه 1402 در کانال ۴۹ هزار تومان در نوسان بوذ. براساس باور معامله‌گران این کانال حیثیتی دلار برای بازارساز با افزایش تقاضای شهریور و با شروع شش‌ماهه دوم سال خواهد شکست.

این هفته قیمت دلار کار خود را در کانال ۴۸ هزار تومان شروع کرد و در کانال ۴۹ هزار تومان به پایان برد.

گفتنی است که دوام این اسکناس در محدوده‌ قیمت ۴۷ هزار تا ۵۰ هزار تومان به جهت تلاش‌های سیاست‌ گذاری می باشد که سعی می کند تا به واسطه اخبار سیاسی اهرم دلار را تحت کنترل قرار بدهد. همچنین روز گذشته دلار رنج شد و با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی بسته شد.

در هفته جاری در اولین روز اثر اخباری نظیر دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان و برخی اخبار مربوط به آزادی زندانیان دوتابعیتی و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران، توانست قیمت دلار را در محدوده ۴۸ هزار و ۸۵۰ تومانی قرار دهد.

در حالی در این هفته رفت و برگشت دلار ادامه پیدا کرد که اخبار حکایت از انتقال منابع بلوکه‌شده ایران به سوئیس بود. براساس اینکه تاثیر بازار بر اخبار در بازه‌های زمانی کوتاه از دست می رود، تاثیر این اخبار نیز بیشتر از یک روز دوام پیدا نکرد و دلار برای بار دیگر به کانال ۴۹ هزار تومانی وارد شد و در معاملات روز چهارشنبه اول شهریور ماه 1402 از محدوده حساس ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کرد و به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. که معامله‌گران در این باره گفتند که محدوده حساس قیمت دلار شکسته شد اما افزایشی‌ها قادر نبودند دلار را بالای این مرز نگه دارند.

اما براساس باور فعالان بازار نکته مهم درباره قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی این بود که دلار طی چند هفته اخیر نتوانسته بود به این رقم برسد و گذشتن از این کانال به معنای رشد بیشتر قیمت دلار است. به جهت اینکه بنا بر گفته معامله‌گران، دلار پس از این رقم، به سمت کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان در حرکت بود و این روند می‌توانست مقدمه ای برای رشد قیمت دلار محسوب شود.

اینگونه به نظر می‌رسد که کاهشی‌ های بازار مانع رشد بیشتر قیمت دلار شده اند و برای سومین ماه متوالی دلار در پله‌های اول کانال ۴۹ هزار تومان متوقف شد تا بار دیگر نشان دهد فعلا بازار ارز به ثبات قیمتی رسیده و قصد تغییر کانال ندارد.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی با اشاره به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در نیمه دوم سال جاری تاکید دارند که این احتمال وجود دارد در صورت توافق قیمت دلار زمان بیشتری رِنج خواهد بود. بنابراین در هر صورتی روند قیمت این اسکناس براساس مولفه‌های اقتصادی موجود صعودی خواهد بود و این اسکناس در کانال‌های قیمتی بالاتری تا پایان سال‌ 1402 قرار خواهد گرفت.

هفته اول شهریور دلار چند؟

تحلیلگران اقتصادی ضمن تاکید بر اینکه احتمالا در نیمه دوم امسال، متغیرهای اقتصادی شرایط بدتری خواهد داشت گفته اند، باید نتیجه برخی اخبار سیاسی که طی ماه‌های گذشته بلاتکلیف بوده  مشخص گردد. و گرنه احتمال این وجود دارد که روند قیمت دلار در نیمه دوم سال صعودی باشد. اما میزان این صعود معلوم نیست.

همچنین به نظر می‌رسد برای هفته پیش‌رو(‌ اولین هفته شهریور) در حال حاضر محدوده ۴۹ هزار تومانی برای قیمت دلار حفظ شود و اسکناس آمریکایی در منطقه ضربان‌ داشته باشد. و اما این در حالی می باشد که کارشناسان فنی گذشتن از قیمت ۴۹ هزار تومانی برای دلار را آغاز رشد قیمت و ورود به کانال ۵۰ هزار تومانی می‌دانند.

قیمت دلار روز گذشته در بازارهای همسایه روند متوازنی پیدا نکرد. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰ تومان معامله شد و ریزش ۳۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه رشد ۸۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۴۹۰ تومان خرید و فروش شد.  درهم امارات نیز ۳۰ تومان کاهش داشت  و با رقم ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان داد و ستد شد.

چه بر سر سرنوشت بازارهای مالی در 6 ماهه دوم امسال خواهد آمد؟ 

براساس بررسی ها، بازارهای مالی طی 6 ماهه اول سال جاری در خوابی عمیق فرو رفته‌ و جانی برای روند گرفتن نداشتند. این در حالی است که برخی کارشناسان می گویند دلار در 6 ماهه دوم سال جاری دوباره صعودی می‌شود و می‌تواند به‌عنوان محرک، بازارهای دیگر را هم رو به جلو حرکت دهد.

قیمت دلار تا کجا فرو خواهد ریخت؟

براساس گفته ی یک کارشناس اقتصادی: به علت این‌که هنوز تحریم‌ها برقرار است و سرنوشت تحریم‌ها و اف‌ای‌تی‌اف نامعلوم است، اصلا نمی‌شود نسبت به آینده امیدوار بود.

مرتضی افقه در یادداشتی در نوشته است: اقتصاد امروز ما به خبرهای سیاسی وابسته است. این کاملا مشهود است که یک خبری برای مثال در یک کشور می‌افتد، بلافاصله دو سه هزار تومان روی قیمت ارز ما تاثیر می‌گذارد، یا اقتصاد ما به اندازه ای متزلزل است که اخبار توافق با عربستان، روی آن تاثیرگذار است. البته گفتنی است به همان نسبت وفتی یک خبر منفی هم منتشر می‌شود، باز همین تاثیرات منفی خود را می گذارد.

وی ادامه داده است: این اتفاقات به معنای این است که هنوز شرایط اقتصادی با توجه به وابستگی به روابط سیاسی و جایگاه اقتصاد ایران، به حدی متزلزل است که نتوانیم حتی چند ماه آینده را هم پیش‌بینی کنیم.

به گفته ی این کارشناس اقتصادی: براساس شواهد دیگر توافق برجامی اتفاق نمی‌افتد و در صورتی هم اتفاق بیفتد، یک توافق موقت یکی دو ساله تا پایان دوره بایدن خواهد بود و آن هم در حد آزادسازی ارزهای بلوکه شده می باشد.

افقه اظهار داشت: این می‌تواند یک تاثیر اولیه روی کاهش قیمت ارز داشته باشد، اما به دلیل این‌که هنوز تحریم‌ها برقرار است و سرنوشت تحریم‌ها و اف‌ای‌تی‌اف مشخص نیست، اصلا نمی‌شود نسبت به آینده امیدوار بود و هر لحظه با کمترین خبر مثبت یا منفی در فضای جهانی یا نظام بین‌الملل، با توجه به وابستگی کشور به تجارت خارجی، سفره مردم هم متاسفانه آسیب‌پذیر خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان