گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

تکرار بندهای برنامه ششم در لایحه هفتم توسعه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

تکرار بندهای برنامه ششم در لایحه هفتم توسعه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ، آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان و تصویب آن در برنامه هفتم توسعه 1402

تکرار بندهای برنامه ششم در لایحه هفتم توسعه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

صفحه اقتصاد - این روزها با رونق گرفتن بحث‌های بررسی مفاد برنامه هفتم توسعه در کمیسیون‌های مجلس قبل از رفتن به صحن علنی، نقدهای جدی به این لایحه وارد شده است. از جمله این مباحث تکرار مفاد برنامه ششم توسعه خصوصا در مبحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه می‌باشد.

به گزارش صفحه اقتصاد، برنامه هفتم توسعه که اکنون در اختیار مجلس و کمیسیون‌های مربوطه برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر با ارائه پیشنهادات نخبگان و فعالان هر فصل قرار گرفته است تا پس از چکش‌کاری در صحن علنی مجلس بررسی و برای اجرا تصویب شود، محلی برای ارائه پیشنهادات، انتقادات موافقان و مخالفان لایحه هفتم توسعه شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اهداف مطرح شده در برنامه هفتم توسعه از جمله هدفگذاری برای رشد ۸ درصدی اقتصاد و کاهش نرخ تورم به سمت تک‌رقمی را از چشم‌انداز‌های خوب این برنامه توصیف می‌کنند که البته برخی این اهداف را به عنوان چالش‌های بزرگی در نظام توسعه مورد نقد قرار داده‌اند.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

برنامه هفتم توسعه شامل بخش‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی اشاره کرد.

به طور کلی، تحلیلگران با اشاره به اجرای ناکام برنامه‌های گذشته که علت آن را ضعف در برنامه‌نویسی و اجرای برنامه می‌دانند، لایحه هفتم توسعه را نیز در تکرار برنامه ششم خصوصا در موضوع مربوط به کارگران، کارمندان و بازنشستگان محلی برای نقد جدی بر عملکرد تنظیمی این برنامه می‌دانند.

این نقدها از سوی فعالان اقتصادی و اجتماعی در موضوعات بیمه‌های اجتماعی، ملاک‌های بازنشستگی، شیب سن بازنشستگی، تعطیلی سازمان بیمه تامین اجتماعی، عدم توجه به امنیت شغلی کارگران و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران با کارمندان از جمله موارد مطروحه و مورد اختلاف است.

پس از اعلام به تصویب رسیدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ، علیرضا شهبازی نماینده نهاوند در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز دهم تیرماه 1402 از موافقت اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با پیشنهاد درج شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با پیشنهاد همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه موافقت کردند تا یکی از موضوعات این برنامه باشد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

ذکر این نکته ضروری است که مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب به تایید شورای نگهبان می‌رسد و بعد از قانونی شدن به مرحله اجرا در خواهد آمد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی، کارکنان دولت را رنج می‌دهد و این رویکرد می‌تواند شادی و نشاط و امیدآفرینی را که از تأکیدات مقام معظم رهبری است، میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

حمیدرضا حاجی بابایی ، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را حقی اجتناب‌ناپذیر دانست که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد که درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبات در سنوات گذشته عمل شده است و تصمیم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در برنامه هفتم، تداوم سیاست‌های گذشته است تا بازنشستگان یک ضریبی از دریافتی را داشته باشند.
البته در این میان بسیاری این موضوع را خبر خوشی برای بازنشستگان می‌دانند که دلیلی به جز نگرانی بازنشستگان و کارگران به خاطر بندهای فصل چهارم کارگری نمی‌باشد. آنها معتقدند که باید نقد را نگه داشت که در شرایط فعلی بهتر از نسیه می‌باشد. موضوعات نگرانی گروه‌های بازنشستگی و کارگری در فصل‌ها و بندهای لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به قوانین استاد - شاگردی، افزایش سن بازنشستگی و محاسبه حقوق سنوات پایانی خدمت و تغییرات مربوط به سهم کارگر و کارفرما و دولت از پرداختی‌های مربوط به صندوق بیمه و بازنشستگی در قالب مالیات می‌باشد.

به گفته وزیر کار، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصمیماتی گرفته که بعضی از مفاد قانون برنامه ششم در برنامه هفتم توسعه تکرار شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان