صفحه اقتصاد بررسی می کند:
نکات مهم و کلیدی بودجه ۱۴۰۲ همراه با اینفوگرافیک اختصاصی
در این پست از صفحه اقتصاد نکات مهم و کلیدی بودجه ۱۴۰۲ همراه با اینفوگرافیک اختصاصی از نظرتان می گذرد.
صفحه اقتصاد - چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ بعد از ۱۷ روز لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ روندی توام با کشمکش و حرف و حدیث از اینرو که مجلس به تقدم تعیین تکلیف برنامه توسعه معتقد بود اما دولت نظر دیگری داشت.
طبق آییننامه داخلی مجلس، دولت باید بودجه سالیانه را حداکثر تا ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کند اما امسال بودجه در ۵ دی با نامه رسمی رییس جمهور و بدون جداول به مجلس ارائه شد.
از طرف دیگر موعد تمدید برنامه ششم توسعه پایان سال جاری به اتمام میرسد و باید تکلیف برنامه در سال آینده هم مشخص شود؛ یعنی یا برنامه ششم مجددا تمدید شود یا برنامه هفتم به تصویب برسد.
در لایحه بودجه ۱۴۰۲، منابع بودجه کل کشور از ۳۶۵۳ هزار میلیارد تومان به 5109 هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۳۹ درصدی را نسبت به قانون ۱۴۰۱ نشان میدهد. بودجه عمومی دولت از ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان به 1984 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۴۲ درصدی را نسبت به قانون بودجه نشان میدهد.
اینفوگرافیک اختصاصی پایگاه خبری صفحه اقتصاد | طراح: حمیدرضا محمدرضایی
از سمت درآمدها، بیشترین رشد (درصدی) را در واگذاری داراییهای مالی شاهد هستیم. عمده منابع این بخش شامل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای اجرای طرح های عمرانی، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان واگذاری شرکتهای دولتی با رشد ۴۹ درصد نسبت به قانون ۱۴۰۱ و ۴۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه با رشد ۷۳ درصد نسبت به قانون ۱۴۰۱ است.
پس از آن، بیشترین رشد درآمدی از محل درآمدهای عمومی صورت گرفته است که ۸۲۶ هزار میلیارد تومان آن از محل درآمدهای مالیاتی شناسایی شده است که ۸۴ درصد درآمدهای عمومی را شامل میشود و رشد ۴۷ درصد را نسبت به قانون سال گذشته نشان میدهد.
واگذاری داراییهای سرمایهای نیز با رشد ۳۷ درصد نسبت به قانون سال گذشته همراه است. منابع حاصل از صادرات نفت و فرآوردههای نفتی ۶۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۸۴ درصد این بخش از درآمدها را شامل میشود.
در این بخش، تغییری در سهم صندوق توسعه ملی (۴۰%) و شرکت ملی نفت (۱۴.۵%) صورت نگرفته است. منابع حاصل از صادرات نفت ۴۳۸ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده که رشد ۵ درصد را نسبت به قانون ۱۴۰۱ نشان میدهد.
با توجه به این که تحقق این بخش از درآمدها در سال جاری نیز بسیار کمتر از قانون بودجه بوده است و کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و قیمت نفت نیز برای سال آینده کمتر از سال جاری برآورد میشود، رشد کم این بخش از درآمدها منطقی به نظر میرسد.
در صورتی که قیمت نفت را برای سال ۱۴۰۲، ۷۰ دلار و نرخ تسعیر ای تی اس را ۲۸۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، با احتساب سهم سایر بخشها به تقریبا ۱۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت نیاز داریم! با توجه به تولید ۲.۵ میلیون بشکه و مصرف حدود ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز، صادرات روزانه برابر با ۷۰۰ هزار بشکه است.
با فرض قیمت نفت ۷۰ دلار و نرخ ای تی اس ۲۸۵۰۰ تومان و صادرات ۷۰۰ هزار بشکه در روز، عدم تحقق منابع این سرفصل برابر با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
منابع حاصل از صادرات میعانات و گاز طبیعی نیز ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که رشد ۳۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
واگذاری داراییهای منقول و غیر منقول در این بخش نیز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان است درحالی که در قانون ۱۴۰۱ درآمد از این محل ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است که به معنای رشد بیش از ۳۰۰ درصد این بخش میباشد!
در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است که حقوق و دستمزد به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است، با این حال شاهد رشد ۴۵۵ هزار میلیارد تومانی در کل هزینههای عمومی هستیم که نشان دهنده ۴۶ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است.
حداقل حقوق برابر با ۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. کمترین رشد نیز مربوط به تملک داراییهای سرمایهای (بودجه عمرانی) با رشد مبلغی ۶۸ هزار میلیارد تومان است.
تملک داراییهای نیز رشد ۶۷ هزار میلیارد تومانی را نشان میدهد که عمدتا شامل بازپرداخت بدهیهای دولت میباشد. تقریبا ۱۷۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به خرید اصل اوراق بدهی میباشد.
از دیگر تغییرات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون میتوان به افزایش یارانه نقدی معیشتی اشاره کرد که از ۷۴ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است ( رشد ۳۲۵ درصد)!
علاوه بر آن، یارانه نان در لایحه برابر با ۵۶ هزار میلیارد تومان است در حالی که در قانون ۱۴۰۱، مابه التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۷۱ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین شاهد کاهش ۲۱ درصدی در این بخش از یارانه هستیم. یارانه دارو نیز در لایحه ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
سقف گاز خوراک پتروشیمی ها از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان رسیده و نرخ گاز سوخت نیز ۱۰ واحد درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب نرخ سوخت پتروشیمیها و فولادیها ۵۰ درصد و نرخ سوخت سیمانیها ۲۰ درصد خوراک پتروشیمی ها شده است.
مالیات شرکتهای تولیدی از ۲۰ به ۱۸ درصد کاهش یافته است و همچنین مانند سال درآمد صادارات مواد خام و نیمه خام از جمله بیلت، بلوم، اسلب، محصولات پالایشی و پتروشیمی شامل متانول، اوره و پلی اتیلن مشمول مالیات و عوارض میشود. همچنین همانند سال گذشته معافیت مالیاتی شامل شرکتهایی که از محل سود انباشته اقدام به افزایش سرمایه نمایند، میشود.
نظر شما