صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛
زمان اجرای فوق العاده ویژه فرهنگیان ۱۴۰۴ | میزان درصد افزایش فوق العاده ویژه فرهنگیان ( به تفکیک رتبه بندی) + تاثیر رتبه بندی حقوق معلمان بر دریافت فوق العاده ویژه و خاص فرهنگیان
فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی فرهنگیان در شورای حقوق و دستمزد تائید شده است و مراحل اداری را طی می کند.

زمان اجرای فوق العاده ویژه فرهنگیان ۱۴۰۴ هم اکنون اعلام شده است و در این گزارش ضمن پرداختن به زمان اجرای فوق العاده ویژه فرهنگیان به بررسی میزان درصد افزایش فوق العاده ویژه فرهنگیان ( به تفکیک رتبه بندی) می پردازیم و از تاثیر رتبه بندی حقوق معلمان بر دریافت فوق العاده ویژه و خاص فرهنگیان مطالبی را بیان خواهیم کرد.
فوق العاده ویژه فرهنگیان با هدف بهبود شرایط رفاهی و شغلی فرهنگیان، کاهش اختلاف حقوقی بین دستگاه های مختلف و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص از آموزش و پرورش طراحی شده است.
مبلغ فوق العاده خاص فرهنگیان به صورت درصدی از حقوق پایه محاسبه می شود و بسته به رتبه و سابقه معلمان، میزان آن متفاوت است.
برای مثال، در برخی احکام، این فوق العاده بین ۲۱ تا ۲۷ درصد حقوق پایه را شامل می شود و می تواند تا سقف بیش از ۱۴ میلیون تومان به حقوق فرهنگیان افزوده شود.
فوق العاده ویژه فرهنگیان شامل چه کسانی میشود؟
فوق العاده خاص فرهنگیان یکی از مهم ترین مزایای حمایتی است که به منظور بهبود وضعیت معیشتی کارکنان آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.
این طرح که گاهی با عنوان "فوق العاده ویژه معلمان" نیز شناخته می شود، به طیف وسیعی از نیروهای آموزشی و اداری تعلق می گیرد.
هدف اصلی از پرداخت این فوق العاده، قدردانی از زحمات فرهنگیان و ارتقای انگیزه آنان در نظام تعلیم و تربیت است.سوال مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که فوق العاده ویژه فرهنگیان شامل چه کسانی میشود؟
بر اساس مصوبات موجود، این مزایا علاوه بر معلمان استخدام شده به صورت رسمی و پیمانی، شامل مربیان پیش دبستانی، کارکنان اداری مدارس، نیروهای حق التدریس و حتی بازنشستگان آموزش و پرورش نیز می گردد.
همچنین، در برخی موارد، کارکنان قراردادی و شرکتی که در مدارس و ادارات آموزش و پرورش فعالیت دارند نیز مشمول این طرح می شوند. مبلغ فوق العاده ویژه فرهنگیان مبلغ فوق العاده ویژه فرهنگیان به عنوان مکمل حقوق ماهیانه کارکنان آموزش و پرورش، بر اساس ضوابط و مقررات خاصی تعیین می گردد.
این مبلغ که از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور محاسبه می شود، معمولا به صورت درصدی از پایه حقوق تعیین شده و با توجه به عواملی مانند سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و نوع پست سازمانی متفاوت است. افزایش مبلغ فوق العاده ویژه خاص فرهنگیان معمولا در قالب اصلاحیه های بودجه ای سالانه و یا مصوبات خاص دولت صورت می پذیرد.
نحوه محاسبه دقیق مبلغ فوق العاده ویژه فرهنگیان بر مبنای فرمول های تعریف شده در بخشنامه های مالی وزارت آموزش و پرورش انجام می شود
به طور معمول، این مبلغ به صورت پلکانی و بر اساس گروه های مختلف شغلی (معلمان، مدیران، کارکنان اداری) تعیین می گردد. برای مثال، معلمان با سابقه خدمت بالاتر و مدارک تحصیلی عالیتر، درصد بیشتری از این فوق العاده را دریافت می کنند. افزایش مبلغ فوق العاده خاص معلمان نیز معمولا با در نظر گرفتن نرخ تورم و سیاست های کلی دولت در حوزه حمایت از کارکنان دولت محاسبه می شود.
نحوه محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان
نحوه محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این مزیت مالی نقش مؤثری در بهبود وضعیت معیشتی و انگیزه شغلی معلمان و کارکنان آموزش و پرورش دارد. در اصل، فوق العاده خاص فرهنگیان به صورت درصدی از حقوق پایه فرهنگیان محاسبه می شود که این درصد بر اساس رتبه، سابقه خدمت و شرایط احراز شده هر فرد متفاوت است.
به طور معمول، این فوق العاده خاص معلمان در سه سطح مختلف تعیین می شود که هر کدام درصد مشخصی از حقوق پایه را شامل می شود و به این ترتیب، عدالت در پرداخت ها بین فرهنگیان رعایت می شود.
در فرآیند نحوه محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان، ابتدا حقوق پایه هر فرهنگی بر اساس آخرین احکام حقوقی مشخص می شود. سپس درصد مربوط به رتبه و سابقه خدمت به این حقوق پایه افزوده می گردد. برای مثال، معلمان با رتبه های مختلف ممکن است بین ۲۱ تا ۲۷ درصد فوق العاده ویژه فرهنگیان دریافت کنند که این درصدها در بخشنامه های رسمی وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود.
علاوه بر این، در برخی موارد، عوامل دیگری مانند منطقه خدمت و نوع قرارداد نیز در محاسبه فوق العاده ویژه معلمان تأثیرگذار است که باعث می شود مبلغ نهایی فوق العاده برای هر فرد متفاوت باشد.
در نهایت، نحوه محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر افزایش حقوق فرهنگیان، انگیزه و رضایت شغلی آن ها را نیز تقویت کند. این محاسبه دقیق و منطبق با قوانین و مقررات مربوطه انجام می شود تا عدالت در پرداخت ها حفظ شود و فرهنگیان بتوانند با اطمینان خاطر به وظایف آموزشی خود ادامه دهند. اجرای صحیح این فرآیند نقش مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و حفظ نیروی انسانی متخصص در نظام آموزشی کشور دارد و به همین دلیل همواره مورد توجه مسئولان مربوطه قرار می گیرد.
میزان درصد افزایش فوق العاده ویژه فرهنگیان ( به تفکیک رتبه بندی)
با امضای رییس جمهور از اول خرداد برای یک میلیون فرهنگی اجرایی خواهد شد و گفته میشود احکام فوق ویژه ۵۰ درصدی در هفته دوم خرداد برای فرهنگیان توسط امور اداری صادر خواهد شد.
فوق العاده ویژه یعنی مجموع حق شغل + حق شاغل + فوق العاده شغل +سختی کار +بند الف+ بند ی +حق مدیریت+ایثارگری ضربدر درصد مربوطه که فعلا درصدها به صورت ذیل است؛
۱۲٪ : برای مقدماتی
۱۸٪ : برای رتبه ۱
۱۹٪ : برای رتبه ۲
۲۴٪ : بزای رتبه ۳
۲۶٪ برای رتبه ۴
۲۷٪ : برای رتبه ۵
بنابراین در صورت ساماندهی فوق العاده ویژه ۵۰ درصد, میزان افزایش برای رتبه های مختلف به شرح ذیل خواهد بود؛
( در اینجا ، رتبه های اداری منظور است نه قانون رتبه بندی)
۱۲٪ قبلی +۳۸ درصد جدید : برای مقدماتی اداری
۱۸٪ قبلی +۳۲ درصد جدید : برای رتبه ۱
۱۹٪ قبلی +۳۱ درصد جدید : برای رتبه ۲
۲۴٪ قبلی +۲۶ درصد جدید : بزای رتبه ۳
۲۶٪ قبلی +۲۴ درصد جدید : برای رتبه ۴
۲۷٪ قبلی +۲۳ درصد جدید : برای رتبه ۵
جزییات افزایش فوق العاده خاص فرهنگیان
با تصویب شورای حقوق و دستمزد، «فوقالعاده خاص برنامه هفتم» با حداکثر ۲۵,۰۰۰ امتیاز و معادل بیش از ۱۴ میلیون تومان به احکام کارگزینی کارکنان دولت، از جمله معلمان، اضافه میشود. این اقدام گامی مهم در بهبود معیشت فرهنگیان محسوب میشود.
اهمیت فوقالعاده خاص فرهنگیان
فوقالعاده خاص فرهنگیان، یکی از مزایای مالی است که به منظور جبران زحمات و افزایش انگیزه معلمان و کارکنان آموزش و پرورش پرداخت میشود. این مزایا معمولاً بهعنوان بخشی از حقوق ماهیانه یا پاداشهای سالانه در نظر گرفته میشود و هدف آن بهبود شرایط رفاهی و شغلی فرهنگیان است.
تأثیر بر حقوق فرهنگیان
با اعمال این فوقالعاده، حقوق معلمان به طور قابل توجهی افزایش مییابد. این اقدام در راستای ارتقاء وضعیت معیشتی فرهنگیان و بهبود کیفیت آموزش در کشور صورت گرفته است.
مراحل اجرایی و تأمین اعتبار
برای اجرای این مصوبه، دستگاههای اجرایی موظف به تأمین اعتبار لازم و ابلاغ آن به واحدهای زیرمجموعه خود هستند. انتظار میرود با هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش، این فرآیند به سرعت انجام شود.
تصویب این فوقالعاده با استقبال گستردهای از سوی فرهنگیان و کارشناسان حوزه آموزش مواجه شده است. بسیاری این اقدام را گامی مثبت در جهت ارتقاء جایگاه معلمان و بهبود شرایط کاری آنان میدانند.
فرآیند پرداخت فوق العاده خاص چگونه است؟
برای پرداخت فوق العاده خاص کارمندان، باید این مراحل طی شود:
ابلاغ مصوبه توسط دولت
ارائه پیشنهاد دستگاههای اجرایی به سازمان برنامه و بودجه
اصلاح موافقتنامه هزینهای دستگاهها بدون افزایش سرجمع اعتبارات
صدور مجوز رسمی از سوی سازمان برنامه و بودجه
صدور احکام جدید توسط دستگاه اجرایی
اعمال در فیش حقوقی کارمندان
این روند به نحوی طراحی شده که تغییرات اعتباری کلان در بودجه ایجاد نشود و با جابهجایی داخلی منابع، پرداختها انجام شود.
معلمان و کارمندان آموزش و پرورش هم مشمول فوق العاده خاص میشوند؟
یکی از پرسشهای پرتکرار این بود که آیا معلمان نیز شامل فوق العاده خاص کارمندان خواهند شد یا خیر. بر اساس اعلام رسمی، تمام کارکنان وزارتخانهها و سازمانهای زیرمجموعه آنها، از جمله آموزش و پرورش، مشمول تصویب فوق العاده خاص شدهاند.
به این ترتیب معلمان هم مشمول این افزایش حقوق خواهند بود و پس از طی مراحل اجرایی در وزارت آموزش و پرورش، فوق العاده خاص در احکام جدید حقوقی آنها لحاظ میشود.
البته برای سازمانها و نهادهای کمبرخوردارتر، پیشبینی بار مالی موضوع در قانون بودجه سالانه ضروری است.
هدف تصویب فوق العاده خاص چیست؟
فوق العاده خاص چیست و هدف از اجرای آن چه بوده است؟ این فوق العاده با سه هدف کلیدی طراحی و اجرا شده:
عدالت در پرداخت: کاهش اختلاف حقوقی بین دستگاههای مختلف
نگهداشت نیروی انسانی: جلوگیری از خروج نیروهای متخصص از بخشهای حساس دولتی
افزایش بهرهوری: بهبود عملکرد و انگیزه کارکنان در دستگاههای اجرایی
این اهداف در شرایطی تعیین شده که دولت نیاز به تقویت حوزههای حاکمیتی و نظارتی را بیش از پیش احساس میکند.
آیا تصویب فوق العاده خاص نیاز به مصوبه مجلس داشت؟
طبق توضیحات داده شده توسط کوچکی نژاد، تصویب فوق العاده خاص نیازی به تایید مجلس شورای اسلامی یا شورای نگهبان نداشت. این اختیار بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت، مستقیماً به دولت سپرده شده است.
بنابراین تنها با ابلاغ دولت و پیگیری سازمان برنامه و بودجه، فوق العاده خاص قابلیت اجرایی پیدا میکند.
تاثیر رتبه بندی حقوق معلمان بر دریافت فوق العاده ویژه و خاص فرهنگیان
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تمامی حقوقبگیران مشمول قانون خدمات کشوری، از جمله معلمان، کادر اداری و حتی سرایداران مدارس، مشمول دریافت فوقالعاده خاص خواهند بود.
علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی شائبهها در میان فرهنگیان مبنی بر اینکه دریافت فوقالعاده ویژه ممکن است مانع از تعلق فوقالعاده خاص شود، گفت: این برداشتها نادرست است. هم فوقالعاده ویژه و هم فوقالعاده خاص، هر دو به معلمان تعلق میگیرد و مانعی برای دریافت همزمان وجود ندارد.
فرهادی ضمن اشاره به رویکرد آموزشوپرورش در اطلاعرسانی، افزود: ما ترجیح دادیم این مسائل را در رسانهها مطرح نکنیم و اجازه دهیم معلمان عزیز خودشان با مشاهده فیشهای حقوقیشان متوجه تغییرات شوند، اما با توجه به حجم پرسشها و پیامکهایی که دریافت میشود، لازم دانستیم این شفافسازی را انجام دهیم.
فرهادی درباره روند قانونی تصویب فوقالعاده خاص گفت: مؤلفه تغییر حقوق در شورای حقوق و دستمزد به تصویب رسیده و مطابق فرآیند قانونی، باید در کمیسیونهای فرعی و اصلی دولت بررسی و در نهایت در هیئت وزیران تصویب شود. پس از آن، برای تمام کارکنان دولت، از جمله فرهنگیان، اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: تمامی حقوقبگیران مشمول قانون خدمات کشوری، از جمله معلمان، کادر اداری، و حتی سرایداران مدارس، مشمول دریافت فوقالعاده خاص خواهند بود. این ارتباطی به رتبهبندی ندارد.
فرهادی خاطرنشان کرد: برخی تصور میکنند اجرای قانون رتبهبندی مانع از اعمال سایر افزایشهای حقوقی مانند فوقالعاده خاص و ویژه میشود، در حالی که چنین نیست. این موضوع در متن قانون رتبهبندی نیز بهصراحت آمده که رتبهبندی هیچ مانعی برای اعمال سایر افزایش حقوقها ایجاد نمیکند.
نظر شما