گزارش روز صفحه اقتصاد؛
آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ با تفکیک آموزگاری، دبیری، کیفیت بخشی| از تغییر احتمالی منابع آزمون تا جزییات برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴
با وجود تاخیر در انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش و انتشار خبرهای ضد و نقیض از آزمون استخدامی ۱۴۰۴؛ پیشنهاد می شود اخبار موثق آزمون استخدامی آموزش و پرورش را در صفحه اقتصاد دنبال کنید.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ با تفکیک آموزگاری، دبیری، کیفیت بخشی یا همان پرورشی بزودی برگزار می شود اما منظور از برگزاری زودهنگام به هیچ وجه برگزاری آزمون در ماه جاری را نمی رساند و به احتمال زیاد آزمون در تیرماه آینده خواهد بود؛ با این حال از تغییر احتمالی منابع آزمون تا جزییات برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ مواردی وجود دارد که داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید از آن مطلع شوند.
با توجه به اطلاعیههای اخیر وزارت آموزش و پرورش، بسیاری از داوطلبان علاقهمند به شغل معلمی، چشم انتظار انتشار دفترچه استخدامی آموزش و پرورش هستند. این دفترچه نه تنها زمان ثبتنام و شرایط جذب نیرو را مشخص میکند، بلکه آینده شغلی هزاران نفر را رقم میزند. دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش هر ساله شامل اطلاعاتی مانند شرایط سنی، مدارک تحصیلی مورد نیاز، رشتههای مجاز، نحوه ثبتنام، مواد امتحانی عمومی و تخصصی، سهمیهها و مراحل آزمون کتبی و مصاحبه است.
این دفترچه از سوی سازمان سنجش یا وزارت آموزش و پرورش منتشر میشود و زمانبندی دقیقی برای ثبتنام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج در آن گنجانده شده است. امسال اما، با گذشت ماهها از سال جدید، خبری از دفترچه نیست و همین موضوع باعث سردرگمی داوطلبان شده است.
با این حال در سال جاری چندین نوبت وعده برگزاری آزمون استخدامی برای جذب معلم مقطع ابتدایی، مشاور و مربی تربیت بدنی داده شد و وزارت آموزش و پرورش هم تلاش کرده بود تا اندکی از فشار کمبود نیروی خود را جبران کند؛ حتی مدارس از کمبود سرایدار هم رنج میبرد و وزارت آموزش و پرورش برای حدود ۵۰ هزار مدرسه نیازمند سرایدار است.
دولت قرار است به زودی آزمون استخدامی برای جذب معلم برگزار کند و شیوه جدید آزمونهای استخدامی باعث کاهش انتخابهای سلیقهای و افزایش عدالت در فرآیند استخدام خواهد شد.
وعده برگزاری آزمون در خرداد؛ وعده محال
علاءالدین رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در برنامه صف اول از برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلمان در خرداد ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: تلاش ما این است که آزمون استخدامی جدیدی برای خرداد برگزار کنیم و معلمینی که در این دوره میخواهند جذب شوند به اول مهر برسانیم و اینها بروند مشغول کار شوند.
کمبود نیروی انسانی همزمان با کمبود اعتبارات؛ مشکلی که هنوز حل نشده است
تأمین مالی و اضافه شدن بار مالی نیروی انسانی جدید همواره مشکل دولتها برای جبران کمبود معلم در مدارس بوده است؛ با این حال برای سال تحصیلی آینده دولت مصمم است بخشی از کمبود نیروی خود در مدارس را با آزمون استخدامی جبران کند و برای آن هم ردیف بودجهای در نظر گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش در روزهای گذشته از اختصاص تعدادی ردیف استخدامی جدید برای استخدام معلمان خبر داده و گفته بود: بهزودی از طریق آزمونهای ماده ۲۸، نیروهای جدید جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
علی رغم وعده وزیر آموزش و پرورش به نظر میرسد اعتبار لازم برای این ردیف استخدامی تأمین نشده است و به همین دلیل جذب معلم و برگزاری آزمون استخدامی معلمان در خرداد هنوز قطعی نیست.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در برنامه صف اول به این مساله هم اشاره کرده و گفت: نشستهایی با همکاران عزیزمان در سازمان برنامه و بودجه داریم که اگر به نتیجه برسیم ان شاالله برای معلمان در همین خرداد آزمون برگزار خواهیم کرد.
افزایش تأثیر آزمون کتبی در استخدامهای جدید
یکی دیگر از موارد مهم در مصاحبه رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی تغییر در ارزشگذاری آزمون کتبی و مصاحبههای گزینش بوده است.
در آزمونهای استخدامی سالهای اخیر ویژه جذب معلمان، سهم آزمون کتبی ۴۰ درصد و مصاحبه و گزینش ۶۰ درصد بود؛ اما رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفته است که در آزمونهای آینده این نسبت به ۷۰ درصد برای آزمون کتبی و ۳۰ درصد برای مصاحبه تغییر خواهد کرد.
شیوه جدید آزمونهای استخدامی باعث کاهش انتخابهای سلیقهای و افزایش عدالت در فرآیند استخدام خواهد شد
وی علت اعمال این تغییرات را برطرف شدن انتخابهای سلیقهای دانست و گفت: هر چقدر وزن بیشتری بدهیم به مصاحبه و ارزیابیهای تکمیلی که افراد دارند ارزیابی میکنند انتخابهای سلیقهای افزایش پیدا میکند؛ اگر ۷۰ درصد امتیاز کسب شده توسط آزمون کتبی سنجیده بشود به عدالت نزدیکتر میشود و افراد قویتری هست و در کنار آن علاوه بر اینکه نظارت بر آزمونها را هم خواهیم داشت آن ۳۰ درصدی که میگوئیم بر اساس مصاحبه و ارزیابی تکمیلی آن هم یک دستورالعمل مشخصی داشته باشد.
رفیع زاده در توضیح این دستور العمل افزود: یکی از اقدامهای اصلی ما این است که آن ۳۰ درصد امتیاز مصاحبه را هم از حالت سلیقهای تا جایی که میتوانیم خارج کنیم، در حال تدوین یک دستورالعمل هستیم که دقیقاً مشخص میکند که مثلاً کسی که در مصاحبه مورد سوال واقع میشود، باید چه آیتمهایی داشته باشد و چگونه به این آیتمها امتیاز داده خواهد شد.
جزییات آزمون استخدامی دبیری و آموزگاری و آزمون کیفیت بخشی
آزمون استخدامی دبیری آموزگاری و آزمون کیفیت بخشی، هر دو در حوزه آموزش و پرورش برگزار میشوند اما اهداف و فرآیند متفاوتی دارند. آزمون استخدامی برای جذب نیروهای تازه وارد به مشاغل آموزشی و تدریس طراحی شده و تمرکز آن بر دانش عمومی، تخصصی و مهارتهای تدریس است.
این آزمون افرادی را هدف قرار میدهد که برای تدریس در مقاطع مختلف مانند ابتدایی، متوسطه اول و دوم آماده میشوند. در مقابل، آزمون کیفیت بخشی بر سنجش و ارتقای توانمندیهای افرادی متمرکز است که در حوزههای تربیتی، مشاوره، سلامت و سبک زندگی فعالیت میکنند. این آزمون معمولاً برای پستهای خاص مدیریتی و تربیتی برگزار میشود.
یکی از تفاوت های آزمون آموزگاری و دبیری با کیفیت بخشی در قسمت منابع حیطه عمومی و اختصاصی می باشد. برخی از دروس این دو حیطه مشترک با آموزگاری و دبیری است، از طرفی تعدادی دروس جدید نیز در این آزمون مطرح شده است. جهت اطلاع دقیق منابع این آزمون ها میتوانید به بخش صفحات مرتبط در انتهای این مطلب مراجعه کنید.
در آزمون استخدامی آموزگاری و دبیری، قبولی به معنای آغاز کار در نقش معلم یا دبیر است، اما آزمون کیفیت بخشی برای افرادی برگزار میشود که تجربه شغلی داشته و در مشاغل کلیدی مانند مربی تربیتی، مشاور یا مربی تربیت بدنی فعالیت میکنند.
محتوای آزمون استخدامی بیشتر شامل دانش عمومی، مبانی روانشناسی یادگیری و روشهای تدریس است، در حالی که آزمون کیفیت بخشی به ارزیابی مهارتهای مدیریتی، ارتباطی و توانایی در حل مسائل تربیتی و پرورشی میپردازد. همچنین، آزمون استخدامی عمدتاً در سطح پایه برگزار میشود، اما آزمون کیفیت بخشی بر تخصص و دانش عمیقتری تأکید دارد.
شرح وظایف مشاغل کیفیت بخشی در مدارس
وظایف افرادی که در آزمون کیفیت بخشی پذیرفته میشوند، بسیار متنوع و پراهمیت است. این وظایف عبارتند از:
-
مربی امور تربیتی و سبک زندگی:
-
طراحی برنامههای فرهنگی و تربیتی متناسب با نیازهای دانشآموزان
-
آموزش ارزشهای اخلاقی و اصول سبک زندگی سالم
-
برگزاری کارگاههای تربیتی برای دانش آموزان و والدین
-
-
مربی امور تربیتی و مشاوره:
-
ارائه مشاوره فردی و گروهی برای حل مشکلات دانش آموزان
-
کمک به ارتقای اعتمادبهنفس و سلامت روانی دانشآموزان
-
شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و ارائه خدمات حمایتی
-
-
مربی تربیت بدنی و سلامت:
-
برنامهریزی و اجرای فعالیتهای ورزشی متناسب با گروههای سنی مختلف
-
نظارت بر سلامت جسمی دانشآموزان و ارائه مشاورههای بهداشتی
-
ترویج فرهنگ ورزش و فعالیت بدنی در مدارس
-
-
مشاور:
-
کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی و برنامهریزی شغلی
-
ارائه مشاورههای روانشناختی برای حل مشکلات فردی و اجتماعی
-
همکاری با والدین و معلمان برای هدایت بهتر دانشآموزان
-
مواد و منابع عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش(آموزگاری،دبیری و هنرآموز) ۱۴۰۴ |
|
مواد | منابع |
تاریخ و فرهنگ تمدن |
۱) خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا ۲) مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران ۳) کتاب توسعه و مبانی و مبانی تمدن غرب نوشته سید مرتضی آوینی |
تعلیم و تربیت اسلامی |
۱) مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمت های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی – عمومی) ۲) کتاب تعلیم و تربیت در اسلام نوشته شهید مرتضی مطهری |
معارف و اندیشه های اسلامی و انقلابی |
داوطلبان اهل تشیع: 1) طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان) نویسنده: سید علی خامنه ای، انتشارات: صهبا ۲) همرزمان حسین (ع)، نویسنده: سیدعلی خامنه ای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی داوطلبان اهل سنت: سوالات مربوطه از تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی می گردد. |
دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی |
1) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۲) وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی 3) بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی |
توانایی های عمومی و ذهنی | — |
ساماندهی نیروی انسانی و تامین منابع انسانی
رئیس مرکز نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی همیشه بوده ولی خیلی بحرانی و حاد نیست گفت: حدود ۲۹ هزار نفر ماده ۲۸ داریم که از مهر ماه میتوانیم از آنها استفاده کنیم؛ ضمن اینکه ۲۶ هزار تن نیز فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم که آموزشهای لازم را دیدهاند لذا مسئله خیلی خاصی نداریم چرا که اینها به جمع آموزش و پرورش اضافه میشوند.
علی باقرزاده با بیان اینکه مهمترین کاری که اکنون در دستور کار است و به آن توجه میکنیم ساماندهی نیروی انسانی و تامین منابع انسانی کافی و شایسته برای شروع سال تحصیلی آینده است گفت: شروع سال تحصیلی آینده یک پروژه خیلی بزرگیست که از بخشهای مختلف تشکیل شده؛ از تشکیل واحد سازمانی که باید به آنها کد واحد سازمانی داده شود تا ثبت نام دانش آموزان، کلاس بندی، تخصیص مدیر و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، صدور ابلاغ برای معلمان، آموزش معلمان، برگزاری آزمونهای استخدامی تا شروع سال تحصیلی، رتبهبندی معلمان، ارزشیابی معلمان، برنامهریزی برای کاهش کلاسهای پرجمعیت و تحقق شاخصهای برنامه هفتم، تنظیم و تصویب سند جامع سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش و اصلاح ساختار وزارت آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ برنامه کوچک و بزرگ مرتبط با شروع سال تحصیلی در دستور کار مرکز برنامهریزی منابع انسانی است افزود: امیدواریم آزمون استخدامی زودتر برگزار شود ولی به محض ابلاغ مجوز سازمان برنامه و بودجه، دفترچه آزمون استخدامی را منتشر میکنیم.
رئیس مرکز نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش میکنیم بخشی از پودمان آموزشهای معلمان را قبل از شروع سال تحصیلی برگزار کنیم ادامه داد: باید ببینیم وضعیت نیروی انسانی چگونه خواهد بود؛ اگر وضعیت خیلی بحرانی باشد در بعضی از مناطق ممکن است همین افراد سر کلاس حاضر شوند در غیر این صورت ممکن است شرایط برای برگزاری دوره به شکل دیگر برنامهریزی شود.
باقرزاده با بیان اینکه تلاش میکنیم از استمرار خدمت همکارانی که به سن بازنشستگی رسیدهاند به مدت یک سال دیگر در مناطقی که نیاز داریم، بهرهمند شویم گفت: قانون اجازه استفاده از معلمان بازنشسته را تا ۲۴ ساعت داده، بنابراین از همه فرصتها استفاده میکنیم که هم مسائل معلمان را حل کنیم هم نیروی با کیفیت برای شروع سال تحصیلی آینده فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی همیشه بوده ولی خیلی بحرانی و حاد نیست عنوان کرد: مجوزی که برای متعهدین خدمت داده شده برای حدود ۳۵۰۰۰ نفر است که چهار یا دو سال بعد وارد آموزش و پرورش میشوند. حدود ۲۹ هزار نفر هم ماده ۲۸ داریم که از مهر میتوانیم از آنها استفاده کنیم ضمن اینکه ۲۶ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم که آموزشهای لازم را دیده و مسئله خیلی خاصی هم نداریم و به جمع ما اضافه میشوند.
نظر شما