آیا افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارمندان با حق عائلهمندی واقعیت دارد؟
اخیراً خبری در مورد افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارمندان با حق عائلهمندی برای کسانی که بیش از ۵ فرزند دارند منتشر شده است.

اما آیا این افزایش و محاسبات و جداول واقعیت دارد؟
این جداول صرفاً در زمان ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ و برای برآورد اولیه اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی منتشر شده بود و در حال حاضر قابلیت استناد ندارد.
با توجه به اینکه حق عائلهمندی و اولاد تا کنون در قانون و مصوبات ضریب حقوق سالیانه، جزئی از مبلغ کل قرارداد یا حکم کارگزینی قلمداد شدهاند، عملاً مبالغ مربوط به حق عائلهمندی و اولاد برای حداقلبگیران، در همان حداقل دریافتی یعنی ۱۳ میلیون تومان ممزوج شده و با این اوصاف، حداقلبگیر دارای عائله و اولاد، همان حدود ۳۰ درصد افزایش را خواهد داشت.
از طرفی، در صورتی که کارمند حداقل بگیر نباشد، این افزایشهای حق عائلهمندی و اولاد به نسبت حقوق وی، شاید به ۲۵ درصد هم نرسد.
ضمن اینکه یافتن کارمندی با ۵ اولاد و آنهم ۵ اولادی که شرایط دریافت حق اولاد را داشته باشند، واقعاً نادر است!
آیا هدف خبرگزاریها، تحتالشعاع قرار دادن افزایش ناچیز ۲۰ درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت است؟
متن تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ در خصوص افزایش حقوق کارمندان:
در سال ۱۴۰۴ حقوق گروههای مختلف حقوقبگیر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح زیر افزایش مییابد:
۱- ضریب حقوق گروههای مختلف حقوقبگیر در سال ۱۴۰۴ به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش مییابد.
۲- حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولان قانون کار موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش مییابد. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مصوب ۲۰/۱۲/۱۳۹۶ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مصوب ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی میماند.
۳- امتیازات و مبالغ ریالی موضوع جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۸/۸/۱۴۰۱ از تاریخ لازمالاجراء شدن قانون مذکور صرفاً در محاسبه حقوق بازنشستگی، پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل محاسبه است و مشمول تبصره ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری نمیشود.
مابه التفاوت ناشی از اعمال مغایر با این جزء که صرفاً در سال ۱۴۰۳ اعمال شده به عنوان تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی درج و تا پایان قانون برنامه هفتم پیشرفت از محل افزایشهای قانونی بعدی مستهلک میشود.
۴- حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق بگیران شامل جزء (۳) بند «الف» این تبصره به میزان سی درصد (۳۰%) افزایش و مبلغ صد و سی میلیون (۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین میشود. حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل شصت درصد (۶۰%) مبلغ مندرج در این جزء، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) مبلغ مندرج در این جزء و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند، معادل نود درصد (۹۰%) مبلغ مندرج در این جزء میباشد. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است تمامی اعتبارات لازم جهت اجرای این بند را در ردیف بودجه مستقل (به صورت جداگانه) ذیل ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منظور کند. امتیازات این بند برای نیروهای مسلح با اعمال تبصره(۳) ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری لحاظ میگردد.
۵- امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان مشمول ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ترتیب ۳۶۲۵ و ۲۹۶۷ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای سایر مشمولان ماده مذکور تعیین میگردد.
نظر شما