نگاهی به دو چتبات : چتجیپیتی از OpenAI و بارد از گوگل
سال ۲۰۲۳ را میتوان بدون هیچ تردیدی سال هوش مصنوعی دانست. دستاوردها و محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در این سال بهحدی زیاد شد که همه افرادی که تا حدی با دنیای تکنولوژی آشنا بودند به بحث درباره هوش مصنوعی و پیامدهای احتمالی آن روی آوردند. در این مطلب از پایگاه خبری صفحه اقتصاد به ببرسی این دو چت بات پرداخته ایم، با ما همراه باشید.
سال ۲۰۲۳ را میتوان بدون هیچ تردیدی سال هوش مصنوعی دانست. دستاوردها و محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در این سال بهحدی زیاد شد که همه افرادی که تا حدی با دنیای تکنولوژی آشنا بودند به بحث درباره هوش مصنوعی و پیامدهای احتمالی آن روی آوردند.
برخی از این افراد معتقد بودند هوش مصنوعی از بسیاری جهات برای بشر مفید است، در حالی که برخی دیگر آن را تهدیدی برای بشر میدانستند. برخی نگران بودند که هوش مصنوعی جای مشاغل انسانی را بگیرد، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی نخواهد شد، بلکه به آنها کمک خواهد کرد.
در بین همه محصولات مرتبط با هوش مصنوعی، چتباتها از محبوبیت ویژهای برخوردار شدند. بخشی از این محبوبیت به این دلیل بود که استفاده از چتباتها مهارت یا تخصص ویژهای نیاز نداشت. هر کاربری میتوانست بهراحتی با آنها چت کند، هر سؤالی که در ذهن دارد را بپرسد و جوابهای جالب دریافت کند.
همین سهولت استفاده و جذابیت پاسخهایی که چتباتها تولید میکردند به محبوبیت آنها انجامید. در بین همه چتباتها، محبوبیت چتجیپیتی از بقیه فراتر رفت و نام آن بر سر زبانها افتاد. با این حال، چتجیپیتی تنها چتبات موجود نیست و گزینههای دیگری هم وجود دارند.
یکی از این گزینهها بارد (Bard) است که شرکت گوگل آن را تولید و عرضه کرده است. در این یادداشت که بهکمک مطلبی از وبسایت کوین تلگراف گردآوری شده، نگاهی به این دو چتبات موفق میاندازیم و آنها را با هم مقایسه میکنیم. با ما همراه باشید.
هایپ چتباتها
چتبات همان طور که از نامش مشخص است نوعی بات است که میتوان با آن چت کرد، از آن سؤال پرسید و پاسخ دریافت کرد. چتباتهای مبتنیبر هوش مصنوعی عموماً در دستهبندی هوش مصنوعی مولد یا generative قرار میگیرند.
تفاوت هوش مصنوعی مولد با انواع قدیمیتر (از جمله انواع قانونمند یا rule-based) این است که محدود به تعدادی قانون از پیش تعیین شده نیست. این نوع هوش مصنوعی مدام در حال پیشرفت است، قدرت تفکر دارد، و از دیتاهای جدیدی که به دست میآورد برای ارتقای خودش و تولید پاسخهای دقیقتر استفاده میکند.
البته ایده چتباتها از حدود یک دهه پیش عرضه شده بود؛ اما این ایده چندان توجهی به خود جلب نکرده بود، تا اینکه شرکت OpenAI چتجیپیتی را روانه بازار کرد. اما چتجیپیتی چیست و چرا تا این حد معروف شده است؟
چتجیپیتی چیست؟
چتجیپیتی هم یک نوع هوش مصنوعی مولد است. این چتبات محبوب میتواند پاسخهایی را تولید کند که بهطور فوقالعادهای به پاسخهای یک انسان شبیه هستند.
ترجمه، بررسی احساس و لحن متن، و خلاصهسازی متنهای طولانی تنها چند نمونه از تسکهایی هستند که چتجیپیتی میتواند انجام دهد. با این حال، شاید خارقالعادهترین ویژگی چتجیپیتی را بتوان نوشتن با لحنها و آهنگ کلامهای متفاوت دانست.
در همین حین که جهان در حال آشناشدن با چتجیپیتی بود، شرکت مایکروسافت از سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری خود در OpenAI خبر داد. مایکروسافت همچنین تمایل خود را برای ادغام چتجیپیتی با بینگ، آفیس ۳۶۵ و مرورگر اج اعلام کرد.
چتجیپیتی از نظر محبوبیت یک رکورد کمنظیر را ثبت کرد. تعداد کاربران چتجیپیتی در کمتر از دو ماه به ۱۰۰ میلیون نفر رسید. برای اینکه متوجه بزرگی این عدد شوید، بد نیست بدانید که تیکتاک ۹ ماه و اینستاگرام دو سال طول کشید تا به این تعداد کاربر برسند.
بارد چیست؟
بارد هم مانند چتجیپیتی یک مدل زبانی مبتنیبر هوش مصنوعی است که توسط گوگل توسعه پیدا کرده است. بارد سالها پیش از عرضه هوش مصنوعی در دست توسعه بود. عرضه بارد جرقهای بر رقابت همیشگی بین گوگل و مایکروسافت بود.
بارد نام خود را از یکی از شعرا و داستانسرایان معروف فرهنگ سلت برداشته است. دلیل انتخاب این نام، تأکید بر توانایی این مدل در نگارش خلاقانه است. گوگل پیشتر هم در زمینه مدلهای زبانی موفق بود (مدل زبانی بِرت (Bert) یکی از همین نمونههاست) و بارد هم محصولی در ادامه تلاشهای این شرکت در زمینه پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی است.
تفاوتهای اصلی بین چتجیپیتی از OpenAI و بارد از گوگل
چتجیپیتی و بارد تفاوتهای پایهای و اساسی با یکدیگر دارند. دیتابیسی که این دو بر اساس آن تمرین داده میشوند، روش بیان منظور، و درک آنها از سؤالات و مفاهیم بهطور کلی متفاوت است.
خلاصهای از تفاوتهای بین چتجیپیتی و بارد را در تصویر زیر میبینید:
بزرگترین تفاوت این دو در دیتاست آنهاست. چتجیپیتی بهعنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی از دیتاستهای آنلاین (تا سال ۲۰۲۱) استفاده میکند، در حالی که بارد بر منابع داده خود گوگل متکی است.
چتجیپیتی یک ورژن نامحدود با نام چتجیپیتی پلاس دارد که کاربران با مبلغ ماهانه ۲۰ دلار میتوانند آن را خریداری کنند. بارد اما در کشورهایی که عرضه شده رایگان است.
و در نهایت، میتوان گفت که چتجیپیتی بهعنوان یک مدل زبانی، توانایی بیشتری برای تولید متنهای طولانی دارد. همچنین شواهد نشان میدهند که محتوایی که چتجیپیتی تولید میکند تحلیلیتر است. بارد هم توانایی تولید متون طولانی و تحلیلی را دارد، اما چتجیپیتی در این زمینه پیشتازتر است.
جدال همیشگی بین گوگل و مایکروسافت
جدال دو غول حوزه تکنولوژی مانند گوگل و مایکروسافت همیشه جذاب است. عرضه چتجیپیتی مسلماً یکی از مهمترین اتفاقات سال اخیر بود. این اتفاق نهتنها کل اکوسیستم هوش مصنوعی را تحتتأثیر قرار داد، بلکه منجر به یک پاسخ فوری از سوی گوگل شد. برای اولین بار در طی چند سال اخیر گوگل رقابت شدیدی را احساس کرد که باعث شد با عجله بارد را در فوریه ۲۰۲۳ روانه بازار کند.
همین عرضه عجولانه مشکلاتی را هم برای گوگل در پی داشت. در نگاه اول اینطور به نظر رسید که بارد توانایی رقابت با چتجیپیتی را ندارد. همین مسئله باعث شد شرکت آلفابت (Alphabet) که در حقیقت شرکت مادر گوگل محسوب میشود ۱۷۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست بدهد. بنابراین مدیرعامل گوگل بهسرعت کارمندانش را گرد هم جمع کرد تا فکری به حال ارتقای این چتبات بکنند و از طریق مکالمات بیشتر آن را ارتقا دهند.
اگر بخواهیم از دید مالی و بیزینسی نگاه کنیم، چتجیپیتی از شرکت بِین (Bain) کمک گرفت تا به یک استراتژی رشد منطقی برسد. بِین یکی از سه شرکت بزرگ مشاوره مالی در جهان است، بنابراین دور از حدس نبود که این همکاری به نتیجهای مثبت برای چتجیپیتی منجر شود.
چتجیپیتی موفق شد مشتریان پریمیوم زیادی برای خود دستوپا کند. اسنپچت، دولینگو، کوکاکولا و اسلک تنها چند نمونه از نامآشناترین مشتریان چتجیپیتی هستند.
این در حالی است که گوگل همچنان به همان استراتژی ورود به بازار یا Go to Market خود پایبند است. البته این مسئله هم تا حدی قابلدرک است؛ چون بسیاری بر این باورند که بارد قرار است در آینده نقش موتور جستوجوی گوگل را ایفا کند.
و در نهایت، مایکروسافت موفق شد از طریق ادغام چتجیپیتی با موتور جستوجوی خود یعنی بینگ (Bing) توجهات و کاربران زیادی را بهسمت خود جذب کند. پس از سالها تلاش، مایکروسافت بلاخره موفق شد تأثیر منفی کوچکی روی سهم بازار گوگل بگذارد و این کار را از طریق تقویت پایگاه کاربری بینگ انجام داد.
نظر شما در رابطه با این جدال قدیمی و ادامهدار چیست؟ به نظر شما چه کسی برنده این رقابت است؟ آیا تاکنون از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کردهاید؟ کدام ابزار هوش مصنوعی به نظر شما آینده بهتر و پتانسیل بیشتری برای رشد دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
نظر شما