کارگران زیر آوار حادثه بندرگاه / کل ایران داغدار بندرعباس/ اثری از مفقود شدگان نیست
انفجار حادثه بندر شهید رجایی آمار مصدومانش به بیش از هزار نفر رسیده و هیچ آماری از مفقود شدگانش نیست، در این بین تنها اجساد ۲۴ نفر قابل شناسایی اند.

چهار روز از حادثه انفجار در بندر کانتینری شهید رجایی میگذرد، ششم اردیبهشت اسکله بندرعباس در آتش و خون غلطید و بوی برادههای گداخته آهن از فرسنگها به مشام رسید.
حالا تصویر خرده شیشهها با انعکاس نور یادآوری میکنند که پارههای تن کارگران لای دود، آتش و برادههای آهن گداخته شدند.
ویدئوها دست به دست میشود، لنگه کفش ایمنی کارگری در گوشهای از این جهنم آتش دیده میشود. «عشق بابا» روی صفحه شکسته موبایل خود نمایی میکند اما بابا جان ندارد تا پاسخ دهد.
آنسوی این معرکه، دستکشهای سوخته، استخوانهای متلاشی اجساد، رنج معیشت کارگرانی را تداعی میکند که آمده بودند نان ببرند مجبور شدند جان بدهند.
اینجا بندر عباس است، حوالی اسکله شهید رجایی. همانجایی که تا به اکنون ۷۰ نفر زیر خروارها آتش و دود جان دادهاند، شهری که در روزهای عادی، گرما و شرجیاش کبابت میکند، حالا شعلههای آتش در این هوای آتشین چه به روز مردم این شهر آورده است؟
نفسهای ۷۰ نفر زیر کانتینرها مسدود شد، یک هزار و ۷۲ نفر زخمی شدند، برخیها ناپدید شدهاند، درست ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه با تمام شدن شیفت، زندگی ۷۰ نفر (به نقل آمار) هم تمام شد.
یک ایران داغدار بندر عباس/ خونسرخ تخلیه شد
داغ سنگین قربانیان حادثه انفجار بندر عباس هم مثل داغ کارگران معدن طبس، مثل پلاسکو و مثل خیلی از وقایع تلخ دیگر بر قلب ایران نشست، حادثهای که بیشتر قربانیانش کارگرانی بودند که در محل کار نه امنیت شغلی داشتند و نه امنیت جانی.
حالا تمام مردم شهر نه، تمام ایران زخمی از داغ بندر عباس است.
بر اثر انفجار ۹۰ درصد کارگران و کارکنان شاغل در شرکتی که انفجار در آن رخ داده مصدوم شدهاند. هنوز هم آمار دقیق تلفات و مجروحان این حادثه تکمیل نشده، زیرا برخی از نیروها در زیر آوار مانده اند. نزدیکترین روستا به بندرگاه خونسرخ است روستایی که حالا همه مردمش مجبور به تخلیه اضطراری شده اند.
هر چه زمان میگذرد بیشتر ابعاد این حادثه روشن میشود، حادثهای که آبستن خسارات جانی و مالی گسترده بودو همچنان این ویرانیها ادامه داد، چون هنوز حریق به طور کامل اطفاء نشده است. حالا ریههای بندرعباس مملو از دود است و چهره شهر خاکستری شده است.
«پیشتر هشدار داده بودیم.»
نمایندگان مجلس و مسئولان هرمزگان در گفت و گوهای شان اعلام میکنند که «پیشتر هشدار داده بودیم.»
کمیته ویژه بررسی علل حادثه تشکیل شده و فقط زمان میتواند ابهامات این حادثه را روشن کند.
موج همدلی مردم در شبکههای اجتماعی میهن دوستی مردم کشور را با اعلام آمادگی تعمیرکاران برای خدماترسانی به خودروی حادثه دیدگان، پزشکان آماده ویزیت و درمان رایگان بیماران چشمی، قلبی و عروقی، تعمیرکاران تلفن همراه آماده خدمترسانی به صانحه دیدگان حادثه بندر شهید رجایی به خوبی نشان میدهد.
روایت اول
باجناق یکی از مصدومین این حادثه میگوید: «محمد حسین ره پیش» ۴۰ ساله در منطقه لجستیک جمهوری، ترخیص کار کالا در اسکله شهید رجایی است، کسی که به دلیل آسیب شدید به قفسه سینه بیهوش و بصورت هوایی به شیراز اعزام شده است.
آقای آزادی میگوید: گوشی باجناقش را هم از میان خرده شیشهها پیدا کرده و خودروی سواری او نیز به شدت آسیب دیده است.
او که نمیداند وضعیت باجناقش به کجا ختم میشود، در تشریح وضعیت این حادثه میگوید: من فاصلهام با محل انفجار زیاد بود اما حجم آتش و دود تمام شهر را گرفت. دو انفجار سنگین آن هم پشت سر هم بندرعباس را به حالت خاکستری درآورد و رعب و وحشت همه مردم شهر را فرا گرفت.
او میگوید: شدت انفجار به قدری بود که تمام ساختمان های مجاور این حادثه، شیشههای شان ریخته و بیمارستان ها به حدی شلوغ است که جای سوزن انداختن نیست.
روایت دوم
یکی دیگر از کارگرانی که دچار آسیب شده میگوید: «در صف تحویل قبض انبار بودیم، منتظر بودم تا نوبتم شود، هنوز به ۱۰ دقیقه از حضورمان نرسیده بود که نور قرمز رنگی همه محوطه را گرفت و پس از آن همه چیز ترکید.
«محمد امین اربنده» کارکر ۲۲ ساله ترخیص کاری است که ۶ ماهی از شاغل شدنش در اسکله شهید رجایی میگذرد، کسی که نه بیمه دارد و نه مثل همه کارگران امنیت جانی.
آقای اربنده میافزاید: شدت انفجار به قدری زیاد بود که همه چیز بر سرمان آوار شد و باعث شد تا شیشههای شکسته دستم را پاره و شعلههای آتش سر و صورتم را بسوزاند و آوار حاصل از انفجار بدنم را دچار کوفتگی کند. »
این ترخیص کار پس از انفجار مجبور میشود با یکی از دوستان آسیب دیدهاش به سختی از محل حادثه فرار کنند اما شدت انفجار پرده گوش دوستش را پاره و خودش را با تنی دردمند روانه بیمارستان شهید محمدی میکند، بیمارستانی که به دلیل ازدیاد بیماران حادثه دیده آنها را پذیرش نمیکند و مجبور میشوند تا در درمانگاه خصوصی با هزینه آزاد پیگیر دوا و درمان خود شوند.
روایت سوم
طاها دهقانی کارمند اداره استاندارد بندرعباس هم یکی دیگر از مجروحین حادثه تلخ انفجار بندر عباس است، کسی که پس از انفجار دچار سردردهای شدید، زخمی شدن از ناحیه سر و خون زیادی از دست داده است، او پس از هشت ساعت به دلیل ازدحام بالای بیماران مرخص و رسیدگی به وی توسط خواهرش که پرستار بیمارستان شهید محمدی بندر عباس است، در منزل ادامه دارد.
آماری از مفقودین نیست
تا بدین جای تنظیم گزارش این حادثه ۷۰ نفر کشته و بیش از بیش از یک هزار نفر مصدوم به دنبال داشته است، اما هنوز مسوولان مربوطه علت اصلی حادثه را اعلام نکرده و آماری دقیقی هم از مفقودین این حادثه در دست نیست.
جانهای رفته دیگر بر نمیگردد
حادثهای که وزیر کشور اعلام کرده که علت اولیه شروع آتشسوزیِ بندر شهید رجایی هنوز مشخص نیست.
اگرچه وزیر کشور از شروع به کار کمیتۀ ویژه برای بررسی ابعاد حادثه خبر میدهد، اما جانهای رفته دیگر بر نمیگردد و داغ خانوادههای قربانیان تا ابد بر قلب یک ایران نشست.
آنگونه که وزیر کشور گفته؛ قصورهای احتمالی و حتیعدم اظهار صحیح وجود مواد اشتعالزا بررسی میشود و مردم مطمئن باشند که با مقصران احتمالی در هر سطحی برخورد میشود.
۱۰ هزار کانتینر در آتش سوخت
رئیس کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به خسارت وارده کانتینرها گفته که بیش از ۱۰ هزار کانتینر در آتش سوختهاند.
این کانتینرها حامل مواد غذایی و پوشاکی، … بودند که در کنار مواد آتشزا بدون تفکیک چیده شده بود.
رضایی کوچی این را هم اضافه کرده که برخی کانتینرها از شدت حرارت قبل از رسیدن آتش منفجر شدهاند.
مدیر کل غله استان هرمزگان هم با اشاره به وضعیت سیلوها و کالاهای اساسی اعلام کرده که سیلوهای گندم، مخازن روغن و انبارهای کالاهای اساسی آسیبی ندیدهاند.
او ابراز امیدواری کرده که تخلیه کشتیهای گندم و برنج بهزودی از سر گرفته میشود.
شهرداری بندرعباس تمام قد ایستاده است
رئیس شورای شهر بندر عباس در واکنش به آتشسوزی بندر شهید رجایی با بیان اینکه ضایعه بزرگ انفجار اسکله شهید رجایی دل همه مردم ایران را به درد آورد، اظهار میکند: از نخستین لحظات وقوع این حادثه شهرداری و شورای شهر بندر عباس با تمام توان، بخش اعظمی از پشتیبانی این حادثه را به عهده گرفته تا هر چه سریعتر کار اطفاء حریق به سرانجام برسد.
عیسی عباسی از تلاش های بیوقفه آتش نشانان و عوامل اجرایی شهرداری بندر عباس برای مهار آتش سخن به میان میآورد و میافزاید: همه عوامل اجرایی و ایمنی شهرداری بندرعباس با دست و پای تاول زده همچنان به خدماترسانی مشغولند.
وی میافزاید: تا کنون جلسات مختلفی از سوی شورای تامین استان با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور برگزار و تمهیدات لازم برای برون رفت از این حادثه اندیشیده شده است.
رئیس شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه به دستور استاندار هرمزگان جمع آوری خرده شیشههای خودروها توسط نیروهای شهرداری در حال پاکسازی است، ابراز میکند: این خرده شیشهها باعث ترکیدگی و پنچر شدن خودروهای امدادی و آتش نشانی شده است.
عباسی با تاکید بر اینکه بصورت شبانه روزی در کنار مردم هستند تا این مشکل برطرف و با اطفاء حریق چهره شهر پاکسازی شود، عنوان میکند: اگرچه مطمعن نیستیم که هنوز اجساد قربانیان زیر آوار نباشد، اما تلاشمان بر این است تا این مسأله زودتر از موعد به اتمام برسد.
کوتاهی نمیکنیم
او با ذکر این نکته که فعلاً هیچکس نمیتواند در مورد جزییات این حادثه اظهار نظر دقیقی داشته باشد، تاکید میکند: همه نهادها در کنار هم به امدادرسانی در منطقه مشغولند و ما و مجموعه شهرداری نیز هر کاری از دستمان برآید، کوتاهی نمیکنیم.
عباسی در بخش دیگری از گفت و گوی خود از کمکرسانی سایر استانهای کشور برای مدیریت این حادثه میافزاید: از ساعات اولیه این حادثه در کنار نیروهای امدادی و اجرایی هرمزگان، استانهای فارس، بوشهر، اصفهان نیروهایشان را به منطقه اعزام کردهاند.
از سیستان تا تهران آماده برای اعزام به هرمزگان
رئیس شورای شهر بندر عباس ضمن قدردانی از ابراز همدردی همه هموطنان با مردم داغدیده هرمزگان، اظهار میکند: در این دو روز از سراسر کشور از سیستان تا تهران پیگیر این حادثه بودهاند تا در صورت نیاز نیروهایشان را اعزام کنند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا میزان خسارتهای وارده به زیر ساختهای شهری مشخص شده یا خیر؟ عنوان میکند: تا به الان هنوز مشخص نشده که به چه میزان به حوزه شهری خسارت وارد شده، البته قرار است تا بعد از مهار کامل آتش و اطفاء حریق این موضوع بررسی و اعلام شود.
بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگههرمز قرار دارد و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بینالمللی از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تقریباً نیمی از تجارت ایران را برعهده دارد. این بندر بهنام دروازه طلایی تجارت ایران با جهان هم شناخته میشود.
این بندر با ۲۴۰۰ هکتار وسعت، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و ظرفیت شش میلیون تی. ای. یو کانتینر را در سال دارد و حجم گستردهای از عملیات جابهجایی کالاهایی مانند محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآوردههای نفتی خام در این بندر انجام میشود.
نظر شما