آخرین خبر از رتبه بندی معلمان امروز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ | چه خبر از رتبه بندی معلمان؟

در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین خبر از رتبه بندی معلمان امروز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

آخرین خبر از رتبه بندی معلمان امروز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ | چه خبر از رتبه بندی معلمان؟
صفحه اقتصاد -

آخرین خبر از اجرای ۱۰۰ درصدی رتبه بندی معلمان و سایت رتبه بندی معلمان همه و همه را در ادامه خواهید خواند. 

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعویق در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان، خطاب به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: انتظار می رود رتبه بندی معلمان را طبق قانون مجلس هرچه سریع تر اعمال کنید.

آخرین خبر از رتبه بندی فرهنگیان امروز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ 

محمد مهدی فروردین در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: شهادت سردار سید رضی موسوی از یاران باوفای شهید حاج قاسم را خدمت خانواده و ملت عزیز ایران تبریک می‌گویم. همچنین شهادت یکی از دلاوران فراجا پلیس امنیت شهرستان فیروزآباد شهید بخشنده را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: نمی دانم آقای وزیر دغدغه پاداش فرهنگیان را دارد یا خیر؟ اگر شما جای فرهنگیان بودید چه جوابی برای خانواده های خود داشتید؟ چرا پرداخت پاداش فرهنگیان را به تعویق انداخته‌اید؟

انتظار می رود رتبه بندی معلمان را طبق قانون مجلس هرچه سریع تر اعمال کنید.

حداقل حقوق معلمان ۱۱ میلیون تومان شد

قاسمی پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت رتبه‌بندی معلمان یکی از مترقی‌ترین قانون‌های مجلس بوده است.

حداقل حقوق فرهنگیان قبل از اجرای طرح رتبه‌بندی ۴.۵ میلیون تومان بود در صورتی که بعد از اجرای طرح، حداقل حقوق معلمان به ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان رسید. 

شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره میزان موفقیت طرح رتبه‌بندی معلمان در یک سال اخیر اظهار کرد: «قانون رتبه‌بندی یکی از مترقی‌ترین قانون‌های مجلس یازدهم بود که کمیسیون آموزش این کار را انجام داد و نزدیک به یک میلیون معلم رتبه‌بندی شدند. مهم‌ترین اتفاقی که برای جامعه فرهگیان افتاد این بود که معلم جایگاه و شخصیت و شان مناسب خود را پیدا کرد.»

قاسمی‌پور خاطرنشان کرد:‌ «نزدیک به یک میلیون معلم در این طرح رتبه‌بندی شدند. با اجرای طرح رتبه‌بندی، معلم جایگاه، شخصیت و شان مناسب خود را پیدا کرد. اکنون با اجرای این طرح معلمان جایگاه ویژه‌تری پیدا کرده‌اند. همچنین این طرح کمک شایانی به معیشت معلمان کرده است.»

وی ادامه داد: «در صد سال گذشته معلم با کارمند فرقی نداشت اما اکنون با اجرای این طرح معلم جایگاه ویژه دارد. استاد معلم، دانشیار معلم و آموزشیارمعلم همه نشان دهنده جایگاه ویژه معلمان هستند.»

قاسمی‌پور افزود: « نزدیک به یک میلیون معلم شاغل و بازنشسته در کشور وجود دارد که به حساب آن‌ها پول واریز شده است. علاوه بر این حداقل حقوق معلمان قبل از اجرای طرح رتبه‌بندی ۴.۵ میلیون تومان بود در صورتی که بعد از اجرای طرح، حداقل حقوق معلمان به ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان رسید که این روند کمک شایانی به معیشت معلمان کرد.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: «این طرح یک سال است که در کشور درحال اجرا‌شدن است اما هنوز برای برخی از افراد اجرا نشده است. بازنشستگان در کشور در حال رتبه‌بندی‌شدن هستند. مقرر بود در سال ۱۴۰۰ برای بازنشستگان نزدیک به ۳۷ میلیون و چهارصد هزار تومان معوقات به حسابشان واریز شود. به طور کلی این طرح، طرحی موفق بود که توانست شان و جایگاهی که لایق معلمان است را به آنها ارائه دهد.»

صندوق بازنشستگی کشوری به تازگی اعلام کرد که ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر از بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشمول نظام رتبه‌بندی معلمان شدند.

معوقات معلمان و فرهنگیان در رتبه بندی چه زمانی واریز می شود؟

به طور کلی ۲۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی ناشی از اجرای رتبه‌بندی معلمان است و به طور میانگین باید برای هر فرد ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معوقه پرداخت شود. 

سامانه رتبه بندی معلمان my.medu.ir

معلمان و فرهنگیان می توانند برای مشاهئه نتیجه رتبه بندی به سامانه مای مدیو my.medu.ir مراجعه کنند. با راه اندازی سایت مای مدیو my.medu.ir این امکان فراهم شده است تا کلیه کارهای مربوط به رتبه بندی از جمله مشاهده نتیجه و اعتراض در این سامانه انجام شود. در سال های گذشته اخبار بسیاری در مورد رتبه بندی معلمان توسط رسانه های مختلف منتشر شده است. نتیجه رتبه بندی می تواند در وضعیت شغلی بسیاری از فرهنگیان تاثیر مثبتی بگذارد.

ورود به سامانه رتبه بندی معلمان مای مدیو my.medu.ir

برای ورود به سامانه رتبه بندی معلمان مای مدیو my.medu.ir بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مای مدیو

سایت نتیجه رتبه بندی فرهنگیان

سایت رتبه بندی معلمان به نشانی rtb.medu.ir می باشد که به منظور اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان راه اندازی شده است.

فرآیند دریافت نتایج رتبه بندی معلمان my.medu.ir آغاز شده است و کلیه فرهنگیانی که به استناد ماده ۴ و ۵ آئین نامه نظام رتبه بندی معلمان نسبت به ارائه تقاضا، تشکیل پرونده و بارگذاری مدارک و مستندات در سامانه رتبه بندی فرهنگیان rtb.medu.ir (سامانه رتبه‌بندی معلمان) اقدام نموده بودند حالا می توانند با مراجعه به سایت my.medu.ir رتبه بندی خود را مشاهده و دریافت نمایند.

همانطور که می دانید با توجه به دستورالعمل وزارتی رتبه بندی معلمان مبنی بر داشتن سنوات حداقل ۱۵ سال تجربی برای احراز رتبه ۴( دانشیارمعلم) و سنوات حداقل ۲۱ سال تجربی برای احراز رتبه ۵ ( استاد معلم)، لذا سنوات دوران تحصیل دانشسرای مقدماتی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴ سال و تربیت معلم ۲ سال و نیز خدمت سربازی ۲ سال ( به جز خدمت سربازمعلم) از سنوات همکارانی که رتبه ۴ یا ۵ گرفته اند کسر خواهد شد.

برای احراز هر رتبه امتیاز نهایی ملاک نیست و هر فرد باید حداقل هر شایستگی و تجربه را کسب کند. همچنین امتیاز بیشتر در یک شایستگی، کسری دیگری را جبران نمی کند.

درجات رتبه بندی معلمان: حداقل امتیازات نهایی (کلی) برای احراز رتبه معلمان my .medu.ir در سراسر کشور در لیست زیر قرار گرفته است:

رتبه ۱ آموزشیار معلم ۴۶۰ امتیاز

رتبه ۲ مربی معلم ۵۳۰ امتیاز

رتبه ۳ استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز

رتبه ۴ دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز

رتبه ۵ استاد معلم ۹۰۰ امتیاز

آموزشیار معلم [۴۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

مربی معلم [۵۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

استادیار معلم [۶۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

دانشیار معلم [۷۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

استاد معلم [۹۰% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

سامانه اعلام نتیجه رتبه بندی my.medu.ir

سامانه اعلام نتیجه رتبه بندی my medu.ir است و با توجه به آخرین تغییرات، نتایج رتبه بندی در سامانه my medu.ir نمایش داده خواهد شد. به منظور سهولت در کار شما عزیزان لینک مستقیم ورود به سایت نتایج رتبه بندی معلمانفقط کافیست بر روی لینک بالا کلیک کنید تا مستقیما به my medu.ir هدایت شوید.

جزئیات قانون رتبه بندی فرهنگیان چیست؟

 قانون رتبه بندی معلمان
ماده ۱- در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و به منظور افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها براساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجراء می شود.

ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

  1. معلمان: به افرادی اطلاق می شود که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
  2. شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگیهای فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد معلم این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.
  3. صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندیهای ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
    1. (۱-۳) شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تایید قرار می گیرد.
    2. (۲-۳) شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام موثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
    3. (۳-۳) شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندیهای مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران.
  4. تجربه: توانمندیهایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمی کسب نموده اند.
  5. نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.
  6. رتبه: سطحی از دانش، تواناییها، مهارتها، تجربیات، شایستگی‌ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می شود.

تبصره- ارزیابی بند (۱ ـ ۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ خواهد بود.

ماده ۳- معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای و تجربه خود در رتبه های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می گیرند.

ماده ۴- فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می شود.

  1. شایستگی عمومی
  2. شایستگی تخصصی
  3. شایستگی حرفه ای
  4. تجربه

تبصره ـ افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸/۹/۱۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می شوند.

ماده ۵- کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره ۱- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنائی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می یابد.

تبصره ۲- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب ۱۳۹۱/۷/۱۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا برای یکبار حداقل سه سال می باشد.

تبصره ۳- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می شود.

ماده ۶- برای رتبه های موضوع این قانون، فوق‌العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق‌العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد (۴۵ )، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵ %)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد (۶۵ %)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵ %) و استاد معلم حداقل نود درصد (۹۰ ) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق‌العاده شغل می باشد.

تبصره ۱- فوق‌العاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست

تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد و مشمول کسور بازنشستگی نیز می گردد

تبصره ۳- فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این قانون، از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ اعمال می گردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی شوند.

ماده ۷- به منظور اجرای صحیح نظام رتبه بندی، هیاتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه ای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل می شود:

الف- اعضای هیات ممیزه مرکزی:

  1. وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیات)
  2. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع (نائب رئیس)
  3. رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
  4. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
  5. دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش به انتخاب رئیس هیات
  6. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
  7. دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
  8. رئیس دانشگاه فرهنگیان
  9. رئیس مرکز حراست

ب- اعضای هیات ممیزه استانی:

  1. مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیات)
  2. معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان (نائب رئیس)
  3. مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
  4. یکی از مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه به انتخاب مدیرکل
  5. دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب مدیرکل
  6. معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره استثنایی
  7. رئیس اداره حراست
  8. مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
  9. مدیر پردیس دانشگاه فرهنگیان استان

پ- اعضای هیات ممیزه شهرستان / منطقه / ناحیه:

  1. رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه (رئیس هیات)
  2. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نائب رئیس)
  3. کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
  4. معاونان آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
  5. یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیات
  6. دو نفر صاحب نظر موثق و امین با انتخاب رئیس هیات
  7. کارشناس حراست
  8. کارشناس ارزیابی
ماده ۸- معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون کسب نموده اند، هر سه سال یک بار مجددا مورد ارزیابی قرار می گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه‌های پایین تر تنزل می یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می گردد.

ماده ۹- آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) تهیه می شود به تصویب هیات وزیران می رسد.

قانون فوق مشتمل بر نه ماده و هشت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم اسفند ماه یکهزار و چهار صد مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ به تایید شورای نگهبان رسید.

جدیدترین خبرها از رتبه بندی معلمان

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری افزود: بر این اساس رتبه بندی احکام بازنشستگان در سالجاری در دستور کار قرار گرفت و فایل اطلاعات ۶۲ هزار نفر از آن ها از طرف وزارت آموزش و پرورش دریافت شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی تعداد ۵۰ هزارو ۵۰۰ نفر مشمول دریافت مابه التفاوت ناشی از اجرای احکام اصلاحی شدند.
فیضی با بیان اینکه میانگین رقم مابه التفاوت برای هر کدام از این افراد را در طول اجرای قانون رتبه بندی ( ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ ) ماهیانه تا پایان سال با تامین اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت می شود، یادآور شد: مرحله اول این اقدام ساعاتی پس از پرداخت حقوق آذر به حساب ذینفعان واریز شد.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری افزود: افرادی که بازنشسته سال ۱۴۰۱ بوده و احکام آنان صادر نشده جزء مواردی هستند که مشخصات آنان در فایل ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش نبوده و بنابراین احکام این افراد پس از ارسال مشخصات از سوی وزارت آموزش و پرورش قابل بررسی و اصلاح خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: استان اصفهان بالغ بر ۱۱۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش دارد که حدود تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ حکم بابت مشمولان رتبه بندی صادر شده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه