روز جهانی کوهنورد ۱۴۰۲ چه روزی است؟

کوه ها نماد استواری و استقامتند و کوهنوردان با بالا رفتن از کوه این صلابت را وام می گیرند، در این مطلب به بررسی تاریخ روز کوهنوردی خواهیم پرداخت.

روز جهانی کوهنورد ۱۴۰۲ چه روزی است؟
صفحه اقتصاد -

کوهنوردی از ورزش‌های پرطرفدار است. به این مناسبت روز جهانی کوهنوردی (روز جهانی کوهستان) در تقویم انتخاب شده است که بر اهمیت بزرگذاشت آن و حفاظت از کوهستان تاکید شود.

روز کوهنورد ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنوردی در تقویم شمسی: 

روز دوشنبه 20 آذر سال 1402

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنوردی در تقویم میلادی:

11 دسامبر سال ۲۰۲۳

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنوردی در تقویم قمری:

٢۷ جمادی الاول سال ۱۴۴۵

تاریخچه 11 دسامبر روز جهانی کوهستان

کوه ها ، از نظر شکل و تاثیر در طبیعت و گستره ای که روی زمین دارند ، از مهمترین ساختارهای کره زمین هستند. کوهستان سرچشمه بستر انبوهی از گیاهان و زیستگاه گونه های جانوری ، سرچشمه همه رودهای بزرگ ، و منشا نیمی از آب های شیرین جهان است به طوری که همه ما برای تامین آب ، غذا ، برق ، چوب و مواد معدنی به کوه ها وابسته ایم. همچنین از دیرباز انسان ها برای بهره مند شدن از هوای فرح بخش و تماشای گل و گیاه و شنیدن نوای دلکش رودها به کوه می رفتند. امروز روز کوهستان است ، روز کوه های ستبر و بزرگی که زمین را در بغل گرفته اند و از زمین همانند یک پدر محافظت می کنند.

1روز جهانی کوهنوردی

علت نامگذاری روز کوهنوردی

در سال 1992 کنفرانس سازمان ملل در مورد “محیط زیست و توسعه” اجرای دستور کار خود “مدیریت اکوسیستم شکننده: توسعه پایدار کوهستان” را پیش بینی کرد که نشانی کاریزماتیک بر چهره تاریخ توسعه کوهستان حک کرد.

در 11 دسامبر 2001، سازمان ملل متحد، سال 2002 را به عنوان «سال بین‌المللی کوه‌ها» برای آگاهی و اهمیت کوه‌ها اعلام کرد. در 20 دسامبر 2002، سازمان ملل متحد 11 دسامبر را به عنوان “روز جهانی کوهستان” برای آگاهی از توسعه کوهستان اعلام کرد و از جامعه بین المللی خواست تا رویدادهای مربوط به توسعه پایدار کوهستان را در این تاریخ برگزار کنند. سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) به عنوان سازمان هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در این مأموریت منصوب شد.

اولین روز جهانی کوهستان در 11 دسامبر 2003 برگزار شد. سازمان ملل هر سال موضوعی را برای این روز اختصاص می دهد.

روز جهانی کوهنوردی چه روزی است؟

11 دسامبر روز جهانی کوهنوردی یا کوهستان نام گرفته است. 

هدف از نامگذاری روز جهانی کوهستان

در سال 2002 به دنبال بزرگداشت سال بین المللی کوهها مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه 2003 روز 11 دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت نمود تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد.

در این روز سعی می شود که اهمیت کوهستان ها در زندگی مردم پر رنگ شود و در بزرگداشت این روز فائو از کشور های کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوهها می خواهد برای نشان دادن اهمیت کوه ها و نقش کوهستان برنامه های ویژه ای را در نظر بگیرند.

هدف اساسی روز جهانی کوهنوردی ایجاد آگاهی در مورد اهمیت کوه ها، مردم کوهستان و تحریک دولت ها برای اتخاذ سیاست های فوری برای کاهش شرایط سخت زندگی مردم کوهستان است. از این رو، روز جهانی کوهستان (کوهنوردی) در سراسر جهان برای افزایش آگاهی در این زمینه و جشن گرفتن زیبایی کوه های باشکوه برگزار می شود.

2روز جهانی کوهنوردی

نماد روز جهانی کوهستان

نماد روز جهانی کوهستان سه مثلث متساوی الاضلاع است که بر یک خط افقی رسم شده است. مثلث سمت راست در پایه یک مثلث سبز کوچک دارد که نشانه رشد گیاهان در دامنه کوه ها می باشد. مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در بالا دارد که برف در قله کوه را نشان می دهد و به معنای حفظ دمای محیط زیست و حفظ دمای زمین است و توجه به گرمایش زمین است. مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی استخراج شده از محیط کوهستان است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد