علت اصلی افزایش قیمت خودرو و مسکن؟ / تاثیر سامانه های آنلاین در این افزایش قیمت

دولت ها در چندسال اخیر گرانی خودرو و مسکن را به گردن سامانه‌های آنلاین می‌اندازند؛ این در حالی است که این پلتفرم‌ها تنها وضعیت بازار را نشان می‌دهند و باشند یا نباشند، وضعیت بازار تغییری نخواهد کرد.

علت اصلی افزایش قیمت خودرو و مسکن؟ / تاثیر سامانه های آنلاین در این افزایش قیمت
صفحه اقتصاد -

امین شاکری، رئیس مجمع عالی کارآفرینان، در این باره گفت: اگرچه مراجع قانونی و نهادهای ذی مدخل نسبت به قیمت های معاملاتی بازار واکنش منفی نشان داده و این قیمت ها را قبول ندارند اما واقعیت این است که به دلیل عدم مشوق های کافی و جذابیت لازم در فضای صنعت و تولید و کارآفرینی متاسفانه بخش عمده نقدینگی کشور به سمت بازارهای غیر مولد و سوداگری هدایت شده که منجر به افزایش نرخ تورم و انتظارات تورمی در جامعه شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا مسکن و خودرو به عنوان یک کالای مصرفی محسوب شده و نوسانات قیمتی هیجانی ندارند. بر اساس نظر کارشناسان این حوزه، عدم درج قیمت در سکوها و سامانه های اینترنتی تاثیری در کاهش قیمت ندارند و حتی تاثیر معکوس داشته و منجر به ایجاد یک بازار غیر شفاف شده که هزینه های معاملاتی را افزایش داده و فرآیند خرید را برای مردم با چالش های متعددی مواجه کرده است. با توجه به تغییرات روزافزون فضای کسب و کار و پیشرفت دانش و فناوری، سیاستگذاران و نهادهای نظارتی می‌بایست درک صحیحی از محیط اقتصادی داشته باشند و در نظر داشته باشند که حذف قیمت ها از این سکوها منجر به کاهش قیمت ها نخواهد شد.

او گفت: ضرورت دارد که در بازاری مثل خودرو که بازار پر تقاضایی است، قیمت گذاری دستوری وجود نداشته باشد که منجر به شکل گیری دو قیمت به نرخ کارخانه و بازار بشود. البته متاسفانه برخی از این سکوها در برهه های زمانی تبدیل به مرجع قیمت گذاری شده بودند و عدد سازی های بی قاعده و غیر اصولی از طرف برخی سوداگران و سفته بازان موجب ایجاد تلاطم در بازار و افزایش انتظارات تورمی شده بود. در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نیز بر سکوها و سامانه های معاملاتی نظارت صورت میگیرد که از ایجاد تلاطم و آشفتگی در بازار جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی همچنین در مورد راهکارهای کاهش قیمت خودرو و مسکن گفت: در ایران نیز باید نهادهای نظارتی و خود این سکوها بر محتوای منتشر شده نظارت کافی داشته باشند و اجازه فعالیت سوداگرایانه و دلالی را به برخی از کاربران ندهند. دولت در ماه های اخیر به دلیل نظارت و اعمال سیاست های کنترلی در بازار ارز و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش تجارت بین الملل توانسته ثبات نسبی در بازارها ایجاد کند. اما راهکار اساسی برای کاهش قیمت خودرو و مسکن در بازار و مدیریت انتظارات تورمی، کنترل نرخ تورم و رشد تولید به منظور ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا است و دولت و نهاد های نظارتی باید با هرگونه فعالیت سوداگرایانه و سودجویانه در بازار برخورد جدی کرده و با ابزارهایی مانند مالیات جذابیت فعالیت های اینگونه را کاهش دهند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد