انفجار خبری از تامین اجتماعی | پشت پرده ادعای فروش سابقه بیمه

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی ادعای خرید و فروش سابقه تامین اجتماعی صحت ندارد.

انفجار خبری از تامین اجتماعی | پشت پرده ادعای فروش سابقه بیمه
صفحه اقتصاد -

 

فضای مجازی پر شده از تبلیغات عوام‌فریبانه که جز شیادی چیز دیگری نیست. چندی پیش یک آگهی با عنوان «خرید سابقه بیمه تأمین اجتماعی» در یکی از کانال‎ های پرزرق و برق مجازی سروصدای بسیاری به پا کرد، اما تأمین اجتماعی بلافاصله با درج اطلاعیه‎ ای، فروش سابقه بیمه را تکذیب و اعلام کرد: «آگهی‌های مربوط به خرید یا تکمیل سابقه بیمه، کلاهبرداری هستند.»

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به نقل از روزنامه ایران: بشیر عمرانی مدیرکل نام نویسی و حساب‎های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی در مورد آگهی های خرید و فروش سوابق بیمه ای که در شبکه های مختلف مجازی قرار می‎گیرد، می‎گوید: «در فرهنگ سازمانی چیزی به نام خرید و فروش سابقه بیمه وجود ندارد. طبق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی کارفرما مکلف است، حق بیمه و فهرست مزد و حقوق کارگرانش را تا آخرین روز ماه بعد به سازمان ارسال کند. براین اساس همه افرادی که نام و مشخصات و حق بیمه‎ آنها از طرف کارفرما به سازمان ارسال نشده و یا از طریق بازرسی ها در زمان مورد نظر بررسی نشده باشند، می‎توانند با ارائه اسناد و مدارک مستند برای پیگیری موضوع اقدام کنند. مثلاً اگر فردی ۵ سال در کارگاهی مشغول به کار بوده و متوجه شود که ۴ ماه سهواً یا عمداً بیمه برای او رد نشده است، این فرد با داشتن مدارک و مستندات معتبری مثل قراردادکاری، کارت حضور و غیاب، فیش حقوق یا رسید بانکی و… می‎تواند به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و ادعای سابقه خود را مطرح کند.» این درخواست اشخاص در کمیته های تخصصی احتساب سوابق سازمان بررسی و در صورت اثبات ادعا، هزینه روزهای بیمه نشده کارگر از کارفرما مطالبه می ش‎ود. بنابراین این نوع مطالبه حق بیمه به معنی خرید یا فروش سابقه نیست.

سابقه بیمه ای یکی از ارکان اساسی برای دریافت خدمات از سازمان های بیمه گر است

عمرانی درباره چگونگی نگهداری و امنیت سوابق می‌گوید: «برای حفظ و صیانت سوابق بیمه شدگان تمهیدات و تدابیر لازم اندیشیده شده و امکان ثبت یا تغییر در سوابق بدون مکانیزم‎های کنترلی و قانونی وجود ندارد.»

معمولاً افراد بعد از سی سال کار و رسیدن به سن و سال بازنشستگی تازه شروع به جمع‎آوری سوابق کاری‎شان می‎کنند. سوابقی که می‎تواند در کارگاه های مختلف و با کارفرمایان متفاوتی شکل گرفته باشد.

حالا اگر چنین اجحافی توسط کارفرما ایجاد شود و کارگر بعد از بررسی و جمع آوری سابقه تازه متوجه کسری چندماهه بیمه‎اش شود چه کاری باید انجام بدهد؟ اگر به دلیل فوت، مهاجرت حتی تعطیلی کارگاه، دستش به کارفرما نرسد، تکلیف چیست؟ عمرانی در پاسخ به این سؤال می‎گوید: «کمیته ‎های تخصصی احتساب سوابق برای بررسی چنین مواردی تشکیل می‎شود، تا دریابند وضعیت کارگاه در زمان مورد ادعای کارگر به چه شکل بوده. در صورت وجود مدارک و مستندات کافی نسبت به صدور رأی احتساب سوابق در سازمان اقدام می‎کنند.»

عمرانی با اشاره به اضافه شدن سابقه کارگران در صورت اثبات می‎گوید: «سال گذشته کمیته های تخصصی احتساب سوابق بالغ بر ۲۱ میلیون روز سابقه پرداخت حق بیمه را بر اساس ادعاهای بیمه شدگان تأیید و در سیستم‎های سازمان تأمین اجتماعی ثبت کردند. علاوه بر این مکانیزم ‎های کنترلی و تأیید مضاعف اقدامات در سیستم‎های سازمان عملاً اجازه ثبت و یا حذف سوابق افراد را بدون طی فرآیندهای قانونی نمی‎دهد. این فرآیندها تضمین می‌کند که سوابق بیمه شدگان از طرف افراد مختلف چک شده و به راحتی نمی‎توان یک روز سابقه برای فردی اضافه یا حتی از سابقه اش کم کرد. بنابراین، این فرضیه که فردی بتواند با هک کردن سیستم‎ها سابقه ای برای کسی ایجاد کند، با توجه به بررسی های کامپیوتری و پالایش داده ها در زمان بهره‌برداری از سابقه نیز امکان پذیر نخواهد بود. آگهی ها خرید و فروش سوابق که در فضای مجازی دیده می‎شود، صرفاً کلاهبرداری بوده و فاقد اعتبار است، طبق قانون هیچ‌کس نمی‎تواند به فردی پول بدهد و سابقه بخرد.»

ارسال پیامک برای ثبت سوابق بیمه ای

عمرانی با بیان اینکه سامانه ‎ای برای اعتراض به سوابق ناموجود و یا کسری سابقه در سایت سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است، توضیح می‎دهد: «اگر کسی در سابقه خود اختلاف و یا مغایرتی را مشاهده کند، می‎تواند با ورود به بخش خدمات سابقه این سامانه مشکلاتش را حل کند. افراد می‌توانند در قسمت اعتراض به سوابق با بارگذاری مدارک و مستندات درخواست بررسی سوابق خود را مطرح کنند و نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست.»

مدیرکل نام نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بیمه شده‌ها برای آگاهی از میزان سوابق خود می‎توانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند، می‎گوید: «سایت سازمان تأمین اجتماعی تمام سوابق افراد را به روز مشخص کرده است. علاوه بر این از سال گذشته، ماهانه پیامکی که در برگیرنده نام بیمه شده، کارکرد، عنوان شغلی و دستمزد مربوط به ماه است، برای بیمه شده ارسال می‎شود. با این پیامک، آگاهی کاملی به کارگر داده می‎شود تا از وضعیت بیمه پردازی‌اش مطلع شود و اگر بیمه شده‎ای برخلاف قراردادش مغایرتی را در این زمینه مشاهده کند، می‎تواند اعتراضش را ثبت کند تا موضوع از این طریق پیگیری شود.»

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار