علت فوت آیت‌الله شیخ عباس محفوظی چه بود؟ + زندگینامه آیت ا... محفوظی

در این خبر می خوانید: علت فوت آیت‌الله شیخ عباس محفوظی چه بود؟ همراه با زندگینامه آیت ا... محفوظی.

علت فوت آیت‌الله شیخ عباس محفوظی چه بود؟ + زندگینامه آیت ا... محفوظی
صفحه اقتصاد -

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی از مراجع عظام تقلید و شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی (ره) که از چند روز پیش در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شده بود، شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله شیخ عباس محفوظی از مراجع عظام تقلید و از شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی شب گذشته در بیمارستان بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفتند. 

رحلت مرجع وارسته و فقیه اخلاقی حضرت آیت الله محفوظی با سابقه ی طولانی در مباحث معقول و منقول و تربیت شاگردان بسیار و تالیفات مختلف را به ساحت مقدس حضرت ولیعصر ارواحنافداه، مراجع عظام تقلید، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و شاگردان و علاقمندان  و بیت شریف ایشان تسلیت عرض‌می‌کنیم.

1947282_911-1-470

 

آن مرحوم در نجف اشرف نزد آیات عظام حلی و شاهرودی کسب فیض نمود و در قم از دروس بزرگانی چون آیات عظام بروجردی ، امام خمینی و گلپایگانی و همچنین مرحوم داماد و حجت و علامه طباطبایی،

علاوه بر جدیت در درس و بحث و تألیفات، اقدامات شایسته‌ای در امور خیر نظیر تأسیس دانشگاه و مرکز معلولین و مدارس علمیه و دستگیری از نیازمندان توأم با اخلاق همراه با مهربانی و سلم انجام دادند.

حضور معظم‌له در مبارزات از ابتدای نهضت اسلامی و بارها دستگیری و زندان و تبعید و همراهی با مرحوم آیت الله بهجت و مسئولیت شورای استفتاء ایشان، در حدی که مرحوم آیت الله بهجت می گفت من روی حکم آقای محفوظی حکم نمی کنم.

زندگینامه آیت الله محفوظی

عباس محفوظی در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در شب ولادت ابوالفضل عباس در شهرستان رودسر ، استان گیلان در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. مقطع ابتدایی را در یکی از مدارس رودسر گذراند.

تحصیلات حوزوی

پس از طی یک سال در مدرسه محفوظی به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی وارد حوزهٔ علمیهٔ رودسر شد. دورهٔ مقدماتی ادبیات عرب را نزد سید هادی روحانی در حوزهٔ رودسر به پایان رساند و پس از گذشت دو سال دورهٔ تکمیلی در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی عازم قم شد و با طی دروس مقدماتی به تحصیل دروس خارج پرداخت.

استادان

محفوظی نزد علمایی چون مرتضی حائری یزدی، مجاهدی تبریزی، سید محمدباقر سلطانی، سید روح‌الله خمینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، میرزا هاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، سیدمحمدمحقق داماد و سید محمد حجت کوه کمره‌ای فقه، اصول و فلسفه را تحصیل کرد و دروس تکمیلی فلسفه را نزد استادان سید محمد حسین طباطبایی یادگرفت. وی پس از مدتی به نجف رفته و از کلاس درس سید عبدالهادی شیرازی و میرزا باقر زنجانی و شیخ حسین حلی استفاده کرد.

او بیش از چهل سال به تدریس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول و فلسفه در حوزه اشتغال داشته و شاگردان بسیاری تربیت کرده‌است.

تحقیقات و کتب منتشره عباس محفوظی

 

  1. ۱  کتاب خمس
  2. ۲  کتاب زکات
  3. ۳  کتاب حدود
  4. ۴  کتاب دیات
  5. ۵  کتاب قصاص
  6. ۶  کتاب تقلید
  7. ۷  کتاب حج - جلد اول (چاپ اول) 
  8. ۸  سلوک کعبه
  9. ۹  مجموعه تفسیر قرآن کریم
  10. ۱۰  اخلاق اسلامی (چاپ دوم)
  11. ۱۱  تاریخ قرآن
  12. ۱۲  اندیشه‌های بنیادین در اخلاق اسلامی
  13. ۱۳  حاشیه تحلیلی بر عروه الوثقی
  14. ۱۴  تقریر دروس خارج آیات عظام بروجردی و خمینی
  15. ۱۵  عرفان و عبادت (چاپ پنجم)
  16. ۱۶ امام حسین و عاشورا
  17. ۱۷ جوان و اصول عقاید

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد