نمره کل آزمون اختصاصی کنکور چیست؟ + شماره پرونده و تراز کنکور ۱۴۰۳

تراز کنکور، نمره کل آزمون اختصاصی، تفاوت تراز با رتبه و شماره پرونده داوطلبان آزمون سراری در ادامه آمده است

نمره کل آزمون اختصاصی کنکور چیست؟ + شماره پرونده و تراز کنکور ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور و حذف دروس عمومی، دو نمره کل در کارنامه کنکور سراسری قابل مشاهده است. یکی از نمرات درج شده در کارنامه مرتبط با نمره کل آزمون اختصاصی(اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد) و دیگری نمره کل سوابق تحصیلی دریافتی از آموزش و پرورش است. نمره کل نهایی کنکور سراسری بر اساس تاثیر این دو تراز کل ذکر شده برای هر داوطلب مشخص می شود.

نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) است. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آن‌ها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه می‌شود.

برای مشاهده نمره کل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ می‌توانید اینجا کلیک کنید.

تراز کنکور چیست؟ 

تراز ارزش نتیجه داوطلبان را در کنکور سراسری مشخص می‌کند و معیاری برای مقایسه سطح علمی داوطلبان با یکدیگر می‌باشد.

تراز کنکور سطح علمی داوطلب را نسبت به سایر داوطلبین آزمون مشخص می کند و هرچه تراز داوطلب نسبت به سایر رقبا بالاتر باشد شانس قبولی او برای پذیرش در کد رشته محل دلخواه بیشتر خواهد بود.

تفاوت تراز و رتبه

بسیاری از داوطلبان تفاوت تراز و رتبه را در کنکور سراسری نمی‌دانند و به اشتباه فکر می‌کنند، تراز و رتبه باهم یکسان در صورتیکه این چنین نیست. در واقع تراز کنکور مشخص می‌کند، ارزش نتیجه کنکور داوطلب چه میزان است.

تراز کنکور چگونه محاسبه میشود؟

تراز داوطلبان به سطح دشواری سوالات نیز بستگی دارد. سازمان سنجش برای تمامی سوالات آزمون سراسری یک سطح‌بندی مشخص دارد. این سطح‌بندی سوالات را به سه دسته ساده، متوسط و دشوار تقسیم می‌کند. داوطلبانی که به سوالات با سطح دشوار پاسخ درستی می‌دهند تراز بالاتری کسب می‌کنند. بنابراین تراز رتبه داوطلب را مشخص می‌کند نه درصد سوالاتی که داوطلب پاسخ داده است. اگر می‌خواهید بدانید تراز کنکور چگونه محاسبه میشود باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محاسبه نمره خام در کنکور
  • محاسبه نمره تراز
  • محاسبه تراز کل

محاسبه نمره خام در کنکور

نمره خام داوطلبان در کنکور به صورت درصد بیان می‌شود. برای محاسبه نمره خام در کنکور باید تعداد پاسخ‌های صحیح، پاسخ‌های غلط و تعداد کل سوالات را در نظر بگیریم. همان طور که می‌دانید برای پاسخ‌های اشتباه نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. پاسخ‌هایی که داوطلب در کنکور سراسری به آن‌ها پاسخ درست داده است با ضریب ۳ در نظر گرفته می‌شود. بنابراین برای محاسبه نمره خام در کنکور باید از فرمول زیر استفاده کرد:

شماره پرونده و تراز کنکور ۱۴۰۳ + نمره کل آزمون اختصاصی کنکور چیست

کمترین نمره خام در کنکور سراسری برابر با ۳۳/۳۳- درصد است. این بدین معنی است که داوطلب به تمامی سوالات پاسخ اشتباه داده است. بیشترین نمره خام نیز در کنکور سراسری ۱۰۰ درصد است. این بدین معنی است که داوطلب تمامی سوالات را به درستی پاسخ داده است.

محاسبه نمره تراز

نمره تراز برای هر درس به صورت جداگانه محاسبه می‌شود و لازم است در ابتدا نمره خام را برای هر درس محاسبه و سپس با استفاده از فرمول زیر، نمره خام درس مورد نظر محاسبه شود:

نمره تراز = ۱۰۰* ضریب درس * نمره خام

نکته: برای محاسبه نمره تراز، دانستن ضریب درس لازم است.

محاسبه تراز کل

پس از محاسبه نمره خام و تراز هر درس، با استفاده از فرمول زیر می‌توان تراز کل را به دست آورد:

شماره پرونده و تراز کنکور ۱۴۰۳ + نمره کل آزمون اختصاصی کنکور چیست

شماره پرونده کنکور

همه داوطلبان کنکور پس از اتمام ثبت نام در آزمون در صورتی که تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشند، شماره پرونده ۸ رقمی و کد رهگیری ۱۶ رقمی را دریافت خواهند کرد،که به کمک آن می توانند نتایج خود را مشاهده کنند.

اگر به شماره پرونده کنکور دسترسی نداشته باشید، می توان از طریق کد ملی و به کمک سامانه پاسخگویی و رمز سنجش، آن را بازیابی کرد.

  1. در مرحله نخست وارد آدرس اینترنتی sanjesh.org شوید و عبارت سیستم پاسخگویی را انتخاب کنید.
  2. با انتخاب عبارت ورود به سیستم، از شما کد کاربری و رمز عبور درخواست میشود که میتوانید از ایمیل دریافتی استخراج و در این قسمت وارد کنید.
  3. با ورود به قسمت کاربری خود، میتوانید عبارت درخواست جدید را انتخاب کنید.
  4. در پنجره باز شده ابتدا گزینه آزمون سراسری و بعد از آن جستجو را کلیک کنید.
  5. در مرحله بعد، نوبت به انتخاب گزینه‌ی دریافت شماره پرونده یا داوطلبی می‌رسد.
  6. با این انتخاب، صفحه‌ی جدیدی برای شما باز خواهد شد که از شما می‌خواهد اطلاعات شخصی از جمله کد ملی را وارد کنید.
  7. در صورت تکمیل صحیح و کامل اطلاعات خواسته شده، قادر خواهید بود شماره پرونده و داوطلبی خود را در صفحه نمایشگر مشاهده کنید.
منبع: ایمنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان