روز ملی خلیج فارس

سلام و ادب و احترام محضر شنوندگان عزیز و فهیم رادیو تخصصی اقتصاد، کارشناس( کارشناسان) محترم برنامه و شما مجری محترم برنامه

روز ملی خلیج فارس
صفحه اقتصاد -

امروز نیز روز ملی خلیج فارس نیز هست گرامی بداریم این روز و تبریک به ایران و ایرانی

اما آنچه پیش از همه بااسم خلیج فارس برای انسان تداعی می‌شود. تمدن و پیشنیه تمدن ایران و ایرانی است؛ خلیج فارس با فرهنگ و تمدن ایرانی عجین و نمادها و نمودهای آن را در عرصه‌های مختلف سطوح و قالبهای گوناگون دیده شده است.  بنده نیز افتخار دارم مدیرعامل مجموعه‎ای اقتصادی با همین نام یعنی منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس نیز باشم که خود مجموعه‌ای عظیم و گسترده با مراودات گسترده داخلی و خارجی است و می توان از آن به عنوان قطب اقتصادی بسیار مهم در منطقه خلیج فارس از آن یاد کرد.

خلیج فارس از چند منظر حائز اهمیت است:

1- موقعیت جغرافیایی ویژه:

خلیج‌فارس در واقع محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است. از نظر راهبردی در منطقه خاورمیانه، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره‌است و بخشی از یک سیستم ارتباطی شامل اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند است.

 از این رو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ، همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می‌شناسننن

2-  منبع تولید انرژی جهان

دنیا در حال حاضر برای تأمین ۶۵ درصد نیازهای نفتی خود به خلیج فارس متکی است و این منطقه غیر از نفت، قریب ۳۰ درصد ذخایر گاز جهان را نیز در خود جای داده وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است به‌طوری‌که این منطقه را «مخزن نفت جهان» نام نهاده‌اند و مهم‌ترین موردی که باعث اهمیت فوق العاده خلیج فارس و حتی سبب دست اندازی و طمع‌ورزی قدرت‌های بزرگ به آن شده، وجود این ذخایر طبیعی است.

3- مسیر تامین انرژی جهان:

خلیج فارس مسیر انتقال نفت، گاز، کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی است، و به همین سبب، منطقه‌ای مهم و راهبردی به‌شمار می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان