پیش بینی وضعیت آب و هوا یزد فردا دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | یزدی ها بخوانند

در این خبر به توضیحاتی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا یزد فردا دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

پیش بینی وضعیت آب و هوا یزد فردا دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | یزدی ها بخوانند
صفحه اقتصاد -

اداره کل هواشناسی استان یزد، هشدار سطح نارنجی صادر کرده و از بارش‌های سنگین باران و آبگرفتگی معابر، تگرک و تندباد و حتی شکستن درختان در چند روز آینده خبر داده است؛ تا چه میزان آماده استقبال با این پیامدهای جوی هستیم؟

یکی از معضلات شهر یزد که همه ساله در فصل زمستان و آغاز بهار با آن روبرو هستیم آبگرفتگی معابر ناشی از باران های سنگین در این شهر و دیگر مناطق استان است.

همین چند سال قبل ۲ سیل پیاپی در یکسال، شهر یزد را به هم ریخت، سیل روانه شهر شد و زندگی عادی مردم را مختل کرد و خسارت مالی سنگین بر جا گذاشت.

خوشبختانه پس از این ۲ سیل، مسوولان استان به خود آمدند و تدابیری برای مقابله با آن اندیشیدند و با برخی برنامه های پیشگیری و عمرانی، موفق به دفع نسبی سیل شدند هر چند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

این ۲ سیل نشان داد که شهر یزد و برخی دیگر از نقاط استان، با آمدن یک سیلاب، توان دفاع ندارد و فوری دامنه شهر را در بر می گیرد و زندگی مردم را مختل می کند و لذا پس از آن مسوولان ذیربط در استان همه تلاش خود را برای مهار آن به کار گرفتند و خوشبختانه دیگر آن معضل با آن شدت تکرار نشد که جا دارد از مسوولان قدردانی گردد.

در فروردین ماه امسال تاکنون چندین مورد بارشهای خوب در استان به وقوع پیوست که موجب شادمانی مردم شد، بارشهایی که به دنبال آن سیلاب آمد و هر چند در یک مورد خسارت جانی داشت اما در مقایسه با سیل چند سال قبل، اوضاع شهر بهتر بود.

شدت خسارت ها به میزان بارشها و سیلاب یا سیل ناشی از آن نیز بستگی دارد، هر چقدر میزان بارشها سنگین باشد احتمال خسارت بیشتر است.

هر چند با تدابیر اندیشیده شده طی چند سال گذشته سیل نتوانست شهر را در نوردد و هر کاری می خواهد انجام دهد اما آبگرفتگی ها همچنان به یک معضل شهری تبدیل شده و با آمدن اندک بارشی، میادین و خیابان های شهر انباشته از آب می شود که این امر موجب کندی رفت و آمد و اختلال در زندگی روزمره شهروندان می گردد.

اما به تازگی اداره کل هواشناسی یزد برای چند روز آینده، هشدار سطح نارنجی صادر کرده است؛ هواشناسی یزد، پیش از آن نیز هشدار سطح زرد صادر کرده بود و به فاصله ۲۴ ساعت مجاب شد که رنگ آن را به نارنجی تغییر دهد.

اداره کل هواشناسی یزد همیشه دست به عصا با پیش بینی وضعیت های جوی برخورد می کند به عبارتی، بی‌گدار به آب نمی زند، باید آن قدر مطمئن شود که اوضاع جوی مطلوب نیست تا رنگ زرد هشدار خود را به نارنجی تبدیل کند و وقتی تبدیل کرد این یعنی اینکه خبرهایی در راهست.

سیل چند سال قبل نشان داد که شهر یزد و برخی دیگر از نقاط استان، با آمدن یک سیلاب، توان دفاع ندارد و فوری دامنه شهر را در بر می گیرد و زندگی مردم را مختل می کند و لذا پس از آن مسوولان ذیربط در استان همه تلاش خود را برای مهار آن به کار گرفتند و خوشبختانه دیگر آن معضل با آن شدت تکرار نشد که جا دارد از مسوولان قدردانی گرددحالا هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرده و از تشدید ناپایداری‌های جوی و فعالیت سامانه بارشی از عصر امروز دوشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه هفته جاری خبر داده است.

وزش باد شدید، تند باد با گرد و خاک، بارش های رگباری ، رعد و برق، تگرگ و کاهش نسبی دما از پیامدهای این سامانه است و احتمال آسیب به سازه های موقت، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه ها، صاعقه، تگرگ، اختلال در ترددهای جاده ای و هوایی ، آسیب به محصولات کشاورزی، احتمال شکسته شدن درختان نیز وجود دارد.

اداره کل هواشناسی به دستگاههای امدادی و اجرایی توصیه کرده در آماده باش کامل باشند؛ همچنین این اداره کل نسبت به پاکسازی کانال‌ها، دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از کوهنوردی، احتیاط در ترددهای جاده ای و پارک نکردن خودروها در زیر درختان هشدار داده است.

اکنون شاید مهمترین معضل شهر یزد پس از یک بارش، آبگرفتگی معابر باشد زیرا خیالمان تقریبا از سیل راحت شده و با تدابیری که مسوولان اندیشه کرده اند جاری شدن سیل به شهر و خسارت ها آن به حداقل ممکن رسیده است اما باید برای آبگرفتگی هم چاره ای اندیشه کرد.

چاره اندیشی برای آبگرفتی به معنی دفع آبها نیست زیرا می توان با یک برنامه ریزی منسجم و فنی نسبت به جذب آبهای سرگردان اقدام و از آنها استفاده بهینه کرد.

مردم با هر بارشی خوشحال می شوند و به درگاه خدا شگرگزاری می کنند، اجازه ندهیم این بارشها برای مردم مصیبت به بار آورد و کام آنها را تلخ کند.

شورای مدیریت بحران استان دیشب /یکشنبه شب/ نشست اضطراری تشکیل داد و در آن معاون عمرانی استاندار یزد ضمن تاکید بر لزوم آمادگی صد درصد دستگاههای امدادی، از اینکه برخی از دستگاهها در اجرای برنامه های مقابله با معضلات جوی کوتاهی می کنند ابراز ناخرسندی کرد .

وی گفت: هیچگونه کوتاهی قابل پذیرش نیست و طی بارندگی هایی که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون وجود داشته همه نقاط حادثه خیز مشخص شده و طی جلسات مکرر برای اصلاح و رفع خطر در این نقاط مصوباتی وجود داشته و باید اقدام می شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: مهم تر از برگزاری این جلسات ، انجام مصوبات است و در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مصوبه ای ۴۳ بندی به همه دستگاهها ابلاغ شد تا گزارش عملکرد خود را ارائه کنند اما تا امروز فقط ۴ فرمانداری و ۶ دستگاه اجرایی پاسخ داده اند و بقیه هیچگونه گزارشی ارسال نکرده اند.

ابوالحسینی ادامه داد: اینکه گزارش داده نمی شود یعنی کاری انجام نشده و هنگامی که کاری انجام نشود یعنی خطرات احتمالی هنوز وجود دارد و لذا در صورت هر گونه کوتاهی در انجام وظایف هر یک از دستگاههای اجرایی با بالاترین مرجع در هر نهاد اقدام قانونی انجام می شود و در این رابطه با هیچکس مماشات نمی شود.

وی اظهار داشت: انصافا اقدامات قابل قبولی شده اما اطلاع رسانی عمومی و همچنین مسدود کردن راه هایی که خطر ساز بوده در صورت وقوع سیل کمترین کاری است که برای جلوگیری از خسارت می توان انجام داد همچنین ما باید آمادگی سیل چند سال قبل را داشته باشیم چون خطر سیل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ را داشتیم لذا همه آماده بودیم و اگر آماده نبودیم فجایع جدی اتفاق می افتاد.​

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان