آیین ‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان

در این مطلب از صفحه اقتصاد به آیین ‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان پرداخته ایم. با ما همراه باشید!

آیین ‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان
صفحه اقتصاد -

آیین ‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌ های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان (شماره ۱۴۰۲/۲۲۹۱۰/دش مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲)

وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان اداری و استخدامی کشور ـ سازمان برنامه و بودجه

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها

بنیاد ملی نخبگان ـ دانشگاه فرهنگیان

ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه «آیین ‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۵۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد مورخ ۱۴۰۲/۸/۷ شورای ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی) به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ می‌گردد:

آیین ‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌ های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان

مقدمه

در راستای اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره تحول در نظام آموزش‌وپرورش مبنی بر حرکت در جهت «رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان» (بند۱)، و «به‌سازی و اعتلاء منابع آموزش‌وپرورش … با تأکید بر بازنگری در شیوه‌های جذب، تربیت، نگهداشت و به‌کارگیری بهینه‌ نیروی انسانی و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد» (بند ۳ـ ۲)؛ همچنین الزام راهکار ۳ـ۱۱ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تأکید راهبرد ملی ۲ ذیل راهبرد کلان ۸ نقشه جامع علمی کشور، سند راهبردی کشور در امور نخبگان و نیز تکلیف ماده‌واحده مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «شناسایی، جذب و تأمین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی کارآمد از طریق دانشگاه فرهنگیان» و نظر به ظرفیت‌ها و تکالیف مندرج در دستورالعمل جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور (مصوب هیئت‌وزیران ۱۴۰۰/۱۱/۱۷) بر اساس مأموریت دانشگاه فرهنگیان در زمینه «تأمین و تربیت توانمندسازی منابع انسانی آموزش‌وپرورش» (ماده ۱ اساسنامه) و اولویت نخبگان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان (تبصره ۴ ماده ۲۰)، در راستای تحقق ماده یک «سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان» مبنی بر «ارتقاء نظام تخصصی تربیت دانشجو ـ معلم» (مصوب جلسه ۸۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» به شرح ذیل احصاء و با هماهنگی معاونت‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در وزارت‌های آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان، در دانشگاه فرهنگیان و با نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت، اجرا می‌گردد.

ماده ۱ـ هدف و رویکردهای اساسی

هدف این ‌آیین‌نامه عبارت است از کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی.

رویکردهای اساسی حاکم بر فرایندهای این ‌آیین‌نامه عبارت‌اند از:

۱ـ توجه به الزامات اسناد بالادستی و ظرفیت‌های قانونی

۲ـ توجه به دلالت‌های مبانی نظری استعداد

۳ـ اهمیت مدیریت و نگهداشت استعدادهای برتر

۴ـ تنوع‌بخشی به روش‌های شناسایی و جذب نخبگان

۵ ـ رعایت عدالت تربیتی با توجه ویژه به مناطق محروم

ماده۲ـ تعاریف

الف ـ وزارت: منظور از وزارت در این ‌آیین‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران است.

ب ـ ستاد تعلیم و تربیت: منظور از ستاد تعلیم و تربیت در این ‌آیین‌نامه شورای ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ج ـ هیأت جذب و پذیرش: شورایی است متشکل از افراد حقوقی و حقیقی که ستاد تعلیم و تربیت‌ می‌تواند مسئولیت‌ها و اختیارات خود در ‌برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر این ‌آیین‌نامه را به آن واگذار نماید.

د ـ دبیرخانه: به‌منظور تهیه و تدوین برنامه‌ها و دستورالعمل‌‌ها و همچنین برگزاری جلسات هیأت جذب و پذیرش و پیگیری امور مربوط به اجرای ‌آیین‌نامه، دبیرخانه‌ای در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد.

ماده۳ـ ترکیب هیأت جذب و پذیرش

ترکیب اعضای هیأت جذب و پذیرش به شرح ذیل‌ می‌باشد:

۱ـ رئیس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیأت جذب و پذیرش)

۲ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها

۳ـ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۴ـ رئیس مرکز برنامه‌‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش

۵ ـ معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور

۶ ـ چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

تبصره۱ـ عضویت اعضای حقیقی هیأت با حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمیت‌ می‌یابد.

تبصره۲ـ مسئولیت دبیری جلسات بر عهده معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

تبصره۳ـ جلسات هیأت مذکور با اکثریت مطلق اعضا رسمیت می‌یابد و در صورت عدم امکان حضور اعضای بندهای ۲ تا ۵، عضو مذکور نماینده تام‌الاختیار خود را با حق رأی معرفی می‌نماید.

ماده۴ـ وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش

۱ـ تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و تعیین شایستگی‌ها، امتیازات، حدنصاب‌ها، ابزارهای ارزیابی و صلاحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر موضوع ماده ۷ این آئین‌نامه.

۲ـ تصویب دستورالعمل‌های لازم برای اعطاء مشوق‌ها، موضوع ماده ۹ این آئین‌‌نامه.

۳ـ تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای بهره‌‌مندی از مشوق‌‌ها موضوع تبصره ۱ ماده ۹ این آئین‌‌نامه.

۴ـ نظارت بر فعالیت‌های دبیرخانه و حسن اجراء آیین‌‌نامه.

تبصره: در مواردی که مصوبات دارای بار مالی برای بودجه عمومی دولت باشد و یا آثار و تبعات اداری و استخدامی اعم از حقوق و مزایا، جذب، به‌کارگیری و استخدام، طبقه‌بندی مشاغل و مانند آن را در برداشته باشد، رعایت مقررات عمومی حاکم و کسب مجوزهای لازم از سازمان برنامه‌وبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور در فرآیند تصویب هیأت جذب و پذیرش، الزامی است.

ماده۵ ـ ظرفیت و شرایط پذیرش

سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‌ ـ محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش‌وپرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی به‌‌صورت پذیرش بدون آزمون از طریق روش جایگزین پیش‌بینی‌شده در این ‌آیین‌نامه با رعایت انتشار آگهی عمومی، اختصاص می‌‌یابد.

تبصره: در صورت عدم تحقق جذب حداقل ۱۰ درصدی، به سبب لزوم حفظ کیفیت پذیرفته‌‌شدگان، باقی‌مانده ظرفیت از محل داوطلبان آزمون سراسری تکمیل شود.

۱ـ فرآیند جذب و پذیرش دانشجو ـ معلمان با توجه به امکانات و سیاست‌های دانشگاه، مطابق با آئین‌نامه مربوطه، با هماهنگی مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، توسط دانشگاه فرهنگیان انجام می‌پذیرد.

۲ـ پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسب‌شده (به‌‌عنوان شایستگی تخصصی) و ۴۰ درصد نمره (به‌‌عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی) و پس از تأیید گزینش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب‌‌شده، صورت خواهد گرفت که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌گردد.

۳ـ داوطلبین منتخب، پس از طی فرآیندهای قانونی و احراز شرایط مندرج در ماده (۴) مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان» علاوه بر اینکه مشمول قانون متعهدین خدمت شده از مزایای ویژه پیش‌بینی‌شده در ماده ۹ بهره‌مند می‌‌‌گردند.

۴ـ این آیین‌نامه به مدت دو سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌‌شود و سپس با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت تثبیت خواهد شد.

ماده۶ ـ شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان

الف) شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این ‌آیین‌نامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش‌وپرورش خواهد بود.

ب) شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیین‌شده در ‌آیین‌نامه خواهد بود.

تبصره۱ـ پذیرش برای دانش‌آموزان تا دو سال پس از دانش‌‌آموختگی و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

تبصره۲ـ پذیرش برای طلاب تا دو سال پس از فارغ‌‌التحصیلی از سطح ‌‌یک و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

تبصره۳ـ مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این آیین‌‌نامه اضافه می‌گردد.

ماده۷ـ شناسایی و جذب استعدادهای برتر

شناسایی استعدادهای برتر از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد. بر این اساس؛ دانش‌آموزان واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان، امتیازاتی را طبق دستورالعمل‌‌های مربوطه کسب کرده و از مزایای پیش‌بینی‌شده برخوردار خواهند شد.

۱ـ راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان؛

۲ـ برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول؛

۳ـ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی ـ مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش‌‌سراهای دانش‌آموزی و…) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول؛

۴ـ حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی؛

۵ ـ اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل؛

۶ ـ برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری)؛

۷ـ دارندگان رتبه‌ زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت)؛

۸ ـ دارا بودن امتیاز معدل ۱۶ در آزمون نهایی (به‌صورت تأثیر ضریب مثبت و منفی).

تبصره۱ـ ضریب تأثیر امتیازات متناسب با رشته‌ی داوطلب در دانشگاه فرهنگیان تدوین و اعمال‌ می‌گردد و جمع امتیازات ملاک عمل خواهد بود.

تبصره۲ـ دستورالعمل مربوط به حمایت از رشته‌های حائز اولویت با تأکید بر آموزش ابتدایی و علوم انسانی تدوین خواهد شد.

تبصره۳ـ به‌روزرسانی و پایش مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها توسط دبیرخانه و با تأیید ستاد تعلیم و تربیت انجام خواهد شد.

تبصره۴ـ برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات ، جشنواره‌ها و رویدادها، متناسب با کیفیت هرکدام از آن‌ها، سقف امتیاز متفاوت خواهند داشت.

ماده۸ ـ مسئولیت‌ها و اختیارات دبیرخانه

دبیرخانه اجرایی طرح که در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد، مسئولیت‌های زیر را بر عهده خواهد داشت.

۱ـ تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها جهت تصویب در ستاد تعلیم و تربیت.

۲ـ نظارت عملکردی بر اجرای ‌آیین‌نامه و ارائه گزارش سالانه به ستاد تعلیم و تربیت.

۳ـ رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب‌شده برای بهره‌‌مندی از امکانات ماده ۹ این آئین‌‌نامه.

۴ـ رسیدگی به شکایات مرتبط با فرآیندهای اجراء ‌آیین‌نامه.

ماده۹ـ مشوق‌ها

پذیرفته‌شدگان از طریق این ‌آیین‌نامه از امتیازات و مشوق‌های زیر بهره‌مند خواهد شد:

۱ـ اعطاء بورسیه تحصیلی به دانش‌آموزان برگزیده نهایی، تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه.

۲ ـ متناسب‌سازی برنامه درسی تربیت‌معلم مبتنی بر الگوهای استاد ـ شاگردی (رهیاری)، متناسب‌سازی الگوی کارورزی، و غنی‌سازی فرصت‌های یادگیری مستعدان از طریق تسهیل شرکت در دوره‌ها، بازدید‌ها، فرصت‌های مطالعاتی و … بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه.

۳ـ اعطاء تسهیلات مربوط اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیأت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره‌های پودمان.

۴ـ اعطاء تسهیلات در زمینه تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه‌های دولتی، حوزه‌‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته‌‌های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر.

۵ ـ اعطاء تسهیلات برای ایفاء مسئولیت اجتماعی به‌ویژه برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقاء.

۶ ـ اعطاء تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت‌های مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش‌‌وپرورش و اعطاء تسهیلات مرتبط با دستورالعمل‌ها و ضوابط انتصابات، ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور.

تبصره۱ـ بهره‌مندی از امتیازات و مشوق‌ها، منوط به تحقق شرایط پویایی در طول دوره تحصیل خواهد بود.

تبصره۲ـ بهره‌مندی استعدادهای برتر در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، از مشوق‌های تعیین‌شده در این آئین‌نامه با تدوین شیوه‌نامه‌ اختصاصی و تصویب ستاد تعلیم و تربیت بلامانع خواهد بود.

ماده۱۰ـ وظایف نهادی

به منظور تحقق مفاد این ‌آیین‌نامه، نهادهای ذی‌‌ربط دارای وظایف به شرح ذیل هستند:

۱ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور موظف است در زمینه تأمین و تخصیص اعتبارات و بودجه مربوط به اجراء احکام آئین‌‌نامه، اقدام نماید.

۲ـ دانشگاه فرهنگیان موظف است اعتبارات و بودجه و زیرساخت اجرایی احکام آئین‌‌نامه را به‌صورت سالانه پیش‌بینی نماید.

۳ـ تمامی مراجع و دستگاه‌های ذی‌‌ربط اعم از مراجع درون وزارت آموزش‌وپرورش و نهادهای ذی‌‌ربط در دولت موظف‌اند جهت تحقق این ‌آیین‌نامه و اعطاء مشوق‌های پیش‌بینی‌شده نسبت به انجام همکاری‌‌های لازم با دانشگاه فرهنگیان اقدام نمایند.

ماده۱۱ـ هرگونه اصلاح و تغییر در این آئین‌‌نامه منوط به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواهد بود.

ماده۱۲ـ این آیین‌نامه در یک مقدمه و ۱۲ ماده و ۱۴ تبصره در جلسه ۸۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    رتبه کنکور زیر هزار هرمنطقه ،یا رتبه زیر هزارکشوری؟؟؟

    رتبه های زیر هزار کشوری که میشوند رتبه های زیر پنجاه منطقه ،همشون فوق فوق فوق نخیه هستند
    رتبه های زیر هزار کشوری که میشوند رتبه های زیر پنجاه هر منطقه

    به نطرتان رتبه زیر پنجاه منطقه یک و دو و سه میاد التماس شغل کند ؟؟؟

    حداقل میگفتید رتبه های زیر پاتصد کنکور سراری که حداقل کلی نخبه وارد دستگاهای کشور شود ،
    مثل ایثارگران که نود درصد استخدامی های چهارسال گذشته بوده

  • ناشناس

    گفتند رتبه های زیر هزارکنکور جز استعدادهای برتر هستند

    رتبه کنکور زیر هزار کشوری که میشوند رتبه های زیر پنجاه منطقه یک و دو و سه و مناطق محروم و اینها که فوق نخبه و فوق استعداد برتر هستند

    حداقل میگفتید رتبه های زیر ۵۰۰ منطقه یک و دو و سه و مناطق محروم کنکور ،که کلی نخبه یا همان استعداد برتر وارد دستگاهای اجرایی شوند

    رتبه زیر هزار کشوری که میشود رتبه زیر پنجاه هر منطقه
    به نظرتان این فوق نخبه ها رتبه های زیر پنجاه هر منطقه که نمیان ،اگر هم بیان ،دستگاهای اجرایی که کارمند شوند استعدادشان نابود میشود
    بهتر نبود میگفتید رتبه های زیر ۵۰۰ منطقه ایی کنکور ،جز استعدادهای برتر هستند اینها اگر وارد دستگهای اجرایی شوند میتوانند تحول ایجاد کنند و گرنه رتبه زیر هزار کشوری یا زیر پنجاه منطقه که بیان دستگهای اجرایی نابود میشوند باید خیلی بهتر از این حمایت شوند

  • ناشناس

    به نطرتان رتبه های زیر پنجاه کنکور منطقه یک و منطقه دو و منطقه سه و مناطق محروم ،،کنکور سراسری که جز فوق فوق فوق نخبه وفوق فوق استعدا د برتر هستند و ،رتبه های زیر هزار کشوری هستند ،،، باید بروند دستگاهای اجرایی کارمتد شوند یا باید خیلی بهتر از اینها حمایت شوند
    بهتر بود میگفتند رتبه های زیر پانصد کنکورهر منطقه ،منطقه محروم ،منطقه سه ،منطقه دو ،منطقه یک ،،جز استعدادهای برتر هستند و اگر وارد دستگاهای احرایی شوند باعث تحول در ایران خواهند شد

  • ناشناس

    وقتی رتبه زیر پنجاه منطقه باشی
    رتبه نهصد کشوری ،،همه جا برات کار هست
    کار شاقی نکردید

  • ناشناس

    شما بیان تو گروهای کشوری معلم ها که چند هزار معلم داخلشون هستند تووایتا ،،هیچ کدام این وزیر قبول ندارند ،این وزیر به معلمان تحمیل شده و ضربه های زیادی به سفره معلمان زده ،از هیچ لحاظ مورد تایید معلمان نیست

اخبار ویژه