تقویم نجومی امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ + رویدادهای نجومی ۳۰ ژانویه همراه با تقویم نجومی همسران ۱۸ رجب ۱۴۴۵

تقویم دقیق نجومی همسران امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ شمسی مطابق با ۱۸ رجب ۱۴۴۵ قمری، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و تقویم نجومی اسلامی همراه با آداب امروز از مناسبت های دینی و اسلامی و قمر در عقرب از نظرتان می گذرد.

تقویم نجومی امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ + رویدادهای نجومی ۳۰ ژانویه همراه با تقویم نجومی همسران ۱۸ رجب ۱۴۴۵
صفحه اقتصاد -

امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ متعلق است به امام سجاد علیه‌السلام امام باقر علیه‌السلام امام صادق علیه‌السلام. سفارش شده تا اعمال نیک خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان شود.

مناسبت‌های دینی در تقویم نجومی امروز

امروز قمر در «برج سنبله» است.

برای امور زیر خوب است:

امور مشارکت

امور تجاری

امور زراعی

بنایی و ساخت و ساز

خرید مغازه، باغ، منزل

ارسال کالا

نوشتن سند و قباله و قرارداد

ممنوعات؛ امور ازدواجی

زایمان، خوب است.

مسافرت، خوب است.

انعقاد نطفه، شهادت در راه خدا نصیب چنین فرزندی گردد. ان‌شاءالله

اصلاح سر و صورت، باعث غم می‌شود.

حجامت، خون دادن، فصد و زالو انداختن، باعث مشکلات مغزی می‌شود.

ناخن گرفتن، روز مناسبی نیست. باید بر هلاکت خود بترسد.

بریدن پارچه، روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید. به روایتی آن لباس یا در آتش می‌سوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد. خرید لباس اشکال ندارد. کسانی که شغلشان خیاطی است می‌توانند در روزهای خوب بُرش بزنند و در روزهای دیگر آن را تکمیل کنند.

تعبیر خواب، رویایی که امشب (شب سه شنبه) دیده شود، تعبیرش در آیه ۱۸ سوره مبارکه "کهف" است.

﴿﷽ و تحسبهم ایقاظا و هم رقود﴾

و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که چیزی از دوست یا دشمن خواب بیننده، به وی برسد. چیزی همانند آن قیاس گردد.

وقت استخاره، از ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲، از ساعت ۱۶ تاعشای آخر (وقت خوابیدن)

ذکر روز سه شنبه، یا ارحم الراحمین  ۱۰۰ مرتبه

ذکر بعد از نماز صبح، ۹۰۳ مرتبه «یا قابض» که موجب رسیدن به آرزوها می‌گردد.

آیا امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ قمر در عقرب است؟

تقویم نجومی

امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ قمر در عقرب نیست.

قمر در عقرب بهمن ماه روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۳ دقیقه شروع و تا روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه ساعت ۱۱:۰۳ ادامه دارد.

قمر در عقرب بر مبنای برج عقرب

یک مبنای دیگر که اهل نجوم در رابطه با قمر در عقرب بیشتر از آن آگاهی دارند و سختی کار آن این است که شناخت آن نیاز به تخصص های خاص نجومی دارد، وجود قمر در برج عقرب هست که معمولا از انتهای زمان وجود قمر در صورت فلکی عقرب آغاز می شود و تا دو روز بعد ادامه دارد، این مبنا یک مبنای کاملا تخصصی است که از اختبارات دقییق نجومی بدست می آید و اکثرا به این زمان اهمیت داده نمی شود اما از آن جایی که احتیاط شرط عقل است، گاهی اقتضای این وجود دارد از انجام امور مهمه درایام قمر در عقرب خود داری کرد تا بهترین نتیجه بدست آورده شود.

دعای روز سه شنبه

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ وَالْحَمْدُ حَقُّهُ کَمَا یَسْتَحِقُّهُ حَمْداً کَثِیراً، وَأَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلّا مَا رَحِمَ رَبِّى، وَأَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّیْطَانِ الَّذِى یَزِیدُنِى ذَنْباً إِلَىٰ ذَنْبِى، وَأَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ کُلِّ جَبَّارٍ فَاجِرٍ، وَسُلْطَانٍ جَائِرٍ، وَعَدُوٍّ قَاهِرٍ . اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى مِنْ جُنْدِکَ فَإِنَّ جُنْدَکَ هُمُ الْغَالِبُونَ، وَاجْعَلْنِى مِنْ حِزْبِکَ فَإِنَّ حِزْبَکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ستایش خدا راست و ستایش برازنده او آن‌چنان‌که شایسته حضرت اوست، ستایشی بسیار و به او پناه می‌برم از شر نفسم، این‌که نفس مسلماً به زشتی بسیار فرمان می‌دهد جز آنکه پروردگارم رحم کند و به خدا پناه می‌برم از گزند شیطانی که گناه بر گناهم می‌افزاید و به قدرت او از هر گردنکش نابکار و پادشاه ستمکار و دشمن قهّار، پرهیز می‌کنیم؛ خدایا مرا از سپاهیانت قرار ده، چراکه همانا فقط سپاه تو پیروز است و مرا از حزب خود قرار ده که تنها حزب تو رستگار است؛

وَاجْعَلْنِى مِنْ أَوْلِیَائِکَ فَإِنَّ أَوْلِیاءَکَ لَاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ، اللّٰهُمَّ أَصْلِحْ لِى دِینِى فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِى، وَأَصْلِحْ لِى آخِرَتِى فَإِنَّها دَارُ مَقَرِّى، وَ إِلَیْهَا مِنْ مُجاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّى، وَاجْعَلِ الْحَیَاةَ زِیادَةً لِى فِى کُلِّ خَیْرٍ، وَالْوَفَاةَ رَاحَةً لِى مِنْ کُلِّ شَرٍّ؛

و هم از دوستانت قرارم ده که بر دوستانت ترسی نیست و اندوهگین نمی‌شوند، خدایا دینم را برایم سامان ده که آن وسیله‌ی در امان بودن و دوری من از گناه است و آخرتم را آباد ساز که آنجا خانه پایدار من و گریزگاهم از همسایگی دون‌صفتان است و زندگی را برایم زمینه افزونی در هر خیر و مرگم را برایم آرامش از هر گزندی قرار ده؛

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیِّینَ، وَتَمَامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلِینَ، وَعَلَىٰ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، وَأَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِینَ، وَهَبْ لِى فِى الثُّلَثَاءِ ثَلَاثاً: لَاتَدَعْ لِى ذنْباً إِلّا غَفَرْتَهُ، وَلَا غَمّاً إِلّا أَذْهَبْتَهُ، وَلَا عَدُوّاً إِلّا دَفَعْتَهُ، بِبِسْمِ اللّٰهِ خَیْرِ الأَسْمَاءِ، بِسْمِ اللّٰهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ، أَسْتَدْفِعُ کُلَّ مَکْرُوهٍ أَوَّلُهُ سَخَطُهُ، وَأَسْتَجْلِبُ کُلَّ مَحْبُوبٍ أَوَّلُهُ رِضَاهُ، فَاخْتِمْ لِى مِنْکَ بِالْغُفْرانِ یَا وَلِىَّ الْإِحْسَانِ.

خدایا، بر محمّد خاتم پیامبران و کامل‌کننده شمار رسولان و بر خاندان پاک و پاکیزه او و بر یاران برگزیده‌اش درود فرست و در روز سه‌شنبه سه حاجتم را روا کن: گناهی برایم مگذار جز آنکه بیامرزی و نه اندوهی جز آنکه آن را برطرف سازی و نه دشمنی جز آنکه دور گردانی، به نام خدا که بهترین نام‌هاست، به نام خدا پروردگار زمین و آسمان، دوری هر ناخوشایندی را که ابتدایش خشم خداست و نیل به هر محبوبی را که آغازش خوشنودی اوست خواستارم، پس از سوی خود سرانجامم را به آمرزش پایان ده، ای صاحب نیکی.

تقویم نجومی امروز

نماز روز سه شنبه

و نیز از آن حضرت [امام عسکری] روایت شده: که هرکه روز سه‌شنبه شش رکعت نماز بخواند و در هر رکعت پس از سوره «حمد» آیه «آمَنَ الرَّسُولُ» را تا آخر و یک مرتبه سوره «إِذٰا زُلْزِلَتِ» را بخواند خداوند گناهان او را بیامرزد و همچون روزی که از مادر به دنیا آمده از گناهان بیرون می‌رود.

راوی از آن حضرت پرسید در چه وقتی از روز باید این نماز را بجای آورد؟ فرمود: بین طلوع آفتاب تا ابتدای ظهر.

زیارت روز سه شنبه امام سجاد امام باقر و امام صادق (ع)

السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ، السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَعْلامَ التُّقىٰ، السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّکُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ، مُعادٍ لِأَعْدائِکُمْ، مُوَالٍ لِأَوْلِیَائِکُمْ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیْکُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ کَمَا تَوالَیْتُ أَوَّلَهُمْ، وَأَبْرَأُ مِنْ کُلِّ وَلِیجَةٍ دُونَهُمْ، وَأَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَالْعُزَّىٰ . صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَیْکُمْ یَا مَوالِىَّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ . السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَسُلالَةَ الْوَصِیِّینَ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، یَا مَوالِىَّ هٰذَا یَوْمُکُمْ وَهُوَ یَوْمُ الثُّلَثَاءِ، وَأَنَا فِیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَمُسْتَجِیرٌ بِکُمْ، فَأَضِیفُونِى وَأَجِیرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَکُمْ وَآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.

سلام بر شما ای خزانه‌داران علم خدا، سلام بر شما ای مفسران وحی خدا، سلام برشما ای پیشوایان هدایت، سلام بر شما ای نشانه‌های پارسایی، سلام بر شما ای فرزندان رسول خدا، من به حق شما دانا و به موقعیت شما بینایم و با دشمنانتان دشمن و با دوستانتان دوستم، پدر و مادرم فدایتان، درودهای خدا بر شما باد. خدایا! من دوست دارم آخرین اینان را چنان‌که دوست داشتم اولینشان را و از هر صف‌بندی در برابر ایشان بیزاری می‌جویم و به جبت و طاغوت و لات و عُزّی [بتان روزگار جاهلیت] کفر می‌ورزم، ای سروران من، درودهای خدا و رحمت و برکاتش بر شما باد، سلام بر تو ای سرور عابدان و زبده جانشینان، سلام بر تو ای شکافنده‌ی دانش پیامبران، سلام بر تو ای راست‌گوی پذیرفته شده در گفتار و کردار، ای سروران من، امروز روز سه‌شنبه روز شماست و من در این روز میهمان شما و پناهنده به شمایم، پذیرای من باشید و پناهم دهید، به حق مقام خدا نزد شما و اهل‌بیت پاکیزه و پاکتان.

تقویم نجومی امروز خورشیدی

خورشیدی: سه شنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

تقویم نجومی امروز میلادی

میلادی: Tuesday, January 30, 2024 2024-01-30

تقویم نجومی امروز قمری

قمری: الثلاثاء، ١٨ رجب ١٤٤٥ ۱۴۴۵/۰۷/۱۸

برج فلکی امروز

برج فلکی : دلو

فهرست مناسبت های امروز تقویم نجومی سه شنبه 10 بهمن 1402 خورشیدی

فهرست مناسبت های تقویم نجومی امروز سه شنبه 10 بهمن 1402 به شرح زیر است:

  1. ۱۰ بهمن جشن سده
  2. ۱۰ بهمن درگذشت ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی مردم هندوستان در مبارزه با استعمار امپراتوری بریتانیا. [ 30 January ]

تقویم نجومی آذر ۱۴۰۲

رویدادهای نجومی هفته‌ی اول بهمن ۱۴۰۲

شنبه ۳۰ دی

بامداد شنبه می‌توانید شاهد نزدیکی زهره، عطارد و ستاره‌ی قلب العقرب باشید. این هم‌نشینی روز بعد هم تا حدودی قابل مشاهده است. اوایل عصر امروز سمت راست ماه غول‌پیکر و درخشان، با فاصله‌ی حدود ۱.۳ درجه به دنبال خوشه‌ی تماشایی «پروین» (Pleiades) یا همان جرم «مسیه ۴۵» (M45) بگردید. یک دوربین دوچشمی به رصد بهتر آن در میان نور ماه کمک می‌کند. این مقارنه از ابتدای شب تا بامداد قابل مشاهده است.

با فاصله‌ی تقریبا یک مشت پایین سمت چپ ماه، می‌توانید ستاره‌ی نارنجی رنگ «دبران» (Aldabaran) را ببینید که در میان خوشه‌ی ستاره‌ای «قلائص» (Hyades) جای گرفته است.

این شب‌ها ستاره‌ی «شباهنگ» (Sirius) هم پایین‌تر از صورت فلکی «جبار» (Orion) سمت جنوب شرقی آسمان به زیبایی چشمک می‌زند. حدود ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰ بسته به موقعیت مکانی شما، این ستاره دقیقا زیر ستاره‌ی شاخص «ابط الجوزا» (Betelgeuse) در شانه‌ی شکارچی قرار می‌گیرد.

یک‌شنبه ۱ بهمن

ماه که کم‌کم به نیمه نزدیک می‌شود، در ابتدای امشب درست بالای سر و میان دبران و ستاره‌ی «سروش» (Capella) می‌درخشد.

دوشنبه ۳ بهمن

قمر زمین امشب در یک منطقه‌ی پر ستاره از آسمان زمستان حضور خواهد داشت و برای دیدن آن کافی است در ابتدای شب رو به شرق آسمان بایستید. سمت چپ بالای ماه، می‌توانید ستاره‌ی سروش را مشاهده کنید و کمی دورتر سمت راست ماه، دبران با رنگ نارنجی خود می‌درخشد.

سمت چپ پایین ماه هم سرپیشین و سرپسین دو ستاره‌ی شاخص صورت فلکی دو پیکر حضور دارند و سمت راست آن ابط الجوزا جای گرفته است. بنابراین امشب می‌توانید مجموعه‌ای تماشایی از ستاره‌ها را در اطراف ماه رصد کنید.

سه‌شنبه ۴ بهمن

شکل واضح صورتواره‌ی صلیب شمالی بزرگ در صورت فلکی «قو» (Cygnus) که در بالای آن «دنب» (Deneb) قرار دارد، درست بعد از غروب سمت غرب و شمال غربی آسمان تقریبا به شکل قائم قرار گرفته است. یک ساعت بعد هم به افق می‌رسد و کم‌کم غروب می‌کند.

چهارشنبه ۵ بهمن

ساعت ۰۵:۴۵ صبح می‌توانید اجتماع سیاره‌ی زهره با سه جرم از اجرام مسیه را تماشا کنید که قطعا سوژه‌ی رصدی خوبی برای منجمان آماتور خواهد بود. این سیاره با سحابیه سه تکه (M30)، سحابی مرداب (M8) و خوشه‌ی ستاره‌ای M21 در یک میدان دید دو درجه‌ای قرار می‌گیرند که برای رصد آن‌ها به ابزار اپتیکی نیاز خواهید داشت.

در ابتدای شب هم با فاصله‌ی دو تا سه انگشت در طول بازوی کشیده (حدود ۲.۴ درجه)، به بالای ماه نگاه کنید تا بتوانید ستاره‌های سرپیشین و سرپسین را که به شکل عمودی بالای هم قرار گرفته‌اند ببینید.

پنج‌شنبه ۶ بهمن

ماه امشب بسیار تماشایی است. ماه کامل در ساعت ۲۱:۲۴ روی می‌دهد و علاوه بر این، قمر زمین در یک خط تقریبا مستقیم با ستاره‌های «شعرای شامی» (Procyon)، و شباهنگ یا «شعرای یمانی» قرار می‌گیرد.

هنوز ابتدای زمستان است، اما صورت فلکی بهاری «شیر» (Leo) با تاریکی هوا در سمت شرق آسمان بالا می‌آید. این صورت فلکی برای دو شب آینده میزبان ماه درخشان خواهد بود. ساعت ۲۳:۳۰ هم می‌توانید با استفاده از ابزار اپتیکی مقارنه‌ی ۳ درجه‌ای ماه و خوشه‌ی ستاره‌ای کندوی عسل (M44) را تماشا کنید.

جمعه ۷ بهمن

به محض تاریک شدن کامل هوا، می‌توانید مثلث زمستانی را در جنوب شرقی آسمان ببینید. شباهنگ درخشان‌ترین و کم‌ارتفاع‌ترین ستاره‌ی آن است. ابط الجوزا در بالای شباهنگ با فاصله‌ی دو مشت حضور دارد و سمت چپ در نقطه‌ی میانی آن‌ها هم می‌توانید شعرای شامی را تماشا کنید.

اگر چشمان تیزبینی داشته باشید یا با استفاده از یک ابزار رصدی می‌توانید رنگ آن‌ها را هم به خوب از هم تفکیک کنید. شباهنگ از نوع طیفی A0 به رنگ سفید سرد، ابط الجوزا از رده‌ی طیفی M2 به رنگ زرد مایل به نارنجی و شعرای شامی از رده‌ی طیفی F5 سفید مایل به زرد کم رنگ است.

و با بیدار ماندن تا بامداد روز شنبه اگر افق بازی در اختیار داشته باشید، می‌توانید هم‌نشینی عطارد و مریخ کم‌نور را پیش از روشن شدن هوا در بالای افق جنوب شرقی ببینید.

وضعیت سیارات در هفته‌ی اول بهمن ۱۴۰۲

عطارد با قدر ۰.۲- این هفته در سپیده‌دم ۱۱ تا ۱۲ درجه پایین سمت چپ سیاره‌ی درخشان زهره حضور خواهد داشت. بازه‌ی زمانی میان طلوع عطارد و طلوع خورشید هر روز کمتر می‌شود بنابراین فرصت رصد صبحگاهی فعلی آن را از دست ندهید. این سیاره همچنین در پایان هفته یک مقارنه‌ی دیدنی با مریخ دارد.

زهره با قدر ۴.۰- هنگام سحر در جنوب شرقی آسمان می‌درخشد و البته هر هفته از ارتفاع آن کاسته می‌شود. در صبح ۱ بهمن، با فاصله‌ی حدود ۱۹ درجه سمت راست بالای سیاره‌ی ناهید به دنبال قلب العقرب به رنگ قرمز-نارنجی باشید. این دو جرم یک هفته‌ی بعد، ۲۷ درجه از هم فاصله خواهند داشت.

مریخ با قدر ۱.۳ در اواخر این هفته هرچند موقعیت رصدی دشواری خواهد داشت اما اگر سحرخیز باید می‌توانید آن را در افق در نزدیکی عطارد مشاهده کنید. این دو جرم در صبح روز ۷ دی فقط حدود نیم درجه از هم فاصله دارند.

مشتری با قدر ۲.۴- در صورت فلکی حمل حضور دارد و از هنگام غروب در جنوب آسمان با ارتفاع زیادی رخ‌نمایی می‌کند. سپس به سمت جنوب غربی پایین می‌رود و حوالی نیمه شب تا ساعت ۱ بامداد غروب می‌کند. در یک نمای تلسکوپی به خوبی می‌توانید قرص مشتری را به همراه قمرهای گالیله‌ای آن مشاهده کنید.

زحل با قدر ۱.۰ در صورت فلکی دلو قرار دارد و هنگام غروب و پس از آن، سمت غرب و جنوب غربی آسمان به تدریج از ارتفاعش کاسته می‌شود تا در نهایت حدود ساعت ۱۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰ غروب کند.

اورانوس با قدر ۵.۷ در صورت فلکی حمل قرار دارد و در اوایل شب در تاریکی ۱۲ درجه شرقی مشتری پنهان می‌شود. با کمک یک تلسکوپ با قدرت بالا می‌توانید این سیاره را به صورت یک توپ کوچک اما به قطر ۳.۸ ثانیه‌ی قوسی رصد کنید.

نپتون هم به صورت کم‌نورتر با قدر ۷.۹ پس از تاریک شدن هوا، در ۲۱ درجه‌ی شرقی زحل حضور دارد و رصد آن فقط با استفاده از ابزار نجومی ممکن است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد