جدیدترین اخبار مسمومیت سریالی دانش آموزان؛

کدام مدارس شهرها و استان ها درگیر مسمومیت شده اند؟ ماجرا چیست؟

صفحه اقتصاد در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه کدام مدارس شهرها و استان ها درگیر مسمومیت شده اند؟ ماجرا چیست؟ پرداخته است.  ماجرای مسمومیت دانش آموزان؟ ماجرای مسمومیت دانش آموزان کرمانشاهی؟

کدام مدارس شهرها و استان ها درگیر مسمومیت شده اند؟ ماجرا چیست؟

صفحه اقتصاد در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه کدام مدارس شهرها و استان ها درگیر مسمومیت شده اند؟ ماجرا چیست؟ پرداخته است.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر به اردبیل رسید

دانش آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در اردبیل امروز چهارشنبه دچار مسمومیت و تعدادی از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

ایرنا: دانش آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در اردبیل امروز چهارشنبه دچار مسمومیت و تعدادی از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

در پی کسب اطلاع از بروز مسمومیت دانش‌آموزان، خبرنگار ما با حضور در دبیرستان دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما، شاهد بروز این اتفاق در این مدارس شد.

تعدادی از اولیای دانش آموزان در محوطه و بیرون مدارس حضور یافته و پیگیر سلامت فرزندان خود بودند. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ دانش آموزان احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند.

دانش‌آموزان مسموم توسط عوامل اورژانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر منتقل شدند.

دکتر علی محمدیان اردی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در پی تماس تلفنی از طرف تعدادی از مدارس دخترانه با اورژانس، عوامل اورژانس به این مدارس مراجعه کردند که با بررسی های میدانی مشخص شد مجموعاً دانش آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده اند.

وی اضافه کرد: دانش آموزان با علائم تهوع، استفراغ، سردرد ،سرگیجه و علائم تنفسی شکایت داشتند و دانشگاه با به کارگیری همه امکانات اورژانسی خود و شهرستان‌های اطراف با ۲۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه

اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتورلانس اقدام به انتقال دانش آموزان به مراکز درمانی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل اضافه کرد: تا ساعت ۱۲ امروز ۱۰۸ دانش آموز به مراکز درمانی اردبیل منتقل که بیش از ۵۰ درصد آنان در بیمارستان امام خمینی بستری شدند.

محمدیان اردی اضافه کرد: روند درمانی دانش آموزان انجام شده و یا در حال انجام است و عجله ای برای ترخیص دانش آموزان نداریم برای احتیاط حتماً دانش آموزان را نگه میداریم تا مطمئن شویم که همه آنها بهبود یافته اند و آنوقت اقدام به ترخیص آنان می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل اضافه کرد: وضعیت تنفسی دانش آموزان با شرح حالی که من از آنان گرفتم رو به بهبود است.

بیشتر بخوانید:

واکنش احسان علیخانی از مسمومیت سریالی دانش آموزان

آیا مسمومیت سریالی دانش آموزان منجر به تعطیلی مدارس می شود؟

دانش آموزان حداقل ۲۰ مدرسه با مسمومیت مواجه شدند

بیشترین مسمومیت در مدارس دخترانه و مراکز آموزشی در روز جاری اتفاق افتاد. طبق اعلام منابع داخلی، امروز، دو مدرسه هاجر و سیزده آبان در تهرانسر تهران، دبیرستان دخترانه عصمت واقع در منطقه پنج تهران، دبستان دخترانه‌ی یارجانی در نارمک تهران، دو دبیرستان دخترانه در تهرانپارس، مدرسه دخترانه جاجرودی در شرق تهران، هفت مدرسه در اردبیل، دو دبیرستان و دبستان دخترانه در کرمانشاه، دو مدرسه دخترانه در فردیس، حداقل دو مدرسه در قم، دبیرستان دخترانه ۲۲ بهمن در شاهین‌شهر و دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی لرستان دچار مسمومیت شدند.

در حالی که درست سه ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه قم می‌گذرد و هنوز علت این پدیده اعلام نشده امروز مسمومیت ها به صورت گسترده تری در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد.

انتخاب نوشت: نخستین مورد از مسمومیت ها، نهم آذرماه امسال در هنرستان دولتی «نور» در قم رخ داد و به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر منجر شد. از آن روز تا کنون، شبیه این حادثه در مدارس دخترانه دیگری در قم و بروجرد رخ داده. امروز اما این حوادث سر از تهران و سایر استان ها مثل البرز، کرمانشاه و اردبیل هم درآورد.

دانش‌آموزانی که دچار این مسمومیت‌ شدند، معمولا علائمی نظیر بی‌حالی، سوزش گلو و سرگیجه داشته اند که تاکنون دلیلی قطعی برای آن اعلام نشده است.

طبق اعلام منابع داخلی، امروز، دو مدرسه هاجر و سیزده آبان در تهرانسر تهران، دبیرستان دخترانه عصمت واقع در منطقه پنج تهران، دبستان دخترانه‌ی یارجانی در نارمک تهران، دو دبیرستان دخترانه در تهرانپارس، مدرسه دخترانه جاجرودی در شرق تهران، هفت مدرسه در اردبیل، دو دبیرستان‌ و دبستان دخترانه در کرمانشاه، دو مدرسه دخترانه در فردیس، حداقل دو مدرسه در قم، دبیرستان دخترانه ۲۲ بهمن در شاهین‌شهر و دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی لرستان دچار مسمومیت شدند.

آماری از مسمومیت‌ها

آمار دقیقی از مسمومیت‌ها هنوز وجود ندارد. با این حال، زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص تعداد دانش‌آموزان مسموم شده گفته است: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که امروز در جلسه مطرح شد از دوم تا هشتم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»

در آماری دیگر که البته با آمار زهرا شیخی متفاوت است، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز دهم اسفند گفته است: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.

مسمومیت دانش آموزان دختر

روایت دو دانش‌آموز مدرسه ۱۳ آبان تهرانسر از مسمومیتشان

وسط زنگ اول کلاس بودیم و حدود ساعت ۸/۵ ـ ۹ بود که یکی از دانش آموزان بویی حس و به معلم گفت و بدنبالش چند نفر دیگر هم حالشان بد شد. کسی حرف نمی‌زد چون حالمان بد و گلوی همه درد و معده‌هایمان سنگین بود. معلم پرسید همگی اینطور هستید؟ که بیشتر بچه‌ها گفتند حالشان بد است. به مدیر اطلاع و سپس از کلاس درس بیرون بردنمان و در راه‌پله‌ها نشستیم. به اورژانس زنگ زدند و آنها آمدند و بعد با اندازه‌گیری اکسیژنمان وضعیت را بررسی کردند.
ایسنا: انتشار بوی گازی در مدرسه دخترانه در تهرانسر باعث مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شد.

صبح امروز چهارشنبه انتشار بوی گازی در دبیرستان دخترانه سیزه آبان تهرانسر منجر به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شد.

پس از این اتفاق بلافاصله ماشین‌های آمبولانس و آتش نشانی خود را به محل حادثه رساندند و برخی از دانش آموزان مسموم به مراکز درمانی منتقل شدند.

در پی این حادثه نیز تعدادی از اولیای دانش آموزان جلوی مدرسه تجمع کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

دو تن از دانش‌آموزان که امروز در این مدرسه دچار مسمومیت شدند به تشریح این حادثه پرداختند.

به گفته یکی از دانش‌آموزان که توسط والدینش به درمانگاه منتقل شد، وسط زنگ اول کلاس بودیم و حدود ساعت ۸/۵ ـ ۹ بود که یکی از دانش آموزان بویی حس و به معلم گفت و بدنبالش چند نفر دیگر هم حالشان بد شد. کسی حرف نمی‌زد چون حالمان بد و گلوی همه درد و معده‌هایمان سنگین بود. معلم پرسید همگی اینطور هستید؟ که بیشتر بچه‌ها گفتند حالشان بد است. به مدیر اطلاع و سپس از کلاس درس بیرون بردنمان و در راه‌پله‌ها نشستیم. به اورژانس زنگ زدند و آنها آمدند و بعد با اندازه‌گیری اکسیژنمان وضعیت را بررسی کردند.

این دانش‌آموز می‌افزاید: این حالت اول از کلاس ما شروع شد اما بعد مدتی حال دانش‌آموزان کلاس‌های دیگر هم بد و از کلاس خارج شدند بعد به خانواده‌ها اطلاع داده شد. برای ما آب آوردند. من و چند نفر دیگر تب و لرز داشتیم که رویمان پتو انداختند. مادرم آمد و رفتم درمانگاه چون گلوم درد داشتم و نمی‌تونستم راه بروم.

وی در این خصوص که چرا همراه آمبولانس اورژانس به درمانگاه نرفتی سوال می‌کنیم که می‌گوید: اورژانس کسانی که حالشان بد بود را به بیمارستان برد و کسانی که حالشان بهتر بود توسط خانواده‌ها به درمانگاه رفتند.

دانش آموز دیگر این مدرسه نیز با بازگویی روایتی مشابه همین اتفاق در مدرسه (۱۳ آبان) می‌گوید: ما دودی ندیدیم فقط بوی خیلی بدی می‌آمد مثل یک بوی تلخ.

وزیر آموزش و پرورش درباره مسمومیت دانش آموزان: بخش اعظمی از این موضوع ناشی از ایجاد جو روانی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها بوده

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: با دستور رییس‌جمهور مرجع واحدی برای همگرایی این اتفاق ایجاد شد و مسئولیت امر به وزیر کشور سپرده شد و جلسه امروز با حضور دست‌اندرکاران را داشتیم.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: با دستور رییس‌جمهور مرجع واحدی برای همگرایی این اتفاق ایجاد شد و مسئولیت امر به وزیر کشور سپرده شد و جلسه امروز با حضور دست‌اندرکاران را داشتیم.

وی افزود: بخش اعظم این موضوع ناشی از زمینه‌های ایجاد جو روانی در دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بوده و رسانه‌ها در تلطیف این فضا و آرامش بیشتر شرایط کمک کنند تا جریان تعلیم و تربیت را پیش ببریم و دانش‌آموزان که دوران کرونا جامانده بودند، این جاماندگی را دنبال کنیم.

اعتراض یک نماینده مجلس: صدها دختربچه در دبستان‌ها پرپر می‌‌شوند؛ چه کسی پاسخگوست؟

مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد و چگنی در جریان جلسه علنی امروز مجلس گفت: دختربچه‌های مظلوم و معصوم در دبستان‌ها در حال پرپر شدن هستند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا فقط تمرکز روی بودجه است؟ ما امروز مشکل امنیتی داریم. اگر در بحث بودجه نیز بخواهم صحبت کنم اکنون سه همت برای گازرسانی به برخی از استان‌ها تخصیص داده شد. چه می‌شد یک همت بیشتر تخصیص می‌دادید و در لرستان که در بخش شورآباد مردم در زیر برف دچار مشکل هستند نیز گازرسانی صورت می‌گرفت؟ اما موضوع مهم این است که دختربچه‌های مظلوم ما در حال پرپر شدن هستند. اگر دختر خود ما بود نیز اینگونه رفتار می‌کردید؟ چرا باید مجلس هیچ واکنشی به این موضوع نشان ندهد.

ایسنا: موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف در مجلس جنجال برانگیز شد و برای دقایقی جلسه علنی مجلس را متشنج کرد.

مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد و چگنی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ خطاب به رئیس مجلس بیان کرد: ما اکنون در حال بررسی بودجه در مجلس هستیم اما حقیقتا با دو بحران ملی و فراملی مواجه هستیم. تحقیر سرباز ایرانی به دنبال واگذاری سفارت افغانستان به طالبان رخ داد. چه کسی پاسخگوی این همه اهانت و گستاخی با سرباز ایران است. به کجا چنین شتابان؟

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر دختربچه‌های مظلوم و معصوم در دبستان‌ها در حال پرپر شدن هستند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا فقط تمرکز روی بودجه است؟ ما امروز مشکل امنیتی داریم. اگر در بحث بودجه نیز بخواهم صحبت کنم اکنون سه همت برای گازرسانی به برخی از استان‌ها تخصیص داده شد. چه می‌شد یک همت بیشتر تخصیص می‌دادید و در لرستان که در بخش شورآباد مردم در زیر برف دچار مشکل هستند نیز گازرسانی صورت می‌گرفت؟ اما موضوع مهم این است که دختربچه‌های مظلوم ما در حال پرپر شدن هستند. اگر دختر خود ما بود نیز اینگونه رفتار می‌کردید؟ چرا باید مجلس هیچ واکنشی به این موضوع نشان ندهد.

پس از اتمام تذکر محمودوند، محمدتقی نقدعلی با حضور در مقابل وی تذکری را به وی در این خصوص اعلام کرد و سپس محمودوند با صدایی بلند خطاب به وی گفت: شما که معلم اخلاق هستید اگر این اتفاق برای دختر شما می‌افتاد چه کاری می‌کردید؟ در حالی که محمودوند بلند بلند مطالبی را خطاب به نقدعلی مطرح می‌کرد گروهی از نمایندگان دور وی جمع شده و سعی داشتند وی را آرام کنند.

عباس آخوندی: مسمومیت دانش آموزان دختر بی‌گمان یک جنایت انسانی و فاجعه‌ی حکمرانی است

مسمومیت دانش آموزان دختر بی‌گمان یک جنایت انسانی و فاجعه‌ی حکمرانی است

عباس آخوندی طی یادداشتی که در صفحه‌ی توییترش منتشر کرده با هشتگ مدارس نظامیه نوشت: مسمومیت دانش آموزان دختر بی‌گمان یک جنایت انسانی و فاجعه‌ی حکمرانی است. ضمن ضرورت شناسایی عوامل این جنایت باید ریشه‌های تفکر آن خشک شود. دریغ از بزرگترین دستاورد ج. ا. ا. آموزش عمومی دختران که این‌گونه پایمال شود.

عباس آخوندی طی یادداشتی که در صفحه ی توییترش منتشر کرده با هشتگ مدارس نظامیه به مسمومیت سریالی دانش آموزان واکنش نشان داد.

عباس آخوندی نوشت:

مسمومیت دانش آموزان دختر بی‌گمان یک جنایت انسانی و فاجعه‌ی حکمرانی است. ضمن ضرورت شناسایی عوامل این جنایت باید ریشه‌های تفکر آن خشک شود.

دریغ از بزرگترین دستاورد ج.ا.ا.،آموزش عمومی دختران که این‌گونه پایمال شود.

مسمومیت دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در فردیس / شورای تامین تشکیل جلسه داد

‌تا این لحظه ۱۱ دانش‌آموز دچار مسمومیت شده‌اند که ۷ نفر از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شده‌اند و تعدادی از اولیای دانش‌آموزان در محوطه و بیرون مدارس حضور یافته و پیگیر سلامت فرزندان خود بودند.

تسنیم: تعدای از دانش آموزان دبیرستان دخترانه رضوان در شهرک ارم فردیس ساعتی پیش دچار مسمومیت ناشی از انتشار گاز شده و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

تعدای از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه رضوان در شهرک ارم فردیس ساعتی پیش دچار مسمومیت ناشی از انتشار گاز شده و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

‌تا این لحظه 11 دانش‌آموز دچار مسمومیت شده‌اند که 7 نفر از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شده‌اند و تعدادی از اولیای دانش‌آموزان در محوطه و بیرون مدارس حضور یافته و پیگیر سلامت فرزندان خود بودند.

به گفته دانش‌آموزان، آنان حوالی ساعت 14 تا 15 احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند.

والدین دانش آموزان انتشار نوعی اسپری در مدرسه را دلیل مسمومیت دانش‌آموزان عنوان کرده‌اند، نیرو‌های اورژانس نیز به محل اعزام شدند و اورژانس کمی بعد وضعیت مسمومان را پایدار توصیف کرد.

هم‌اکنون جلسه شورای تامین شهرستان فردیس در خصوص مسمومیت جمعی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه رضوان تشکیل شده است و ابعاد مختلف این اتفاق با حضور کارشناسان از دستگاه‌های اجرایی بررسی و مورد پیگیری قرار گرفت.

سه سناریوی خبرگزاری دولت درمورد مسمومیت دانش آموزان: مدیران مدارس می گویند این ماجرا به شیطنت دانش آموزان برای فرار از امتحان برمی گردد

ایرنا، نوشت: در مواردی بچه‌ها با استفاده از بمب بدبو (چیزی شبیه ترقه که بوی بد تولید می‌کند) تلاش دارند کلاس را با توجه به فضای موجود به تعطیلی بکشانند و مثلا از امتحان خلاص شوند. یا در مواردی فضای ایجادشده باعث حساسیت شدید روانی‌شده که گاه با تلقین باعث بدحالی واقعی افراد هم می‌شود. ممکن است در مواردی، شیطنت دانش‌آموزان یا ترس روانی آنان زمینه حوادثی شده باشد.

در حالی که درست سه ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه قم می‌گذرد، هنوز علت این پدیده اعلام نشده و نگرانی والدین از سلامت فرزندان، بسیاری از مدارس دخترانه این شهر را به حالت نیمه تعطیل کشانده است.

نخستین حادثه، نهم آذرماه امسال در هنرستان دولتی پرجمعیت «نور» در قم رخ داد و به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر منجر شد که همگی با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. از آن روز تا کنون، شبیه این حادثه در چند مدرسه دخترانه دیگر قم هم رخ داده و در شهرهای بروجرد، اردبیل و کرمانشاه نیز دیده شده و به‌تازگی در پردیس و تهران نیز مواردی مشاهده شده است.

حادثه مسمومیت چگونه رخ می‌دهد؟

به گفته مدیر یکی از مدارس که حادثه مسمومیت در آنها رخ داده، ناگهان بویی شبیه بوی چوب سوخته منتشر می‌شود و بچه ها با استنشاق بو، روی زمین می‌افتند؛ با تماس مسئولان مدرسه، اورژانس دانش‌آموزان را به بیمارستان منتقل می‌کند اما به دلیل تعداد بالای دانش‌آموزان مسموم و بی‌حال، تعدادی را هم مسئولان مدرسه به بیمارستان می‌برند.

در نوع موارد، بیشتر دانش‌آموزان در همان روز اول با رسیدگی اولیه ترخیص شده و بهبود تعداد کمی دو تا چند روز طول می‌کشد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، «این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و عوارض آن زودگذر بوده است.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم می‌گوید: «مسمومیت دانش‌آموزان اکثراً گذرا بوده و آن‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه علائم مسمومیت داشتند و این علائم پایدار نبوده است.» با این حال روشن است که همین رویداد و بستری‌شدن تعداد زیادی دانش‌آموز، والدین را نگران‌کرده و بسیاری از آنها مدتی است اجازه رفتن فرزندانشان به مدرسه را نمی‌دهند. اما گفته می‌شود اداره آموزش‌وپرورش به راحتی اجازه مجازی کردن کلاس‌ها را به مدارس نمی‌دهد.

کی و کجاها رخ داده؟

نخستین‌بار ۹ آذرماه، در هنرستان دخترانه نور محله یزدانشهر قم، مسمومیت ۱۸ دختر دانش‌آموز گزارش شد که علائمی همچون نفس‌تنگی و بی‌حسی در عضلات دست و پا را احساس کرده بودند. ۲۲ آذر، باز هم در همین مدرسه، اما این بار ۵۱ دانش‌آموز دختر راهی بیمارستان شدند. در ادامه ۱۹ آذر در وردنجان چهارمحال، ۲۶ دی دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل، ۲ بهمن روستای شفیع قوچان و ۸ بهمن دبیرستان دخترانه فاطمیه قم شاهد این رخداد بوده است.

بررسی مجموعه اخبار، از رخدادهای مشابه در ۱۹ آذر، ۲۶ دی، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۲۳، ۲۵، ۲۶ و ۳۰ بهمن و نیز ۲، ۳، ۶، ۷ و ۸ اسفند در بیش از ۳۰ مدرسه در شهرهای قم، اردبیل، بروجرد، کرمانشاه، پردیس، تهران و.. حکایت دارد که در مجموع بیش از ۷۰۰ تن در آنها دچار مسمومیت شده‌اند.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، تا ۹ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم و نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بروجرد گزارش شده که در مجموع به ۱۲۰۰ تن می‌رسد.

فاطمه رضایی فوتی که به مسمومیت ربطی نداشت

هفتم اسفندماه، فوت «فاطمه رضایی» دانش‌آموز ۱۱ ساله قمی، موضوع را حادتر کرد. بسیاری تصور کردند این دختر نیز بر اثر مسمومیت‌های سریالی جان باخته است.

در فضای مجازی هم هشتگ #فاطمه_رضایی چند ساعتی ترند و تلاش شد او به عنوان مهسای دوم مطرح شود. اما پدر این دختر در مصاحبه‌ای اعلام کرد دخترش سه هفته پیش از درگذشت او به مدرسه نرفته بوده و فوت وی ارتباطی با این پرونده مشکوک ندارد. گرچه مصاحبه این پدر و توئیت‌های برادر فاطمه رضایی تا حدی فضا را آرام کرد اما صرف این احتمال که ممکن است مسمومیت‌ها به مرگ بینجامد، نگرانی خانواده‌ها به ویژه در قم را تشدید کرد.

موضع گیری مسئولان و تاکید بر عمدی بودن ماجرا

جدا از موضعگیری وزیر آموزش‌وپرورش که در مقطعی علت ترس مردم و دانش‌آموزان را «شایعات» دانسته بود، سخنان دیگر مسئولان ذی‌ربط از تاکید بر عمدی‌بودن موضوع حکایت دارد.

به گفته منتظری، دادستان کل کشور: «مسمومیت دانش‌آموزان قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد».

«عباس ذاکریان» فرماندار قم نیز از ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سپاه برای بررسی پرونده مسمومیت‌ها خبر داد که بیانگر یک عملیات عامدانه خرابکاری است.

مهمترین اظهار نظر اما از سوی «یونس پناهی» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت انجام شد که با تائید عمدی‌بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی اظهار داشت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند همه مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

پناهی یک روز بعد با عقب‌نشینی از اظهارات خود گفت: «آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تائید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است.» با این حال افکار عمومی این سخن دوم او را تحت فشار ارزیابی کردند و جدی نگرفتند.

منشا مسمومیت چیست؟

در حوادث اول رخ داده، مسئولان اعلام کردند با آزمایش و سم‌شناسی دختران، منشا مسمومیت را مشخص می‌کنند. با این حال هنوز توضیح دقیقی در این باره داده نشده و فقط «عین‌اللهی» وزیر بهداشت، مسمومیت‌ها را خفیف توصیف و اعلام کرد منشأ مسمومیت، میکروبی یا ویروسی نیست.

تداوم این حوادث باعث شد شماری از والدین دانش‌آموزان به همراه فرزندانشان ۲۵ بهمن‌ماه مقابل فرمانداری قم تجمع کنند و خواستار رسیدگی سریعتر به موضوع شوند.

«احمد امیرآبادی» نماینده قم در مجلس، ۱۸ بهمن به نقل از وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود، شائبه گاز آمونیاک وجود دارد و برخی نیز دلیل مسمومیت‌ها را وجود کربن دی‌اکسید در سیستم گرمایشی مدارس دانسته‌اند. در مواردی نیز صحبت از گاز مونوکسید کربن می‌شود اما شکل پرتکرار رخداد بیانگر انتشار یک گاز سمی است.

«منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم اسفندماه در نشست مشترک با وزیران آموزش‌وپرورش و بهداشت و نمایندگان وزارت اطلاعات گفت: بر اساس نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد گاز N۲ (آمونیاک) در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته که بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است.

سناریوهایی برای منشا حادثه

از آنجا که موضوع مسمومیت دانش‌آموزان از قم آغاز شده و تمرکز آن بر مدارس دخترانه است، انگشت اتهام بسیاری از مردم گروه‌های متحجر و مخالف تحصیل دختران را به عنوان عامل حادثه نشانه رفته است. در این زمینه، برخی شب‌نامه‌های تهدیدآمیز که خواستار تعطیلی مدارس دخترانه شده بود نیز در فضای مجازی منتشر شد، اما این موارد که ساختگی تلقی می‌شد، جدی گرفته نشد.

در مطلبی گفته شد که حجت‌الاسلام «فاضل میبدی» عضو مجمع مدرسین قم در مصاحبه‌ای از وجود برخی تحقیقات درباره جریان «هزاره‌گرا» سخن گفته و اینکه اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند و درحال شکل گیری در قم و اصفهان است و احتمال ایفای نقش چنین جریان‌هایی را مطرح کرده بود؛ اما این استاد حوزه و دانشگاه انتشار این خبر از قول او را رد کرد و به ایرنا گفت: نمی‌دانم که چرا این مطلب را از قول بنده زده شده؛ من گفتم یکی از دوستانم بیان کرده و باید از وی بپرسید.

این استاد دانشگاه گفت:‌ من گفتم نباید این مطلب مطرح شود؛ کار ناقض است و پژوهش دراین رابطه ادامه دارد که متاسفانه از قول بنده گفته شد. به اعتقاد فاضل میبدی، جریان هزاره‌گرا برای ایران نیست و افرادی هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند؛ این دوست بنده گفته بود تحقیقاتی انجام داده که این جریان در کشور در حال شکل‌گیری و مرکز آن در قم و اصفهان بوده و در مسیحیت و یهودیت نیز وجود دارد.

نکته دیگر در این زمینه، مسمومیت دختران دانش‌آموز در شماری از مدارس افغانستان در سال‌های ۸۹، ۹۱ و ۹۴ بود که چند مورد به دست طالبان رخ داد و مرور اخبار آن دوره شباهت زیادی با حادثه مسمومیت دختران در چند ماه اخیر دارد؛ این گروه به طور رسمی مخالفت خود با تحصیل دختران را اعلام کرده و حالا که به قدرت رسیده، این تصمیم را اجرایی کرده است. اگرچه در همان سال‌ها نیز سازمان ملل مستند معتبری در مورد ارتباط آن مسمومیت‌ها با طالبان پیدا نکرد. با این وصف، اینکه گروه‌هایی متحجر و تندرو که مخالف تحصیل دخترانند، پشت این حوادث باشند، یک سناریو است.

سناریوی دوم که بیشتر از سوی مدیران مدارس بیان می‌شود، از یک سو به روانی‌بودن موضوع، بعد از اخبار منفی و از سوی دیگر به شیطنت دانش‌آموزان برای فرار از مدرسه و امتحانات اشاره دارد.

طبق این نگاه، در مواردی بچه‌ها با استفاده از بمب بدبو (چیزی شبیه ترقه که بوی بد تولید می‌کند) تلاش دارند کلاس را با توجه به فضای موجود به تعطیلی بکشانند و مثلا از امتحان خلاص شوند. یا در مواردی فضای ایجادشده باعث حساسیت شدید روانی‌شده که گاه با تلقین باعث بدحالی واقعی افراد هم می‌شود. ممکن است در مواردی، شیطنت دانش‌آموزان یا ترس روانی آنان زمینه حوادثی شده باشد اما این موارد در صورت صحت، درصد بسیار کمی در حوادث دارند.

۳_ سناریوی سوم، موضوع را یک خرابکاری از سوی سرویس‌های خارجی یا گروه‌های معاند می‌داند که هدفشان از بین بردن آرامش روانی جامعه و تداوم ناآرامی‌هاست. انتشار توئیت برخی سران گروهک‌های منافقان و معاندان و اتهام‌زنی به نظام نیز در همین راستا تفسیر می‌شود.

استدلال معتقدان به این سناریو، به وسعت عملیات انجام‌شده و حرفه‌ای بودن اجرای آن متکی است که با وجود گذشت سه ماه، ردی از عوامل برجا نمانده و دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند به عوامل آن دست پیدا کنند. از این رو ممکن است به دست یک سرویس امنیتی در حال انجام باشد.

درباره اینکه کدام سناریو واقعیت دارد، به راحتی نمی‌توان قضاوت کرد اما عدم توقف ماجرای پیچیده و مشکوک مسمومیت دختران، شائبه مصونیت مجریان این خرابکاری و شائبه مشهور «کار خودشونه» را در بخشی تقویت کرده و در صورت عدم اعلام عوامل این رویداد، جدی‌تر هم خواهد شد. هر چند حمایت تمام و کمال جمهوری اسلامی ایران از تحصیل دختران تا مقاطع تحصیلی بالا، مستندی اساسی در مقابل این انگاره است.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که جامعه همچنان متاثر از ناآرامی‌های پاییز و همچنین تلاطم‌های اقتصادی است، سرعت در کشف عوامل این رویداد و بیان شفاف واقعیات به مردم ضرورت دارد.

مسمومیت دانش آموزان دختر

ادامه مسمومیت سریالی در قم، ۱۲ دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: از مجموع اتفاقات امروز مدارس قم ۱۲دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند. در حال حاضر اقدامات تشخیصی و مراقبتی از سوی پزشکان و متخصصان برای این دانش آموزان در حال انجام است که در صورت پایداری شرایط جسمانی، در ساعات آینده از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: از مجموع اتفاقات امروز مدارس قم ۱۲دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند.

روابط عمومی علوم پزشکی قم ادامه داده است: حال عمومی این ۱۲ دانش آموز که با علائم مسمومیت در مراکز درمانی تحت نظر هستند، مناسب است.

در حال حاضر اقدامات تشخیصی و مراقبتی از سوی پزشکان و متخصصان برای این دانش آموزان در حال انجام است که در صورت پایداری شرایط جسمانی، در ساعات آینده از بیمارستان ترخیص می شوند.

سریال حوادث با علائم مسمومیت در مدارس قم سه ماه است که آغاز شده‌است.

روز نهم آذر امسال نخستین حادثه در یکی از هنرستان های قم، منجربه مسمومیت ۱۸ دانش آموز دختر قمی شد که همه این دانش‌آموزان با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

مسمومیت دانش‌آموزان کرمانشاهی در دبستان دخترانه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دختر یک مدرسه ابتدایی دچار مسمومیت و برخی به بیمارستان اعزام شدند.

تسنیم: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دختر یک مدرسه ابتدایی دچار مسمومیت و برخی به بیمارستان اعزام شدند.

ابراهیم شکیبا اظهار داشت: امروز به دنبال گزارشی مبنی بر مسمومیت در یکی از مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه تیم واکنش سریع و فوریت‌های پزشکی سریعاً به محل اعزام شدند.

وی عنوان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان دچار تنگی نفس خفیف شدند که همه با حال عمومی خوب با والدین به منزل رفتند.

شکیبا گفت: چند نفر از دانش‌آموزان که علائم تنفسی بیشتری داشتند برای احتیاط به بیمارستان اعزام شدند و حال عمومی همه مناسب است.

وی افزود: منتظر نتیجه آزمایش این دانش‌آموزان هستیم و تا چند ساعت دیگر ترخیص می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: دلیل وقوع این حادثه در حال بررسی است و به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبستان ابتدایی سپهر مصباح شهر کرمانشاه دچار مسمومیت شدند که بنابر گفته برخی از دانش‌آموزان علائمی همچون گلودرد، سوزش چشم و گلو در آن‌ها احساس شده است.

مسموم شدن بیش از ۴۰۰ دانش آموز در یازده مدرسه اردبیل

از ۴۰۰ دانش آموز دختری که پیش از ظهر امروز با علائم مسمومیت در مراکز درمانی اردبیل بستری شدند، ۳۰۲ نفر مرخص شده اند.

صداوسیما: از ۴۰۰ دانش آموز دختری که پیش از ظهر امروز با علائم مسمومیت در مراکز درمانی اردبیل بستری شدند، ۳۰۲ نفر مرخص شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل امروز در ارتباط زنده تلفنی با اخبار ۱۶ رادیو اردبیل گفت: در ۱۱ مدرسه اردبیل تعدادی از این دانش آموزان با آمبولانس اورژانس از مدارس به مراکز درمانی اردبیل منتقل شدند و تعدادی هم از خانه‌های خود به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

دکتر محمدیان با بیان اینکه حال عمومی ۹۵ درصد دانش آموزان بستری شده خوب است افزود: ۵ درصد بستری شدگان این حادثه علائم بیشتری از مسمومیت داشتند که همه آن‌ها تحت نظر هستند.

وی در ارتباط زنده تصویری در اخبار 19:15 دقیقه استان اردبیل گفت: از حدود ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه امروز ترخیص دانش آموزان بستری شده از بیمارستان‌های اردبیل آغاز شده و تا حوالی ساعت ۱۹:۰۰ امروز حدود ۳۰۲ دانش آموز با حال خوب مرخص شده اند.

پیش از ظهر امروز تعدادی از دانش آموزان مدارس دخترانه دین و دانش، عفاف، معراج، خلبان ذاکر، دادمان، بهاران، سماء و تعدادی دیگر از مدارس اردبیل دچار مسمومیت با علائم تهوع و استفراغ شده بودند.

در پی این حادثه همه مراکز درمانی استان به حالت آماده باش در آمده و در شهر اردبیل همه بیمارستان‌ها به دانش آموزان خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

دلیل این مسمومیت که پیش از این در برخی مدارس دیگر استان‌های کشور هم بروز کرده است از طرف دستگاه‌های امنیتی انتظامی و بهداشتی درمانی در حال رصد و پیگیری است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان