عماد آبشناسان تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تلاش طالبان برای پس گرفتن قدرت سابق خود است

عماد آبشناسان تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اظهارات سخنگوی طالبان؛ دولت افغانستان آغازگر جنگ بود.

تلاش طالبان برای پس گرفتن قدرت سابق خود است

عماد آبشناسان کارشناس سیاسی معتقد است: پیشروی فــاجعه‌آمیز طالبان در ولایات تخار، قندهار، هلمند و نیمروز و اشغال ده‌ها شهر دیگر نشان می‌دهد که طالبان در‌صدد سرنگونی دولت مشروع اشرف غنی و تشکیل دولت جدید است که بتواند در کابل به حکمرانی بپردازد و حتی سعی براین دارد نفر اول در کابل دیگر آمریکا نباشد و جلوی قدرت های آمریکا حتی در منطقه را بگیرد. با توجه به پیشرویهایی که طالبان در حال انجام دادن است که حتی به مرز چین نیز رسیده بود آیا می خواهد با این کار امریکا را از منطقه بیرون کند؟ در همین باره عماد آبشناس براین باور است: طالبان تنها چیزی که می خواهد این است افغانستان را بگیرد و قدرت سابق خود را قبل از ورود آمریکا به افغانستان به دست بیاورد و طبیعتاً در آینده کابل و شهرهای بزرگ را می خواهد اشغال کند.

عماد آبشناسان تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اظهارات سخنگوی طالبان؛ دولت افغانستان آغازگر جنگ بود، گفت: این چیزی نیست که کسی بخواهد دنبال ثابت کردن آن باشد. معلوم است که طالبان و حمله به شهرها و روستاهای مختلف در افغانستان را اغاز کرده است. آنها می خواهند با جنگی که آغاز کردند کار خود را توجیح کنند. طالبان با حمایت آمریکا شهرهای مختلف افغانستان را می گیرد و دقیقاً شبیه همان کاری که داعش سال 2011 در عراق انجام داد.

وی ادامه داد: همین که امریکایی ها از عراق خارج شدند زمینه را برای اینکه داعش بتواند شهرها و روستاهای عراق را اشغال کند فراهم کردند و همین کار را در افغانستان انجام می دهند. طبیعتاً هدف بر این است که کل این منطقه ناامن شود یعنی وقتی افغانستان ناامن شود کل منطقه پیرامون افغانستان هم ناامن می شود که امریکا این را می خواهد.

آبشناس براین باور است: وقتی طالبان در افغانستان قدرت می گیرد در واقع گروه های تروریستی که می توانند امنیت ایران را تهدید کنند که آنجا می توانند فعال شوند. همچنین گروه هایی که علیه چین همانند چچن ها، اگورها می توانند فعال شوند. الان اگورها در بخش های شمال شرقی افغانستان مستقر هستند. در بخش شمالی افغانستان هم چچن ها مستقر هستند که می تواند امنیت روسیه را بهم بزنند. با اینکه روسیه تلاش کرده یک حریم مرزی ایجاد کند یعنی از طریق ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان نوار مرزی ایجاد شود که طالبان نتوانند از افغانستان عبور کنند ولی به هر حال همه می دانند اینها از کانال کوه های مناطق صعب العبور به سمت روسیه می آیند. در واقع امنیت کل منطقه به خطر می افتد و این چیزی است که امریکا می خواهد.

این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش، اینده طالبان و افغانستان را چطور پیش بینی می کنید؟گفت: طالبان تنها چیزی که می خواهد این است افغانستان را بگیرد و قدرت سابق خود را قبل از ورود امریکا به افغانستان بدست بیاورد و طبیعتاً در آینده کابل و شهرهای بزرگ را می خواهد اشغال کند و این جای تاسف دارد که برخی از مقامات افغانستان یا شخصیت های سیاسی افغانستان به حضور امریکایی ها طی 20 سال گذشته غره شدند و فکر می کردند امریکایی ها برای آنها 350 هزار نیرو آموزش دادند در حالی که امروز می بینیم این نیروها هیچ قدرتی ندارند و هیچ کارایی ندارند و نمی توانند از دولت مرکزی دفاع کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان