کمیل طیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تیم اقتصادی جدید باید اعتقاد به بخش خصوصی داشته باشد

کمیل طیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چیدمان تیم اقتصادی دولت جدید گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران

تیم اقتصادی جدید باید اعتقاد به بخش خصوصی داشته باشد

کمیل طیبی کارشناس اقتصادی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: وقتی وزارت اقتصاد به عنوان یک وزارتخانه کلیدی مطرح است یعنی اینکه انتخاب رئیس بانک مرکزی به عهده وزیر است. بنابراین، اگر همین اعتقاد و ساختار بماند هر چه وزیر اقتصاد قوی باشد استقلال بانک مرکزی تامین نمی شود.

کمیل طیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چیدمان تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران در شرایط سختی به سر می برد همچنین نرخ تورم بالاست و این نرخ تورم بالای مزمن شده با رکود همراه است و همین طور سایه سنگین تحریم ها را داریم که روی شاخص های افتادی اثرگذار بوده و به طور عمیق شاخص اقتصادی ایران را بویژه سرمایه گذاری و تجاری را شکننده کرده است و از سوی دیگر هزینه های ناشی از کرونا را داریم که اقتصاد دنیا را نیز درگیر کرده و بسیاری از فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: مجموعه ای از مشکلات و مسائل در اقتصاد ایران است که این اقتصاد را بیمار کرده و مشکلات ساختاری بوجود آورده و نیاز به جراحی ها و درمان اساسی دارد همچنین تغییر شرایط و سیاست گذاری های جدید باید در راس کار باشد که از اهمیت زیادی برخوردار دارد. تیم اقتصادی دولت باید اعتقاد به تقویت بخش خصوصی داشته باشد و این تیم باید بتواند ارتباط اقتصاد ایران و جهان را پیوند بزند.

طیبی براین باور است: امروزه بخش های اقتصادی ایران بویژه بحث صنعت نیازمند تکنولوژی های جدید و سرمایه گذاری است. مسائل محیط زیستی که در ارتباط با ساختار اقتصادی ایران است بسیار اهمیت دارد. یکی از جراحی هایی که باید شکل گیرد از زیربناهاست. بنابراین، تیم اقتصاد جدید اعتقاد به استقلال بانک مرکزی نداشته باشد مشکل ساز در آینده و در سیاست گذاری بویژه سیاست های پولی و ارزی می شویم. شاهد هستیم بواسطه این مشکلات چقدر نوسان در بازار ارز داریم و اتفاقاً بازار ارز حساس نسبت به این می شود که اگر عملکرد این تیم اقتصادی ضعیف باشد دچار نوسان می شویم. مشکلات دیگری همچون نظام مالیاتی است، نظام بانکی نیاز به بهبود و ارائه راهکارهای مناسب و قوی دارد تا بتواند کمک کند. در غیر این صورت شاهد مشکلات بیشتری در آینده هستیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، در دولت روحانی بسیاری بر این باور بودند که بانک مرکزی استقلال کامل ندارد و باعث می شد اختیار کافی نداشت و وضعیت بازار به این صورت شد. در این دولت شاهد چنین چیزی خواهیم بود؟ گفت: وقتی وزارت اقتصاد به عنوان یک وزارتخانه کلیدی مطرح است یعنی اینکه انتخاب رئیس بانک مرکزی به عهده وزیر است. بنابراین، اگر همین اعتقاد و ساختار بماند هر چه وزیر اقتصاد قوی باشد استقلال بانک مرکزی تامین نمی شود. پس نتیجه می گیریم وزیر اقتصاد باید اعتقاد داشته باشد که استقلال بانک مرکزی شکل گیرد. بنابراین با تکیه همین ساختار فعلی طبیعی است استقلال بانک مرکزی شکل نمی گیرد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان