حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون مجلس چه گفت؟

 «محمود عباس‌زاده مشکینی» در توضیح نشست روز شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت:‌ در جلسه امروز «حسین امیرعبداللهیان»

حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون مجلس چه گفت؟

«محمود عباس‌زاده مشکینی» در توضیح نشست روز شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت:‌ در جلسه امروز «حسین امیرعبداللهیان» گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه در کمیسیون حاضر شده و به مدت ۲ ساعت بین وزیر پیشنهادی و نمایندگان عضو تبادل نظر شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر پیشنهادی تحلیل جامعی از وضعیت موجود کشور در سیاست خارجی بر اساس مدل (swot) ارائه کرد و ارزیابی از فرصت‌ها، آسیب و تهدیدها و نقاط ضعف و قوت صحنه سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور توسط ایشان به سمع و نظر نمایندگان رسید.

وی ادامه داد:‌ پیشنهاداتی نیز توسط اعضای کمیسیون در این جلسه مطرح شد و امیرعبداللهیان با حوصله به سوالات پاسخ داد.

مشکینی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده و با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی از بدنه وزارت خارجه هستند و مدت قابل توجهی نیز در مجلس مسئول تنظیم ارتباطات خارجی بودند، به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون از برنامه‌های وزیر پیشنهادی استقبال کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس سخنان امیرعبداللهیان، ایشان در پیگیری راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و پیگیری و تامین ‌منافع ملی، مطالبات و انتظارات مردم از وزرای موفق کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا امیرعبدالهیان در سال ۱۳۴۳ در دامغان به دنیا آمد و دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه (۱۳۷۰)، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (۱۳۷۵) و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است.

وی در حالی اکنون برای تصدی وزارت امور خارجه پیشنهاد شده که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ در مقام معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه مشغول به فعالیت بوده و به مدت سه سال، معاون «محمدجواد ظریف» در دستگاه دیپلماسی بود و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مسائل و بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در سال ۱۳۹۵ به عنوان سفیر ایران در مسقط مطرح و «حسین جابری انصاری» مدیرکل وقت خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، جانشین وی شد اما امیرعبداللهیان تنها چند هفته قبل از اعزام شدن به عمان، از پذیرش این مسئولیت انصراف داد و به با حکم ظریف، به عنوان مشاور وزیر امور خارجه انتخاب شد.

با این حال، «علی لاریجانی» رییس وقت مجلس شورای اسلامی در مرداد ۱۳۹۵، امیرعبداللهیان را به عنوان دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی منصوب کرد که در دوره مجلس یازدهم نیز با حکم «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس همچنان در این سمت ادامه مسئولیت داد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان