خودرو

چراغ قرمز «رنو» در برابر عدم تعهدات مالی ایران

چراغ قرمز «شرکت رنو» روشن شد تا در برابر عدم تعهدات مالی بایستد و فعلا دست به توقف فعالیتشان در ایران بزنند تا طلب های مالی وصول شود.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد، با توافق بانک مرکزی و وزارتخانه‌های نفت و صنعت،  معدن و تجارت، یک و نیم میلیارد یورو از پول نفت صادراتی ایران به اروپا، صرف واردات قطعات و مواد اولیه صنایع خودروسازی و ماشین‌سازی کشور خواهد شد. براساس این توافق که به تازگی انجام شده، وزارت نفت و بانک مرکزی موافقت کرده‌اند تا یک و نیم میلیارد یورو از پول نفت صادراتی به اروپا به شرکت‌های خودروسازی و ماشین‌سازی ایران …..

بر این اساس، وزارت صمت متعهد شده معادل ریالی این یک و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت پرداخت شود.

آن‌طور که خبر می‌رسد یک میلیارد یورو از این پول صرف صنعت خودرو خواهد شد و نیم میلیارد یورو باقی مانده نیز به صنایع ماشین‌سازی کشور می‌رسد. این تصمیم از آن جهت گرفته شده که هم‌اکنون صنایع داخلی به دلیل مشکلات و موانع موجود ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی عملا امکان نقل و انتقال مستقیم پول را ندارند و از همین رو با مشکلات فراوانی در تامین قطعات و مواد اولیه روبه‌رو شده‌اند.

محدودیت نقل و انتقال پول اما سبب شده حتی تولید خودروهای فعلی در کشور نیز به خطر بیفتد و خودروسازان خارجی تهدید به توقف فعالیت‌شان در ایران بکنند، تهدیدی البته از سر ناچاری.

رشد 220 درصدی فروش سایپا و ایران‌خودرو

به عنوان مثال گفته می‌شود شرکت رنو در اولتیماتومی به خودروسازان اعلام کرده اگر تا پایان سال‌جاری میلادی طلب خود را وصول نکند، فعالیت‌هایش در صنعت خودرو ایران را به حالت تعلیق درخواهد آورد. ظاهرا رنو در حال حاضر حدود 200 میلیون یورو از خودروسازان ایرانی طلبکار است و خودروسازان به دلایلی ازجمله محدودیت در نقل و انتقال پول و البته «بی‌پولی» امکان پرداخت این طلب هنگفت را ندارند.

رنو البته در گذشته با روش‌هایی خاص مشکل نقل و انتقال پول خودروسازان کشور را در سیستم خود حل کرده بود، اما ظاهرا مشکلات به اوج رسیده و راهکارهای این شرکت فرانسوی نیز حلال مشکلات نیست. ازسوی دیگر اما پژو نیز به‌عنوان دیگر خودروساز فرانسوی حاضر در ایران به دلیل عدم دریافت پول قطعات لازم را در اختیار ایران خودرو قرار نمی‌دهد و به همین دلیل تیراژ این شرکت طی نیمه نخست امسال شدیدا افت کرده است. این شرکت حتی به تازگی نیز اجازه انتقال یک محموله قطعات 40 هزار دستگاهی پژو 206 را به ایران نداده، چون پول آن را دریافت نکرده است.

ایران خودرو امیدوار بود با ورود این محموله، سروسامانی به اوضاع تولید 206 بدهد، اما در نهایت محموله به ایران نرسید.

منبع:اقتصاد نیوز

بیشتر بخوانید...

دیدگاه
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا