بدترین خودروهای جهان در 20 سال گذشته

در این مطلب از صفحه اقتصاد به بررسی بدترین خودروهای جهان می پردازیم که به اتفاق نظر بیشتر کارشناسان و متخصصان جزء بدترین ها در این 20 سال آتی بوده اند.
بدترین خودروهای جهان
در گذشته در مورد بدترین ماشینهای تاریخ و سالهای ابتدایی شروع صنعت خودروسازی صحبت شده است. اینکه چطور یک ماشین به عنوان محصولی خوب و یا بد شناخته میشود؟ موضوعی است که به خیلی از معیارها و نظرات بستگی دارد. کارشناسان بعد از بررسی یک محصول و البته بازتابی که در میان خریداران و رانندگان داشته، رای به درصد موفقیت یک ماشین میدهند و آن را از لحاظ کیفی بررسی میکنند.
همانطور که میدانید بسیاری از خودروهای کمپانیهای بزرگ دنیا در بهترین بودن رقابت دارند؛ اما گاهی در بین تولیدات همین نامهای بزرگ این صنعت، مواردی وجود دارند که امروز در لیست بدترین خودروهای جهان جای گرفتهاند.
۱ – جیپ کامندر (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰)
یکی از بدترین خودروهای تاریخ جهان، جیپ کامندر است. جیپ مدل فرمانده و یا به انگلیسی کامندر در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و یک سال بعد، به بازار راه یافت.
این ماشین توسط گروه جیپ از کمپانی آمریکایی کرایسلر در کلاس مینی SUV و در بحبوحه بحران انرژی در دنیا و بهویژه در آمریکا ساخته شد. مصرف بالای خودرو در آن روزهای خاص باعث شد این مدل شکست تجاری سختی بخورد و بعد از حدود ۴ سال از بازارها حذف شود.
طبق یک نظرسنجی معتبر در آمریکا، این ماشین به عنوان یکی از بدترین خودروهای ۲۰ سال اخیر شناخته شد و لقب برادر بزرگتر و ناامیدکننده مدل دیگری از جیپ را گرفته که اصلا نیازی به ساخت آن نبود.
جیپ کامندر سه ردیف صندلی داشت ولی هر دو نشریه «نیویورک دیلی» و «فور ویلر» این مدل را به خاطر طراحی به شدت ضعیف کابین و فضای کم اتاقک در میان ۱۰ خودروی بد تاریخ جیپ قرار دادند و معتقد بودند در هر سه ردیف سرنشینان احساس خفگی میکنند.
این مدل همچنین در بین بدترین خودروهای جهان در سال ۲۰۰۸ در رده دوم قرار گرفت.
۲ – کرایسلر سبرینگ (سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰)
این مدل شرکت کرایسلر از سال ۱۹۹۵ تولید شده، اما در نسخه سال ۲۰۰۷ خود شاهد انتقادات بسیاری شد. سدان ساخت سال ۲۰۰۷ این مدل از سوی کارشناسان لقب «سگ خسته و آویزان» گرفت که در مقابل رقبای همرده و شبیه آن روزهای خود مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد هیچ شانسی نداشت.
کارشناسان معتقد بودند سبرینگ مدل ۲۰۰۷ حتی برای یک ماشین اجارهای هم خوب نیست! این محصول در یک آزمایش مقایسه محصولات ۲۰۰۷ از لحاظ کیفیت رانندگی در رده آخر قرار گرفت و حتی برخی از کارشناسان اینطور به سبرینگ کنایه زدند که گویی از قسمتهای مختلف پنج ماشین جدا از هم ترکیب شده و چیزی شبیه به ساختمان چند تکه خود کمپانی کرایسلر است.
این مدل در دو سال پیاپی عنوان بدترین خودروی جهان در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را گرفت. جدا از این نظرات، بسیاری از فعالان در عرصه خودروسازی همزمان که این محصول را فاقد جذابیت دانستند، اعتقاد داشتند موتور آن راندمان خوبی ندارد و هندلینگ و رانندگی در آن از سطح استاندارد پایینتر و کیفیت ساخت کابین آن نیز پایین است.
۳ – دوج نیترو (سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲)
گزینه دیگر در فهرست بدترین خودروهای جهان دوج نیترو است؛ یک SUV کامپکت که توسط گروه آمریکایی دوج در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد تا با مدلهای فورد Escape و هیوندای توسان رقابت کند.
این محصول بر روی پلتفرم جیپ لیبرتی ساخته شد که خود آن ماشین نیز جزو پروژههای تجاری شکست خورده محسوب میشود. حتی نیترو اوضاعی بدتر داشت چرا که امکانات آفرودی که روی لیبرتی قرار داشتند از روی دوج نیترو حذف شده بودند.
در همان ابتدای ورود، از فضای کم و تنگ کابین آن انتقاد شد. بعدها مجله فوربس و سایت معروف «حقایق درباره خودروها» آن را یکی از ۱۰ ماشین بد در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شناخت و به طور مضحکی از سازندگان آن انتقاد کرد و معتقد بود که انگار دوج با ساخت این ماشین در پی شوخی با مشتریانش بوده و خواسته به آنها نشان دهد که این گروه هم حس شوخطبعی دارد! برای همین یک ماشین بدون جذابیت، تنگ، کند و فاقد دید هنری ساخته است.
یک نظرسنجی دیگر نیز دوج نیترو را به عنوان بدترین ماشین جهان در ده سال اخیر شناخت چرا که باعث ناامیدی و عدم موفقیت ایدهای شد که قرار بود ضررهای مالی و اعتمادی شکست پروژه جیپ لیبرتی را با یک طرح جدید جبران کند. از دید آنها خودروی SUV دوج نیترو بدون هیچ پیشرفتی، تمام نکات منفی جیپ لیبرتی را به ارث برده بود.
بیشتر بخوانید: بررسی لوکسترین خودروهای جهان
۴ – اسمارت فورتو (سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴)
این خودرو که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ و توسط گروه اسمارت از کمپانی دایملر آلمان ساخته شد، در نسخه سال ۲۰۰۷ مورد بازطراحی قرار گرفت. اما از سوی رسانههای فعال در بررسی خودروهای دنیا نظرات منفی گرفت و لقب یکی از بدترین خودروهای ۱۰ سال اخیر به آن چسبانده شد چرا که با توجه به جثهٔ فوقالعاده کوچک و در حد مینی کوپرهای سالهای اول و همچنین وزن بسیار کم خودرو یعنی تنها حدود ۷۵۰ کیلوگرم، مصرف سوخت بسیار بالایی داشت و در هر ۱۷ کیلومتر مسافت یک لیتر بنزین مصرف میکرد.
فرم و بدنه نهچندان جذاب آن با توجه به اندازه کوچکش، باعث میشد تا همگان تایید کنند هر ماشینی روی زمین از این محصول کوچک با این شکل عجیب و دفرمه بزرگتر است. سایت اتوبلاگ آن را یکی از احمقانهترین خودروهای تاریخ شناخت و معتقد بود که این فورتو ساخت سال ۲۰۰۷ برای کسانی خوب است که تنها دوست دارند ماشین را پارک کنند و اگر راننده بخواهد با آن رانندگی کند، هیچکدام از سفرهایش سرگرمکننده نخواهد بود.
آگهیهای خرید و فروش اسمارت فورتو
۵ – میتسوبیشی میراژ – نسل ششم (سال ۲۰۱۲ تا امروز)
میتسوبیشی میراژ نسل ششم هم به عنوان یکی از بدترین ماشینهای جهان در ۲۰ سال گذشته شناخته شده است. میراژ که در ایران هم وجود دارد، برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ به بازار دنیا معرفی شد. اگر چه امروز و در آخرین نسل آن که نام تجاری «اسپیس استار» روی آن قرار گرفته، این مدل از چهره و کیفیت بسیار بهتری نسبت به گذشتهاش برخوردار است؛ اما میراژ در نسل ششم خود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد تنها به دو ستاره از پنج ستاره کارشناسان صنعت خودروسازی دست یافت.
برنامه TopGear نیز از یک تا ۱۰ نمرهای بهتر از عدد ۳ به این خودرو نداد؛ ضمن اینکه در آن برنامه از میراژ به عنوان یکی از بدترین خودروهایی که میتوانید بخرید یاد شد و مجری تاپگیر معتقد بود خرید آن نوعی پول دور ریختن است. مجله «گزارش مشتریان» آن را در بین بدترین خودروهای سال ۲۰۱۳ قرارداد و اعلام کرد که سیستم هندلینگ آن بازیگوش و دارای کیفیت پایینی است و همچنین اتاقک آن از طراحی ضعیف و بدی برخوردار است که مشتری را به یاد استانداردهای اولیه محصولات دهه ۱۹۸۰ میاندازد.
این هاچبک جمع و جور ژاپنی در آن سال از سوی مجله تلگراف لقب یکی از بدترین خودروهایی که تابهحال در بریتانیا فروش رفته را بهدست آورد. از سوی فوربس نیز در رده یازدهم ۱۵ ماشین بد قرار گرفت که از آنها باید اجتناب کرد.
۶ – فیسکر کارما و کارما رورو (سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷)
در آخرین گزینهٔ فهرست بدترین خودروهای جهان به خودرویی خاص میرسیم. مدل کارما اولین و تنها محصولی بود که توسط گروه آمریکایی «خودروسازی فیسکر» بهصورت برقی ساخته شد. طراحی این خودرو توسط «هنریک فیسکر» معروف که سابقهای روشن با طراحیهای چند مدل محبوب و شناخته شده مثل «بیامو Z8» و «استون مارتین V8» داشت، انجام گرفت.
با این حال، چهره زیبا در نقطه مقابل کارکرد کارما قرار داشت. کمپانی فیسکر بعد از این طراحی پر سروصدا و جذاب، روی فروش آن حساب زیادی باز کرده بود؛ اما بعد از اینکه این مدل در تستهای فنی و خصوصاً مصرف سوخت بالا با توجه به برقی بودنش رد شد، این نقشهها بههم ریخت.
کارما هنگام تست کیفیت رانندگی خاموش شد و جایگاهی که سازندگان برای نصب باتری در نظر گرفته بودند مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. اما اوضاع زمانی بدتر شد که خطر و گزارشات آتشسوزی نیز در مدلهای فروخته شده از سوی مشتریان ثبت شد و روند فروش کارما بعد از بازگرداندن مدلهای معیوب بسیار کاهش یافت.
سرانجام کمپانی فیسکر روند تولید این ماشین را متوقف و در سال ۲۰۱۳ نیز اعلام ورشکستگی کرد. اما چند سال بعد یعنی در ۲۰۱۵ با گرفتن وام و با کمک دارایی باقیمانده در شرکت، دوباره شروع به کار و نسخهای جدیدتر با نام «کارما Revero» را به بازار عرضه کرد. اما این ماشین نیز از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری معتقدند با وجود رفع مشکلات اولیه ساختاری و ایمنی، در کیفیت رانندگی سطح متوسط و ضعیفی دارد.
اخبار خوردو سایت را در اینجا دنبال کنید
کپی شد! |