یادداشت اختصاصی از کورش شرفشاهی

بی مهری با نامگذاری سال ۱۴۰۱

برای آنکه یک کشور بتواند به رشد و شکوفایی قابل توجه یا حتی نسبی دست یابد، نیازمند مدیریتی توانمند و مقتدر است و برای آنکه نامگذاری سال 1401

بی مهری با نامگذاری سال 1401

برای آنکه یک کشور بتواند به رشد و شکوفایی قابل توجه یا حتی نسبی دست یابد، نیازمند مدیریتی توانمند و مقتدر است و برای آنکه این مدیریت بتواند به امور خود با قدرت ادامه دهد، به هماهنگی در بین تمامی آحاد تصمیم‌گیر نیازمند است. اما آنچه که بیش از همه اهمیت رسیدن به شکوفایی را نشان می دهد، داشتن نقشه راه است. با توجه به اهمیت نقشه راه، مقام معظم رهبری برای اولین بار در سال ۷۸ در قالب نامگذاری سال ها، نقشه راه کشور را ترسیم کردند. در ابتدا نامگذاری سالها بیشتر رویکرد فرهنگی داشت، اما به مرور زمان و با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، نقشه راه در قالب نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری، در بستر رویکردهای اقتصادی توصیف شد. بی شک رهبری با بررسی شرایط داخلی و خارجی، در نظر گرفتن اتفاقات احتمالی آینده و مشورت از مشاورانی امین و توانمند، با نامگذاری سال، اداره کشور را ریل گذاری می کنند. البته با نگاهی به شرایط امروز، متوجه می شویم که با وجود درایت و آینده‌نگری بالایی که در نامگذاری اسامی در ابتدای سالها صورت گرفته، در پایان هر سال به آن سمت حرکت نکرده ایم که نتیجه آن را می توانیم در بحران های شدید اقتصادی مشاهده کنیم. همچنین با در نظر گرفتن اتفاقات صورت گرفته در سال های گذشته، متوجه می شویم که سیاسی‌کاری بیش از هر موضوع دیگری مدیریت کشور را تحت تاثیر قرار داده و شاید بتوان ادعا کرد که رد پای تمامی بحران ها را می توان در روی کار آمدن جناح جدید و مدیریت اتوبوسی تیم جدید مشاهده کرد.

بدتر آنکه در بیشتر موارد، هماهنگی و اتفاق نظری بین قوای سه گانه و زیرمجموعه ها نبوده و آنچه بیش از همه اقتصاد را آزار داده، برخوردهای سلیقه ای، بازی های جناحی، کارشکنی‌های تعمدی و چوب لای چرخ گذاشتن ها بوده است. هرگاه که دولت اصولگرا روی کار آمده، مجلس اصلاح طلب و هرگاه که دولت اصلاح طلب یا معتدل روی کار بوده، مجلس افراطی مانع تراشی کرده که نمونه آن را در استیضاح های پر تعداد، سوالات گسترده از وزرا و سهم خواهی نمایندگان مجلس از دولت ها مشاهده می کنیم. اما آنچه اکنون به اعتراف روسای قوای سه گانه، فعالان سیاسی و تمامی دست اندرکاران صورت گرفته، مدیریت یک دست قوای سه گانه است، به نوعی که حرف اول و آخر را در تمامی قوای سه گانه یک تفکر سیاسی می زند.

نامگذاری سال 1401

نامگذاری سال 1401

در این شرایط مقام معظم رهبری بار دیگر نامگذاری سال را با عنوان اقتصادی و کلمات تولید آغاز کردند و با تاکید بر اهمیت دانش بنیان بر اشتغال آفرینی تاکید کردند. کلمه تولید در نامگذاری بسیاری از سالها نشان می دهد که تولید باید حرف اول کشور را بزند زیرا مقام معظم رهبری اقتصاد را بر تولید ریل گزاری کرده اند. اما با نگاهی به آمارها، متوجه اسفبار بودن تولید در کشور می شویم. آخرین آماری که در روزهای پایانی سال از سوی معاون اول قوه قضاییه اعلام شد، حکایت از آن داشت که ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی کشور با بحران، ورشکستگی و تعطیلی دست به گریبان هستند و این ارقام وحشتناک نشان می دهد که تا چه اندازه در تمامی سال های گذشته نسبت به تولید بی توجه و نامهربان بوده ایم.

کارشناسان، اقتصاددانان، صاحب نظران و حتی نمایندگان مجلس و برخی دولتمردان نسبت به وضعیت سال جاری هشدار داده اند به نوعی که برای امسال نیز زمزمه های بحران زایی بیش از هر زمان دیگر گوش می‌رسد، این در حالی است که شرایط با گذشته تفاوت پیدا کرده است. دیگر قرار نیست در حالی که تیم مذاکره کننده هسته ای برای از بین بردن تحریم ها در وین مذاکره می کند، مجلس شورای اسلامی فریاد بزند که مملکت را دودستی تقدیم غرب کرده ایم و باید بپذیریم که اکنون اتفاق نظر جدی برای پایان دادن به چالش سیاست خارجی در بین تمامی مسئولان و سران قوا وجود دارد. بنابراین تهدیدهای ناشی از تحریم به حداقل ممکن خواهد رسید و به عبارت ساده تر همه چیز برای قرار دادن قطار اقتصاد بر ریل اصلی وجود دارد.

فراموش نکنیم که در تمامی سال های گذشته، در ابتدای سال شاهد برگزاری همایش ها در حمایت و توصیف نامگذاری سال بوده ایم، اما در پایان همان سال، هیچ عدد و رقمی از موفقیت برای تحقق اهداف نامگذاری سال ارائه نشده که این نشان می دهد در مسیر نامگذاری سال گام بر نداشته ایم. امید آنکه امسال متفاوت با سال‌های گذشته در مسیر نامگذاری سال 1401 گام برداریم تا در پایان سال شرمنده مردم و نامگذاری آن نشویم. مهمتر آنکه مسئولان این مهم را آویزه گوششان کنند که ولایتمداری با اطاعت بیانات و حرکت در مسیر دیدگاه های مقام معظم رهبری تعریف می شود و ادعای ولایتمداری می بایست با اجرای سیاستگذاری و حرکت در مسیر دیدگاههای ایشان اثبات شود.

*سردبیر صفحه اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان